Позакласне читання
Тема. Віктор Близнець. Дивовижність і краса світу в повісті «Звук павутинки»
Мета: Прослідкувати, як у творі В. Близнеця «Звук павутинки» розкривається дивовижність і краса світу; знаходити в повісті образи, що передають різні емоції, почуття; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; співставляти, робити висновки; виховувати почуття любові до природи, рідного краю.
Теорія літератури: повість, підтекст,
Обладнання: підручник, портрет письменника.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Перебіг твору
Епіграф
Присвячую цю повість
трав’яним коникам,
хрущам, тихому дощеві
замуленій річечці-найбільшим
чудесам світу, які ми
відкриваємо в дитинстві.
Віктор Близнець
I.Організаційний момент. Слово вчителя. Діти, налаштуйтеся на добрий лад, посміхніться один одному. Візьмімо сьогодні на наш урок гарний настрій. Підніміть, будь ласка, картку, із сигнальним кружечком, що зображує різні емоційні стани.
II.Мотивація навчальної діяльності в школярів.
Оголошення теми й мети уроку.
Кому з нас не знайоме почуття незатишності, навіть страху, коли ми знаходимося самі в темній кімнаті? І це буває не лише з дітьми, а навіть із дорослими. А якщо пофантазувати й уявити, що навколо не страшні потвори, а милі кумедні чоловічки, які прийшли нас розважати? Тоді стає веселіше. Саме так чинив хлопчик Льонька, герой твору В. Близнеця «Звук павутинки», якому часто доводилося боротися із самотністю.
III.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
-Хто ж ця людина, яка була здатна дивитися на світ дитячими очима, яка написала: «Дивись-в житті є щось важливіше… - краса, казка, совість.»
2) Робота з епіграфом до уроку.
3) Презентація біографії письменника учителем.
4) Зачитування учнями «паспорта» В. Близнеця.
5) робота над повістю «Звук павутинки».
а) Переказ учнями епізодів, які найбільше запам’яталися, зацікавили.
-Як ви зрозуміли, хто такий Льонька, де він живе, у яких умовах? ( Людина з багатою уявою, фантазер).
-Що допомагало хлопчику знаходити радість у житті?
-Які думки виникли в героя, коли він слухав шарудіння в призьбі? Ст. 198 (Комашинні школи, військо, палаци, паради).
б) Робота в групах. (Звучить мелодія «Звуки природи»)
1 група. Пояснити, хто чи що це таке:
Срібний чоловічок-(краплинка води).
Сопуха-(казкова істота).
Пір’їна-(піратське судно).
Вирвизуб-(капітан піратів).
Корабельна труба-(димар).
Вишневі пушинки-(пилинки).
2 група: знайти в тексті до п’яти прикметників-означень до образів:
Сопуха-стара, сліпа, кудлата, сонна, бура.
Бумса-сріблястий, хитрий, хоробрий.
Вишневі павутинки-дрібненькі, золоті, рожево-пухнасті, живі, химерні.
3 група. Знайти й прочитати фрагменти повісті про:
а) внутрішній монолог Льоньки, починаючи зі слів: ст. 196
«Е, ні! Він умре……………….. Для чого вбивати живе?
-Як ви розумієте висновок – запитання: «Для чого вбивати живе?»
б) чарівну призьбу; (Призьба-невисокий земляний насип уздовж стін хати знадвору).
-Пояснити вислів Льоньки: «Скільки кругом живого народу!»
4 група. Поширити пункти плану до розділу «Сопуха»
6.Робота з теорії літератури.
(Учні разом з учителем розглядають поняття «тексти», «підтексти»).
Тексти-сполучення речень, об’єднаних спільною темою.
Підтекст-прихований зміст твору.
Підтекст дає можливість краще зрозуміти головну думку твору.
7. Календар учителя.
Якщо, наприклад, ми згадаємо казку «Ріпка», то підтекстом у ній є така думка: важку, непосильну роботу для одного, можна виконати гуртом; у дружбі-запорука успіху.
У казці «Фарбований лис» саме через підтекст ми розуміємо, що хвалькуватість, зазнайство погані риси характеру людини.
У повісті «Звук павутинки» автор через підтекст передає думку, що світ дитинства – багатий, змістовний, сповнений гри, дружби, вірності. І якою буде людина в дитинстві, такою вона стане в дорослому житті.
Друга думка про те, що голос землі і людської совісті тонкий і чистий, як звук павутинки. Порушити рівновагу в природі, в стосунках між людьми так легко, немов обірвати павутинку. А ще, стверджує автор, треба жити за законами природи, краси, добра.
8. Завдання учням.
Знайдіть у прочитаних розділах повісті рядки, що мають підтекст.
Наприклад: ст. 194 «Я колись і не знав…………….. Це Вишневі пушинки». (Хлопчик створює ідеальний світ, у якому існує доброта, взаємоповага).
9. Завдання учням.
Робота в парах.
Асоціативний ряд. Які відчуття у вас виникають, коли ви чуєте слово «павутинка», «звук».
(Діти записують на кольорових кружечках),
(дитинство, літо, доброта, любов, милосердя, фантазія, тепло, плетево, життя, світ).
IV.Закріплення знань, умінь та навичок учнів.
1. Літературний диктант.
а) Кому присвячує автор свою повість? (Природі).
б) Хто приходить уранці в гості до Льоньки, коли вдома нікого немає? (срібний чоловічок Бумс).
в) Хто танцював у сонячному промінні? (Вишневі Пушинки).
г) Звідки на думку Льоньки, узявся хоробрий чоловічок? (Із крапель дощу)
д) Хто така Сопуха? (Темне страшидло, яким лякали малих дітей).
е) Як характеризується Льоньку уявлені й описані ним картинки? (Як людину з багатою уявою, фантазера).
2. Творча робота.
Описати істоту, яка вам уявлялася чи уявляється, коли ви знаходитеся самі в темній кімнаті й вам трохи лячно.
3.Гра «Шифрувальник»
Розшифрувати ключові слова
А У Відповідь: Павутинка.
П А В
І А Т Ф Відповідь: Фантазія.
Я Н
V. Рефлексія
Слово вчителя.
Справжня людина зберігає у собі уміння радіти світу, природі, фантазувати, відчувати звук павутинки, в кожній буденності бачити мрію. Не поспішайте дорослішати, живіть у добрі й радості, бережіть дружбу, любіть людей, як це робив хлопчик Льонька із твору «Звук павутинки». Діти, ви гарно працювали на уроці і мій настрій значно покращився. А ваш настрій змінився під час уроку. (Учні піднімають картку із смайликом, який показує міміку настрою).
VI.Домашнє завдання.
1. Намалювати ілюстрацію до твору (за бажанням).