Учні повинні вміти - розрізняти за характером взаємозв’язків головну й підрядну частини з послідовною, однорідною, неоднорідною (паралельною) й мішаною підрядністю; - схематично зображувати речення з кількома підрядними у вигляді лінійних і графічних схем, здійснювати синтаксичний розбір речень; - на основі мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу опановувати загальнолюдські культурні й духовніцінності.
1. Розділ мовознавства, що вивчає словосполучення, речення…2. Розділ мовознавства, що вивчає правила вживання розділових знаків…3. Речення, утворене з двох або більше умовно простих в одне за змістом, інтонацією, за допомогою сполучників чи без них, називається…4. За способом об'єднання умовно простих речень в одне граматичне ціле складні поділяються на … та …5. Сполучникові складні речення поділяються на … та …Мозкова атака І частина
Мозкова атака ІІ частина6. Речення, утворене із синтаксично рівноправних за допомогою сполучників …, називається …7.І,та, ні … ні; не тільки, а й; і … і – сполучники …8. А, але,зате, однак,проте – сполучники …9. Або,чи,то …то, чи то … чи то – сполучники…10. Речення, об'єднані сполучниками і, й, та, виражають змістові відношення …11. Речення, об'єднані сполучниками а, але, зате, виражають змістові відношення …12. Речення, об'єднані сполучниками чи, або, виражають змістові відношення …
Мозкова атака (відповіді)1. Синтаксис.2. Пунктуація.3. Складним.4. Сполучникові та безсполучникові.5. Складносурядні та складнопідрядні.6. Сурядності … складносурядні.7. Єднальні.8. Протиставні.9. Розділові.10. Одночасності, послідовності, причини й наслідку.11. Протиставлення, зіставлення.12. Взаємовиключення або чергування явищ.
Безсполучникові структури співвідносяться зі сполучниковими: одні речення можна перетворити у ССР, другі – у СПР. Світило сонце, парувала земля. Світило сонце, і парувала земля. Сіли перепочити і раптом помітили: хтось до них іде. Сіли перепочити і раптом помітили, що хтось до них іде. Наприклад: Матеріал для спостереження
БСРСкладається з 2 і більшерівноправних між собою частин Основний засіб зв’язку – інтонація(переліку, пояснення,зіставленнячипротиставлення) Між частинами. БСРставитьсякома,крапка з комою,двокрапка,тире. Частини БСР виражають смислові відношення одночасності чи послідовності, зіставлення чи протиставлення, причини, пояснення, умови, часу, наслідку тощо
Змістові відношення в безсполучниковому складному реченніІ група З однорідними частинами, які є рівноправними, не підпорядкованими одна одній. Наприклад: Засинає день у хаті, місяць ходить за ліском (Б. Гірський).І І група З неоднорідними частинами, одна з яких пояснює іншу. Наприклад: Я відчуваю: день минає (Г. Алексєєва).
Спостереження над мовним матеріалом. Питання для спостереження:• Підкресліть граматичні основи, зверніть увагу на розділові знаки, інтонацію.• Як з’єднуються прості речення у складному?• Речення однорідні чи неоднорідні?Ми не лукавили з тобою, ми просто йшли, у нас нема зерна неправди за собою. Вільну Україну не скують кайдани: В оборону волі наше військо стане,Заревуть гармати, закричать шаблі –Не дамо в наругу рідної землі!
БСР з одноріднимипростими реченнями. Кількістьпростихречень СмисловевідношенняІнтонація. Приклад. Не обмежена. Одночасність дій, явищ. Переліку. Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над ставами верби зеленіють. Не обмежена. Послідовність дій, явищ. Переліку. Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле німіє…Два. Зіставлення, протиставлення дій, явищ. Зіставлення. Не русалонька блукає – то дівчина ходить…
БСР з неоднорідними простими реченнями. Два. З’ясувальніПояснювальна. Добре тобі, брате: маєш крила, маєш силу, є коли літати…Два. ПричиновіПояснювальна. Я сьогодні забарилась: батько занедужав. Сирота Ярема, сирота убогий: ні сестри, ні брата, нікого нема. Два. НаслідковіПояснювальна. Защебетав соловейко – пішла луна гаєм. Два. ПояснювальніПояснювальна. Умовк кобзар сумуючи: щось руки не грають. Два. ПорівняльніЗіставленняЄсть карії очі – як зіроньки сяють. Два. ЧасовіЗіставлення. Зійде сонце – утру сльози, ніхто не побачить…Два. УмовніЗіставлення. Будеш слугою народу – не забудуть тебе зроду
Слід зазначити, що інтонація речення впливає на розстановку розділових знаків в ньому: Якщо для БСР характерна перелічувальна інтонація, то ставиться кома. Вік живи, вік учись Якщо для БСР характерне пониження голосу в кінці першої частини, то ставиться двокрапкаІду дивлюсь: мій край, моя земля (пояснення, доповнення) Якщо для БСР характерне підвищення голосу, то ставиться тире. У січні кімнатні птахи мовчать-холод ще триматиметься.
Завдання: запишіть речення, дібравши із довідки потрібне за змістом. Укажіть відношення між частинами БСР1. Учись змолоду : ……………………. 2. Кішки гризуться —………………... 3. Люди як люди : ……………………... 4. Усе минається, ………………………. 5. Книгу прочитав — ……………………….6. Зайця ноги носять, ………………………….. 7. Життя прожити — ………………………………... 8. Бережи час : ……………………………….. (Нар. творчість). Довідка: на крилах політав,не навколо хати обійти, його й за гроші не купиш, вовка зуби годують, одна правда лишається, були б ми добрі, мишам привілля. пригодиться на старість.
Перевір себе1. Учись змолоду: пригодиться на старість. 2. Кішки гризуться — мишам привілля. 3. Люди як люди: були б ми добрі. 4. Усе минається, одна правда лишається. 5. Книгу прочитав — на крилах політав.6. Зайця ноги носять, вовка зуби годують. 7. Життя прожити — не навколо хати обійти. 8. Бережи час: його й за гроші не купиш (Нар. творчість).