Мати. Вона була красуня з Катеринівки. Було у неї п'ятеро вже вас. Купляла вам гостинчика за гривеник,топила піч і поралась гаразд. Ходила в церкву, звісно, як годиться. Гладущики сушила на тину. Така була хороша молодицяі мала мрію гарну і чудну. У ті часи, страшні, аж волохаті,коли в степах там хто не воював, —от їй хотілось, щоб у неї в хатіна стелі небо хтось намалював. Вона не чула зроду про Растреллі. Вона ходила в степ на буряки. А от якби не сволок, а на стелі —щоб тільки небо, небо і зірки. Уранці глянеш —хочеться літати. Вночі заснеш у мужа на плечі. Де б маляра такого напитати?Навколо ж орачі та сіячі. Уваживши ту мрію дивовижну,приходив небо малювать шуряк. Вона сказала:— Перестань, бо вижену. У тебе, — каже, — небо, як сіряк. Якийсь художник у роки голоднізробити небо взявся за харчі. Були у нього пензлі боговгодні,став на ослін, одсунув рогачі. У нього й хмари вигинались зміями,уже почав і сонце пломінке. Вона сказала: — Ні, ви не зумієте. Злізайте, — каже. — Небо не таке. Вона тим небом у тій хаті марила!Вона така була ще молода!Та якось так — то не знайшлося маляра. Все якось так — то горе, то біда.І вицвітали писані тарелі,і плакав батько, і пливли роки, —коли над нею не було вже стелі,а тільки небо, небо і зірки...
Я ВИРОСЛА У КИЇВСЬКІЙ ВЕНЕЦІЇ. Я виросла у Київській Венеції. Цвіли у нас під вікнами акації. А повінь прибувала по інерціїі заливала всі комунікації. Гойдалися причали і привози. Світилися кіоски, мов кіотики. А повінь заливала верболозипо саме небо і по самі котики. О, як було нам весело, як весело!Жили ми на горищах і терасах. Усе махало крилами і веслами,і кози скубли сіно на баркасах.І на човнах, залитими кварталами,коли ми поверталися зі школи,дзвеніли сміхом, сонцем і гітарамибалкончиків причалені гондоли.І слухав місяць золотистим вухомстрашні легенди про князів і ханів.І пропливав старий рибалка Трухан. Труханів острів... острів Тугорханів... А потім бомби влучили у спокій. Чорніли крокв обвуглені трапеції. А потім повінь позмивала попілмоєї дерев'яної Венеції.
Шістдесятництво. Була однією з перших і найпримітніших у плеяді молодих українських поетів, що виступили на межі 1950—1960-х років. Період так званих «шістдесятників» створив новітні стилі в українській літературі, змусив творити щось нове, атипове, щось авангардне, але, як і завше, безжальне та максимально критичне щодо влади та тодішнього режиму.
8 квітня 1963 року на ідеологічній нараді секретар ЦК КПУ з ідеології А. Скаба заявив: «Формалістичні викрутаси зі словом неминуче призводять до викривлення і затемнення ідейно-художнього змісту твору. А що справа саме така, свідчать деякі твори молодих поетів М. Вінграновського, І. Драча, Л. Костенко». Це був сигнал до погрому покоління шістдесятників.
1965 — Л. Костенко підписала лист-протест проти арештів української інтелігенції. Була присутня на суді над М. Осадчим і М. Зваричевською у Львові. Під час суду над братами Горинями кинула їм квіти. Разом із І. Драчем звернулася до редакції журналу «Жовтень» (тепер «Дзвін») і до львівських письменників з пропозицією виступити на захист заарештованих. Письменники не зважилися на протест, але подали в суд клопотання з проханням передати на поруки Б. Гориня як наймолодшого з заарештованих. Усе це не вплинуло на перебіг судів, але мало величезне моральне значення.
1973 — потрапила до «чорних списків». Лише 1977 року, після відходу В. Маланчука, вийшла збірка віршів «Над берегами вічної ріки», а 1979-го — історичний роман у віршах «Маруся Чурай», що пролежав без руху 6 років. За нього поетеса 1987 року була удостоєна Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка.
Очима ти сказав мені: люблю. Душа складала свій тяжкий екзамен. Мов тихий дзвін гірського кришталюнесказане лишилось несказанним. Життя ішло, минуло той перон,Гукала тиша рупором вокзальним. Багато слів написано пером. Несказане лишилось несказанним. Світали ночі, вечоріли дні. Не раз хитнула доля терезами. Слова як сонце сходили в мені. Несказане лишилось несказанним.
У дитинстві Ліна мріяла стати льотчицею. Бажання було настільки сильним, що вона змайструвала собі саморобний парашут із старої маминої парасолі та простирадла, піднялася з ним на горище і стрибнула. Тоді маленька Ліна ледве не загинула, тому з мрією дитинства було покінчено. Вже дорослою Костенко стала педагогом і лише згодом відкрила талант до поезії.
Про молоду Ліну ходять легенди. Кажуть, вона була дуже екстравагантною жінкою і багато курила. У неї закохувалися відомі чоловіки: зокрема, прихильності Ліни добивались українські поети Василь Симоненко та Дмитро Павличко. Другий навіть зізнався, що досі береже коробку сірників, яку придбав декілька десятків років тому спеціально для того, щоб при зустрічі прикурити Ліні цигарку.