Презентація "Чергування [о] та [е] з [і]. Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування [о] з [е] після [ж], [ч], [ш], [дж] та [й]"

Про матеріал
Матеріали до уроку в 10 профільному класі: "Чергування [о] та [е] з [і]. Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування [о] з [е] після [ж], [ч], [ш], [дж] та [й]"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Чергування [о] та [е] з [і]. Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування [о] з [е] після [ж], [ч], [ш], [дж] та [й]

Номер слайду 2

В українській мові чергування голосних відбувається під час словозміни й словотворення. Звуки [о], [е] у відкритому складі чергуються з [і] в закритому. Приклад: Рік — року, свій — свого, попелу — попіл, вівця — овець, будова — будівництво, вільний — воля.

Номер слайду 3

Звуки [о], [е] чергуються з нулем звука. Це відбувається, коли [о] та [е] випадають: вітер — вітру, серпень — серпня, орел — орла. Звуки [і], [е] чергуються з [о] у деяких словах: шість — шести — шостий, сім — семи — сьомий, жінка — жених — жонатий.

Номер слайду 4

Чергування голосних у дієслівних коренях. Звук [о] чергується з [а]: гонити — ганяти; котити — катати. Зверни увагу!Дієслова з [о] звичайно позначають тривалу дію або одноразову закінчену; дієслова з [а] — повторювану багаторазову дію.

Номер слайду 5

Звук [е] чергується з [і]: летіти — літати, плести — заплітати. Звук [і] чергується з [а]: сідати — садити.

Номер слайду 6

Чергування не відбувається: У формах окремих слів [о], [е] не випадають: лоб - лоба, мох - моху, рот - рота, лев - лева. У групах -ор-, -ер-, -ов- між приголосними: торг - торгу, хорт - хорта, серп - серпа, вовк - вовка, шовк - шовку, але погірдний (від погорда). У групах із повноголоссям -оро, -оло, -ере, -еле. Город, сторож; голос, солод; берег,  серед, через; зелень, пелех, шелест, але  моріг, оборіг, поріг, сморід; борода — борід — борідка, борона — борін — борінка. У словах іншомовного походження: бордюр, атом, акорд

Номер слайду 7

Під наголосом у словотворчих компонентах -вод, -воз, -нос, -роб складних слів, що означають людей за професією: екскурсовод, водовоз; дровонос; хлібороб, хліборобство. Проте в словах, що означають предмети, чергування [о]//[і] відбувається: водопровід — водопроводу, водогін — водогону.

Номер слайду 8

Пишемо й вимовляємо [а] після г, к, х перед складом з [а]: гаряче, гарячка, гаразд, кажан, калач, качан, хазяїн, халява; а також перед г у словах багатий, багато, багатство, багач, багатир (багач), багаття;Пишемо й вимовляємо [о] у словах богатир (силач), крохмаль, борсук, комиш, комірка, коровай, кропива, комин, монастир, отаман, поганий, погон, пором, слов’яни, солдат, козак.

Номер слайду 9

Чергування Е — О після Ж, Ч, Ш, ШЧ, ДЖ, Й Після ж, ч, ш, шч, дж, й перед м'яким приголосним пишемо е. Приклад: Вечеря, вишень, женити, ніженька, пшениця, озброєнь, увечері, чернетка, шестиденка, щеміти, щетина. Після ж, ч, ш, шч, дж, й перед твердим приголосним пишемо о. Приклад: Бджола, вечори (але вечеря), іграшок, копійок, пшоно (але пшениця), чоловік, чомусь, чорний (але чернетка), щока (але щічка).

Номер слайду 10

В іменниках жіночого роду (третьої відміни) в суфіксі пишемо о при словозміні: свіжість — свіжості, пекучості, безкрайості.

Номер слайду 11

До наведених слів доберіть такі їх форми, щоб у кожній парі було представлене чергування [о], [е] з нулем фонеми. За якою ознакою розрізняються випадні й вставні [о], [е]?Вишня, вітер, вихор, сонце, крижинки, зерно, стежка, хмаринки, весна. Від поданих слів утворіть похідні, знайдіть голосні, що чергуються, визначте тип чергування та поясніть причини. Мести, дерти, соколи, вечори, коні, воля, семи, овес, плести, осені, допомагати. Знайдіть зайве слово (за чергуванням голосних). День, пень, лев, пес, орел. Учора, його, учень, джерело, садок. Лоб, мох, сон, рот, горб. Сік, тік, рік, вік, бік. Ніг, лебідь, ніженька, кисіль, віл.

Номер слайду 12

Перепишіть, уставляючи пропущені о, е або і. Підкресліть слова, у яких чергування не відбувається та поясніть ці випадки.1. І л..тять вони полями в с..ла і міста, де проходила садами ос..нь золота (В. Стефаник). 2. Чути пісню, стук..т кол..с, хльоскання бат..га (У. Самчук). 3. У піднебессі тісно кол..рам (Ліна Костенко). 4. Сонце на літо, а зима на мор..з. 5. Тер..н, тер..н, та не хм..ль, прийшов милий, та не м..й (З нар. творчості).

Номер слайду 13

Домашнє завдання: Опрацюйте §18 підручника https://shkola.in.ua/1711-ukrainska-mova-10-klas-karaman-2018.html, виконайте письмово вправи 125, 126

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лісницька Євгенія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
937
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку