Урок "Написання прикметників із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -зьк-, цьк-"

Про матеріал
Розробка уроку української мови для учнів 6 класу з теми "Написання прикметників із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -цьк-, зьк-"
Перегляд файлу

 

 

Тема. Написання прикметників із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -зьк-, цьк-

 

 

 

Автор уроку:

Іванова Оксана Степанівна,

учитель Опорного закладу освіти «Васильківський академічний ліцей «Успіх»

 Васильківської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Написання прикметників із суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -зьк-, цьк-

Мета: повторити основні способи творення прикметників, поглибити знання учнів про правопис прикметникових суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, - юсіньк-, -ськ-, -зьк-, цьк-; розвивати вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища; удосконалювати культуру мовлення, логічне мислення, уяву, збагачувати словниковий запас; виховувати любов і повагу до рідної мови.

Предметні компетентності, що формуються на уроці:

 вміти чітко формулювати думки, постійно поповнювати словниковий запас.

Ключові компетентності, що формуються на уроці:

формувати особистість, виховувати  любов до рідного краю.

Обладнання: додаток (10 слайдів), підручник, роздавальний матеріал, проектор.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Епіграф до уроку:  Спитай себе, дитино, хто ти є,

                                               І в серці обізветься рідна мова;

                                               І в голосі яснім ім’я твоє

                                               Просяє, наче зірка світанкова.

                                                                          Дмитро Павличко

                                                                                    

 

П е р е б і г  у р о к у

І. Організаційний етап.

Психологічна настанова «Спіймай мій настрій».

–Згадайте найщасливішу мить у вашому житті. Усміхніться, «зніміть» усмішку зі свого обличчя та «подаруйте» своєму сусідові.

–«Спіймайте» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.

Інтерактивна вправа «Займи позицію».

–Морфологія – це розділ української мови, що вивчає частини мови. (так)

–Прикметник – це самостійна частина мови, що вказує на особу предмета. (ні)

–Прикметник змінюється за родами, числами, відмінками. (так)

–Прикметник у реченні завжди виступає головним членом речення. (ні)

–Прикметник поділяється за розрядами тільки  на якісні та відносні. (ні)

–Якісний  розряд прикметника утворює ступені порівняння. (так)

–Присвійні прикметники відповідають на питання скільки? котрий? (ні)

–Прикметники утворюють вищий і найвищий ступінь порівняння. (так)

–Прикметник має просту і складену форми ступенів порівняння. (так)

–Прикметник має тільки м’яку групу. (ні)

– Прикметники мають повну та коротку форми. (так)

–Прикметники творяться всіма відомими вам способами. (ні)

 

Бесіда.

–Назвіть основні способи творення прикметників.

–Який спосіб творення прикметників є найпродуктивнішим?

Розподільний диктант.

Розподілити прикметники за способом творення: у першу колонку ті, що утворені способом складанням основ, у другу – префіксальним, а в третю – суфіксальним.

Різнокольорове намисто, найкращий акорд, синьоокий ельф, цінна ознака, вишнева гілка, безалкогольний напій, жовтогарячий мед, прецікава іграшка, блакитний обрій, невеликий чан.

К л ю ч. В іменниках підкресліть першу літеру. Прочитаєте початок вислову Цицерона: «… радіснішого за перемогу». («Нема нічого радіснішого за перемогу».)

ІІІ. Повідомлення теми і цілей уроку. Мотивація учіння.

Лінгвістичний тренінг.

–Запишіть першу строфу вірша Лесі Українки «Колискова».

–Іменником чи прикметником є слово колискова? Обгрунтуйте.

Місяць яснесенький

 Промінь тихесенький

Кинув до нас.

Спи, мій малесенький,

Пізній-бо час.

–Якого значення надає суфікс –есеньк- прикметникам?

–З якою метою вживаються подібні слова в мовленні?

ІV.Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

Робота з таблицею.

 

        

 

 

    ен   к   з   к

         есен   к   ц   к

        ­­­ сін   к     ­   с                                          к   

   юсін   к

 

Творчий лабіринт.

Робота в групах.

1 група: утворити від слів чистий, тихий, дрібний прикметники із суфіксами пестливості.

2 група: переписати, замість крапок уставляючи пропущені літери; виділити у прикметниках суфікси.

Повій, вітре буйнісін..кий, прожени хмару чорнісін..ку! Горобчик малюсін..кий, а й він серце має. Ті квіти дрібнен..кі, мов діти мален..кі, розбіглись у гаю.

3 група: до наведених прикметників дібрати антоніми, з одним із словосполучень скласти речення.

Низенький хлопчина, старшенька сестра, теплесенький вітерець, чистюсінькі ручки, ріденький суп, чужісінька сторона (височенький, молодшенька, холоднесенький, бруднюсінькі, густененький, ріднісінька).

 

 

 Робота біля дошки. Орфографічний практикум.

Утворити з поданих пар слів словосполучення «прикметник + іменник», пояснити правопис суфіксів.

Козак, предок; Острог, академія; Крим, берег; Київ, каштани; Буг , простори; Овруч, вулиці; юнак, мрії; Прага, дзвони.

Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Вправа «Незакінчене речення».

На уроці я навчив(-ла)ся…

Найскладнішим було…

Найцікавішим було…

Домашнє завдання та інструктаж до нього.

 Усно скласти опис домашнього улюбленця, використовуючи прикметники з вивченими суфіксами.

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Іванова Оксана
Додано
1 січня
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку