Академічна доброчесність- це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень. Закон України Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII
Порушенням академічної доброчесностіакадемічний плагіат самоплагіат фабрикаціяфальсифікація списуванняобман хабарництвонеоб’єктивне оцінювання допомога учням підчас тестів;використання учнями непередбачених допоміжних матеріалів, технічних засобів;проходження оцінювання замість інших осіб;необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників підчас атестації та сертифікації
Фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;Фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;Списування - виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
Форми обманунадання педагогічними працівниками та іншими особами допомоги учням під час проходження ними підсумкового оцінювання (семестрового та річного), державної підсумкової атестації, зовнішнього незалежного оцінювання, не передбаченої умовами та/або процедурами їх проходження;використання учнем під час контрольних заходів непередбачених допоміжних матеріалів та/або технічних засобів;проходження процедури оцінювання результатів навчання замість інших осіб;необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників під час атестації чи сертифікації. ЗАКОН УКРАЇНИ Про повну загальну середню освіту
Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівникамипосилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;об’єктивне оцінювання результатів навчання. ЗУ Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освітисамостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації. ЗУ Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII
Види академічної відповідальності для педагогіввідмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;позбавлення присудженого наукового (освітньо-творчого) ступеня чи присвоєного вченого звання;відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
Види академічної відповідальності для учнівповторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;відрахування із закладу освіти (крім осіб, які здобувають загальну середню освіту);позбавлення академічної стипендії;позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.
Батьки відіграють ключову роль у дотриманні дітьми принципів академічної доброчесності. Якщо вдома толерують порушення доброчесності: наприклад, купують дитині збірники ГДЗ або ж виконують за дітей домашні завдання, то як би школа не старалася – учнів буде важко переконати, що вчитися доброчесно – правильно. На сайті НУШ
Наслідки тривалих та системних порушень академічної доброчесності:знецінення університетських дипломів у країні, невизнання їх за кордоном;випускникам університетів важко влаштуватися на хорошу роботу, бо роботодавці не довіряють системі вищої освіти та закладам вищої освіти;зниження якості медичного обслуговування;стагнація науки, знецінення наукового потенціалу держави;гальмування розвитку економіки;країна втрачає авторитет у світі.
Що робити, щоби розвинути систему академічної доброчесності в школі:Ідентифікуйте проблеми. Якщо є учні чи класи, які не дотримуються принципів академічної доброчеснотсі, треба говорити і з учнями, і з класними керівниками. Залучіть усіх зацікавлених. Це може бути учнівське самоврядування чи батьки, які хочуть стати на захист академічної доброчесності. Також це можуть бути всі педагоги, які підтримують ці ідеї. Обговоріть і створіть положення про дотримання академічної доброчесності, затвердіть його у школі, щоби можна було на нього посилатися. Для цього варто звернутися до законів “Про освіту” і “Про повну загальну середню освіту”. Там прописано, що вважається порушенням академічної доброчесності та як сприяти її дотриманню.
Після того, як положення буде затверджено, важливо повідомити всім, які дії, згідно з ним, вважаються недоброчесними і які будуть санкції за порушення. Інколи роблять окремі положення для вчителів і учнів, але можна робити спільне. Моніторинг. Важливо не тільки впроваджувати зміни, але й спостерігати за ними: дивитися, яка динаміка дотримання чи недотримання правил, і реагувати. Оцініть та перегляньте політики. Якщо ваша школа не має розроблених політик – питання академічної доброчесності можна проговорювати в межах уроків. Що робити, щоби розвинути систему академічної доброчесності в школі:
Знання про академічну доброчесність: Онлайн-курс на Ed. Era “Академічна доброчесність для вчителів” (5 годин). У цьому курсі є розроблені конспекти уроків, методичні рекомендації та презентації. Сайт та You. Tube канал SAIUP – тут можна знайти вебінари, рольові ігри, історії з життя про високопосадовців, які покинули роботу через плагіат. Також дивіться антикорупційні інструменти, розроблені проєктом USAID_Взаємо. Дія, які теж презентували під час міні-Ed. Camp’у в Черкаському. З їхньою допомогою можна проводити заняття, щоби виховати в дітях принципи доброчесності та дотримання законів: