Презентація "Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковими зворотами"

Про матеріал
Дати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні; формувати вміння правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами та вживати у таких реченнях розділові знаки
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дієприкметниковий зворот.  Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковими зворотами

Номер слайду 2

Мета:дати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні; формувати вміння правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами та вживати у таких реченнях розділові знаки, складати речення з дієприкметниковими зворотами; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну пильність; розвивати спостережливість, логічне мислення, творчі вміння, вміння працювати з підручником; виховувати патріотичні почуття (любов до рідного краю, краси його природи)

Номер слайду 3

Дослідження - спостереження. Записати словосполучення, визначити головне та залежне слово, дати відповіді на запитання. Напоєна трава Напоєна дощами. Налите яблуко Налите медом

Номер слайду 4

Інтерактивний прийом «Очікування» Сьогодні на уроці я  хочу: Дізнатися, що таке дієприкметниковий зворот?Дізнатися, яку синтаксичну роль у реченні виконує дієприкметниковий зворот?Навчитися правильно інтонувати речення з дієприкметниковим зворотом. Ознайомитися із правилами вживання розділових знаків при дієприкметникових зворотах.)

Номер слайду 5

«Учнівські цілі»(щодо вивчення теми «Дієприкметник»){5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ЗНАТИ: Що називається дієприкметниковим зворотом. Розділові знаки при дієприкметникових зворотах. УМІТИ:1. Визначати дієприкметникові звороти в реченні.2. Правильно інтонувати речення з дієприкметниковим зворотом.3. Розставляти розділові знаки при звороті та обґрунтовувати їх постановку.4. Складати речення, використовуючи дієприкметникові звороти.

Номер слайду 6

ЕПІГРАФ: Скільки років землі — і мільярд, і мільйон, а яка вона й досі ще гарна!  Л. Костенко 

Номер слайду 7

Дієприкметниковий зворот- це дієприкметник із залежними від нього словами: Листя стало схоже на гору хрумкого печива, посипаного цукровою пудрою.

Номер слайду 8

Означуване слово — це іменник або займенник, від якого залежить дієприкметниковий зворот:  1)На темному небі нерухомо застигли химерні клаптики хмар, посріблених промінням місяця (Ю. Збанацький).2)Усе ще зачудований, я сів у саду під яблунею (Є. Гуцало).

Номер слайду 9

Робота з текстом ( в парах) Перед вами текст. Ваше завдання – відшукати та підкреслити всі дієприкметникові звороти, які є у цьому тексті.(2-3хв.)Зачарований ліс Тиша оповила землю, вкриту снігом. Спить ліс, заколисаний хуртовинами, вдягнутий у теплу снігову шубу. Мріють про весну опушені білим хутром берези й осики, клени і липи, граби і дуби. У зимову пору відпочивають і лісові рослини, сховані під сніговою ковдрою.

Номер слайду 10

Дослідження -«Фрейм проблеми»Учитель організовує міркування учнів щодо відокремлення дієприкметникових зворотів на письмі комами за допомогою аналізу поданого фрейму.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}?Розділові знаки в реченнях із дієприкметниковими зворотами♦На оболоні, залитій водою,поважно похо­джали лелеки (П. Мовчан). На залитій водоюоболоні поважно по­ходжали лелеки (За П. Мовчаном).!Як ви вважаєте, від чого залежить відокремлення в реченні комами дієприкметникових зворотів?  Порівняйте будову речень:а) назвіть дієприкметниковий зворот;б) знайдіть означуване слово, якого сто­сується зворот;в) з'ясуйте місце дієприкметникового звороту відповідно до означуваного сло­ва.•Дієприкметниковий зворот, що стоїть після означуваного слова (іменника), ви­діляють на письмі комою (якщо зворот стоїть у кінці речення) і комами (якщо в середині речення). Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним словом (іменником), комою на письмі не виділяють. Порівняймо: Тихо-тихо в мовчазних пахучих полях, залитих місячним сріблом.(Д. Гуменна). Зворушливо закликали до себе розчинені змережаними завісами віконечкабудинку (Н. Романович-Ткаченко).

Номер слайду 11

Дослідження-характеристика. Парк «Софіївка» - символ нев'янучого ко­хання, розкішний дарунок закоханого чоловіка своїй обраниці, створений заради й на славу цього почуття. Граф Потоцький відродив сувору тишу тінистих алей англійського парку, наповнив природні композиції романтикою Парижа. Він створив у мініатюрі дивовижні ландшафти швейцарських Альп. Від входу в парк углиб комплексу веде головна алея, обсаджена каштанами й тополями. Композиція парку складається з водної системи - озер, водоспадів і цілої мережі каналів, пов'язаних з архітектурним комплексом. Вода тут є гармонійним елементом загального пейзажу. Кожен, хто потрапляє сюди, немов переноситься в іншу епоху. Тут особливе повітря, сповнене коханням і ніжністю (За 0. Седаном).

Номер слайду 12

Гра « Примхлива пунктуація»Виписати лише ті речення, у яких дієприкметникові звороти не відокремлюються комами. Дрімали густо вкриті сніговою ковдрою береги. Дерева запорошені вночі були чарівні. Бурульки нависаючі над річкою торкалися води. Огорнуті снігом ялинки пишалися на галявині.

Номер слайду 13

Цифровий диктант. Виписати номери речень, у яких розділові знаки поставлені правильно (2,5,6,8)1. Сонце натомлене за день лягло спочити. 2. Сміялось небо, всіяне зорями. 3. Прийшла зима снігами вбрана.4.3емлю, стомлену сном тихо озирає місяць.5. Укутана снігами земля ще спить.6. Бриніла тиша, плетена зірками.7. 3 вітрами до світання гудуть сади оплакані дощем.8. Kвіти, сріблені росою, дивляться на шлях.

Номер слайду 14

Гра «Лакуна» (робота в групах) I група. Уведіть у речення дієприкметникові звороти, дібравши їх із довідки. Вогонь ... в’ється, тріщить, гоготить. Дорога ... спускається гребенем гори. Небо ... ясніло над головою. Притих широкий степ ... . Поля ... чарували своєю красою. Довідка: забута людьми, розмаяний вітром, вкрите зорями, вкриті килимом із квітів, зачарований чимсь. IІ група. Уведіть у речення дієприкметникові звороти, дібравши їх із довідки. З великого озера ... чулися тужливі крики журавлів. Вгинається від вітру степовий будяк ... . Верболіз ... ховає в нетрях сторожке птаство. Качки ... стрімголов летять до далекого обрію. До кумкання сонних жаб дослухаються бруньки ... . Довідка: обліплений трудівницею бджолою, оповитого холодом, сполохані криками журавлів, розгойданий вітром, стулені китицями. III група. Уведіть у речення дієприкметникові звороти, дібравши їх із довідки. Київ ... слухав церковні дзвони. У небесах ... дзвін ширився і ріс. Кияни чекали Богдана Хмельницького ... . Двори київських церков ... не вміщали усіх прихожан. Вікна церков ... вигравали веселковими барвами. Довідка: розмальовані живописцем, причепурений до свята, обнесені високими парканами, обраного народом гетьмана, перевитих хмарами. IV група. Уведіть у речення дієприкметникові звороти, дібравши їх із довідки. Дорога ... перетинала поле навпіл. Наставав ранок ... . Вітер ... нагадує безтурботне дитинство. Дерева ... завмерли обабіч дороги. Під розлогим деревом відпочиває немолода жінка ... . Довідка: сповитий шовками небесної блакиті, пропахлий чебрецями, рясно вкриті росою, зморена довгою дорогою, освітлена поглядами жовтооких ромашок.

Номер слайду 15

Творче моделювання. Пере­будуйте речення так, щоб дієприкметни­кові звороти стояли перед означуваними іменниками. Поясніть пунктограму. Виділіть головні та другорядні члени речення. Дівчинку радувала яблунева пелюстка, за­несена весняним вітром у вікно (О. Гончар). Іванко стояв на цій луці, укритій густою тра­вою (М. Коцюбинський). По голому сірому ви­ступу скелі ліпилися татарські халупки, складе­ні з дикого каміння (М. Коцюбинський). Гості, запрошені на обід, вдягали на себе трояндові вінки (С. Приходько). Степ, залитий сонцем, принишк, затаїв подих (О. Гончар).

Номер слайду 16

Лінгвістичне експериментування Із поданих пар простих речень за зразком складіть двоє речень з дієприкметниковим зворотом так, щоб в одному дієприкметниковий зворот стояв після означуваного слова, в іншому - перед означуваним словом. Поясніть уживання розділових знаків. Зразок. Співає кожне дерево. Дерево обсипане квітами (За І. Нечуєм-Левицьким). Співає кожне дерево, обсипане квітами. Співає кожне обсипане квітами дерево. Мов якийсь острівець серед широкої зеленої долини стояв будинок. Будинок оточений надвірними будовами й огорожею (За О. Грищенком). Скрізь по долині буйна трава пахтить пахощами. Трава вмита росою (За В. Леонтовичем). З'ясуйте, від яких дієслів утворено вжиті в реченнях дієприкметники

Номер слайду 17

Гра « Розумники» Поширте текст дієприкметнико­вими зворотами, додавши їх до виділених іменників. Понад тисячу років Ужгородському замку ... . Здавна розповідають про загадкові підзем­ні ходи ... . Замок із масивними вежами ... має форму чотирикутника. До нього доступитися нелегко: з трьох боків ... фортецю захищає су­хий канал, а з північно-східного - прірва. Через канал було перекинуто ... підвісний міст (За В. Зубачем). За яких умов дієприкметникові зво­роти виділяють комами, за яких - ні? Наведіть приклади речень з відновленого тексту.

Номер слайду 18

«Творча лабораторія»Скласти речення з дієприкметниковими зворотами за ілюстраціями

Номер слайду 19

Диктант-тест з усним обґрунтуван­ням Знайдіть правильний варіант, усно обґрунтувавши свій вибір.1. Зворот, виділений комами, не є діє­прикметниковим у реченні рядка. А Пахнуть медами дині, нагріті за день на сонці (І. Цюпа). Б Важко уявити собі бодай один день, прожитий без води (Д. Біда). В Над головами плавали рожеві хмарки, схожі на медуз (77. Панч). Г У гирлі річки змішується морська вода з річковою, насиченою осадами (3 енцикл.).2. Дієприкметниковий зворот не потріб­но виділяти комами в реченні рядка. А Дорога розігріта за день парувала й не­наче несла мене за село (В. Думанський). Б До берега зарослого очеретом пристав великий човен (Ю. Белічек). В Річка повільно заповнює низовини об­рамлені ошатною габою густої калини (І. Пільгук). Г Жартує й тоскно зітхає оспіваний у піс­нях і легендах Черемош (X Пільгук).

Номер слайду 20

Сенкан. ДІЄПРИКМЕТНИКОВИЙ ЗВОРОТОСОБЛИВИЙ, ЗАЛЕЖНИЙ, ВИДІЛЯЄТЬСЯ, ВИСТУПАЄ, УВИРАЗНЮЄ,УСКЛАДНЮЄ РЕЧЕННЯ ПОШИРЕНИМ ОЗНАЧЕННЯМЧЛЕН РЕЧЕННЯ

Номер слайду 21

Незакінчене речення. Сьогодні на уроці я дізнався про…Найбільш цікавим було…Я не вмів, а тепер умію…Урок запам’ятається мені тим, що…

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Карпук Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
11031
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку