Презентація "Числівник як частина мови" 6 клас

Про матеріал
Матеріал можна використовувати для вивчення теми "Числівник як частина мови: загальне значення,морфологічні ознаки, синтаксична роль" у 6 класі
Зміст слайдів
Номер слайду 1

1)Числівник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові. Числівники прості, складні та складеніУрок підготувала вчителька української мови та літератури. Тетяна Миколаївна Власенко

Номер слайду 2

Числівник – це самостійна частина мови, яка означає число, кількість (сім, дванадцять, сорок п’ять) або порядок предметів при лічбі (сьомий, дванадцятий, сорок п’ятий) і відповідає на питання скільки? котрий? У реченні числівники можуть бути як головними, так і другорядними членами речення: Два і два – чотири ( підмет і присудок). Сьомий день у дорозі (обставина)

Номер слайду 3

Синтаксична роль кількісних числівників. Кількісні числівники можуть виступати в ролі різних членів речення, але найчастіше ПІДМЕТА До даху уступами піднімалися шість рядів цегляних арок ДОДАТКА Сьогодні ми познайомилися з сімома чудесами світу ОБСТАВИНИ Піраміда Хеопса побудована близько п’яти тисяч років тому в Єгипті Синтаксична роль порядкових числівників. Порядкові числівники, як правило, виступають у реченні ОЗНАЧЕННЯМ Друге чудо світу - висячі сади Семіраміди зрідка ОБСТАВИНОЮ Висячі сади були створені за наказом царя Навуходоносора у шостому столітті до нашої ери для дружини

Номер слайду 4

СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ЧИСЛІВНИКІВЧислівники (найчастіше в сполученні з іменниками ) можуть бути різними членами речення. У формі називного відмінка ПІДМЕТОМ: Не вертаються ТРИ брати…ПРИСУДКОМ: Два плюс три - П’ЯТЬУ формі знахідного відмінка ДОДАТКОМ: ТРИ явори посадила сестра при долині ОЗНАЧЕНЯМ: Нарада проходить у ДЕСЯТОМУ кабінетіОБСТАВИНОЮ: Обіцяного СІМ літ чекають (чекають скільки? - сім літ… На питання скільки? відповідає обставина

Номер слайду 5

Числівники не треба плутати з іншими частинами мови, які мають числове значення: два ( числівник) – двійка (іменник), пара (іменник), подвійний (прикметник), подвоїти (дієслово), двічі (прислівник), по-друге (прислівник); десять (числівник) – десятка (іменник), десяток (іменник); дванадцять (числівник) – дюжина (іменник); три, чотири, п’ять, шість, сто (числівники) – трійка, четвірка, п’ятірка, шестірка, сотня (іменники). Слова мало, багато у сполученні з іменниками (назвами предметів чи істот) є числівниками: мало грошей, багато проблем; у сполученні з дієсловами - це прислівники: мало читати, багато знати

Номер слайду 6

За значенням числівники поділяються на дві групи:кількісніпорядкові

Номер слайду 7

Початкова форма числівника. Для кількісних: називний відмінок ( сто, десять, три)Для порядкових: чоловічий рід , називний відмінок однини (сотий, десятий, третій)

Номер слайду 8

Кількісні числівники означають число чи кількість предметів і відповідають на питання скільки?НАПРИКЛАД: одинадцять, дев’яносто. Кількісні числівники змінюються за відмінками. Кількісні числіники не мають ні роду, ні числа, крім числівників ознаки один (одна, одне, одні); два (дві); обидва (обидві);півтора (півтори); нуль, тисяча, мільйон, мільярд.

Номер слайду 9

Кількісні числівники поділяються на розряди:-цілі числа (означають кількість предметів у цілих одиницях): сорок;-дробові (означають кількість частин, виділених у складі цілого): дві цілі і чотири сьомих;-збірні (означають кількість предметів, яку сприймаємо як єдине неподільне ціле): троє - неозначено-кількісні: кільканадцять, кілька, багато і т.д.

Номер слайду 10

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!Збірні числівники утворюються тільки від числівників: два - двадцять та тридцять. До збірних належать числівники обоє, обидва, обидві. Від деяких збірних числівників утворюються числівники з пестливим значенням: двійко. Збірні числівники вживаються з іменниками, які: є назвами істот чоловічого роду (четверо юнаків, троє коней);належать до четвертої відміни ( шестеро кошенят)є назвами неістот середнього роду (двоє імен)уживаються тільки у формі множини (двоє ножиць)З іменниками жіночого роду та іменниками чоловічого роду- назвами неістот збірні числівники не вживаються

Номер слайду 11

Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі й відповідають на питання котрий? (котра? котре? котрі?): перший, перша, перше, перші; одинадцятий, одинадцята, одинадцяте, одинадцяті. Порядкові числівники, подібно до прикметників, змінюються за родами, числами і відмінками

Номер слайду 12

За будовою числівники поділяють нап р о с т і, с к л а д н і, с к л а д е н і* прості мають один корінь: два, десятеро;* складні утворені поєднанням двох коренів: шістдесят, дванадцять;* складені утворені з двох і більше простих і складних числівників: сорок три, дві сьомих. Зверніть увагу!Складні числівники пишемо разом: сімдесят. Складені числівники пишемо окремо: двадцять чотири, три цілі і вісім десятихІменники при дробових числівниках завжди вживаються у Р. в. однини: три четверті кілограма. М’який знак пишемо після літери т лише в кінці числівників п’ять – дев’ятнадцять, а також двадцять і тридцять. У середині складних числівників (п’ятнадцять, п’ятдесят, п’ятсот) м’який знак не пишемо.

Номер слайду 13

Лінгвістична гра1) Чотири, один, п’ятірка, шостий.2) Ходять, п’ять, сидять, стояти.3) Восьмий, далекий, восьмиповерховий, давній.4) Два, двійня, двійка, дворіччя.5) Сорока, рушниця, мішок, сорок.6) Бігти, червоніти, їсти, п’ятий.7) Дев’яносто, сто, двадцять, другий.

Номер слайду 14

«Латка на прислів'ї»1. ///// за всіх і всі за одного.2. Знаю, як свої ///// пальців.3. ////// ////// не ждуть.4. //// раз відмір, а ///// відріж.5. ///// вода на киселі.

Номер слайду 15

Від поданих кількісних числівників утворитипорядкові за зразком: Дев’ять - дев’ятийодин -три -сорок -сто - вісім -чотирнадцять -двадцять -тридцять один -

Номер слайду 16

Перевіримо: Один – першийтри – третійсорок – сороковийсто – сотийвісім – восьмийчотирнадцять – чотирнадцятийдвадцять – двадцятийтридцять один – тридцять перший

Номер слайду 17

Гра «Упізнай числівник»Завдання: Знайти числівник, довести правильність вибору. Трійка, потроїти, тричі, три, третій, трирічний, трикілометровий.

Номер слайду 18

Визначити синтаксичну роль числівників. П’ять плюс три - вісім. Учні прочитали три сторінки. Заняття відбудеться в шостій аудиторії. Двоє хлопців ловили рибу. Ми працювали на полі три години. Третя ланка закінчила роботу. Пісня і праця - великі дві сили.

Номер слайду 19

Тестування1. Числівник належить до...а) самостійних частин мови, які мають лексичне і граматичне значення;б) службових частин мови, що мають лише граматичне значення;в) особливих частин мови,, схожих до вигуків.2. Числівник означає...а) назву предмета або його ознаку;б) дію, яку виконує предмет чи особа;в) число, кількість, порядок при лічбі.

Номер слайду 20

Тестування3. Числівники відповідають на питання...а) хто?, що?б) скільки?, котрий?в) який?, чий?4. За значенням і морфологічними ознаками числівники поділяються на дві групи:а) порядкові і складові;б) кількісні і дробові;в) кількісні і порядкові.

Номер слайду 21

Тестування5. Порядкові числівники, на відміну від кількісних, змінюються...а) тільки за числами;б) за числами і родами;в) за відмінками, числами і родами.6. У реченні числівник виступає...а) лише у ролі головних членів;б) лише у ролі другорядних членів;в) у ролі будь-якого члена речення, найчастіше у сполученні з іменником.

Номер слайду 22

МОЛОДЦІ!Дякую за роботу на уроці!

pptx
Додано
23 серпня 2021
Переглядів
6167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку