Лінгвістична гра «Стилістичний бар`єр»
Завдання – стилістично нейтральні речення перетворити на стилістично забарвлені.
Лінгвістична гра «Резюме»
Завдання – прочитати текст, визначити його стиль і тип мовлення. Сформулювати головну думку тексту (одне-три речення), написати резюме.
Гра «Лінгвістичний тренажер»Перш ніж ми перейдемо до тренувальних вправ, повторімо основні відомості із синтаксису. Викладач пропонує учням запитання, на які вони мають відповідати. Відповідь на запитання дає той з гравців команди, який її знає, або той, на якого вказує викладач. Якщо учасники відповідають неправильно або не мають відповіді, цим можуть скористатися суперники. Відповіді на запитання дають одразу. Лінгвістична гра»Мовний ланцюг»Завдання – утворити речення за поданими схемами.
Лінгвістична гра «Інверсія»Учні одержують картку з надрукованим реченням, у якому порушено нормативний порядок розташування членів речення. Завдання – відновити первісний вигляд речення, виконати його синтаксичний розбір. Гра «Лінгвістичне лото»Учні одержують велику картку, поділену на чотири частини, і 6 маленьких карток з реченнями. Завдання – розставити розділові знаки в реченнях, розкласти малі картки на великій.
«Латка на фразеологізм»Гравці отримують аркуші з надрукованими прислів`ями та приказками, у яких пропущено певні компоненти, а на їхньому місці поставлено три крапки. На цьому ж аркуші подано латки. Завдання учням – за допомогою «латок» заповнити пропуски. «На гостини в різні країни»Завдання – утворити іменники на позначення назв жителів поданих країн. Наприклад: Україна – українець, українка.
Лінгвістична гра «Знак рівності»Учні одержують картки із запозиченими і власне українськими словами, які запропоновані нині до вжитку як їхні абсолютні синоніми. Завдання – встановити відповідність між картками цих двох груп, образно кажучи – поставити між ними знак рівності. Лінгвістична гра «Камінь спотикання»Учням роздають картки з надрукованими реченнями. У кожному з них виділено курсивом по одному слову, значення якого треба буде з`язувати.
Лінгвістична гра «Тезаурус»Учні отримують картку з переліком слів і словосполучень, які асоціюються з певною темою. Однорідні додатки, двокрапка, прикладка, синтаксис, дужки, вставне слово, кома, відокремлена обставина, непоширене звертання, порівняльний зворот, тире, однорідні присудки, відокремлене означення, вставні конструкції. Запитання. З якою темою асоціюються подані слова і словосполучення?Відповідь. Просте ускладнене речення.
Лінгвістична гра «Мовне протиборство»У цьому конкурсі між собою змагаються капітани команд, завдання яких полягає в почерговому називанні незмінюваних іменників іншомовного походження. Перемогу здобуде той капітан, який зможе дібрати більше прикладів. Лінгвістична гра «Пастка»Учасники гри одержують аркуші з текстом, у якому допущено помилки. Завдання – знайти помилку в написанні слів разом, окремо і через дефіс.
Лінгвістична гра «Нескінченність»Учням пропонують початок складного речення, яке вони мають доповнити за допомогою рівноправних підрядних частин, щоб утворилося зв`язне висловлювання. Перемогу здобуде команда, висловлювання якої буде більш цікавим, оригінальним, дотепним. Лінгвістична гра «Текстуальний шарварок»Учні одержують надрукований текст, у якому переставлено місцями речення. Завдання – відновити текст в первісному вигляді.