Молоді художники, представники українського авангарду, намагалися в нових естетичних формах розв’язати складні проблеми, що поставали перед суспільством. Ідеї, народжені на Заході, на теренах України - у Києві, Одесі, Харкові, - збагачувалися попереднім художнім досвідом, запліднювалися національними здобутками народного мистецтва, яке живило їх традиціями у формотворенні й колористиці. Українські художники прагнули наситити свої полотна барвистістю, почерпнутою з народної творчості. Тут не було прямих стилізацій, проте була ясна, ритмічна мова кольорів, які звучали локально, дзвінко. Таким чином, з’являлися нові стильові напрями, адекватні бурхливій епосі.
У живописі модерну поєднались тематичність із декоративністю; пласка барвиста пляма, оконтурена звивистою лінією, стала ознакою художньої форми новоствореного стилю. Картини поєднували в собі килимовість і поетичну сюжетність. Їхні герої вже не нагадували реальний типаж, а були умовними персонажами, носіями уявлень, переживань, передчуттів і вподобань творця картини - художника. Протягом ХХ ст. деякі українські митці продовжували розвивати реалістичні традиції в мистецтві, інші долучилися до інноваційних пошуків, зокрема до авангардних течій: модерн, кубізм, футуризм, абстракціонізм тощо. Напрями модернізму мали відчутний відгомін в індивідуальній манері самовираження українських художників-авангардистів
Живописці 20-х років (М. Самокиш, Ф. Кричевський, А. Петрицький, О. Шовкуненко) відображали у своїх творах драматичні події революції та громадянської війни, характерні прикмети радянської дійсності, риси нової людини. Знаним майстром нового стилю був Федір Кричевський. Він тяжів до синтезованих образів, що народжувалися як плід роздумів художника про долю народу, наслідок його серйозного вивчення народного мистецтва. Федір Кричевський (1879 – 1947)Автопортрет
Микола Самокиш (1860 – 1944)Одним із перших українських художників, який звернувся до радянської тематики, був основоположник радянського батального мистецтва. Художник створив ряд видатних творів про героїчні подвиги народу («Розвідка», «Бій за прапор. Атака»), визвольну війну українського народу XVII ст. («В’їзд Богдана Хмельницького в Київ»).
Олександр Богомазов, Давид Бурлюк, Олександра Екстер репрезентували український кубофутуризм. Вони прагнули відтворити на полотні красу не побаченого, а відчутого, змоделювати нову реальність, далеку від звичної об’ємно-просторової основи. Її художній образ складався з певного набору образотворчих знаків - лінії, форми, кольору і площини, які у своїй сукупності мали розкрити внутрішню енергію, силу, ритми світу.
Казимир Малевич (1878—1935) Автопортрет, 1933 Одним із перших абстракціоністів, засновник супрематизму, хоча він не обмежувався рамками цих стилів і писав також фігуративні картини філософського змісту. Супрематизм - напрям авангарду, у якому зображення складалося зі сполучень найпростіших геометричних фігур.