Презентація " Дієприкметник як особлива форма дієслова"

Про матеріал
Презентація допоможе під час ознайомлення з дієприкметником як особливою формою дієслова (загальним значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю), допоможе навчити учнів відрізняти дієприкметник від прикметника, знаходити в реченні на основі вивчених ознак;
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА

Номер слайду 2

Мета уроку: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова (загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль), учити відрізняти дієприкметник від прикметника, знаходити в реченні на основі вивчених ознак; розвивати навички аналізу мовних явищ, логічне мислення, мовлення; виховувати любов та повагу до рідного слова.

Номер слайду 3

Коли ми сумніваємось,Коли чогось в житті не знаємо,А хочем істину пізнати, то йдемо до судді питати,Він правду допоможе з’ясувати.

Номер слайду 4

Позов - документ, що засвідчує звернення до суду за захистом порушеного права або інтересів, що охороняються законом. Позивач - особа, яка звертається до суду за захистом порушених її прав чи інтересів, що їх охороняє закон. Відповідач - особа, якій пред'явлено позов. Суд - спеціальний державний орган, який здійснює правосуддя шляхом розгляду й ухвал карних справ.

Номер слайду 5

Що може бути вічним як не Слово,Тому тематика вправ – рідна мова.

Номер слайду 6

Прочитайте речення. До виділених слів поставте питання. Що у цих словах спільне з дієсловом? З прикметником?З рідною мовою пов'язані найдорожчі спогади про перше слово, почуте в колисці з материних уст (Б. Антоненко-Давидович).

Номер слайду 7

Подібність до: Прикметника:питання яка?який?яке?які?;змінюється за род.,числ.,відмінк.;стоїть у тому ж роді,числі,відмінку,що іменник,з яким пов’язаний;має ті ж самі закінчення. Дієслова:має час(теп. І мин.);має вид(докон. І недокон.)здатний мати при собі залежний іменник і займенник.

Номер слайду 8

Початковою формою дієприкметника, як і прикметника, є форма називного відмінка однини чоловічого роду: фарбований, написаний.

Номер слайду 9

Прочитайте. У якій колонці подано дієприкметники? Свою думку доведіть. Визначте морфологічні ознаки в прикметниках, дієсловах , дієприкметниках. Яку особливість ви помітили?Солов’їна мова Вишитий рушник Рушник, який вишили

Номер слайду 10

солов’їна- прикметник (одн., жін.. р., Н.в.) вишитий – дієприкметник (одн., чол.. р., Н. в., мин. ч., док. вид) вишили – дієслово ( мин. ч., док. вид)

Номер слайду 11

Отже, дієприкметник не тільки вказує на ознаку, а й виражає дію або стан, з якими ця ознака пов'язана. Тому дієприкметник — не окрема частина мови, а особлива форма дієслова.

Номер слайду 12

У реченнях дієприкметник найчастіше є означенням: Ніжить вухо притишена музика (О. Сенчик). Дієприкметником може виражатися і присудок: З дитинства я закохана в слова (В. Малишко).

Номер слайду 13

1. На необробленій землі лише бур’ян росте. 2. Згаяного часу й конем не здоженеш. 3. Листопад не лютий, проте спитає, чи ти вдягнений і взутий. 4. Немазаний віз скрипить, а мазаний сам біжить. 5. Що написане пером, те не виволочиш волом. 6. Хоч погано покраяний, та міцно зшитий. 7. Писаного сокирою не вирубаєш. 8. Носиться як дурень з писаною торбою. 9. Підстреленого сокола і ворона клює. 10. Пішов по шерсть, а повернувся сам стрижений. 11. Дівка заплетена, а хата не метена. 12. Дарованому коневі в зуби не дивляться. Робота з підручником

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Від поданих словосполучень утворіть нові із залежним словом – дієприкметником , провідміняйте одне з них. Прочитати книжку – Прослухати текст – Визначити тему – Скласти план – Записати речення – Вивчити вірш – Промовити слово – Надати допомогу –  

Номер слайду 16

Від поданих словосполучень утворіть нові із залежним словом – дієприкметником , провідміняйте одне з них. Прочитати книжку – Прослухати текст – Визначити тему – Скласти план – Записати речення – Вивчити вірш – Промовити слово – Надати допомогу –  

Номер слайду 17

Яку постанову видав суддя ви зможете дізнатись, коли розгадаєте шифрограму.

Номер слайду 18

ДІЄПРИКМЕТНИК -ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА

Номер слайду 19

. Домашнє завдання :1. Систематизувати здобуті знання за матеріалом підручника.2. Виконати вправу з підручника

pptx
Додано
21 вересня 2022
Переглядів
4903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку