Презентація "Числівник"

Про матеріал
Презентація на тему "Числівник" пропонується під час вивчення даного матеріалу на уроках української мови у 6 класі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Гапонюк Любові Анастасіївни, вчителя української мови та літератури Чудельської ЗОШ І-ІІІ ступенів Сарненського району Рівненської області

Номер слайду 2

Дізнатися про граматичне і лексичне значення числівників, їх відмінювання та синтаксичні функції, походження та творення, вміння доречно використовувати у власних висловлюваннях, отримати естетичну насолоду допоможе розділ науки про мову Отож піди і пошукай на світі Такого братства, де ще є бійці, Що їх серця – в одному серці злиті, Мільйони рук – в одній його руці. (А. Малишко)

Номер слайду 3

самостійна змінна частина мови, що називає кількість предметів або порядок їх при лічбі й відповідає на питання СКІЛЬКИ? КОТРИЙ? Походження і розвиток числівників є однією з найцікавіших сторінок історії розвитку культури взагалі й історії розвитку мови зокрема

Номер слайду 4

кількісні (скільки?) цілі числа, дробові, збірні порядкові (який? котрий?) прості складені

Номер слайду 5

Називають кількість предметів десять Означають порядок предметів при лічбі десятий

Номер слайду 6

цілі числа (власне кількісні) триста Кількість частин від цілого (дробові) три четверті Кількість предметів як одне ціле (збірні) двоє

Номер слайду 7

Порядок предметів при лічбі перша шістнадцятий

Номер слайду 8

два, сорок, сто, тисяча, мільйон, мільярд прості (один корінь) складні (два і більше коренів) п'ятдесят, чотириста, стодвадцятитрьохтисячний, чотирьохсотий, сімдесятимільйонний складені (два і більше слів) двадцять чотири, сто тридцять п'ять, сто п'ятдесят другий

Номер слайду 9

змін. тільки за відм. (1, 2 - і за родами) * 2- 4 – відм. однаково * 5- 20, 30, 50- 80 – відм. тільки 2-га част. * 200-900 – відм. обидві част. (1-ша – як 2-9) * складені – відм. усі сл. як прості числа цілі числа – 5 (п'ять) дробові – 2/3 (дві третіх) Збірні – як 1 ціле (п'ятеро) кільк. числ. порядков. числ. Відмінюються: ціле число дня (Р. в.) прикм. у мн. 1 форма: півтора літра півтори години півтораста гривень (Р. в.) ціле число (2-20, 30) + -ой-, -ер- - сполуч. з ім. - у непр. відм. – форма кількісн. числ. 2) також: обидва, обидві, обоє - сполуч. з ім. ч.р. ж.р. с.р. - відм. як числ. 2

Номер слайду 10

Увага! назви місяців у датах – Р.в.: перше вересня, першого вересня, з першим вересня, (у) першому вересня Змін. за родами, числами, відмінками Узгодж. з ім.: п'ята хвилина, перші спогади, сотим автомобілем як прикм. тв. гр. (але третій, -я, -є) скл.: тільки ост. сл.: сто сорок п'ятий (-ого)

Номер слайду 11

повна стягнена форма нестягнена третя третяя дев'ята дев’ятая п'ятнадцята п'ятнадцятая

Номер слайду 12

складені числівники, що складаються з двох і більше простих чи складних числівників сто сімдесят п'ять тридцять чотири порядкові, якщо закінчуються на: сотий тисячний мільйонний мільярдний 1слово

Номер слайду 13

Пишеться Не пишеться 1) на кінці числівників: ■ простих: п’ять, десять; ■ складних: тридцять 2) у непрямих відмінках: ■ простих: чотирьох, трьома; ■ усіх збірних (крім двоє, семеро, восьмеро): п’ятьох, дев’ятьом 1) у складних в кінці першої частини: шістнадцять 2) у кінці простих (крім п’ять, шість, дев’ять, десять): два, три 3) у кінці складних (крім одинадцять – двадцять, тридцять) 4) у непрямих відмінках перед закінченням: ● простих (крім три, чотири) ● збірних: двох, сімом

Номер слайду 14

числ. знач. ін. част. мови трійка триметровий потроїти цифра чотирьохсотий дев’ятнадцятитисячний сімдесятимільйонний чотириярусний дев’ятнадцятиповерховий сімдесятилітній

Номер слайду 15

Ч.(к-сть) + ім. (Н.,З.в.) 1 чл. реч. Одна ластівка весни не робить. Вісім і три – одинадцять. ______________________________________________________________ _______________________________________________________________________________---_________________________ Учні шостого класу прибули о восьмій годині.

Номер слайду 16

01.0.1 – одна хвилина на другу 01.48 – за дванадцять хвилин друга 01.58 – за дві хвилини друга 01.00 – перша година 14.00 – друга година дня 07.00 – сьома година ранку 01.00 – о першій годині 01.15 – о чверть на другу 01.30 – о пів на другу

Номер слайду 17

1. Числівник 2. Поставте в початкову форму (Н.в.) 3.З'ясуйте тип за будовою: простий, складний, складений. 4. Назвіть розряд за значенням: кількісний, порядковий. 5. Визначте рід, число (якщо є), відмінок. 6. З'ясуйте синтаксичну роль розбору числівника як частини мови

Номер слайду 18

Колись в українців було звичаєве правило, що зобов'язувало кожного знати свій рід до сьомого коліна. Перше коліно – я; друге – батько й мати; в третьому – два дідусі і дві бабусі; в четвертому – чотири прадіди й чотири прабабусі; в п'ятому – вісім прапрадідів і вісім прапрабабусь; у шостому – шістнадцять пращурів, шістнадцять пращурок; у сьомому коліні ми нараховуємо тридцять два пращури і стільки ж пращурок. Отже, на дереві твого роду тридцять дві гілки материнських і тридцять дві – батьківських. Разом – шістдесят чотири. Це число в міфології знаменує Всесвіт. ( З “Українського народного календаря”.)

Номер слайду 19

мама Я тато дідусь бабуся бабуся дідусь чотири прадіди і чотири прабабусі вісім прапрадідів і вісім прапрабабусь шістнадцять пращурів, шістнадцять пращурок тридцять два пращури, тридцять дві пращурки

Номер слайду 20

Сучасне значення числівників як частини мови виникло не зразу. Числівники пройшли довгий шлях розвитку, в процесі якого вони виділилися в окрему частину мови, яка має свої специфічні лексико-граматичні особливості. Числівники належать до основного словникового фонду мови. Вони виникли в далеку давнину з потреб суспільства і розвивались у зв'язку з розвитком самого суспільства.

Номер слайду 21

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жайворонок Наталія Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
5 березня 2020
Переглядів
4093
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку