Як біосоціальний об'єкт людину вивчає багато дисциплін. Серед них є власне біологічні (наприклад, анатомія, фізіологія тощо), а також такі, що ґрунтуються на біологічних дослідженнях (медицина, гігієна, психологія, екологія та ін.). Усі ці дисципліни тісно взаємопов'язані між собою, адже організм людини - це цілісна система, від злагодженої роботи складових якої залежить її здоров'я.
ТЕОРЕТИЧНІ Цитологія - наука, яка вивчає будову та функції клітини. Гістологія - наука, яка вивчає будову і функції тканин. Анатомія - наука про будову організму й усіх його органів. Фізіологія - наука про функції і процеси життєдіяльності організму в цілому, його органів, тканин, клітин, виявляє причини, механізми і закономірності життєдіяльності організму. Генетика - наука, що вивчає процеси спадковості та мінливості організмів, зокрема механізми передачі спадкової інформації, вади розвитку людини, спричинені її порушеннями. Біохімія - наука про хімічний склад людського організму, закономірності та особливості перебігу хімічних процесів в організмі людини. Біофізика - наука, що вивчає фізичні явища в клітинах, тканинах, органах.
ПРИКЛАДНІМедицина - наука, спрямована на зміцнення та охорону здоров'я людини, продовження ї життя, запобігання хворобам. Гігієна - наука про здоров'я та його збереження. Валеологія - наука, що вивчає методи здорового способу життя. Екологія людини - дослідження впливу на людину природних і соціальних факторів навколишнього середовища.
ІСНУЄ ЩЕ ТАКИЙ ПОДІЛ : До природничих наук, які вивчають людину, належать анатомія людини, фізіологія людини, генетика людини, медицина, ембріологія, гістологія, цитологія, біохімія, біофізика та інші. До гуманітарних — філологічні науки, мистецтвознавство, педагогіка, культурологія та інші науки. Серед суспільних наук можна виокремити соціологію, історію, економіку, правознавство.
Яке значення біологічних знань для збереження здоров'я людини?Здоровий організм здатний пристосовуватися до дії різноманітних фізичних (фізичного навантаження, тепла, холоду тощо) і психологічних (подолання конфліктних ситуацій) чинників, зберігати стабільними показники процесів життєдіяльності. У здоровому організмі не порушені будова й функції органів і систем.
У наш час, незважаючи на величезні успіхи медицини та поліпшення умов життя, кількість хворих неухильно зростає, а тривалість життя людей продуктивного віку істотно зменшується. Бурхливий науково-технічний прогрес, поява нових складних видів трудової діяльності змінили звичний ритм і уклад життя людини, що спричинило зменшення фізичного навантаження і збільшення нервово-емоційного напруження, погіршення екологічних умов. Це істотно порушує регуляцію основних фізіологічних функцій організму.
Виміряти та оцінити здоров'я можна за допомогою різних методів: хімічних, фізичних, антропометричних. Наприклад, для визначення складу крові, травних соків та інших рідин організму застосовують хімічні методи. Для дослідження структури клітин - фізичні: світлову та електронну мікроскопію. Електричні процеси, що відбуваються в серці, реєструють за допомогою електрокардіографії (ЕКГ), а в мозку - електроенцефалографії. Зміни в будові і функціях внутрішніх органів визначають за допомогою рентгенографії та ультразвукової діагностики (УЗД). Як можна виміряти, оцінити і зберегти здоров’я?
Збереженню здоров'я сприяє насамперед дотримання здорового способу життя: чергування роботи з відпочинком, помірні фізичні навантаження, дотримання особистої гігієни та раціонального харчування, уникання шкідливих звичок (куріння, вживання алкоголю та інших наркотичних речовин, надмірне захоплення комп'ютерними іграми тощо).
4. Знайдіть відповідність між назвами наук, які вивчають людину, та їхніми визначеннями (одне зайве). Науки:1 - Цитологія;2 - Анатомія;3 - Біохімія;4 - Фізіологія.Їх визначення: А - наука про біохімічні процеси в організмі людини;Б - наука про життєві функції окремих органів, систем і всього організму;В - наука про будову і форму організму та його органів;Г - наука про розвиток організму;Д - наука про будову та функції клітин.