Для активізації пізнавальної діяльності на уроках правознавства надаю перевагу наступним методам інтерактивного навчання: взаємодії учнів, позитивного результату, дискусії, «Кейс-стаді», «Обери позицію»,»Превентивне домащнє завдання».
«Активізація пізнавальних якостей учнів на уроках з предмета «Основи правових знань» Підготувала викладач вищої категорії Рожкова Наталія Сергіївна ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЗАПОРІЗЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ МОДИ І СТИЛЮ»
Номер слайду 2
Методи організації взаємодії учнів: освоєння елементарних норм ведення розмови, взаємної перевірки, взаємних завдань, спільного знаходження кращого рішення, тимчасової роботи в групах, створення ситуацій спільних переживань, організації роботи учнів – консультантів. Будь-який метод поганий, якщо привчає учня до пасивності, і гарний, якщо пробуджує в ньому самодіяльність. Ф. Дістверг
Номер слайду 3
- ретельно готуватися до проведення уроку,щоб мати можливість створювати позитивні діяльніснозабарвлені ситуації, які завжди стимулюють активність учнів. - ставитися до учнів як до рівних, що повністю унеможливлює грубість, різкість, образливий тон; - використовувати індивідуальний підхід; - поважати кожного учня, як особистість; Створення ситуації успіху Правила:
Номер слайду 4
Прийом «Авансування» При вивченні теми «Основи конституційного права» оголошую список повідомлень, які не є обов’язковми для підготовки: «Які курйозні закони існують в різних штатах США» , «Які сучасні королівські династії при владі в монархіях» , «Як отримати громадянство в Швеції, Японіїї..» та попереджую, що за кожне повідомлення додається 4 бали при тематичному оцінюванні Учні із задоволенням готують завдання, група отримує додаткову позитивну інформацію, я – підвищую активність учнів.
Номер слайду 5
Дискусія: Дискусійні питання вчать глибокому розумінню проблеми, самостійній позиції, кращому розумінню інших, а також активізують навчальну діяльність учнів. На уроках я використовую різні види дискусії: «займи позицію», «неперервна шкала думок»,«дебати». Вивчаючи тему «Громадянство України», учні ведуть дискусію за заздалегідь одержаними питаннями: •Чого більше в справжнього громадянина – прав чи обов’язків? •Які риси притаманні справжньому громадянину? Назвіть відомих вам людей – справжніх громадян. •Чи різняться громадянські обов’язки президента, лікаря, домогосподарки, пенсіонера, учня? Проведена дискусія має такі переваги: Дає імпульс проблемному навчанню. Учні активно здобувають знання, розв’язуючи пізнавальні завдання. Формуються специфічні вміння та навички: формувати думки, аргументувати та відстоювати їх.
Номер слайду 6
Використання відеофрагментів та мультимедійних презентацій При вивченні теми «Сімейне право України» учні готують презентацію «Заміж за мусульманина: за та проти», «Як всиновити дитину», «Права батьків та дітей». Учням цікаво супроводжувати свою розповідь власною презентацією, почути відгук про неї . На уроці з теми «Трудовий договір» використовувала відео фрагмент з фільму «12 стільців», в якому О.Бендер складав усний контракт про прийняття на роботу. На уроках-презентаціях, присвячених органам державної влади України, завдяки засобам мультимедіа демонструю фотографії лідерів політичних партій України, кандидатів на посаду президента України, фрагменти інформаційно-аналітичних програм (ТСН, «Шустер-лайф», «Вікна»).
Номер слайду 7
Перевернуте навчання є інноваційною формою активного навчання, в якій типова подача лекцій і організація домашніх завдань міняються місцями передбачає зміну ролі викладача, який здає свої передові позиції на користь більш тісної співпраці та спільного внеску в навчальний процес. Супутні зміни зачіпають і роль учнів, багато з яких звикли бути пасивними учасниками процесу навчання. «Перевернута» модель покладає велику відповідальність за навчання на плечі учнів, даючи їм стимул для пошуку та засвоєння нових знань. Перед вивченням теми «Основи спадкового права України» учні отримують завдання: знайти відповіді на запитання: Які незвичайні умови зустрічаються у заповітах? Кому перейде майно померлого, якщо немає родичів? Кого не можна викреслити з переліку спадкоємців? Продовженням активної діяльності учнів вдома є виконання превентивного домашнього завдання з використанням електронного конспекту лекцій та самостійно опрацьованих матеріалів.Завдання добираються проблемні, цікаві, такі, що вимагають пошукової діяльності.
Номер слайду 8
Висновки Як свідчить досвід, більшість використовуваних методів організації навчального процесу, спрямованих на активізацію пізнавальної діяльності, сприяють формуванню особистісних компетенцій учня: вмінню вчитися, спілкуватися, працювати і заробляти, користуватися різними джерелами інформації. Наслідком сформованості пізнавальної активності учнів є підвищення показників їхньої навчальної роботи. Рівень знань Друга тема Остання тема Відхилення Середній, % 14 7 -7 Достатній, % 75 79 +4 Високий, % 11 14 +3 Отже, досягнуті результати підтверджують обґрунтованість застосування на уроках правознавства різних інноваційних методів організації навчального процесу.