Поглибити знання учнів про способи творення й особливості правопису дієслів умовного способу; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати почуття поваги та гордості за досягнення наших співвітчизників.
Розподіліть ці дієслова за значенням (смисловим навантаженням) Люби Плекай реальну дію Лунає Дзвенить можлива дія Вибирати Вибрати Заросла б прохання, порада
Номер слайду 2
Тема уроку: Способи дієслова. Утворення дієслів умовного способу. Мета: поглибити знання учнів про способи творення й особливості правопису дієслів умовного способу; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати почуття поваги та гордості за досягнення наших співвітчизників. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Номер слайду 3
Хвилинка для кмітливих. Завдання для кмітливих1. Назвати 3 дієслова у формі минулого часу, співзвучні з віддієслівними іменниками чоловічого роду ІІ відміни твердої групи.2. Яке дієслово, що означає будівельну роботу, у формі наказового способу в 2-й особі однини співзвучне з іменником чоловічого роду ІІ відміни твердої групи на означення професії будівельника?3. Яке дієслово, що має префікс,у наказовому способі в 2-ій особі однини співзвучне з прикметником чоловічого роду, що означає внутрішні якості людини в називному відмінку?3 хв
Номер слайду 4
Відповіді:1. Назвати 3 дієслова у формі минулого часу, співзвучні з віддієслівними іменниками чоловічого роду ІІ відміни твердої групи. - Біг, віз, ніс2. Яке дієслово, що означає будівельну роботу, у формі наказового способу в 2-й особі однини співзвучне з іменником чоловічого роду ІІ відміни твердої групи на означення професії будівельника ? - Штукатур 3. Яке дієслово, що має префікс,у наказовому способі в 2-ій особі однини співзвучне з прикметником чоловічого роду, що означає внутрішні якості людини в називному відмінку? - Злий
Група 1 Картка № 1 Утворити усі можливі форми майбутнього часу від поданого дієслова. Святкувати. Група 2 Картка №1 Подане дієслово записати в усіх особах і числах теперішнього часу. Вишивати3 хв
Номер слайду 8
Група 1 Підкреслити в прислів‘ях та приказках дієслова та визначити їх час. Здобудеш освіту - побачиш більше світу2. Що маєш казати – наперед обміркуй 3. Не кажи - не вмію, а кажи – навчусь. Підкреслити в прислів‘ях та приказках дієслова та визначити їх вид.1. Кому легко на серці, тому світ усміхається. 2 Умієш говорити – умій слухати . 3. Лінуватися та гуляти – достатку не мати. Група 23 хв
Номер слайду 9
Група 1 Поставити подані дієслова у форму інфінітиву, позначити закінчення цих дієслів. Захищає -оберігає -прикрашаємо -малював -прожило - співають - Поставити подані дієслова у форму інфінітиву, позначити закінчення цих дієслів. Група 2 3 хв
Номер слайду 10
Перевіряємо 5 хв
Номер слайду 11
ДІЙСНИЙУМОВНИЙНАКАЗОВИЙВиражаєДійсну, реальну дію. Бажану , можливу за певних умов дію. Спонукання до дії (наказ, пораду, прохання, побажання )Питання Що робить? Що зробить? Що зробив?Що робив би?Що зробив би?Що роби?Що зроби?Змінюється. За часами, числами та особами або родами (мин.ч.)За числами ,В одн. – за родами. За числами та особами. В одн. – 2-га особа, у мн. – 1-ша і 2-га особи. Творення Дієслово минулого часу + частки б, би. Можуть творитися за допомогою часток хай, нехай. Приклади. Працює, сміється, забуде, зробив. Повідомив би, хотіли б, прийшла б. Говори, говорімо, хай говорить, нехай говорить Способи дієслів3 хв
Номер слайду 12
Відтвори матеріал Пройди гру на закріплення матеріалу за посиланням https://learningapps.org/watch?v=p0xr22soc20 або
Номер слайду 13
Вибірковий диктант. Підкресліть дієслова умовного способу. Ми пливли б під вербами, наче в зеленому гроті; тут стояла б принишкла сутінь, і лише подекуди вгорі жаром світились би китиці стиглої калини. Я сидів би на веслах, вибирав би дорогу. За нами сумно плив би старий Нінин човник. Він, мабуть, не схотів би самотнім залишитись на броду. І , притоплений, тихо снував би за нами.3 хв
Номер слайду 14
Гра « Хто швидше». Утворити від поданих дієслів форми умовного часу, змінити ці дієслова за родами і числами. Хотіти працювати доторкнутися повірити писати5 хв
Номер слайду 15
Допишіть речення, уводячи в кожне з них дієслово умовного способу та запишіть їх за допогою «режиму малювання»Зразок. За гарної погоди стежки...- За гарної погоди стежки висохли б.1. Якби я поквапився, то ... 2. Якби ми добре одяглися, то ... 3. Без дощу ...5 хв
Номер слайду 16
Гра «Весело-похмуро»Чи вірите ви що «Дієслово» у словосполученні є головним членом..? 2. Доконаний вид означає незавершену, необмежену в часі дію? 3. Дієприкметник та дієприслівник – це особливі форми дієслова.4. Безособові дієслова означають явища природи, стан людини, уявлення про долю людини? 5. Існує три способи дієслова ?6. Дієслова умовного способу відповідають на питання що роби?, що зроби?
Номер слайду 17
Домашнє завдання. Випишіть з українських народних пісень по 2 речення з дієсловами дійсного, умовного, наказового способу. Та запишіть форму, вид, особу, число, рід (якщо є) та дієвідміну дієслова, яке буде подано в реченні.
Номер слайду 18
Любі діти! Я вважаю, що сьогодні ми зуміли заповнити ще одну сторінку нашого уроку глибоким змістом і знаннями про дієслово, способи дієслова.
Номер слайду 19
Дякую за увагу!
Номер слайду 20
Замініть наказовий спосіб дієслів умовним і запишіть. Зразок. Сів би ти з нами та подивився б серіал. Вийди пограти з нами у футбол. 2) Провідайте свого хворого товариша. 3) Після уроків пообідай, відпочинь, а потім уже берись за уроки.5 хв