Актуальність На початку року в молодшій групі спостерігаючи за дітьми в різні режимні часи відмітили, що такі діти як Рукомеда А., Петюх Г., Тимошенко В., Чиж Е. та інші при самообслуговуванні тримали ложку в кулаці при вживані їжі, не вміли правильно тримати пензлик, олівець, одягатися та роздягатися, мити руки та інше, що вимагає моторної активності кисті рук. Саме такі відхилення у руховій активності рук в чотирирічному віці породжують складність у переключенні дитини з одного завдання на інше, дитина починає відставати від однолітків, а надалі,в шкільному віці не встигатиме за програмою. Вчені (А.В.Антаков- Фомін, М.І.Кольцова, Є.І. Ісенін) довели, що розвиток пальцевої моторики дітей впливає на становленя та удосконалення мовної функції, сприяє покращенню психологічних навичок. «Кисть руки − орган мовлення», тому питання розвитку дрібної мускулатури рук є актуальним.
Мета проекту Розвивати у дітей дрібну моторику і злагодженість рухів обох рук. Завдання Створити умови для експериментування при сполученні зображувальних технік та самостійних творчих пошуків; активізувати корекційну роботу для рухової активності кисті рук. Розвиток уміння здійснювати точні рухи кистю і пальцями рук. Розвиток здатності координованої роботи рук з зоровим сприйняттям. Розвиток творчої активності, просторового мислення, фантазії. Формування вміння втілювати свої ідеї в художній образ. Виховання шанобливого ставлення до своєї та чужої праці.
План реалізації: • опрацювати матеріал з питання впливу дрібної моторики рук та мовлення дітей в дошкільному віці; • підібрати практичний матеріал за віком дітей; • визначити послідовність методики розвитку дрібної моторики рук; • провести консультації батькам по цьому питанню . Виконавці проекту: діти, вихователі, батьки.
Форми роботи: • Заняття. • Індивідуальна робота. • Колективна творчість. • Прогулянка. • Фіз. культурні заходи • Консультації Реалізація проекту. Щоб сприяти розвитку активності кисті та пальців рук і тим самим розвивати мовлення дітей проводимо різні ігри, вправи, гімнастики. Наприклад, мовна гра з імітацією рухів: • «Печу – печу хлібчик» • «Іде коза рогата» • «Прилетіли – відлетіли пташки» • «Квасимо капусту» • «Сім*я» та ін.;
Індивідуальні вправи,ігри: • Знайти заховані предмети в різних крупах. • Сортування квасолі за кольором,величиною. • «Намисто». Нанизати на дріт ( мотузку) вермішель, використані частинки фломастерів, картонні силуети тварин. • Скласти в отвір коробки кольорову мотузку. • Знайти та витягнути з клубка потрібного кольору мотузку. • Розкручувати та закручувати кришки. • Виловлювати ситечком, ложкою предмети. • Створити предмет за допомогою прищіпок. Дид/гра « Рибалка», «Одягни ляльку», «Прикраси тварин»(шнурівка).
Основні принципи (правила) роботи педагога при реалізації проекту: повага до дитини, до процесу і результатів його діяльності в поєднанні з розумною вимогливістю; • комплексний підхід ,систематичність і послідовність • варіативність змісту і форм проведення занять; цікава наочність; • адекватність вимог і навантажень, що пред'являються до дитини в процесі занять; • індивідуалізація темпу роботи - перехід до нового етапу навчання лише після повного засвоєння матеріалу попереднього етапу; • повторність (циклічність повторення) матеріалу, що дозволяє формувати і закріплювати механізм реалізації функції
Результативність: У дітей, завдяки систематичній роботі спостерігаються деякі досягнення у руховій активності рук при самообслуговуванні: вище згадані діти правильно миють руки, чіткіші рухи при малюванні округлих форм, діти більш зосередженні на виконанні завдань, але ще спостерігаються труднощі в самостійному одяганні у Рукомеда А., Петюх Г., у Євеліни на сьогоднішній час стали більш яснішими слова. Надалі плануємо ускладнювати завдання використовуючи необхідний матеріал для розвитку дрібної моторики пальців рук та поєднувати їх із мовним супроводом.