До XVIII ст. в Англії не було майстрів, як у Європі. Однак у XVI—XVII ст. тут працювали два видатних художника — німець Ханс Хольбейн Молодший і фламандець Антоніс ван Дейк. Їх вплив багато в чому визначив неповторний шлях англійської живопису в XVIII ст. Надважливим для англійських художників було відчуття самобутності національної культури: воно викликало бажання йти в усьому своїм шляхом, і досвід європейської живопису часто сприймався ними критично. Особливості англійського живопису:
УІЛЬЯМ ХОГАРТ (1697—1764)Засновник національної школи живопису, хоча не мав прямих учнів. Величезний вплив на Хогарта надали ідеї філософів освіти, які стверджували, що за допомогою художньої творчості можна виховати моральність у людині і викорінити пороки. Цьому завданню майстер підпорядкував свої твори.
Найбільше Хогарт любив створювати цикли гравюр або картин, об'єднаних сюжетом викривального характеру. Наївний молодий чоловік або дівчина, приїхавши з провінції в Лондон, потрапляють в руки досвідченого шахрая, який штовхає їх на шлях пороку: юнак промотує спадщину, дівчина стає утриманкою. Але життя в гріховній розкоші раптово змінюється убогістю і ганьбою. Потім, як справедлива відплата, настає смерть в убогій халупі, в оточенні чужих і байдужих людей. У. Хогарт. «Кар'єра мота». Сцена перша. 1732-1733 Зображено життя Тома Рейкуелла – багатого спадкоємця, який поступово йде до повного падіння. На початку серії він простий юнак. Герой не бажає наслідувати батьківські чесноти і переїжджає до Лондона.
Том швидко звикає до життя в розкоші. Він наслідує аристократичну манеру приймати відвідувачів і торговців під час ранкового туалету. Натовп людей, що змагається за увагу Тома, показана карикатурно, як насмішка по відношенню до подібного суспільства. У. Хогарт. «Кар’єра мота». Сцена друга. 1732-1733
У сцені четвертій ми бачимо результат марнотратного способу життя Тома. Герой прямує до палацу Св. Джеймса, але його зупиняє помічник шерифа, який збирається заарештувати його за борги. Сара Янг рятує Тома: дівчина пропонує помічникові шерифа свої важко зароблені гроші. У. Хогарт. «Кар’єра мота». Сцена четверта
Сцена в Старій Церкві Мерілебон, на північ від Гайд-парку, яка була відома таємними весіллями. Розтративши спадок, Том намагається добути грошей через вигідний шлюб. Відмовившись від молодої, красивої і відданої Сари, Том віддав перевагу старій одноокій багатійці. Ми бачимо Сару з дитиною Тома на задньому плані. У. Хогарт. «Кар’єра мота». Сцена п’ятая
Том промотує гроші в азартній грі. Чоловіки навколо столу напружено зосередили увагу на грі. Тим часом людина справа налякана: дим ллється через стелю. Том, збожеволівши від програшу, падає на коліна. Як і більшість людей в кімнаті, він занадто поглинений азартною грою, щоб помітити пожежу. Він сердито дивиться на небо, стискаючи кулаки. У. Хогарт. «Карьера мота». Сцена шоста
Заключна сцена відбувається в лікарні для жебраків і божевільних. Том лежить на передньому плані, майже оголений, у позі, що нагадує скульптуру перед входом до лікарні – «Меланхолійне божевілля». Сара плаче осторонь, не в силах допомогти тому. У 18 ст. відвідування в'язниць і лікарень було однією з розваг аристократії. Леді і служниця обмінюються веселими жартами, дивлячись на нещасних хворих. Хогарт іронізує: Том, який прагнув наслідувати аристократію, в результаті став посміховиськом для неї. У. Хогарт. «Карьера мота». Сцена восьма
Дівчина далека від усіх турбот, дивиться кудись в небо. Має косоокість на обличчі. Що на голові у дівчини?(Здається, що капелюх, але це піднос, із розбитим посудом) - Де працює дівчина?(У харчевні)- Як дівчина ставиться до своєї роботи?(Недбало)У. Хогарт. «Дівчина з креветками», 1740
У. Хогарт. «Чотири пори доби»Ранок у Лондоні. Відображено життя району Ковент-Гарден. Що роблять жебрачки на передньому плані картини?(Палять багаття прямо на бруківці) - Що робить простий народ рано вранці біля кав'ярні?(Продовжує пияцтво. Дами цілуються і обіймаються з кавалерами)Як реагує на все це заможна дама, яка прямує на месу в собор Святого Павла?(Шокована і здивована, притискає до губ складене віяло)
У. Хогарт. «Чотири пори доби»День у Лондоні. Тут фігурує лондонський район Сохо. На гравюрі показано чіткий поділ людей за соціальним і релігійним принципом. Як виглядають люди, що виходять з церкви після служби? (Ошатні, поважні протестанти)Як виглядають місцеві мешканці?(Як сіра маса, тримаються тісною групкою)
У. Хогарт. «Чотири пори доби»Вечір у Лондоні. Зображений чоловік, який зі своєю сім'єю йде в театр. Його дружина вагітна -Чим «прикрашена» голова чоловіка?(Рогами, що явно вказує на походження його дітей)- Як поводиться ошатно одягнений малюк із нянею?(Не хоче слухатися своєї няньки)Поруч тече річка, а на задньому плані хтось доїти худу корову. Це яскрава картина життя середнього класу, який бажає жити як заможний буржуа.
У. Хогарт. «Чотири пори доби»Ніч у Лондоні. Зображений район Чарінг-крос. Опишіть вулицю, якою пробираються увечері чоловік та його дружина.(Засмічена вулиця, навколо підозрілі особи, пара тісно притискається одна до одної, виставивши тростини)Чим може завершитись святковий вечір для пари заможних городян, що припізнилися?(Може обернутися пограбуванням або навіть смертю)А в цей час з другого поверху хтось просто вихлюпує на вулицю вміст нічного горщика.
ДЖОШУА РЕЙНОЛЬДС (1723—1792)Портретист, що був першим серед англійських майстрів, хто навчався в Італії, подорожував по Голландії, Фландрії, Німеччині та Франції. Блискуча художня освіта, чудове знання основних напрямків сучасного мистецтва дозволили йому вільно поєднати в своїй творчості риси різних стилів.
Рейнольдс написав свою племінницю, перетворивши її портрет в жанрову сценку: дівчинка, опинившись у лісі, побачила щось незвичайне і злякалася, в її погляді складно переплелися страх і цікавість. Обличчя, в ніжних пастельних тонах, зачаровує чистотою і особливим, дитячим чарівністю. Джошуа Рейнольдс.«Дівчинка з суницями», 1773
ТОМАС ГЕЙНСБОРО (1727—1788)Томас Гейнсборо народився на сході Англії в сім'ї торговця сукном. Закінчивши навчання в Лондоні, молодий художник повернувся в рідні місця, а в 1752 р. оселився в сусідньому містечку Іпсвічі. З усіх майстрів англійського живопису XVIII ст. Гейнсборо вже за життя був визнаний найвидатнішим.
Які почуття охопили дружину?(Роздратування)Чи приємна людина містер Ендрюс?(Ні)Замовникам портрет не сподобався. Але як полонить пейзаж на картині! Перед глядачем великі володіння подружжя. Пшениця, зібрана в снопи, вказує, що настала осінь. Підкреслена тема полювання, містер Ендрюс зображений з рушницею. Т. Гейнсборо. «Подружжя Ендрюс». 1749 Плаття героїні залишилося недописаним: ймовірно, художник мав намір дати їй в руки щось з мисливських трофеїв, можливо, але чомусь не зробив цього.
Вона була професійною вокалісткою, мала великий успіхом у публіки, але в 1773 відмовилася від своєї кар'єри, бо вийшла заміж. - Які почуття випромінює співачка?(Ніжність і чарівність) - Як фігура героїні пов'язана з пейзажем?(Темно-коричневі фарби вечірнього лісу відтіняють золотисте сяйво сукні, лінія зачіски повторюється в обрисах крони дерева)Т. Гейнсборо. «Елізабет Лінлі-Шерідан», 1783
Т. Гейнсборо.«Портрет дами в блакитному», 1780 Тонкими і ніжними переливами блакитного кольору відзначені маленький витончений капелюшок, атласний шарф, що лежить поверх тонкої напівпрозорої білої сукні. Здається, що навіть у напудреному волоссі присутні плями блакитного. Ім'я зображеної аристократки залишається загадкою для дослідників творчості майстра.
Вільям Тернер (1775-1851)Щоб навчитися точніше передавати на полотні рух води і повітря, він серйозно вивчає фізичні закони, відвідує лекції з природничих наук. Поступово його роботи йдуть врозріз з модою. Згодом перестав приділяти увагу деталям, а також вибирав більш контрастне поєднання кольорів. Саме в його творчості є коріння імпресіонізму.
У цій жорстокій битві війська Франції та Іспанії втратили більше 20 кораблів, Англія жодного. Головною втратою була смерть англійського адмірала Нельсона. Він упав у цій драматичній битві на палубі корабля «Вікторія» і саме цей момент зображує живописець. Але автор навмисно зробив фігури людей дуже дрібними, головну роль він відводить епічності моменту. Тут вершиться історія!Трафальгарська битва, 1808
В. Тернер. «Рибалки в морі»Що дає рибалкам надію на порятунок?(Якщо придивитися, вдалині море спокійно, на нього падає світло, і цей шматочок змушує сподіватися на порятунок)- Які деталі створюють враження безнадійності, жаху рибалок?(Похмура колірна гамма, червоний вогник ліхтаря на човні, верх і низ картини – суцільна чорнота)
В. Тернер. «Озеро Цуг», акварель. Ефекту туманної димки досяг, розтираючи нанесений шар фарби. І зовсім знімав його в тих місцях, де на воді повинні були з'явитися сонячні відблиски. Тернер використовував майже чисті фарби (не розведені, не змішані). Які художники через 40 років потому використовуватимуть тільки чисті фарби?(Імпресіоністи)- Хто є головними героями на картині?(Озеро і Сонце)У якому форматі люди цікавлять художника?(Бо їх життя пов`язане з озером)
Джон Констебл (1776-1837)Англійський художник-романтик, талановитий пейзажист. Він пробуджує в душі глядача приємні спогади, змушує задуматися про вічні цінності і швидкоплинність життя. Але в роботах Констебла немає драматизму, відчуття безвиході і приреченості людського буття. Зображував краєвиди, з якими відчував особистий зв'язок.
Дж. Констебл. «Собор у Солсбері»Художник часто бував у соборі Солсбері і давно планував його написати. У 1822 єпископ Фішер замовив йому зобразити собор на полотні. Перша картина єпископу не сподобалася через грозове неба над собором, тоді Констебл написав нову картину, що задовольнила смак епіскопа.
Дж. Констебл. «Собор у Солсбері»У лівому нижньому кутку зображено двоє людей, це єпископ Фішер і його дружина спостерігають за красою собору Солсбері. – Назвіть творіння природи і творіння людини, що порівнюються на картині.(Собор і дерева) Що з них слугує обрамленням для зображення?(Крона дерев)
Дж. Констебл. «Хелмінгемська лощина»Останній період життя - це роки важкої душевної депресії, небезпечне погіршення здоров'я, смерть дружини, і страхи і за долю дітей. Що нагадує про темну сторону життя?(Сутінки в тіні старих дерев лощини)Що дає надію на вихід зі складної ситуаці?(Крізь гілки і стовбури видно просвіти синього неба. З берега на берег перекинуть дерев'яний місток, що полегшує дорогу подорожнім. Вода іскриться сонячними відблисками)
Вільям Блейк. «Великий Архітектор»- Хто є головним персонажем?(Бог)- У який момент Він зображений?(У момент творіння Всесвіту)- Який інструмент він тримає в руках?(Циркуль)- Як називається фігура, накреслена ним?(Коло)- Воно обмежуї чи дає свободу руху?(Обмежує)Він не встановлює порядок, а обмежує свободу, викреслюючи кордони для людини. Межі, через які не можна переступати. Роблячи наше мислення обмеженим, у вузьких рамках.
Вільям Блейк. «Привид Блохи»Блейк стверджував, що зі своїм другом, астрологом Джоном Варлі, вони намагалися викликати духів. І зображене на картині чудовисько з`явилось під час одного з таких сеансів, заявивши, що блохи були заселені душами людей, які «за своєю природою дуже кровожерливі». Луската істота, схожа на вампіра, пускає слину в чашку для кровопускання. Світ визнав Блейка божевільним, хоча насправді він таким не був.
Прерафаеліти (до Рафаеля) Це культурна течія в Англії у другій половині XIX ст. Починали вони з високих цілей – хотіли знайти вихід із академічного застиглого живопису. Їм набридло писати маловідомі публіці міфи та історичні сюжети. Хотіли показувати справжню, живу красу. І прерафаеліти почали писати жіночі образи. Виходили вони у них дуже красивими і привабливими. В результаті крім цього в них більше нічого і не залишилося. Це стало схоже на постановочні, розкішні знімки для глянцевих журналів.
Данте Россетті. «Леді Ліліт»Це образ першої дружини Адама – Ліліт. На картині зображена красива, дівчина, яка милується своїм зображенням у дзеркалі. Прототипами її були улюблені жінки автора твору. Від однієї він узяв обличчя, волосся, від іншої – тіло. Разом вийшов образ красуні, яка знає собі ціну. Це символ жінки, яка завжди права, світської дами, яка вміє себе показати.