Тема уроку: Способи дієслова. Утворення дієслів умовного способу. Мета: поглибити знання учнів про способи творення й особливості правопису дієслів умовного способу; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати почуття поваги та гордості за досягнення наших співвітчизників. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Хвилинка для кмітливих. Завдання для кмітливих1. Назвати 3 дієслова у формі минулого часу, співзвучні з віддієслівними іменниками чоловічого роду ІІ відміни твердої групи.2. Яке дієслово, що означає будівельну роботу, у формі наказового способу в 2-й особі однини співзвучне з іменником чоловічого роду ІІ відміни твердої групи на означення професії будівельника?3. Яке дієслово, що має префікс,у наказовому способі в 2-ій особі однини співзвучне з прикметником чоловічого роду, що означає внутрішні якості людини в називному відмінку?3 хв
Відповіді:1. Назвати 3 дієслова у формі минулого часу, співзвучні з віддієслівними іменниками чоловічого роду ІІ відміни твердої групи. - Біг, віз, ніс2. Яке дієслово, що означає будівельну роботу, у формі наказового способу в 2-й особі однини співзвучне з іменником чоловічого роду ІІ відміни твердої групи на означення професії будівельника ? - Штукатур 3. Яке дієслово, що має префікс,у наказовому способі в 2-ій особі однини співзвучне з прикметником чоловічого роду, що означає внутрішні якості людини в називному відмінку? - Злий
Група 1 Підкреслити в прислів‘ях та приказках дієслова та визначити їх час. Здобудеш освіту - побачиш більше світу2. Що маєш казати – наперед обміркуй 3. Не кажи - не вмію, а кажи – навчусь. Підкреслити в прислів‘ях та приказках дієслова та визначити їх вид.1. Кому легко на серці, тому світ усміхається. 2 Умієш говорити – умій слухати . 3. Лінуватися та гуляти – достатку не мати. Група 23 хв
ДІЙСНИЙУМОВНИЙНАКАЗОВИЙВиражаєДійсну, реальну дію. Бажану , можливу за певних умов дію. Спонукання до дії (наказ, пораду, прохання, побажання )Питання Що робить? Що зробить? Що зробив?Що робив би?Що зробив би?Що роби?Що зроби?Змінюється. За часами, числами та особами або родами (мин.ч.)За числами ,В одн. – за родами. За числами та особами. В одн. – 2-га особа, у мн. – 1-ша і 2-га особи. Творення Дієслово минулого часу + частки б, би. Можуть творитися за допомогою часток хай, нехай. Приклади. Працює, сміється, забуде, зробив. Повідомив би, хотіли б, прийшла б. Говори, говорімо, хай говорить, нехай говорить Способи дієслів3 хв
Вибірковий диктант. Підкресліть дієслова умовного способу. Ми пливли б під вербами, наче в зеленому гроті; тут стояла б принишкла сутінь, і лише подекуди вгорі жаром світились би китиці стиглої калини. Я сидів би на веслах, вибирав би дорогу. За нами сумно плив би старий Нінин човник. Він, мабуть, не схотів би самотнім залишитись на броду. І , притоплений, тихо снував би за нами.3 хв
Гра «Весело-похмуро»Чи вірите ви що «Дієслово» у словосполученні є головним членом..? 2. Доконаний вид означає незавершену, необмежену в часі дію? 3. Дієприкметник та дієприслівник – це особливі форми дієслова.4. Безособові дієслова означають явища природи, стан людини, уявлення про долю людини? 5. Існує три способи дієслова ?6. Дієслова умовного способу відповідають на питання що роби?, що зроби?