Презентація містить завдання на повторення теоретичного матеріалу, завдання для аналізу тексту балади, завдання на рефлексію. Може бути використана як план-конспект уроку.
Пригадай. Що таке балада? невеликий за обсягом ліро-епічний твір на історично-героїчну, легендарну, фантастичну чи соціально-побутову тему з напруженим сюжетом і драматичною, часто несподіваною розв’язкою Скориставшись посиланням м https://learningapps.org/watch?v=pk0nffgmj23 , виконайте онлайн-вправу «Ознаки легенди та балади». Скориставшись посиланням https://learningapps.org/watch?v=pn5dsuz1323 , виконайте онлайн-вправу «Особливості художніх засобів, що притаманні легенді та фольклорній баладі»
Номер слайду 2
Класна робота. Балада про розбите батьківське серце. Тема стосунків батьків і дітей у баладі про короля Ліра. Помилка короля Ліра; причини його трагедії. Образи дочок короля Ліра. Моральні вади Реґани й Ґонґорелли. Любов Корделії. Король Лір як символічна постать і «вічний образ» світової літератури.
Номер слайду 3
Сумна історія короля Ліра належить до найдавніших англійських сюжетів. Розповідь про необачливого батька, який, несправедливо розділивши майно між своїми дітьми, залишився жебраком, передавалася з покоління в покоління спочатку в баладах, а потім – і в писемних джерелах. Згодом вона потрапила на очі видатному англійському драматургу В. Шекспіру. На основі цього сюжету митець створив геніальну трагедію. Відтак король Лір посів гідне місце в галереї «вічних образів» світової культури й став загально-людським символом трагічної батьківської любові
Номер слайду 4
Словникова робота Символ – художній образ, якому притаманні інакомовна багатозначність і глибина узагальнення. Символ не підлягає однозначному тлумаченню і розкриває свої значення поступово – у порівнянні з іншими образами твору та на тлі розвитку його сюжету. Водночас змістове багатство символу залишається невичерпним. У літературному творі символом може бути герой, картина природи, предмет і навіть художня деталь.
Номер слайду 5
Як знавець і збирач народної творчості відомий український письменник та перекладач І. Франко цікавився народними англійськими баладами. Вони приваблювали письменника не лише своєю вишуканістю, а й своєрідністю. Власне, саме «новий світ чи то думок, чи то поетичних образів», який відкривався йому при читанні творів зарубіжної літератури та який він прагнув відтворити у своїх перекладах, був визначальною спонукою його перекладацької діяльності. При цьому зберігаючи національні особливості, притаманні поезії різних народів, І. Франко наближав її, за його ж словами, «...за колоритом до української народної поезії». Так, до свого перекладу балади «Король Лір і його дочки» І. Франко ввів українську народну фразеологію. Зокрема, читач її знаходить у розповіді про життя короля в дочок: Що зразу там було мов медове, То незадовго стало квасом. В описі долі Корделії теж використано українські фразеологізми: Скінчилася її недоля; На кращім ґрунті запишалася, Мов гарний цвіт з чужого поля. У передмові до балади І. Франко вказує на джерело своїх перекладів – німецький переклад О. Л. Б. Вольфа. Постає питання, чому перекладач не скористався англійським оригіналом? Нерідко І. Франко, який вільно володів німецькою та польською мовами, був змушений під час перекладу англомовних творів користуватися французькими, німецькими, польськими перекладами, а не оригіналом, оскільки їх легше було розшукати в бібліотеках Австро-Угорської імперії.
Номер слайду 6
Бесіда1. У чому полягає трагедія короля Ліра? Кому з персонажів прочитаної балади ви найбільше співчуваєте? Чому?2. Як Реґані та Ґонореллі вдалося переконати батька у своїй любові до нього? Обґрунтуйте відповідь цитатами з твору. 3. Чому Корделія відмовилася змагатися із сестрами за прихильність батька? 4. Як Корделія довела свою відданість батькові?
Номер слайду 7
Критерій для порівняння. На початку балади. Після відповіді на батьківське запитання. Життя в Реґани і ҐонорелліУ фіналі балади. Влада. Ставлення до дочок. Матеріальне становище. Моральний стан. Дослідіть, як за сюжетом змінюється образ короля Ліра та його становище, заповнивши в зошиті таблицю. Зробіть висновок щодо композиції балади.
Номер слайду 8
Розгляньте ілюстрації П. Татарникова. Який епізод балади зображено на кожній з них?
Номер слайду 9
Повторення. На сьогоднішньом уроці я…?Найбільше мені сподобалось…
Номер слайду 10
Рефлексія15810 Оціни роботу вчителя. Оціни чи багато нового ти дізнався/лася. Оціни, як ти працював/ла Оціни, чи цікавою була інформація на уроці