Мета: поглибити знання учнів про творчість Е. Сетона – Томпсона, розширювати уявлення про красу природи, розвивати пізнавальний інтерес, бажання знати більше, прагнення з’ясовувати невідоме; збагачувати мовлення учнів образними словами та висловами; виховувати бережливе ставлення до природи.
Так, діти, говорила Любов Забашта, відома українська поетеса, про красу свого рідного краю. Саме так можна сказати і про багатство та неповторність природи країни, де проживав Е. Сетон - Томпсон. Адже уся наша планета наповнена дивосвітом, який, правда, розкривається не всім. Його можуть побачити, відчути, ним можуть насолодитися лише ті, хто вміє бачити і чути, хто допитливо вдивляється у світ кольорів і звуків природи. Таким був Сетон – Томпсон, усе життя якого – ЛЮБОВ ДО ПРИРОДИ. То ж ми сьогодні ще раз переконаємося в тому, наскільки великим був зв'язок письменника з природою…І допоможе нам у цьому зустріч із героями оповідання Е. Сетона – Томпсона «Ведмежа Джонні»
ІІІ. Робота над темою. Учитель. Розпочати, діти, нашу розмову я хочу притчею. Послухайте, будь ласка: Колись, дуже давно, на Землі був острів, на якому мешкали усі духовні цінності. Та одного разу вони зауважили, що острів почав опускатись під воду. Усі цінності сіли на свої кораблі і попливли світ за очі. Залишилась тільки Любов. Вона чекала до останнього… Але коли вже чекати було нічого, їй теж закортіло податися геть. Тоді вона звернулась до Багатства і попросилась до нього на корабель. Багатство відповіло: – На моєму кораблі багато дорогоцінностей і золота, для тебе тут не вистачить місця… В ту мить поруч пропливав корабель Суму. Любов попросилась до нього, але Сум відповів: – Вибач, Любове, я такий сумний, мені треба завжди залишатися на самоті… Тоді Любов побачила корабель Гордості і звернулася до неї за допомогою. Але Гордість сказала, що Любов порушить гармонію на її кораблі.
Зовсім скоро островом на своєму кораблі пропливала Радість. Проте вона була так перейнята веселощами, що навіть не почула, як її кликала Любов. Тоді Любов впала у відчай. Але раптом вона почула голос, який лунав неподалік: – Ходімо, Любове, я заберу тебе з собою… Любов озирнулася і побачила старого. Він довіз її до суші, і коли старий поплив, Любов спохопилась, адже вона забула запитати ім'я свого рятівника. Тоді вона звернулась до Знання: – Скажи, Знання, хто врятував мене? Хто був цей старий? Знання подивилось на Любов і якось таємниче промовило: – Це був Час. – Час? – перепитала Любов. – Але чому він врятував мене? Знання ще раз поглянуло на Любов, потім вдалечінь, куди поплив старий: – Тому що тільки Час відає, якою важливою в житті є Любов…
«МІКРОФОН». Скажіть, будь ласка, діти, чому вчить нас ця притча? Як вона пов’язана зі змістом твору Сетона – Томпсона? (Заслуховуємо думки учнів)Таким чином, друзі, вірними супутниками нашої сьогоднішньої зустрічі будуть ЛЮБОВ, БАГАТСТВО, СУМ, ГОРДІСТЬ, РАДІСТЬ, ЗНАННЯ, ЧАС (в ході розповіді вчитель прикріплює на дошку різні зображення)
Гра «ЗУСТРІЧ». Учитель. Сетон – Томпсон назвав свій твір «Ведмежа Донні» і розповідає про долю ведмежати. Та чи знаєте ви, діти, як виникли ведмеді? .. Послухайте про це цікаву легенду, яку підготували ваші товариші: На березі тихоплинної річки жив колись дуже веселий і товариський Мельник. До його водяного млина з’їжджалися люди з довколишніх сіл і городищ. Вони привозили на підводах мішки з зерном, а назад везли — з борошном. А доки змелеться їхнє жито чи пшениця, то вже було нарегочуться селяни донесхочу, бо вельми великий витівник і жартун був той Мельник. Ще й медом поласують, який сам Мельник видобував із дубів. Якось одного літнього дня селяни звозили снопи з поля. Тож біля млина не було жодного воза. Лише журно шуміла вода на лотках млинового колеса. Мельник нудьгував: роботи не було, людей теж. А ж раптом… хтось наближається до кладки. Придивився: якийсь старець іде.
- Ага, от я його й налякаю! - майнула думка. Метнувся до своєї хати, схопив кожуха, вивернув його кошлатим назовні, нап’яв на себе, ще й на голову натягнув кудлату шапку. Тихенько вийшов з хати й причаївся за стовбуром старезної верби. Тільки - но старець порівнявся з вербою, як Мельник вискочив із - за стовбура, підніс догори руки і заревів по - звірячому. А «старець» зовсім не злякався. Бо це був сам Бог Сварог. Лише гнівно зблиснули його очі, й він спокійно мовив:- Що ж, дурню, отак ти й ревітимеш увесь вік. І ти, і весь твій рід. А щоби ти не лякав задарма людей, зажену я тебе в найглухіший кут лісів. Нічого, проживеш: дупла з медом і там є. І приріс кожух до тіла Мельника, а сам він перетворився на незграбного великого кошлатого звіра. Над усе цей звір любив мед. Тож люди і назвали його медведем, або ведмедем.
ІІ група – дібрати запитання за змістом твору, спрямовані на формування власного судження щодо предмета мовлення. Опорна таблиця: Як ви вважаєте, …?Як ти думаєш, …?Чи у твоєму житті випадок, коли …?ІІІ група – дібрати запитання, спрямовані на створення в уяві образів на основі сприйнятого тексту. Опорна таблиця: Яку картину ти уявляєш, коли …?Який малюнок ти намалював би за …?Яким ти уявляєш …
ІV група – дібрати запитання за змістом твору, спрямовані на застосування власного життєвого досвіду у процесі аналізу твору «Ведмежа Джонні» Опорна таблиця: Чи був у твоєму житті …?Чи вчиняли ви так само, як…? Чи вчинив би (вчинила б ) ти так само, як…?Коментар: члени кожної групи повинні дібрати по три запитання і ставити їх до представників інших груп за вибором. Таким чином усі учні будуть охоплені роботою.
«ГРА» З АФОРИЗМАМИ: серед поданих афоризмів назвіть ті, які розкривають риси характеру ведмежатка та його мами. Зачитайте рядки із твору: Благородство складається з добродушності та надлишку довірливості. (Конфуцій)Молодість – ось опора для засвоєння мудрості, старість - пора для її застосування. (Жан – Жак Руссо)Основою кожної мудрості є терпіння. (Платон)
ГРА «ДОПОВНИ ЗА ЗМІСТОМ»: учитель швидко читає речення, а учні повинні доповнити його за змістом твору: Джонни был забавный маленький медвежонок, живший со своей матерью в (Йеллоустонском парке). С тех пор как Йеллоустонский парк был объявлен (заповедником для диких животных), где они пользовались полной неприкосновенностью, количество медведей там из года в год (возрастало). Грэмпи была самой (большой и свирепой из чёрных медведиц), а Джонни, её единственный сын, был (надоедлив и несносен), так как никогда не переставал (ворчать и скулить). Нора усердно (воспитывала) осиротевшего маленького медвежонка, и через две недели нрав Джонни уже значительно изменился. Он стал много спокойнее и хотя по-прежнему выражал свой голод в плаксивых звуках «ер-р-р, ер-р-р, ер-р-р…», но уже редко (поднимал крик, а его неистовые выходки совершенно прекратились). Кашель его всё усиливался, и он казался очень несчастным, за исключением тех минут, (которые проводил на коленях у Норы).
ТВОРЧА РОБОТА: визначити жанр твору і довести свою думку, користуючись алгоритмом «Як правильно висловити думку» (алгоритм отримує кожен учень): Пам'ятайте про те, що кожна людина має право на свою думку, і те, що вона відрізняється від думки інших, ще не означає, що ваша думка неправильна. Щоб довести свою думку «безболісно» для оточуючих, не варто поспішати її викласти. Аргументи повинні грунтуватися на фактах. В своїй промові використовуйте прості та точні поняття. Зв'язуйте вашу аргументацію з цілями і мотивами. Постарайтеся уникати перерахування фактів, краще покажіть їхні переваги, пояснюючи на конкретному прикладі. Зробіть висновок сказаному чітко і зрозуміло.
«КОЛО ІДЕЙ». Учитель. На початку уроку, діти, я звернула вашу увагу на те, що нашими супутниками сьогодні будуть ЛЮБОВ, БАГАТСТВО, СУМ, ГОРДІСТЬ, РАДІСТЬ, ЗНАННЯ, ЧАС. Чи дійсно ви відчули їхню присутність? Як вони допомогли нам розкрити особливості твору про ведмежа Джонні? Що ви можете сказати про запропоновані мною зображення (звертаємося до зображень – слайд 9).
ІV. ПІДСУМОКГРА «ЗБЕРЕЖИ ОСТАННЄ СЛОВО ЗА МНОЮ» (за методикою ТРВЗ)Умови: для проведення гри «Збережи останнє слово за мною» запитання попередньо формулюють учні самостійно. Запитання записується на окремих аркушах, відповідь на нього учень фіксує на звороті. У подальшій роботі учень, який розпочав обговорення твору чи сформулював запитання, передає естафету обговорення наступному учневі. Після завершення обговорення слово повертається до того, хто розпочинав або озвучував запитання; він підбиває підсумок або зачитує свою відповідь. Таким чином, учень отримує право зробити своєрідний підсумок, погодившись із тим, що говорили інші, або заперечити, доводячи свою думку. Обговорення припиняється. Запропонована стратегія допомагає тим учням, які невпевнені у собі, на думку яких у колективі не завжди звертають увагу, відчути себе більш упевненими і переконаними у своєму праві на власну думку. Завдання для окремої групи учнів: пояснити доцільність використання ілюстрацій та звукових ефектів для розуміння змісту твору.
Список використаних джерел: Сетон-Томпсон Е. «Ведмежа Джонні» [Електронний ресурс]. Режим доступу:http://fb2.booksgid.com/content/37/ernest-seton-tompson medvezhonok-dzhonni/1.html. Шевцова О. А. Ігрова дидактика. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. - 366с. Яковлєв Н. М., Сохор А. М. Методика і техніка уроку в школі. – К.: Просвіта, 2004. – 85 с.