Урок «Елеонор Портер та її всесвітньо відомий роман-бестселер «Полліанна»

Про матеріал
Урок дає змогу познайомити учнів із життям і творчістю письменниці, її романом; частково знайомить з поняттям роману як літературного жанру, за допомогою активних методів та прийомів урізноманітнює роботу з художнім твором, а учням дає змогу зрозуміти справжні життєві цінності.
Перегляд файлу

Похожее изображениеКартинки по запросу дитяча рамка 

Мета:

Предметні компетентності:

познайомити учнів із життям і творчістю письменниці, її романом; дати початкове уявлення про роман як літературний жанр, повторити поняття портрету; вчити зв’язно висловлювати свої думки; удосконалювати навички роботи з інформаційною картою, підручником, художнім текстом; розвивати навички виразного читання, виділення ключових моментів, коментування прочитаного; виховувати високі моральні та духовні цінності.

Ключові компетентності:

  • Обізнаність та самовираження у сфері культури : формування  вміння читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях; потреба  читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним; зацікавленість світовими культурними набутками.
  • Екологічна грамотність і здорове життя: усвідомлення  переваг позитивного мислення для збереження здоров’я (НЛ- 3 «Здоров'я і безпека»)

Тип уроку: комбінований.

Теорія літератури: роман, бестселер, портрет.

Обладнання:  підручники, портрет письменниці, мультимедійна презентація, уривки з кінофільму «Полліанна» (2003 р.,  Великобританія), інформаційна картка, кубик запитань, літературні пазли, хмарки слів.

Епіграф:

                                                                                                Всі ми родом з дитинства.

                                                                           Антуан де Сент-Екзюпері

                                                                      Хід уроку
І. Етап виклику.

  • Привітання.

- Доброго ранку! Сьогодні гарний день, і настрій у вас, бачу, теж гарний.

  • Створення  атмосфери довіри та доброзичливості,  забезпечення психологічного настрою учнів. 
  • Друзі, сьогодні в нас незвичайний урок, бо ми маємо продемонструвати   присутнім , що знаємо і вміємо. Цілком природньо, що ви відчуваєте хвилювання. Нехай побороти його вам допоможе вправа « Створюємо настрій».
  • Відчуємо себе часточками колективу, краю, держави, Всесвіту і скажімо собі:
    1. Я прийшов на урок  для чого? …(Учитися).
    2. Треба бути  яким? …(Спокійним).
    3. Зі мною хто? …(Мої друзі).
    4. Вони мене що? …(Поважають).
    5. Мені це як? …(Приємно).
    6. Я готовий до чого? …(До успішної роботи).
  • Відкрийте, будь ласка , свої зошити та запишіть сьогоднішню дату.
  • Актуалізація знань: зацікавленість і спрямованість учнів на дослідження теми .

- А зараз виконаємо завдання на кмітливість «Розшифровка». Кожен з вас отримує завдання: розшифрувати вислів, який написано задом наперед, вверх ногами, дзеркальним способом , по колу, з переставлянням літер.

  1. автснитид з модор им ісв (задом наперед)
  2. ɐʚɯɔниɯиɓ ε wоɓоd иw іɔʚ (ввверх ногами)
  3. всі ми роодм з диитснвта (переставлені літери)

4.

(дзеркальне відображення)

 

     5.

                                                          (По колу)

 

 

  • Зачитайте , що у вас вийшло.
  • «Всі ми родом з дитинства», - сказав відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері, з  творчістю якого ми познайомимося у 8 класі. Це і є епіграф нашого уроку – влучний вислів, що допомагає нам збагнути те, що ми вивчаємо.
  • Отже, яким чином вислів Екзюпері стосується нашого уроку? До чого тут згадка про дитинство?
  • Так, вірно ми вивчаємо твори, що належать до розділу «Світ дитинства». Естафету , розпочату Марком Твеном,  продовжує його співвітчизниця Елеонор Портер своїм всесвітньо відомим романом «Полліанна».
  • Оголошення теми уроку.
  • Вдома ви мали чудову нагоду познайомитися з першими розділами цього твору. Хто є головним героєм цього твору? (дівчинка Полліанна).
  • Так, це героїня, яка вміла в усьому бачити радість і навчила цього інших людей, змінивши при цьому життя цілого містечка. Це осиротіле дівча мало чудернацьку рису – бачити в усьому позитив.
  • Отож , сьогодні ми розпочинаємо знайомство з життям  авторки цієї

героїні - видатної американської письменниці Елеонор Портер та її книгою, яка здатна лікувати і зцілювати людські душі. Запишіть тему уроку та епіграф до нього.

ІІ. Етап осмислення нового матеріалу.

  • Вступне слово вчителя.
  • Картинки по запросу елеонор портерПодивіться на дошку. На вас дивиться лагідними, трішки примруженими очима мила жіночка. Здається, зараз вона скаже нам: «Чому ви такі сумні? Приводу для суму аж ніяк не повинно бути. Вмощуйтеся гарненько, і я розповім вам чудову історію про дівчинку, яка навчить вас бути щасливими».
  • Хто ж вона , Елеонор Портер, відома у світі як авторка «Полліанни»?
  • Перегляд презентації про автора твору.
  • Заповнення інформаційної карти з опорою на підручник.

Самостійна робота, подальша взаємодопомога в парах.
- А тепер перевіримо, наскільки ви були уважними та як ви вмієте працювати з підручником. Заповніть інформаційну картку (1-6 питання).

Картинки по запросу елеонор портерКартинки по запросу литературная рамка

 

  • Фізкультхвилинка.

Дружно всі ми устаємо,

М’язи шиї розімнемо.

Крутимо ми головою,

Робимо це всі зі мною!

Ушир руки розведіть,

Їх до неба потягніть!

А тепер поприсідайте

І на місце повертайте!


 


  •  

  • Ознайомлення з літературознавчими поняттями.

- Діти, читаючи перші сторінки твору, чи звернули ви увагу на те, що він суттєво відрізняється від казки, оповідання чи віршів? Чим саме? (обсягом, формою написання, кількістю персонажів)

- Так, твір значно більший за обсягом, є прозовим за формою написання, в ньому багато персонажів, а також охоплено значну частину життя головного героя. З жанром такий твір є романом. Загляньте, будь ласка, до літературознавчого словничка на задньому форзаці вашого підручника, знайдіть це поняття та ще раз прочитайте.

- Отже, ми вперше читаємо з вами такий твір, як роман. До речі, роман Е.Портер через свою популярність  потрапив до списку тих, які найбільше продаються. Такі твори називаються бестселерами.

Запис до інформаційних карт поняття роману (великий за обсягом прозовий твір зі складною будовою та багатьма героями)

  • Робота в парі-трійці. Метод «Хмарки слів».

- Щоб дізнатися, що ми будемо робити з вами далі, я пропоную прочитати  вислови, що знаходяться в хмарках (Хмара слів– це візуальне відтворення списку слів на єдиному спільному зображенні, візуальні образи-картинки , https://wordart.com/create). У дівчаток – ця хмарка схожа на сердечко, у хлопчиків – це рука з піднятим догори великим пальцем). Для цього треба  уважно розглянути хмарку, побачити та записати всі слова, які в ній є, скласти із цих слів вислів.

- У дівчаток вийшов вислів: «Вона мала безцінний дар – гру в радість». Хлопчики прочитали на своїй хмарці таке: «Треба знаходити привід для радості у будь-якій ситуації».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Пофантазуйте, чому хмарки мають такі форми. (серце – це символ життя, великої любові, а піднятий від стиснутого кулачка великий палець догори означає, що все дуже добре.)

- Діти, а кого стосуються ці вислови і ці хмарки-фігурки? (Правильно, головної героїні роману Полліанни).

- А хто вже знайомий частково з цією дівчинкою?

  • Словесний портрет «Ланцюжок» з опорою на текст.

- Якою, діти, ви її уявляєте? Давайте  по черзі ланцюжком намалюємо портрет дівчинки (худенька, в червоній картатій сукні, дві товсті кіски, солом’яний капелюшок; гарненька, але красунею її не назвеш; розумна, але припускається кумедних помилок).

- А як про це сказано в творі? Зачитайте опис зовнішності.

- Те, що ви зачитали , називають портретом. Знайдіть у підручнику визначення цього поняття і занесіть до інформаційної картки.

- Наше перше знайомство з героїнею відбулося.

  • Вправа «У кінотеатрі».

            - А щоб ваше візуальне сприйняття працювало ще краще, перенесемося до уявного кінотеатру і переглянемо уривок з   однойменного фільму (Великобританія, 2003 рік, Аманда Бертон в головній ролі)

- Порівняйте прочитане та побачене.

- Чи такою ви уявляли Полліанну? Щоб ви додали до її портрету? (вона дуже позитивна)

Перегляд відео( https://www.youtube.com/watch?v=IsXRe5-jWi0 )

  •        Розповідь вчителя. Історія Полліанни.

-А як починалася ця історія?

Ще в 20 років Дженні, мати Полліанни, наперекір родині, вийшла заміж за коханого (бідного священика) і подалася з ним на південь.  Міс Поллі, сестрі Дженні, було тоді лише п'ятнадцять років і вона була наймолодша в сім'ї. З того часу батьки не схотіли знатися з Дженні. Вони лише знали, що останню дитину (решта дітей її повмирали) Дженні назвала Поліанна — на честь двох своїх сестер Поллі та Анни. Тато, мама, сестри — всі померли. Залишилася тільки Поллі Гарінгтон, якій тепер  сорок років. Вона багата, але самотня жінка. А Полліанна зростала у великій нужді, але любові. На жаль,  її мама Дженні померла. Виховував її тато, пастор Джон Віттієр. У неї навіть не було іграшок, але вона мала безцінний дар – «гру в радість», якої її навчив тато. У Біблії він нарахував понад 800 закликів Бога до людей веселитися. Тож він зрозумів, що Бог дуже хотів, щоб люди навчилися радіти і веселитися. А невдовзі стався такий прикрий випадок, який надихнув його вигадати для своєї донечки «гру в радість». Завдяки цій грі Полліанна змінила на краще життя усього містечка.

- Вдома ви прочитали розділ 3 та 4.

- Давайте поговоримо про життя Полліанни, пригадавши ключові епізоди твору за допомогою вправи «Закінчіть речення».

  •        Вправа «Закінчіть речення».

1) Після смерті батьків Полліанна вирушає до… (тітки Поллі).

2) Маленьку гостю на залізничній станціїї зустрічали… (служниця Ненсі та садівник Тімоті).

3) У Полліанни була валіза, яку їй допомогли придбати… (Леді з Жіночої допомоги)

4) У сумочці Полліанни була, на її думку, цікава річ - … (квитанція)

5) При згадці про батька очі дівчинки… (наливалися сльозами)

6) Ненсі виявилася не тіткою Поллі, а … (хатньою робітницею)

7) Полліанна гадала, що усі багаті люди, в т.ч. і її тітонька, мають … (килими та їдять морозиво)

8) Кімната Полліанни знаходилася …   ( на горищі)

9) З усього добра, що було у валізі Полліанни, були лише… (татові книги)

10) Тітка Поллі заборонила Полліанні говорити про … (її батька)

11) У Полліанни ніколи не було іграшок, але тато навчив її… (грати в радість)

12) Полліанна отримала своє ім’я на честь… (своїх тіток)

  • Аналізуємо текст.

              - Чому дівчинка мала оселитися в міс Поллі?

- Чи скаржиться дівчинка на свою долю?

- З чого видно, що Полліанна глибоко переживає смерть батька?

- Чому служниця Ненсі почувалася ніяково, зустрічаючи Полліанну?

- Кого очікувала побачити на вокзалі дівчинка? Яка була реакція дівчинки, коли вона дізналася, що зустріла її служниця, а не тітка?

- Про що розповідала Полліанна під час подорожі? Як вибір тем та жвавість бесіди характеризують дівчинку?

- Якою уявляла Полліанна свою нову домівку? Чому розпитування дівчини викликають сум у Ненсі?

  • Вправа «Складаємо пазли».

- А зараз переконаємося, наскільки ви були уважними читачами. І поскладаємо з вами пазли. Це дасть вам змогу повторити зміст твору , узагальнити почуте і побачене на уроці.

 

 

 

 

Похожее изображение

 

 

Картинки по запросу сковорода старинная

 

Картинки по запросу клетчатое платьеКартинки по запросу граблиКартинки по запросу библия

  •        Есе «Враження, які справила на мене Полліанна».

         Коментар вчителя.

ЕСЕ – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і виражає підкреслено індивідуальну точку зору автора та враження з конкретного приводу чи питання й не претендує на вичерпне та визначальне трактування теми

ІІІ. Етап рефлексії.

  •   Метод КУБИК ЗАПИТАНЬ (або кубик Блума)

 - А зараз підведемо підсумки за допомогою кубика запитань. Кожен учень кидає кубик і задає класу запитання, яке починається із запитань Хто? Що? Де? Коли? Чому? Як?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Домашнє завдання.

Обов’язкове:

- прочитати наступні 2 розділи роману.

За бажанням:

- скласти режим дня Полліанна.

  •   Оцінювання досягнень та успіхів учнів.
  •        Підсумок уроку.

Вправа «Веселка» (на дошці малюнок із зображенням Полліанни).

- Як би нам не хотілося, але урок наближається до свого завершення.

- Ще вчора ми вболівали за Тома Сойєра та Гека Фінна, а сьогодні ми зазирнули до книжкової шафи американської письменниці Елеонор Портер, котра була переконана, що людям не вистачає радості у повсякденному житті. Саме вона подарувала читачам героїню, яка навчила «гри в радість». Хочеться закінчити урок яскравою веселкою.

- Подивіться ще раз на цю дівчинку. Як ви гадаєте, які кольори веселки їй пасують? Поясніть свій вибір. На наступному уроці ми продовжимо знайомство з Полліанною.

 

Картинки по запросу полліаннаКартинки по запросу веселка

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рогова Ірина Миколаївна
    Спасибі за цікаві ідеї!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 липня 2019
Переглядів
2472
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку