Заняття-тренінг розраховане на учнів 5-6 класів. Учить цінувати друзів та дружбу, виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвиває вміння товаришувати; виховує уважне, безкорисливе ставлення до друзів, товаришів.
Заняття-тренінг «Умій дружити»
Мета: вчити учнів цінувати друзів та дружбу, виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати вміння товаришувати; виховувати уважне, безкорисливе ставлення до друзів, товаришів.
Обладнання: квіточки трьох кольорів, сонечко, картки із завданнями для груп, конверти зі словами.
Хід заняття
Вчитель. Сьогодні ми поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина – про дружбу. Головна моральна цінність дружби – розуміння іншого і вміння надати йому можливість якнайкраще виявити себе. Справжня дружба завжди заснована на довірі та відвертості. У Греції розрізняли три види дружби:
Діти. Ми хочемо відповісти словами вірша Л.Левицької «Дружба».
Є чарівне слово «дружба» –
Знаємо ми це усі.
Дружать ноти зі словами –
І складаються пісні.
Дружбу треба поважати,
Дружбу треба берегти.
Дружать в школі всі малята.
Подружились я і ти.
Дружать квіточка і бджілка.
Дружать море й кораблі.
Дружать в небі місяць, зірка,
Пори року на землі.
Дружить поле з колосками,
Дружать літо і тепло.
Дружить осінь із дощами.
Дружать щастя і добро.
«Асоціативний кущ»
друг
Кожен з вас хоче мати друга, хоче для когось бути вірним другом, хоче набути тих якостей, які допомагали б дружити. Тож сьогодні ми проведемо заняття-тренінг «Умій дружити».
Очікування
Поділ на групи
Гра «Так – ні»
Потрібно:
Молодці, відповіли правильно, саме так повинні вести себе справжні друзі.
Вправа «Обери позицію»
Проаналізуйте наступні ситуації. (Кожна група отримує завдання.)
Фізкультхвилинка
Вправа «Криголам»
Ця вправа допоможе розтанути найбільшій крижині, допоможе зігріти найхолодніше серце, примусить усміхнутися кожного.
Я, ти, він, вона –
Ми усі одна сім’я.
Станьмо дружно в коло всі,
Усміхнімося усім.
Я дарую усмішку тобі,
Я дарую усмішку вам,
Ми даруєм усмішку тобі,
Ми даруєм усмішку вам,
Ми даруєм усмішку всім.
Гра «Пазли»
Складіть прислів’я зі слів і поясніть, як ви їх розумієте.(Завдання в конвертах)
Розкладіть слова з конвертів на дві купки: на одну слова, що є позитивними рисами характеру, хорошими вчинками, а на іншу ті, що є негативними рисами характеру чи поганими вчинками.
У конвертах знаходяться такі слова: доброта, радість, ненависть, турбота, злість, ворожість, співчуття, милосердя, гордість, чуйність, допомога, підтримка, зрадливість, самолюбство, тактовність, ввічливість, заздрість, довіра, підлість, жадібність, повага, байдужість, справедливість, взаєморозуміння, вірність, людяність.
Вправа «Мікрофон»
Заплющте очі та подумайте декілька секунд, якої риси характеру ви хочете позбутися, а якої хочете набути, виховати в собі. (Після декількох секунд роздумів діти по черзі озвучують свої побажання.)
Вправа «Ми - законодавці»
Під час уроку ви довели, що дружити вмієте, тому можете дати пораду іншим, як стати справжніми друзями, які риси характеру та якості слід в собі виховувати для цього. Я пропоную вам перевтілитися у законодавців і скласти правила, яких потрібно дотримуватися:
хлопчикам (1 група);
дівчаткам (2 група);
однокласникам (3 група);
друзям (4 група).
Для цього вам потрібно речення, записані на смужках, скласти в такій послідовності, щоб утворився зв’язний текст (додаток 1). Потім наклейте ці смужки в такій же послідовності на аркуш паперу. Ці аркуші ми скріпимо докупи разом з обкладинкою, щоб утворилася книжечка під назвою «Закони дружби».
Рефлексія
Діти.
Кожен хоче, щоб його любили
Тато й мама, сестри і брати.
І щоб друзі кожен раз хвалили.
А чи їх не ображаєш ти?
Звичайно, краще в мирі жити
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були,
У мирі й злагоді жили!
Давайте дружно жити,
Щоб легко всім було.
І кожного любити,
Усім нести тепло.
Не кривдити нікого,
Не бить, не ображати,
Поганого нічого
Нікому не казати.
Давайте жити в мирі,
У злагоді й теплі.
Слова хороші й щирі
Хай линуть на землі.
І на завершення сьогоднішньої роботи пропоную переглянути відомий з дитинства мультфільм про кота Леопольда.
Додаток 1.
1 група
Ти хлопчик, сильніший за дівчаток, а це означає, що ти повинен допомагати, коли їм важко.
Будь ввічливим у взаєминах з ними.
Коли дівчинка йде разом з тобою до класу або виходить у коридор, пропусти її в дверях поперед себе.
Якщо у неї впала книжка, олівець чи портфель, не соромся підняти й подати їй – тобі це не важко, а дівчинці твоя допомога буде приємною.
Не гідний називатися хлопцем той, хто б’є дівчаток або кривдить їх.
Навпаки, треба завжди захищати дівчаток.
Коли дівчинка плаче, скажи їй тепле, ласкаве слово.
2 група
Ти – дівчинка, будь скромною і ввічливою.
Будь для хлопчиків прикладом акуратності, старанності, вихованості.
Ніколи не говори своїм товаришам грубих і різких слів.
Коли звертаєшся з проханням, не забудь сказати «будь ласка», бо це чарівне слово.
Якщо товариш зробив тобі послугу, не соромся подякувати.
Це показує, що ти розумна і культурна людина.
3 група
Усі однокласники – твої товариші.
Підтримуй з ними добрі стосунки, спілкуйся з усіма.
Якщо в поведінці товариша тобі щось не подобається. Не гарячкуй, не кричи, не кидайся в бійку, не плач.
Стримай себе і подумай: «Може я і сам щось неправильно роблю?».
Бо завжди краще спочатку подумати, а потім зробити, ніж навпаки.
4 група
Хтось із товаришів став твоїм другом чи подругою.
Це дитина, яка тобі подобається більше від інших. У вас із нею спільні інтереси,спільні справи.
У потрібну хвилину допомагай другові.
Ділися з ним усім, що в тебе є.
А якщо він хоче зробити щось погане, відвертай його від такого вчинку, допоможи зрозуміти, що це недобре.