МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИМИКОЛАЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГОФакультет педагогічної та соціальної освіти. Кафедра початкової освіти. Практичне заняття №9 Тема: Активізація пізнавальної діяльності молодших школярів шляхом впровадження інтерактивних технологій. Підготуваластудентка 348 групи спеціальності 013 Початкова освіта. Наконечна Вікторія Дмитрівна. Науковий керівник: док. філ. в гал. освіти, ст. викладач Тимченко А. А. Миколаїв 2021
ПЛАНМоделі навчання. Поняття «інтерактивне навчання» та «інтерактивні технології». Мета, цілі та завдання інтерактивного навчання. Принципи інтерактивного навчання. Класифікація інтерактивних технологій.Інтерактивні технології у структурі уроку. Правила організації інтерактивної роботи учнів на уроці.
Вступ. Як активізувати пізнавальну діяльність учнів? Які методи використовувати, щоб викликати інтерес до навчання, зробити його процес цікавим? Як допомогти розкритися кожній дитині? Над розв’язанням цих актуальних проблем працювали багато педагогів. Аналізуючи їх дослідження можна зробити висновок, що стійкий пізнавальний інтерес може формуватися різноманітними шляхами і засобами, в тому числі за допомогою інтерактивних технологій.
Поняття «інтерактивне навчання» та «інтерактивні технології»Слово «інтерактив» походить від англійського слова «interact». «Іnter» – це взаємний, «act» – діяти.Інтерактивний – здатний взаємодіяти або перебувати в режимі бесіди, діалогу з будь-ким (людиною) або з будь-чим (наприклад, комп’ютером). Сутність інтерактивного навчання полягає в активному залученні всіх учнів до процесу пізнання.Інтерактивні технології – це організація засвоєння знань і формування певних умінь та навичок через сукупність навчально-пізнавальних дій, організованих особливим способом, що полягають в активній взаємодії учнів між собою та побудові міжособистісного спілкування з метою досягнення запланованого результату.
{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}Суть інтерактивного навчання. Організація інтерактивного навчання. Навчальний процес відбувається за умовами постійної, активної взаємодії всіх учнів: співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання. Передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.
Цілі та завдання інтерактивного навчання. Розширення пізнавальних можливостей учнів, зокрема у здобуванні, аналізі та застосуванні інформації з різних джерел. Формування глибокої внутрішньої мотивації учнів. Можливості перенесення отриманих умінь, навичок та способів діяльності на різні предмети та позашкільне життя учнів.
Формування пізнавального інтересу – необхідна умова шкільного навчання. Не випадково, інтерес образно порівнюють з каталізатором, який полегшує і прискорює розумові реакції, з ферментом, що дає змогу учням асимілювати основами наук. Найголовнішим завданням педагога на кожному уроці є активізація пізнавальної діяльності. Тому щоразу, обдумуючи урок, учитель має спочатку розв'язати принципове завдання, як найдоцільніше організувати передачу нового матеріалу - повідомлення, евристична бесіда, відкриття, роздум, розв'язання проблеми, самостійна робота тощо. Необхідно перетворити кожний урок на урок спілкування, мислення, де істина постає як суперечка про істину, як діалог.
О. Пометун та Л. Пироженко інтерактивні технології розподіляють на чотири групи залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:технології кооперативного навчання;технології колективно-групового навчання;технології ситуативного моделювання;технології опрацювання дискусійних питань. Класифікація інтерактивних технологій
На початку роботи вчитель визначає одним словом тему, над якою проводитиметься робота, а учні згадують, що виникає в пам'яті стосовно цього слова. Спочатку висловлюються найстійкіші асоціації, потім – другорядні. Учитель фіксує відповіді у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається». Цей метод універсальний, адже може використовуватися під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни і на всіх етапах уроку.«Асоціативний кущ»
Технологія «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію. Правила проведення: Говорити має тільки той, у кого є «символічний» мікрофон. Подані відповіді не коментуються і не оцінюються. Коли хтось висловлюється, решта не має права перебивати, щось говорити, вигукувати з місця.«Мікрофон»
«Мозковий штурм» є відмінним методом для використання досвіду учнів із метою розв'язання проблем та розробки ідей. «Мозковий штурм» найкраще спрацьовує в групах у кількості 5-7 осіб.«Мозковий штурм»Основні ознаки. Чітко визначте проблему або тему для «мозкового штурму». Працюйте в колі. Оберіть лідера, який веде обговорення і заохочує появу нових ідей. Він повинен заохочувати кількість, а не якість ідей. Щоб збільшити появу нових ідей, ви можете надати учням певний час на роздуми і після декількох хвилин розпочинати знову. Правила «мозкового штурму»Жодної критики!Запозичення інших ідей є нормальним явищем. Бажаною є велика кількість ідей. Оцінювання відбувається згодом. Щоб удосконалити якість ідей, надайте дітям час для того, щоб вони написали свої ідеї спочатку індивідуально. Діліться ідеями циклічно, коли окремі учасники або групи розповідають про одну ідею по черзі та ідеї не повторюються.
Учням пропонується самостійно опрацювати матеріал (кожному різний) і законспектувати його в один із розділів таблиці за певний час. Після цього діти по черзі ознайомлюють свою групу з конспектом, а члени групи повинні за ним занотувати до таблиці ті самі нотатки. Наприкінці спілкування в усіх членів групи повинна бути заповнена таблиця. Цей метод можна застосовувати під час вивчення теми «Корисні копалини» на уроці «Я досліджую світ». На одному уроці вивчаються такі корисні копалини, як граніт, вапняк, пісок, глина. На початку уроку дітям необхідно чітко поставити завдання про те, що вони повинні занотувати: властивості корисної копалини; де її видобувають і як; як її використовують. Разом слід накреслити таблицю, яку діти заповнюватимуть під час опрацювання своєї статті та обміну інформацією. Кінцевий результат цього уроку – складена таблиця в кожної дитини.«Мозаїка»
Після того як учитель об'єднав учнів у 2-4 групи та запропонував завдання для виконання та необхідну інформацію, одна з груп сідає в центр класу та утворює своє маленьке коло. Учні цієї групи починають обговорювати запропоновану вчителем проблему. Групі, що працює, для виконання завдання необхідно прочитати вголос ситуацію та обговорити її у групі, використовуючи метод дискусії. Усі інші учні класу мають тільки слухати. Після закінчення 3-5-ти хвилин група займає свої місця, а клас обговорює, чи була думка аргументованою.«Акваріум»
Суть методу полягає в тому, що утворюється два кільця: внутрішнє й зовнішнє. Внутрішнє кільце – це сидячі нерухомо учні, а зовнішнє – учні через кожні 30 секунд змінюються. Таким чином, вони встигають проговорити за кілька хвилин декілька тем і постаратися переконати у своїй правоті співрозмовника.«Карусель»
Переваги інтерактивних методів навчання полягають у тому, що: за один і той же проміжок часу можна виконати більший обсяг роботи;досягається висока результативність у засвоєнні матеріалу і формуванні вмінь;розвивається навчальна діяльність (планування, рефлексія, самоконтроль, взаємоконтроль); підвищується навчальна мотивація;активізується пізнавальна діяльність;розвивається критичне та логічне мислення, творчі здібності, навички проектної діяльності;формуються мотиви навчання, гуманні стосунки між дітьми; формуються вміння співпрацювати.
Фішбоун «Інтерактивні технології в структурі уроку»Етап. Опис. Мотивація. Оголошення теми та мети. Надання необхідної інформаціїІнтерактивні вправи. Сфокусувати увагу учнів на проблемі та викликати інтерес до обговорюваної теми.Інтерактивні технології є важливим та цінним етапом структури сучасного уроку. Рефлексія. Забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності під час уроку. Дати інформацію для опрацювання за мінімально короткий час. Центральна частина уроку: практичне засвоєння навчального матеріалу, досягнення поставленої мети уроку. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку: пошук проблеми, планування перспективи та корекції.
ПРАВИЛА ОРГАНІЗАЦІЇ ІНТЕРАКТИВНОЇ РОБОТИ УЧНІВ НА УРОЦІДо роботи повинні бути залучені різною мірою всі учні. Необхідно дбати про психологічну підготовку учнів. Тих, хто навчається в інтерактиві, не повинно бути багато. Приміщення має бути спеціально підготовленим (наприклад, розташування парт). Необхідно проявляти терпимість до будь-якої точки зору, уважно вислуховувати всіх учасників, поважаючи їх. Уважно ставитись до учнів під час формування груп. На одному уроці бажано застосовувати 1-2 інтерактивних видів роботи.
Інтерактивні технології відіграють важливу роль у сучасній освіті. Їхня перевага полягає в тому, що учні засвоюють рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, оцінювання), у класах збільшується кількість учнів, які свідомо засвоюють навчальний матеріал. Учні займають активну позицію у засвоєнні знань, зростає їхній інтерес у сприйманні знань. Значно підвищується особистісна роль учителя – він є лідером, організатором. Але необхідно зазначити, що проектування і проведенням уроків за інтерактивними технологіями потребують, перш за все, компетентності в цих технологіях учителя, його вміння переглянути і перебудувати свою роботу з учнями. Висновок