Цикл уроків
із використанням
інтерактивних методів навчання
ПРИЙМЕННИК
ЯК СЛУЖБОВА ЧАСТИНА МОВИ
( українська мова, 7 клас)
2012
Основна мета
Набуття школярами елементарної лінгвістичної освіти.
Формування вмінь і навичок володіння рідною мовою в усіх видах мовленнєвої діяльності (слухання, читання, говоріння, письмо), формування сприйняття української мови як державної.
Виховання свідомого ставлення до необхідності збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих.
Дидактичні задачі
Поглиблювати знання учнів з української мови, розділу "Морфологія", навчити розпізнавати прийменники, визначати їх граматичні ознаки, засвоїти норми правопису, правильне вживання прийменників у мовленні.
Розвиваючі задачі
Формувати у школярів уміння й навички користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях під час сприймання, відтворення і створення висловлювань, розвивати комунікативну, здоров’язберігаючу компетентності.
Виховні задачі
Виховувати культуру здоров’я у дітей, уявлення про здоров’я як цінність, посилення мотивації на ведення здорового способу життя, підвищення відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини.
Основні лінгвістичні поняття
Базові - "Морфологія", "частини мови", "самостійні та службові частини мови", їх значення, синтаксична роль, граматичні категорії, основні орфограми, пунктуація простого і складного речення.
Нововведені - Види прийменників за будовою (прості, складні, складені), види прийменників за походженням та утворенням (непохідні, похідні), правопис прийменників разом, окремо, через дефіс.
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Міжпредметні зв'язки
Використовування текстів з творів української й російської літератур, аналіз мовних явищ у порівнянні з російською мовою, тексти з наукової літератури, основи безпеки життєдіяльності, валеологія, фізична культура, музика.
Критерії оцінювання
І. Низький рівень. Учні повинні знати загальне значення прийменника,
вміти розпізнавати в тексті, вживати у мовленні.
II. Середній рівень. Учні повинні знати загальне значення прийменника, його граматичні ознаки, вивчені орфографічні правила, вміти розпізнавати прийменники в тексті, правильно писати слова з вивченими орфограмами, правильно вживати прийменники в мовленні.
III. Достатній рівень. Учні повинні знати загальне значення прийменника його морфологічні ознаки, вивчені правила; знаходити вивчені орфограми й пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти помилки на вивчені правила.
IV. Високий рівень. Учні повинні володіти матеріалом, навичками аналізу мовних явищ відповідно до навчальної програми, використовувати матеріал у нестандартних ситуаціях.
Урок № 1
Тема: Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв`язку слів у словосполученні.
Тип уроку: Установчо-мотиваційний.
Мета: Поглибити знання учнів про службові частини мови, зокрема, закріпити уявлення про особливості прийменника як частини мови; формувати в школярів уміння розпізнавати прийменники в реченні, відрізняти їх від префіксів, виробити відповідні правописні вміння і навики; розвивати навички роботи з мовним матеріалом; виховувати в учнів мовленнєву культуру, поважне ставлення до свого здоров,я.
Обладнання: Підручник, таблиця, комп’ютер, мультимедійний проектор,
слайдова презентація Методи і прийоми: фронтальна бесіда, робота у групах, колективна робота, інтерактивні методи
Міжпредметні зв'язки: література, основи здоров,я.
Епіграф до уроку:
Дев’ять десятих нашого щастя
залежить від здоров’я.
А.Шопенгауер
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- Доброго дня, діти!
- Як самопочуття? Не дивуйтеся. Я повинна знати, як ви себе почуваєте, бо в народі кажуть: «Краще гарний настрій, ніж солодкий пиріг», а буде гарний настрій, то буде й успіх у ваших справах. То ж - посміхніться!
II. Мотивація навчальної діяльності школярів.
- Сьогодні ми продовжимо вивчення теми «Частини мови» і поглибимо знання про службову частину – прийменник. Але почнемо ми зовсім з
іншого. У мене в руках – річ, яка необхідна кожній людині, ця річ – найцінніша у світі, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте – що це?
Так, це – ЗДОРОВ’Я.
Які асоціації виникають у вас зі словом здоров’я? (Малюємо на дошці. Очікувані результати: режим дня, ранкова зарядка, здоровий сон, відмова від
шкідливих звичок, правильне харчування…)
Учитель записує всі ідеї й виділяє головну.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Відтворення й узагальнення понять і засвоєння відповідної системи знань:
1) Вправа «Незакінчене речення» 1. Наука, яка вивчає частини мови, називається...
2. В українській мові є ... частин мови.
3. Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що ...
5. У реченні службові частини мови служать для...
6. Я знаю, що прийменник − це частина мови, яка...
2) Метод “ПРЕС”
Прочитати епіграф до уроку, пояснити його значення, визначити загальну кількість слів у ньому та підкреслити всі члени речення. Щоб бути чітким та переконливим, ваше висловлювання повинно мати таку структуру й етапи:
чому полягає ваша точка зору.
поясніть, на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції.
факти, дані, що підтверджують вашу позицію.
свою думку, зробіть висновок про те, як необхідно діяти, щоб не припустити помилки.
Питання, на які потрібно звернути увагу при обґрунтуванні проблеми :
Зробити фонетичний розбір підкреслених слів
(І варіант – щастя, ІІ варіант – здоров,я)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Лінгвістичне дослідження.
Прочитати текст. Яка його тема? Ідея? Виписати прийменники разом із словами, до яких вони належать. Зробити словотвірний аналіз і розбір за будовою підкресленого слова, з,ясувати, яка це частина мови.
У кожного з нас є три вірних помічники: свіже повітря, сонце і вода. Вони допомагають стати менш залежними від примх погоди, захищають від застуди та грипу. Процедури оздоровлення за допомогою повітря, сонця і води називають загартовуванням. До процедур загартовування належать повітряні і сонячні ванни, умивання та обливання холодною водою, ходіння босоніж тощо.
2. Робота з теоретичним матеріалом підручника.
3. Слово учителя:
Прийменники разом із відмінковими формами іменників, числівників,
займенників можуть виражати різні відношення (таблиця №1) :
4. Практичне завдання:
1) Навести власні приклади різних відношень, які виражають прийменники разом із відмінковими формами.
2) З двома-трьома словосполученнями скласти речення.
5. Робота біля дошки
1) Визначити, з яким відмінком іменника узгоджуються записані на дошці дієслова. З,ясувати, з якими відмінками найчастіше вживаються прийменники.
ЗРАЗОК: Наближатися до лісу (Р.в.)
Відпочивати …(….в.), купатися … (….в.), дивитися …(….в.), летіти …(….в.), сидіти …(….в.), пливти …(….в.), захворіти … (….в.), лікуватися …(….в.)
1) Розглянути таблицю №2 "Прийменники й відмінки" і з'ясувати правопис прийменників з іменниками, числівниками, займенниками.
2) Виписати приклади вживання прийменників із відмінками з таблиці, або скласти самостійно і ввести їх у речення
3) Зробити висновок про вживання прийменників із відмінками:
Висновок (СЛАЙД №13): Прийменник може вживатися з формою одного, двох та трьох відмінків. Прийменники не вживаються з Н.в. і К.в. Лише з прийменниками вживається М.в.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Інтерактивний метод
Теми для обговорення:
1. «Прийменник як службова частина мови»,
2. «Найцінніше у людини – здоров’я”:
V. Підведення підсумків. Рефлексія
Учні мають письмово закінчити речення:
VІ. Домашнє завдання :
Виписати текст на 5-6 речень із газети або журналу на тему «Що потрібно знати про здоровий спосіб життя».
Скласти твір-мініатюру на тему: «Мій режим дня» або «Як про здоров’я дбаєш, так і маєш»
Урок № 2-3
Тема: Непохідні й похідні прийменники.
Групи прийменників за будовою.
Тип уроку: Змістовно-пошуковий.
Мета: Поглибити знання учнів про особливості прийменника як службової
частини мови; формувати вміння правильно поділяти прийменники за морфологічною будовою та за походженням; розвивати навички правильного написання непохідних і похідних прийменників; виховувати в учнів уміння правильно організувати свій режим дня, харчування, навчати формувати здоровий спосіб життя.
Розподільний диктант «Похідні і непохідні прийменники»
Обладнання: Підручник, таблиці (з української мови – «Непохідні та похідні прийменники», з основ здоров,я – «Режим дня»), картки, мультимедійний проектор, комп’ютер, слайдова презентація.
Методи і прийоми: робота у групах, колективна робота, інтерактивні методи.
Міжпредметні зв'язки: література, російська мова, основи здоров,я,
валеологія, фізкультура.
Епіграф до уроку:
«Гімнастика, фізичні вправи повинні міцно увійти в повсякденне життя кожного,
хто хоче зберегти працездатність,
здоров’я, повноцінне і радісне життя»
Гіппократ
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришем. З виразу обличчя я бачу, що все гаразд і загальний ваш настрій можна показати так: (обличчя людини, яка має гарний настрій)
1. Організаційний момент.
На попередньому уроці ми дійшли висновку, що найдорожчий скарб - це здоров’я. Воно як свічка, поки горить – тепло та затишно.
Вигорить свічка - зникне життя.
За гроші можна купити будинок, та не купиш затишок.
За гроші можна купити ліжко, та не купиш сон.
За гроші можна купити взуття, та не купиш рухливість ніг.
За гроші можна купити ліки, та не купиш здоров’я.
Народна мудрість каже: "Бережи одяг, доки новий, а здоров’я - доки молодий".
А чому, доки молодий? (Міркування дітей).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Вибірковий диктант
Виписати прийменники із залежними словами. Визначити, які це частини мови, з якими відмінками вживаються використані прийменники та які виражають відношення.
2. Кожна людина впродовж дня повинна багато чого зробити. 3. У будь-яку пору року вранці виконуй ранкову зарядку. 4. Активні рухи руками, ногами, тулубом заряджають людину енергією на весь день. 5. Під режимом харчування розуміють чіткий розподіл окремих вживань їжі протягом доби.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Інтерактивний метод «Коло ідей» .
Обґрунтувати проблемне питання: якими частинами мови виступають у поданих реченнях омонімічні слова.
Очікувані обґрунтування:
1. У першому реченні виділене слово відповідає на запитання що? – коло;
У другому реченні виділене слово входить до складу запитання коло
чого? – коло річки.
2. У першому реченні виділене слово має лексичне значення;
У другому – служить для зв,язку слів;
3. У першому реченні виділене слово виступає членом речення (присудок);
У другому реченні виділене слово можна замінити прийменником-
синонімом біля.
Висновок: У першому реченні слово коло– іменник,
у другому – прийменник.
2. Робота із теоретичним матеріалом.
1. Пояснення вчителя за таблицею №3 :
2) Знайомство із теоретичним матеріалом підручника.
3. Розподільний диктант.
Записати сполучення слів із прийменниками у два стовпчики:
у перший – із похідними прийменниками, у другий – із непохідними.
Наді мною, коло лісу, з-поміж людей, з гори, протягом року, понад лісами, згідно з наказом, о сьомій годині, незалежно від погоди, край дороги, біля столу, на дошці, під землею, без нас.
Визначити, від яких частин мови утворилися похідні прийменники.
4. Самостійна робота у зошитах .
Записати речення, підкресливши омонімічні слова. З’ясувати, які
це частини мови , від яких повнозначних частин мови утворилися похідні прийменники.
Коли читаєш, не тримай книжку близько від очей. Туристична група
зупинилась близько лісу. Навколо стояла тиша. Спортсмени бігали
навколо стадіону. Закарпаття — курортний край. Край дороги
побудували спортивний майданчик.
5. «Навчаючи – учусь» .
Три учні розглядають таблицю №4 «Розподіл прийменників за будовою», а потім ознайомлюють з цією інформацією інших учнів класу:
6. Коментований диктант із творчим завданням .
Записати речення, підкреслити прийменники, визначити їх вид за будовою та з яким відмінком вживається. Пояснити орфограми.
Під режимом харчування розуміють чіткий розподіл окремих вживань
їжі протягом доби.Здоровим школярам слід їсти чотири рази на добу з інтервалом у чотири години. Під час їжі будь зосередженим, добре пережовуй їжу. Не слід їсти в проміжках між їжею, бо від цього порушується робота залоз органів травлення, знижується апетит
Творче завдання. Три учні працюють біля дошки:
І варіант - фонетичний аналіз слова їжею;
ІІ варіант - словотвірний аналіз слова розподіл,
ІІІ варіант - морфологічний розбір слова харчування.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра «Хто швидше» . Визначте рядок, у якому похідні прийменники утворені від: а) іменників; б) прислівників.
А. 1. Коло, край, кінець, протягом.
2. Углиб, уздовж, навпроти, поруч.
3. Наперед, навколо, крізь, назустріч.
4. Опісля, близько, проміж, посеред.
Б. 1. Близько, вглиб, край, посеред.
2. Навколо, навкруги, вздовж, упоперек.
3. Напередодні, окрім, замість, проміж.
4. Назустріч, протягом, кінець, наперекір.
Скласти зв’язну розповідь про поділ прийменників на групи за будовою, походженням та утворенням, користуючись поданою таблицею.
Навкруги, кінець, довкола, поряд.
2. Самостійна робота у зошитах.
Скласти і записати у зошити план роботи на вихідний день або свій режим на кожен день, використовуючи прийменники різних груп за походженням та будовою.
VІ. Підведення підсумків. Оцінювання.
Оцініть свою роботу та роботу товариша (у кожного на парті – смайлики)
ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО |
ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ |
ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО |
МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ |
|
|
|
|
VІІ. Домашнє завдання :
Учні оцінюють свою роботу на уроці
Урок № 4
Тема: Написання похідних прийменників разом, окремо, через дефіс.
Тип уроку: контрольно-смисловий.
Мета: поглибити знання учнів про особливості написання похідних
прийменників разом, окремо, через дефіс; виробляти відповідні правописні вміння й навички; розвивати пам‘ять, увагу, удосконалювати правописну грамотність учнів; виховувати в учнів негативне ставлення до шкідливих звичок.
Розподільний диктант
Обладнання: Підручник, таблиця, картки, цитати, крилаті вислови
комп’ютер, мультимедійний проектор, слайдова презентація.
Методи і прийоми: фронтальна бесіда, самостійна робота, робота у групах,
колективна робота, інтерактивні методи .
Міжпредметні зв'язки: художня література, російська мова, основи здоров,я.
Епіграф до уроку:
Важко уявити ті благотворні зміни,
які відбулися б у всьому людському житті,
якщо б люди перестали одурманювати і отруювати себе
горілкою, вином, табаком і опіумом.
Л.М.Толстой.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності школярів:
Треба всім нам привітатись:
— Добрий день!
Дружно, весело скажімо:
— Добрий день!
Вліво-вправо повернімось,
Туди-сюди усміхнімось:
— Добрий, добрий, добрий день!
1. Фронтальна бесіда.
та утворенням?
туалізація опорних знань учнів:
3. Самостійна робота в зошитах
«Вибери правильний варіант» . Записати речення, добираючи відповідні прийменники, ставлячи іменник у потрібному відмінку.
Після надходження (у, до) (організм) навіть невеликих доз алкоголю його дію відчувають усі органи. ( Від, через)( руйнівна дія) алкоголю страждають нирки. Нікотин небезпечно впливає (на, в) (печінка), (підшлункова залоза). (У, в)( наркоман) спостерігаються провали (в,у) (пам,ять) та галюцінації.
К
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІУ. Сприйтяття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Самостійна творча робота.
Розглянувши таблицю №6, розказати про написання похідних прийменників. Доповнити таблицю «Написання похідних прийменників»
власними прикладами.:
Переписати, розкривши дужки та вставивши букви. Пояснити написання прийменників.
Кожного року міл...ни людей набувають різних захворюван... ч...р...з курі...я. Та (не)зважаючи(на) це, інші люди починають палити. (У,в) кожної людини досвід першого знайомства (з, із) тютюном свій. Під(час) першої
спроби запалити можливі кашель, спазм (у, в) горлі, загальне
...будження або гал...мування і навіть втрата свідомості. Ступінь прояву цих ознак залежить (від,од) особливостей організму.
Продовжити текст, зробивши висновки про вплив паління на організм, використовуючи похідні прийменники.
2. «Мозковий штурм». Які хвороби виникають внаслідок куріння?
3. Перевірка домашнього завдання.
(Відповіді учнів із доповненням учителя, захист презентацій, буклетів)
Захворювання, спровоковувані курінням:
85 % померлих від раку легенів – курці.
25 % померлих від інфаркту міокарда – курці.
У 40 років інфаркт мають насамперед курці.
Курці багато і часто кашляють, важко дихають.
Під час хірургічного втручання вони нерідко гинуть через ускладнення з диханням.
Курці мають проблеми із зубами, жовто-сірий колір обличчя, синці під очима, порушення кровообігу.
4. «Зворотній зв'язок».
Вчитель: І хто не знає про доктора Фауста і його одвічного супутника Мефістофеля? Проте мало хто знає, що в легенді про Фауста був такий
цікавий епізод. Після відкриття Америки доктор у супроводі Мефістофеля побував у Новому Світі. Вони виявили там багато цікавого, зокрема, небачені раніше рослини, а поміж ними – тютюн. Мефістофель заявив:
- Корисна травичка, не лопух якийсь! Вона ощасливить Старий Світ!
Хто хоч раз закурить, більше не покине цієї забави. Більше не говоритимуть про нас, чортів, що тільки ми одні вдихаємо дим і випускаємо його з ніздрів. Чи не натоптати вам тютюном люльку, шановний докторе?
- Не треба, забава для дурнів,- рішуче відповів Фауст.
Отже, паління цигарок – це не модно. Кожен з вас повинен знати, що це забава, яка забирає життя. Вмійте робити правильний вибір.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Перекласти текст українською мовою. Розкрити його тему, їдею. Усно доповнити своїми знаннями, спостереженнями (СЛАЙД №8).
Алкоголь вносит глубокие изменения в организм человека. Долгое время они ничем себя не проявляют, и человеку кажется, что алкогольный дурман легок и
приятен, он создает видимость веселья и хорощего настроения. И вот уже тянет к крепким напиткам, а потом так хочется чувствовать себя взрослым. А алкоголь тем временем уже вершит свою страшную работу в печени, желудке, сердце. Но самое страшное происходит в мозгу.
2. Працюючи у групах , доповніть наведені приклади наслідків вживання алкоголю на організм людини власними і запишіть. Використовуйте похідні і непохідні прийменники.
1 група. Відставання від однолітків у фізичному та розумовому розвитку;
2 група. Специфічна дія на центральну нервову систему.
3 група. Соціальні проблеми, що спричиняють вживання алкоголю.
V. Підсумок заняття.
Вправа «Продовж речення »
(Кожен учень продовжує речення, які записані на дошці.)
1. Наркоман – це..
2. Я знаю такі види наркотиків ..
3. Вживаня наркотиків призводить до ..
4. Наркоманія приносить
5. У наркоманів …
VІ. Домашнє завдання :
вислови про вплив тютюну, алкоголю, наркотиків на організм людини;
Урок № 5
Тема: Особливості вживання деяких прийменників.
Тип уроку: Адаптаційно-перетворюючий.
Мета: Поглибити знання учнів про прийменник як службову частину мови та
навички правопису прийменників; ознайомитися з особливостями використання деяких прийменників, удосконалювати правописну грамотність учнів;
формувати мовленнєву культуру; виховувати превентивні знання.
Учениця записує особливості вживання прийменників
Обладнання: Підручник, таблиця, картки, цитати, крилаті вислови
комп’ютер, мультимедійний проектор, слайдова презентація.
Методи і прийоми: фронтальне опитування, самостійна робота, робота у
групах, колективна робота, інтерактивні методи .
Міжпредметні зв'язки: художня література, російська мова, основи здоров,я.
Епіграф до уроку:
Змінити здоров’я людини в дитинстві, не допустити,
щоб дитина вступила в юність кволою і млявою, -
це означає дати їй всю повноту життєвих радощів.
В. Сухомлинський.
Хід уроку:
І. Мотивація навчання школярів:
Доброго дня, любі діти. Погляньмо у віконце – як яскраво світить сонечко на небі, посміхніться йому, посміхніть один одному! А тепер давайте спробуємо скласти Сонечко Здоров’я
Учитель. Подивіться на своє сонечко, як воно гарно й яскраво сяє, таким буде і ваше здоров’я, коли ви будете про нього піклуватися та берегти.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
2. Робота у групах із диференційованими завданнями.
1 група (ІУ рівень) .
Прочитайте художній текст на лінгвістичну тему, підкресліть прийменники разом із формами іменників чи займенників, з якими вони вживаються. Продовжіть
розповідь про сполучення прийменників із родовим відмінком. Урахуйте, що найчастіше вони використовуються у функціях: напрямку, дії, місця, мети, причини, відсутності чогось.
Давнім і новим прийменникам притаманна постійна звичка - стояти при іменниках. Прийменники є вірними помічниками іменника в багатьох граматичних справах. До того ж вони поєднуються не з іменниками взагалі, а з певними іменниковими формами. Найбільше полюбляють прийменники сполучатися з родовим відмінком. За кількістю прийменників родовий випередив усі відмінки. Понад сто п'ятдесят прийменників забажали поєднуватися з ним.
2 група (ІІІ рівень)
Спишіть пари слів. Складіть із ними речення про те, як впливають шкідливі звички на організм дитини. Поясніть написання прийменників із частинами мови та способи, за допомогою яких розрізняють прийменники від префіксів. Напам’ять – на пам’ять, убік – у бік, в останнє – в останнє.
3 група (І-ІІ рівень)
Вибери із поданих у дужках потрібний прийменник. Обґрунтуй свій
вибір. Підготуй розповідь про варіанти прийменників у, з, над, від.
Щорічно никотин вбиває (у, в) світі понад ста двадцяти тисяч людей. Курця (із, з, зі) стажем легко впізнати за помітним огрубінням голосу, пожовтінням зубів, неприємним запахом (із, з, зі) рота, жовтуватим кольором шкіри і зморшками на обличчі, нездоровим виглядом волосся. Оберігайте себе(від, од) шкідливих звичок (Над, наді) світом нависла страшна загроза – СНІД!
ІУ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
2. Творча самостійна робота .
Перекласти словосполучення українською мовою. З’ясувати, які прийменники є відповідниками російського прийменника по. З двома – трьома словосполученнями скласти речення із ключовими словами інфекція, імунітет. Підкреслити у складених реченнях головні та другорядні члени.
По многим причинам (з багатьох причин), по моему адресу (на мою адресу), по возвращению (після повернення), по выходным (у вихідні) по собственному желанию (за власним бажанням), дежурний по классу (черговий по класу), по всем направлениям (в усіх напрямках), курсы по изучению (курси для вивчення), сообщить по телефону (повідомити телефоном).
3. Інтерактивний метод «Акваріум»
Об’єднана група з 4-5 учнів отримує завдання для обговорення (учні тим часом слухають обговорення) через 3 хв. їх повідомлення вислуховують всі учні й виправляють або доповнюють. Завдання для роботи в групі:
4. Лінгвістична гра „Редактор”
У час куріння в організмі відбувається розпад вітамінів. (Під час паління в організмі людини відбувається розпад вітамінів).
Із-за порушення форми грудної клітини починають неправильно функціонувати різні органи черевної порожнини. (Через порушення форми грудної клітини починають неправильно функціонувати різні органи черевної порожнини).
Щоб запобігти кишковм інфекційнм захворюванням необхідно мити руки
милом перед їжею.( Для запобігання кишкових інфекційних захворювань необхідно перед їжею мити руки з милом).
Про небезпеку ВІЛ-інфекції ми дізналися по розповіді вчителя. (Про небезпеку ВІЛ-інфекції ми дізналися з розповіді вчителя).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. «Мозковий штурм».
Пригадати все, що учні знають про прийменник. У зошитах записуються у вільній скороченій формі всі висловлені ідеї.
2. Словниковий диктант із взаємоперевіркою (учні міняються зошитами, з’являється слай із правильно написаними словами).
По третє вересня, по-третє, рік у рік, незалежно від, день у день,
знадвору, час від часу, на жаль, вивчити напам’ять, на пам’ять, відповідно до, у зв’язку з, незважаючи на, незалежно від, за винятком двох, задля, з-посеред, із-за, на відміну від, всупереч, поблизу, згідно з, із-над, нарівні з.
V. Оцінювання. Підсумки уроку.
1) Рефлексія
VІ. Домашнє завдання :
Скласти пам’ятку: “Як захиститись від ускладнень після грипу”.
Урок № 6
Тема: Розбір прийменника як частини мови. Узагальнення вивченого з теми «Прийменник»
Тип уроку: Системно-узагальнюючий модуль.
Мета: Узагальнити знання учнів про прийменник як службову частину мови;сформувати вміння морфологічного розбору прийменника, удосконалюва орфографічні навички учнів, розвивати їх мовленнєву культуру; виховувати необхідність попередженого відношення до здоров’я свого й оточуючих,превентивні знання.
Робота у групах
Обладнання: Підручник, таблиця, картки, цитати, крилаті вислови.
Методи і прийоми: фронтальне опитування, самостійна робота, робота
у групах, колективна робота, інтерактивні методи.
Міжпредметні зв'язки: художня література, основи здоров,я, музика.
Епіграф до уроку:
Якщо людина сама стежить за власним здоров,ям,
то важко знайти лікаря, який знав би,
що краще й корисніше для її здоров’я, ніж вона сама.
Сократ
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності школярів:
1. Організаційний момент.
Проводимо вправу під класичну музику.
- Діти! Заплющіть очі, налаштуємося на роботу. Ви все вмієте, ви все знаєте, ви
розумні й творчі. Покладіть долоню на серденько. Б'ється серденько? Таке
маленьке, а так багато працює. Ось і ми плідно працюємо. Розплющіть очі.
- Сьогодні ми з вами продовжуємо мандрувати стежиною здоров'я. Здоров'я- це
найдорожчий, безцінний скарб, що має людина. Народна мудрість так і говорить:
«Здоров'я - всьому голова». А здоров'я дітей - це «голова» здоров'я майбутніх
поколінь.
ІІ. Оголошення теми та мети.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
1. Інтерактивний метод «Кубування»(СЛАЙД №4).
Клас поділяється на 2 групи. На сторонах кубу –питання і завдання.
Тема для 1 групи – «прийменник», для 2 групи – «інфекційні хвороби».
1. Як це виглядає? Опишіть це. (На які види вони поділяються за будовою, походженням та утворенням?)
2. На що це схоже? Встановіть асоціації. (Як творяться похідні прийменники? 3 якими відмінками іменників вживаються прийменники? З якими відмінками найчастіше вживаються прийменники?) (Які симптоми інфекційних хвороб?)
3. Чим це відрізняється? Порівняйте це. (Чим відрізняється вживання прийменників у російській та українській мовах? Які особливості вживання деяких прийменників?)(Порівняйте симптоми різних інфекційних захворювань)
4. Де з цим зустрічаємося? Знайдіть застосування цьому. (Для чого служать прийменники? Яку функцію виконують прийменники у реченні?). (Як захистити себе від інфекції?)
5. Чому про це потрібно говорити?
6. Це добре чи погано?
2. Самостійна робота в зошитах (СЛАЙД №5).
Виписати з тексту всі прийменники, пояснити орфограми у написанні складних слів. Зробити: фонетичний аналіз слова інфекції , морфологічний розбір – організм, словотвірний – мікроорганізми.
До інфекційних хвороб належать грип, ангіна, свинка, вітряна віспа, холера, СНІД та інші. Найкращим способом захисту від інфекційних хвороб є запобігання проникненню інфекції в організм. Для цього треба знати шляхи поширення інфекції. Деякі хвороботвірні мікроорганізми передаються через повітря з крапельками слизу, слини.
3. Перевірка домашнього завдання.
Учні зачитують рецепти народної медицини про те, як вберегтися від інфекційних захворювань.
ІУ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу (СЛАЙД №7)
1. Колективне складання алгоритму розбору прийменника як частини мови.
ПРИЙМЕННИК |
|||||
1.ВИД ЗА ПОХОДЖЕННЯМ |
|||||
ПОХІДНИЙ |
НЕПОХІДНИЙ |
||||
2.НА ЯКИЙ ВІДМІНОК ВКАЗУЄ |
|||||
Р.в. |
Д.в. |
З.в. |
О.в. |
М.в. |
|
3.ГРУПА ЗА БУДОВОЮ |
|||||
ПРОСТИЙ |
СКЛАДНИЙ |
СКЛАДЕНИЙ |
|||
4.НАЗВАТИ САМОСТІЙНУ ЧАСТИНУ МОВИ |
|||||
ІМЕННИК |
ЧИСЛІВНИК |
ЗАЙМЕННИК |
|||
|
5.ОБҐРУНТУВАТИ НАПИСАННЯ |
|
|||
РАЗОМ |
ОКРЕМО |
ЧЕРЕЗ ДЕФІС |
|||
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу.
Учні поділяються на 3 групи, у кожної – один аркуш і
олівці різного кольору. Кожен учень записує свою одну думку з наданої проблеми.
І група (теорія) – «Особливості прийменника»;
ІІ група (практика) – «Розбір прийменника як частини мови»
(використати епіграф до уроку);
ІІІ група (виховна мета) – «Основні симптоми грипу»
2. Інтерактивний метод «Сенкан».
Ключове слово – ГРИП.
V. Підсумки. Оцінювання .
Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку?
VІ. Домашнє завдання:
Скласти «сенкан» із ключовими словами – «ВІЛ- інфекція», «СНІД»
Скласти кросворд «Інфекційні хвороби».
Намалювати плакати, малюнки на тему «Обережно – СНІД!»
Урок № 7
Тема: Тематичне оцінювання. Контрольний диктант. Тести.
Тип уроку: Контрольно-рефлексивний.
Мета: Перевірити рівень засвоєння учнями основних понять, правил із теми «Прийменник», визначити рівень сформованості правописних умінь і навичок школярів; розвивати уміння самостійної роботи; сприяти виховуванню в учнів свідомого ставлення до свого здоров”я та здоров”я інших, розумінню цінності людського життя.
Обладнання: Текст диктанту, плакати та малюнки учнів на тему
«Обережно – СНІД !»
Методи і прийоми: самостійна робота.
Міжпредметні зв'язки: література, основи здоров’я.
Епіграф до уроку:
Без здоров’я і мудрість незавидна,
і мистецтво бліде, і сила в’яне,
і багатство без користі, і слово без сили.
Теофіл
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
ІІІ. Виконання учнями контрольної роботи.
1. Написання контрольного диктанту.
СНІД
СНІД – особливо небезпечна хвороба, смертельна для людини. Збудник – специфічний вірус, що отримав назву вірусу імунодефіциту людини – ВІЛ.
Ураження виникає за умов, коли збудник потрапляє безпосередньо в кров. Це може статися під час переливання інфікованої крові обо ж тоді, коли така кров потрапила на пошкоджені шкіру або слизову оболонку, від матері, хворої на СНІД, новонароденому під час вагітності та пологів, а також статевим шляхом.
Надзвичайно великий ризик зараження спостерігається серед шприцевих наркоманів. Вони користуються одним шприцом, а крапелька крові, що залишилася у голці, легко потрапляє до організму іншої людини.
Вірус СНІДу не уражає людину за звичайних умов: рукостискання, через користування загальним посудом, одягом, рушником, ванною. Тому звичайні повсякденні зв,язки з особами, що інфіковані ВІЛ, позбавлені будь-якого ризику.
2. Виконання тестових завдань (СЛАЙД №5)
Прийменник – (самостійна, службова)(змінна, незмінна) частина мови,
що (має, не має) лексичне значення, членом речення (не буває, буває)
Прийменники з-за, з-під, поза, попід, понад, поміж – складні:
Так Ні
Прийменники, утворені від прислівників, іменників та прийменників, пишуться:
Разом Окремо
а) прості, складні, складені
б) похідні, непохідні;
в)інфекційні, неінфекційні.
6. Позначте рядок, у якому записано всі відношення прийменників :
а) умови, причини, просторові;
б) допустові, об’єктні, означальні;
в) мети, часові,обставинні.
7. У якому рядку всі виділені слова - прийменники?
а) подивитися навколо, сидіти біля столу;
б) рухатися проти течії, бігати біля річки;
в) повертатися в коло, стати ззаду.
8. Завжди з прийменником вживається:
а) родовий відмінок;
б) називний відмінок;
в) місцевий відмінок.
9. Позначте рядок, у якому всі прийменники пишуться через дефіс:
а) (з)попід, з(поза), із(під);
б) (по)над, (під)час, (на)вколо;
в) з(посеред), по(між), (в)супереч.
10. Однозвучними з іменником є прийменники
а) край, кінець, коло, круг;
б) близько, мимо, осторонь;
в) поруч, позад, поверх.
11. Позначте рядок, у якому словосполучення утворені правильно:
а) у чотири години, контрольна по математиці;
б) на протягу двох годин, зайти в кімнату;
в) о восьмій годині сорок хвилин, стояти біля вікна.
12. Позначте рядок, у якому всі хвороби не належать до інфекційних:
а) грип, СНІД, вітряна віспа;
б) алкоголізм, наркоманія, гіподінамія;
в )тютюнопаління, ангіна , холера.
ІІІ. Підсумки уроку.
1. Організований збір зошитів.
2. Відповіді на запитання, які виникли в учнів під час виконання
контрольної роботи.
ІУ. Домашнє завдання:
Повторити вивчену тему;
Скласти есе або діалог на тему «Спорт у моєму житті»
ЛІТЕРАТУРА
9. Збірник диктантів з української мови валеологічного змісту / Автори-укладачі: Г.Є. Челах, В.С.Адаменко.–Донецьк: облІППО, «Витоки», 2007. –100с.
10. В.Ф. Чуйкіна, О.М.Почтаренко, Г.С. Почтаренко. Український правопис у таблицях, схемах, коментарях. Довідкове видання – К.: Логос, 1998.- 1
«Працюй, наче тобі не треба грошей.
Люби, наче тобі не завдавали болю.
Танцюй, наче на тебе ніхто не дивиться.
Співай, наче тебе ніхто не чує
Живи, наче на землі рай»