Урок "Щирість, мужність і оптимізм героїні, її вплив на життя міста. Полліанна та її друзі""

Про матеріал
Розробка уроку в системі вивчення роману Е. Портер "Полліанна". Розвивальна мета - формування в учнів навичок роботи з текстом, вміння узагальнювати матеріал; формування стійкої мотивації до вдумливого читання творів. Форми роботи - діалог, фронтальна бесіда; як варіант - об'єднання в групи до чотирьох осіб. Виховується гуманізм, почуття оптимізму, сприйняття моральних (християнських) принципів. Використано матеріал підручника Ніколенко О.М., Конєва Т.М., Орлова О.В.Видавництво: Київ, Грамота, 2013 рік
Перегляд файлу

 


Тема уроку: Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя

                      міста. Полліанна та її друзі. Робота з текстом твору

Тип:               урок розширення та поглиблення знань

Мета:

  • розглянути головні проблеми твору; прослідкувати вплив героїні на мешканців міста, друзів; сформулювати основні ідеї та цінності, закладені в романі
  • розвивати навички аналізу художнього тексту
  • виховувати гуманізм, почуття оптимізму, сприйняття моральних (християнських) принципів

Епіграф:                                                                Кожен несе в собі добре світло, тільки треба

вміти відкрити свою душу й подарувати це

світло людям...»

Е. Портер

Обладнання: підручник, ілюстрації до твору, портрет Полліанни; малюнки учнів, що зображують їхнє бачення героїні

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

  • які почуття ви переживали, коли читали роман? (радість, оптимізм)
  • Елеанор Портер писала: «Кожен несе в собі добре світло, тільки треба вміти відкрити свою душу й подарувати це світло людям...». Чи згодні ви з цією думкою? Як ви вважаєте, чи можна цими словами схарактеризувати головну героїню твору – Полліанну?

Давайте проаналізуємо твір та з’ясуємо, якою була Полліанна, як її «гра в радість» (а, можливо, й сама Полліанна?) вплинула на мешканців міста Белдінґсвіль ; які основні ідеї та цінності закладено в романі

ІІІ. Оголошення теми уроку

  1. Бесіда за текстом твору:

І розділ, с. 194

- що ми дізнаємося про Полліанну та її сім’ю із листа (батько - Джон Віттієр, пастор маленької місіонерської церкви, помер, залишив кілька книг, мав мізерний дохід)

- якою була її матір? («ангел, що зійшов з небес», зі слів Тома; обрала молодість, кохання, а не гроші; пішла на розрив з сім’єю) 

- якою була сім’я Полліанни? (дружньою, бідною)

- в яку гру навчив її грати батько?

- якою була Поліанна? (портрет); які риси характеру можна виділити уже під час першої зустрічі? (безпосередність, щирість, відкритість, бажання любові)

- чи була вона слухняною? Чому ж тоді порушила правила тітки Поллі? (відчинила вікно, пішла на скелю, ночувала на даху: вона інакша, любить волю, простір, природу, безпосередня, сумує за батьком)

- чи скаржиться на щось Полліанна, коли дійсність на збігається з її бажаннями?

2. Складання узагальнюючої схеми:

       Батько                                         Мати                      

пастор, місіонер           «ангел, що зійшов з небес»

 

 

          Полліанна (благословенна дитина)

 

  • мужньо переживала труднощі (сирітство, бідність)
  • щира, безпосередня, вміє співчувати
  • «грала в радість»
  1. Перевірка домашнього завдання (опрацювати (усно) питання до розділів 5, 8, 10 підручника; виписати з тексту твору портрет Полліанни)
  • давайте пригадаємо визначення терміну «портрет»; які існують засоби його створення? (стор. 160 підручника)
  • порівняйте художній опис зовнішності героїні із запропонованими ілюстраціями та малюнками учнів

Бесіда за текстом твору

Розділ 5  (стор. 203)

  • про що зізналася Полліанна служниці Ненсі?
  • чому Ненсі порадила їй не розповідати про цей випадок тітці?
  • розкажіть історію виникнення «гри в радість», про яку розповіла Полліанна
  • чому Ненсі назвала Полліанну «дивною дитиною»?
  • чи захопилася Ненсі «грою в радість»?

 

Розділ 8 (стор. 210)

  • який режим дня було встановлено в Гаррінґтонському маєтку?
  • розкажіть про ставлення Полліанни до людей. Які люди їй найбільше подобалися?
  • чим привернув увагу Полліанни незнайомець?
  • чому дівчинка заговорила з ним? Чому їй стало його шкода?
  • хто така місіс Сноу і що з нею сталося?
  • як Полліанна вирішила підтримати хвору жінку?

Розділ 10 (стор. 211)

  • як Полліанна вирішила розрадити місіс Сноу й виконати її бажання?
  • що розповіла дівчинка своїй тітці про притулок?
  • чому міс Поллі вирішила переселити дівчинку поверхом нижче?
  • прочитайте виразно останній абзац розділу 10. Як ви думаєте, про які почуття тітки Поллі в ньому йдеться? Чи були ці почуття в неї раніше?

 

  1. Бесіда за наступними розділами твору

Розділи 11-17 (стор. 211)

  • як змінюються життєві позиції «гравців» (місіс Сноу і містера Джона Пендлтона)?
  • за яких обставин відбулося знайомство Полліанни і Джиммі Біна? Чим подібні долі дітей?
  • з якою метою Полліанна завітала до Жіночої допомоги? Чому жінки відмовилися допомогти Джиммі Біну? Як ще дівчинка намагалася влаштувати долю хлопчика?
  • розкажіть про те, як Полліанна намагалася прикрасити й влаштувати життя міс Поллі? Що вона для цього робила?
  • розкажіть про нові риси характеру Полліанни, які виявилися під час зустрічі з містером Пендлтоном у Пендлтонськомѵ лісі, а також подальшого спілкування з ним і лікарем Чілтоном

 

Розділ 18 (стор. 216)

  • які стосунки встановилися між Полліанною й містером Пендлтоном?
  • як Полліанні вдалося перетворити помешкання Джона Пендлтона на «казку»? Чи підтримав її господар у цій грі?
  • чому, на вашу думку, містер Пендлтон переводив розмову в інше русло, коли чув розповіді дівчинки про тата, про її сім’ю?

Творче завдання

Поясніть слова містера Пендлтона: «Можливо, та мені здається, що найкраща з усіх призм — це ти сама, Полліанно». Яке переносне значення має ця фраза?

 

Розділ 19 -2 7

  • яку пропозицію зробив Полліанні містер Пендлтон?
  • чому вона відмовилася від неї й про які риси характеру дівчинки це свідчить?
  • що нового ви дізналися про минуле містера Пендлтона і міс Поллі? Як вони ставляться одне до одного?
  • як Полліанна характеризує тітку Поллі в розмові з містером Пендлтоном?
  • чи справді міс Поллі почала внутрішньо змінюватися під впливом небоги?
  • розкажіть про зустріч Полліанни зі священиком. Як дівчинка вплинула на його сприйняття світу та мешканців містечка?
  • яка трагічна подія сталася в житті головної героїні?
  • як до нещасного випадку поставилися міс Поллі та інші мешканці містечка? Знайдіть і виразно прочитайте відповідні цитати з тексту.
  • розкажіть про те, як містер Пендлтон вирішив улаштувати долю Джиммі Біна. Чому він уважав, що Полліанна це сприйме як велику радість у важкий для неї момент?

 

Розділ 28

  • як Полліанна переживала нещасний випадок, що трапився з нею?
  • розкажіть про те, як мешканці містечка намагалися її підтримати.
  • що розповіли міс Поллі й попросили передати дівчинці Міллі Сноу, міс Бентон, місіс Тарбел і місіс Пейсон?
  • як Полліанна вплинула на життєві обставини всіх цих жінок? Чи покращилася доля кожної з них після зустрічі з дівчинкою?
  • які важливі людські проблеми порушуються в цьому розділі (у тому числі сімейні, моральні)?

 

 Розділ 29 -30

  • чому лікар Чілтон, хоча й був другом дівчинки, не міг прийти на допомогу Полліанні?
  • яка розмова відбулася між ним і містером Пендлтоном?
  • про які правила етикету йшлося в розмові двох чоловіків? Чому не можна було порушити ці правила?
  • хто вирішив допомогти й розповісти міс Поллі про можливість нового методу лікування дівчинки, яке давало надію на її одужання?

 

Розділ 31-32

  • як лікар Чілтон опинився в домі міс Поллі?
  • як його зустріла Полліанна?
  • чому очі лікаря Чілтона «випромінювали таке щастя, що це не можна було не помітити», а щоки міс Поллі «залив гарячий рум’янець»?
  • яку «найрадіснішу справу у світі», за словами лікаря Чілтона, зробила Полліанна?
  • про яку важливу новину розповіла міс Поллі своїй племінниці?
  • виразно прочитайте лист Полліанни (розділ 32). Стисло перекажіть його. яку радісну звістку повідомляє дівчинка своїм рідним?
  • знайдіть у листі речення, які переконують у тому, що тітка Поллі, лікар Чілтон і Полліанна стали справжньою сім’єю
  • що таке справжній дім, за словами Пендлтона? (жіноча рука, серце, присутність дитини)
  • Проблема пожертвувань, Жіночих комітетів
  • доля сиріт
  • чи допомогла Полліанні підтримка друзів, містян перемогти хворобу?
  • що для Полліанни означає «жити»?

ІV. Узагальнення та систематизація матеріалу. Складання узагальнюючої таблиці

Світ, який змінила Полліанна

Герої

Початок

Результат

тітка Поллі Гаррінґтон

самотня, черства, жінка обов’язку; педантична жінка із суворим

обличчям, ніколи не всміхалася; не знає що означає радіти; предмет її гордості -  вихованість та добрі манери; жовчна, колюча

почала грати в радість; хвилювалася за небогу; плакала, сміялася; приютила тварин; стала людяною

суспільна думка

«наче хтось може її любити»

 

Джон Пендлтон 8р.

 

 

суспільна думка

 

 

місіс Сноу, Міллі

 

 

суспільна думка

 

 

V. Висновки (слово вчителя)

  1. У творі відображено найважливіші принципи християнської моралі. Духовним орієнтиром для героїні є загальнолюдські цінності, які утверджуються в Біблії:
  • добро
  • любов
  • милосердя
  • допомога ближньому.

Це ті моральні принципи, які формують її життєву позицію. Граючи в радість, вона не порушує християнських заповідей і моральних норм. Точкою опори для Полліанни є совість, а гра – лише форма, яка дає право радіти «життю по совісті».

  1. В романі порушується широке коло питань, важливих суспільних, моральних і сімейних проблем:
  • важке становище сиріт у суспільстві
  • ставлення суспільства до бідних і знедолених
  • сприйняття світу і людей
  • пошук щастя і кохання
  • милосердя
  • допомога ближнім
  • укріплення родинних стосунків
  • виховання.
  1. Головна героїня залучає до «гри в радість» усіх мешканців міста. Під її впливом вони змінюються. А змінившись, досягають свого щастя. Е. Портер стверджує, що людина може сама змінювати своє життя на краще, тільки для цього вона повинна внутрішньо мінятися, наповнювати своє серце добром, любов’ю, милосердям.

Отже, чи можемо ми стверджувати, що думка Елеонор Портер: «Кожен несе в собі добре світло, тільки треба вміти відкрити свою душу й подарувати це світло людям...» втілена в образі головної героїні твору – Полліанні?

VІ. Домашнє завдання. Керуючись аналізом тексту, закінчити складання узагальнюючої таблиці «Світ, який змінила Полліанна»

Додаток. Орієнтовний варіант виконання завдання

Світ, який змінила Полліанна

Герої

Початок

Результат

тітка Поллі Гаррінґтон

самотня, черства, жінка обов’язку, педантична жінка із суворим

обличчям, ніколи не всміхалася, не знає що означає радіти предмет її гордості вихованість та добрі манери, жовчна, колюча

почала грати в радість, хвилювалася за небогу, плакала, сміялася, приютила тварин, стала людяною

суспільна думка

«наче хтось може її любити»

 

Джон Пендлтон 8р.

самотній, мовчазний, відлюдькуватий, таємничий, мандрує, пише книжки; особливий, нервовий, не має домівки, деспотичний

бере на виховання Джима, любить Полліанну, примирився із тіткою Поллі, добрішає, спілкується з людьми

суспільна думка

багатий, незалежний, жахливий егоїст, відлюдник

 

місіс Сноу, Міллі

невиліковно хвора, бідна, змушена постійно лежати, всім незадоволена, нервова

починає в'язати, грає у гру, життєрадісна, подружилася із Полліанною

суспільна думка

сварлива, якби люди її не жаліли, біля неї не було б ні душі

 

Джиммі Бін

самотній, сирота, не має домівки, мріє про сім’ю, має гідність, відданий у дружбі, відкинутий суспільством

знаходить дім, сім’ю, допомагає Полліанні, працює, виявився гарним хлопцем

суспільна думка

жебрак, обірванець

 

Чілтон

самотній, не має сім’ї, домівки, гарний лікар, добрий, його люблять пацієнти

допомагає Полліанні, знаходить щастя у сім’ї і коханні

суспільна думка

досвідчений лікар, його люблять пацієнти

 

місіс Пейсон

погана репутація,  були з чоловіком у відчаї від бідності, сварилися, хотіли розлучитися, віддати дітей

вирішили з чоловіком залишитися разом, почати грати у гру

суспільна думка

жінка низького кола

 

пастор Пол Форд

смятіння, важкість на душі, зупинилася вся робота церкви, шукав правильний вихід

підготував проповідь, в якій звертався до всього найкращого в людині, радіє восьмистам «радісним текстам» Біблії

міс Бентон

вдова, найсумніша жінка у місті, завжди одягалася у чорне

почала носити блакитну стрічку

місіс Тарбел

вдова, хвора, сумна, бо втратила дочку

тепер радіє життю

Ненсі

хвора мати, смерть батька, троє дітей, Ненсі мала працювати, щоб прогодувати сім’ю, не могла догодити господині

легше, веселіше переносить неприємності

Том

 

 

 

старий садівник, багато працює, любить та пишається  сім’єю Гаррінгтонів, зберігає їх таємниці, справедливий

починає веселіше жити

Тімоті

добродушний, «ліва рука» господині

 

 

місто Белдінґсвіль

сварки, плітки, заздрощі, наклепи

все містечко грає у гру і чарівним чином стало щасливішим

  •  

1

 

docx
Додано
31 липня 2019
Переглядів
6563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку