Виховання — процес формування особистості. Його особливостями є цілеспрямованість, довготривалість, безперервність, систематичність, комплексність. Наслідки ураження центральної нервової системи у дітей з особливими потребами значно ускладнюють виховну роботу з ними. Проте в цих дітей є і багато можливостей для розвитку. У процесі виховання в дітей формують систему знань, переконань, навичок, якостей і рис особистості, стійких звичок поведінки, які слугуватимуть їм основою для подальшого самостійного життя. Проте реалізуються загальні виховні напрямки і цілі з урахуванням у дітей особливостей розвитку. Тобто загальні виховні завдання мають поєднуватись із корекційними.
Загальною метою виховної роботи для дітей з особливими освітніми потребами є відновлення й розвиток пізнавальних та емоційно-вольових процесів, забезпечення максимально повної адаптації особистості в суспільстві, формування позитивних рис особистості, варіативна адаптація до змінених умов, корекція пізнавальної й емоційно-вольової сфер особистості; формування адекватної самооцінки та рівня домагань.
Корекційно-виховний вплив вихователя сприяє розвитку пізнавальних та психічних процесів дитини, її мовлення, сенсорики, моторики тощо. Основна мета виховної роботи зосереджується на формуванні особистості дитини, її соціалізації. Тому у практичному плані корекційне виховання сприяє розвитку потреби дитини в комунікації, емоційному пізнанні навколишнього світу. Адже ця потреба не є вродженою, і за умови нормального перебігу розвитку виховується в ранньому дитячому віці.
Головний принцип – практична спрямованість всього виховного процесу (формуванню у дітей навичок поведінки у суспільному середовищі, санітарно-гігієнічних навичок і навичок самообслуговування). Корекційно-виховна робота з дітьми в спеціальній школі повинна включати в себе такі заняття, як самообслуговування, соціально-побутове орієнтування, предметно-практична діяльність і ручна праця у молодших вікових групах, господарсько-побутова і продуктивна праця – в старших. Принципи корекційно-виховної роботи в спеціальній школі
Принципу наочності і практичної діяльності з реальними предметами Всі операції, які діти виконують повинні бути на практичному матеріалі, оскільки в них практично повністю відсутня здатність до абстрактного мислення Всі завдання, які даються для вирішення цим дітям повинні знаходитись у зоні ближнього розвитку їхніх пізнавальних можливостей. При цьому вихователю потрібно враховувати, що зона ближнього розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями надзвичайно «вузька» .
Вихователь повинен враховувати стан уваги, пам’яті, стомлюваності, темпу роботи кожної дитини для того, щоб підібрати відповідні завдання. У кожному віковому періоді необхідно розвивати в освітньому процесі індивідуальні особливості учнів з проблемами розвитку: інтересів, схильностей, спрямованості, цінностей, життєвих перспектив тощо. Принципу індивідуального підходу
Вся система виховного процесу в спеціальній школі покликана реабілітувати і соціально адаптувати учнів з особливими освітніми потребами до реалій навколишнього світу, зробити його повноправним і активним трудівником, який нарівні з усіма людьми може включитися в трудову та суспільне життя та приносити користь суспільству