Презентація "Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини чи множини".

Про матеріал
Число — одна з визначальних граматичних категорій, що виражає кіль­кісний вияв того, що позначає іменник. Ми з вами продовжуємо мандрівку чарівними стежками країни Морфології , і зараз наша зупинка зветься Число Іменника. Перед нами постануть цікаві та загадкові завдання, які потрібно зробити, щоб продовжити подорож.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини чи множини. Ганін О. М. Вчитель української мови та літератури Миколаївської гімназії № 176 клас НУШ

Номер слайду 2

Поглибити знання про іменник. Дати уявлення про іменники, що вживаються тільки в однині чи множиніНавчити використовувати такі іменники в реченніРозвивати усне мовлення, формувати навички роботи в парах. Мета уроку

Номер слайду 3

Продзвенів уже дзвінок. Починається урок. Дзвоник всім нам дав наказ. До роботи швидше клас. Попрацюємо старанно,Щоб урок пройшов немарно. Українська мова6кл. Організація навчальної діяльності учнів

Номер слайду 4

Перемагай лютість любов’ю. Відповідай добром на зло. Скупість перемагай щедрістю. Виписати з епіграфу слова, які вказують на предмети, відповідають на питання хто? що?. Як ми називаємо таку частину мови?

Номер слайду 5

Перевірка домашнього завдання-Яка частина мови називається іменником?- Назвіть морфологічні ознаки іменника, синтаксичну роль.- Які іменники належать до назв істот?- Які іменники належать до назв неістот?- Які іменники належать до власних назв?- Коли власні назви беремо в лапки?- Який рід властивий іменнику?Метод «Мікрофон»

Номер слайду 6

Вправа з ключем. Записати подані слова в три стовпчика: спільний, чоловічий та жіночий рід.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Спільний. Чоловічий. Жіночий. Рояль, неук, індик, адресат, мадам, орбіта, диктант, шибайголова, агакало,вишня, нікотин, алфавіт, арфа. Підкреслити першу букву кожного слова і прочитаєте, що єнайголовнішим для українця. Ми не можемо зайти до автобуса. Двері замкнено. Нам потрібен ключ, щоб продовжити подорож

Номер слайду 7

Вивчення нового матеріалу. Ми з вами продовжуємо мандрівку чарівними стежками країни Морфології , і зараз наша зупинка зветься Число Іменника. Перед нами постануть цікаві та загадкові завдання, які потрібно зробити, щоб продовжити подорож. Запис дати і теми учнями. Цікаво. Слово «Штани» однина чи множина

Номер слайду 8

Іменники у формі однини вживаються для позначення одного предмета, іменник уформі множини – для позначення двох і більше предметів. Вивчення нового матеріалу. Однина Множина

Номер слайду 9

Більшість іменників може вживатися в ОДНИНІ й у МНОЖИНІкінь конітелефон телефони

Номер слайду 10

Іменники змінюються за числами: однина й множинаІменники, що означають один предмет, уживаються в однині. Приклад: Автомобіль, полиця, книжка, море.Іменники, що означають два і більше предметів, уживаються в множині. Приклад: Автомобілі, полиці, книжки, моря. Число — одна з визначальних граматичних категорій, що виражає кіль­кісний вияв того, що позначає іменник.

Номер слайду 11

Іменники змінюються за числами: однина й множина.Іменники, що вживаються тільки в однинівласні назви: Україна, Марія, Дніпро; збірні: студентство, листя, козацтво; назви абстрактних понять: геройство, добро, мир, завзяття; речовини: пісок, молоко, цукор. Іменники, що вживаються тільки в множинівласні назви: Альпи, Карпати, Суми, Чернівці назви часових понять чи ігор: іменини, проводи, шахи, вибори, назви сукупності людей, предметів, істот: діти, фінанси, люди, солодощі, речовини: вершки, дріжджі, парфуми, назви предметів парної чи симетричної будови: штани, кросівки, куранти,звичаї, обряди, ігри:  шахи, дебати, хрестини,почуття: заздрощі, веселості, радощі. Вивчення нового матеріалу

Номер слайду 12

Вивчення нового матеріалу Більшість іменників мають однину і множину. Це назви предметів, які піддаються лічбі і здатні поєднуватися з кількісними числівниками –п’ять років, дві стежки, сорок кілограмів. Іменники, які позначають сукупність однакових або подібних предметів, що сприймаються як   Єдине ціле називаємо ЗБІРНИМИЗверніть увагу!В іменниках, які мають тільки форму множини, рід не розрізняють. Окуляри. ДверіШахи. Оплески

Номер слайду 13

ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУЯке ... , таке й насіння. Куди віт..р дме, туди ... хилит..ся. Знявши голову, за ... не плачуть. Не носи ... під чужу хату. 3..мою бійся вовка, а літом ... Довідка. Волосся. Коріння. Гілля. Мушва. Сміття. Перепишіть прислів'я, доповнюючи їх дібраними з довідки збірними іменниками у потрібній формі. З'ясуйте їхній рід. Вставте пропущені літери. Доповни прислів’я

Номер слайду 14

ЗЕЛЕНЕ МОРЕПонад самим берегом в’ється в траві стежка через усе село. Підеш тією стежкою, глянеш кругом себе і скрізь бачиш зелене — зелене море верб, садків, конопель, соняшників, кукурудзи та густої осоки... Серед одного городу вгніздилась прездорова стара, широка та гілляста дика груша, розклала своє гілля трохи не при землі на будяки та картоплю. (І. Нечуй-Левицький).- Назвіть іменники, що вжиті в однині. - Назвіть іменники, що вживається лише в однині. Диктант із коментуванням

Номер слайду 15

Дослідження - пошук. Згрупувати у дві колонки слова, що вживаються лише в однині, і ті, що лише в множині. Ворота, терпіння, окуляри, дріжджі, Дніпро, жмурки, дрімота, доброта. Радощі, жито, селянство, ножиці, жнива, коріння, дітвора, граблі. Однина. Множина

Номер слайду 16

Робота з текстом. Прочитати текст. Дібрати заголовок. Визначити тему та основну думку. Знайти іменники, визначити їх число. Напишу я слово про хату за тисячу верст і за тисячу літ від сивих давен і аждо великого мого часу. Білу, з теплою солом’яною стріхою, що поросла зеленимоксамитовим мохом, архітектурну праматір пристанища людського, незамкнену,вічно одкриту для всіх без стуку в двері. Бідну і ясну, як добре слово. І просту, ніби її створили не робочі руки, а сама природа, немовби виросла вона, мов сироїжка в зеленій траві. Опишу її неповторну зовнішність, привітну й веселу, часом сумну, молоду йстареньку вдовицю, чепурну й добру, журливу і ніколи не горду. Опишу її внутрішній образ. Усе, що в ній є, й чого нема й не було ніколи, хочі могло б бути. А не було й нема в ній безлічі речей. Нема в ній челяді, прислужництва нема. Нема кабінетів, віталень, спалень, де довго сплять, і не було в ній розпусти й лінощів. Немає на стінах фамільних портретів і скарбів нема всундуках. І ковані панцирі предків не красуються по її кутках. Бо билися гараздлицарі – діди-небораки без панцирів, з одверто голими грудьми. Знала вона багато розлук і прощань безутішних. І співала вона талановито йнатхненно журбу, і прощання, і спогади, про далеке минуле. О. Довженко

Номер слайду 17

«Рюкзак»Наповніть символічні рюкзаки враженнями за урок, побажаннями. Я навчив (-ла)ся…Я запам‘ятав (-ла) …Мені дуже сподобалось…Я хочу подякувати…Рефлексія

Номер слайду 18

Сьогодні ми доторкнулися до ще однієї намистинки із рязочка рідної мови. Мови, з якою  будете усе своє життя, бо саме вона робить людину сильною у пошуках істини. Саме завдяки її невичерпним багатствам ми переймаємо досвід попередніх поколінь, вчимося бути людяними, щирими, справжніми, добрими, тобто людьми, запалена зірочка яких назавжди залишає слід навіть на хмарному небі.

Номер слайду 19

Домашнє завдання. Складіть речення з іменниками, визначте їхній рід і число: Карпати, Вінниця, лижі, шахи, окуляри.

pptx
Додано
27 грудня 2023
Переглядів
1057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку