Мета: ознайомити зі значенням дієприкметника, його морфологічними ознаками, синтаксичною роллю, вчити відрізняти дієприкметник від прикметника; розвивати орфографічні навички, логічне та образне мислення; виховувати повагу до української мови.
Гра “Я знаю, що...”1. Дієсловом називається...2. Дієслова мають такі граматичні ознаки...3. Дієслова бувають двох видів:...4. Дієслова мають такі часові форми:...5. Дієслова поділяються на дієвідміни...6. Розрізняють три способи дієслів:...7. Дієслова найчвстіше у реченні виконують роль..., а неозначена форма дієслів буває...8. Дієслово має 5 основних форм:...
Коментоване письмо. Запишіть. Поясніть правопис слів і розділових знаків. Яким членом речення виступають слова “замислені”, “в'ялим”, “пожовклим”. До якої частини мови належать?Стоять замислені дуби над тихою водою. Ніби притомилось сонечко привітне, у траві пожовклій молочай не квітне. Запахла осінь в'ялим тютном та яблуками, та тонким туманом.
Евристична бесіда. Чому до прикметника?Чим відрізняється ознака, виражена у словах “замислений, в'ялий, пожовкла”, від ознаки вираженої у словах “високий, солодкий, блакитний”?Провідміняйте слово “замислений” як прикметник за родами, числами і відмінками (усно). Визначте час і вид слова “пожовкла”.
Дієприкметник{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Значення. Відповідає на питання. Граматичні ознаки. Прикметника. Дієслова. Означає ознаку предмета за дією. Який? Яка? Яке? Які?1. Належить до іменника.2. Змінюється за родами, числами, відмінками.3. У реченні виступає означенням.1. Вид.2. Час.3. Може мати залежні слова (іменник, прикметник, прислівник).4. У реченні виступає присудком.
Розподільне письмо. Розподіліть словосполучення у дві колонки: у першу - прикметники з іменнками, у другу - дієприкметники з іменниками. Доведіть правильність виконання. Свіже повітря, посвіжіле повітря; світлий погляд, освітлений погляд; побілена кімната, біла кімната; жовтий колос, пожовклий колос; сполоханий птах, полохливий птах.