Урок "Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковими зворотами"

Про матеріал
Дати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні; формувати вміння правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами та вживати у таких реченнях розділові знаки
Перегляд файлу

7 клас                                                                                                                     Українська мова

Тема. Дієприкметниковий зворот.  Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковими зворотами

Мета. дати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні; формувати вміння правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами та вживати у таких реченнях розділові знаки, складати речення з  дієприкметниковими зворотами; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну пильність; розвивати спостережливість, логічне мислення, творчі вміння, вміння працювати з підручником; виховувати патріотичні почуття (любов до рідного краю, краси його природи)

Тип уроку. Урок формування практичних умінь і навичок на основі на­бутих знань.

Форма уроку: урок із використанням інформаційно-комунікаційних  технологій.                                                                                                                                                

Методи та прийоми. Метод розповіді, метод бесіди, метод вправ, метод роботи з підручником, метод аналізу, метод роботи в парах, метод дослідження, метод роботи з дошкою, «Незакінчене речення»; «Сенкан»; робота в групах; випуск пам’ятки «На допомогу учневі 7 класу. Дієприкметниковий зворот».

Обладнання. Таблиця «Дієприкметник»; таблиця-схема «Розділові знаки у реченнях з дієприкметниковими зворотами»; додатки:  «Учнівські цілі (щодо вивчення теми «Дієприкметник»), «Загальна оцінка роботи учнів у групі»; репродукції «Софіївка»; підручник «Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова. 7 клас»

Скільки років землі — і мільярд, і мільйон,

                                                               а яка вона й досі ще гарна! 
                                                                                                        Л. Костенко 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня, діти! Перш за все усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. А на уроці зосередьтеся для того, щоби впоратися з вправами, які вам пропонуватимуться впродовж заняття. Будьте старанними й уважними. Адже на уроці вам потрібно    

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно попрацювати.

Тож розпочнемо урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Бесіда.

- Яка форма дієслова називається дієприкметником? (Діє­прикметник - особлива форма дієслова, яка вказує на ознаку предмета за дією та відповідає на запитання який?)

- Які ознаки прикметника має дієприкметник? (Як прикметник, дієприкметник виражає ознаку предмета та змінюється за родами, числами та відмінками. Наприклад, дієприкметник написаний в однині матиме таку ж саму парадигму, що й прикметник твердої групи зелений)

- Які ознаки дієслова має дієприкметник? (Дієприкметник має такі ознаки дієслова: час: теперішній і минулий: сяючий, посинілий; вид: доконаний і недоконаний: роблений, зроблений; здатність мати при собі залежний від нього іменник: овіяний вітром, займенник: омріяний тобою або прислівник: прочитаний виразно.)

3.Дослідження - спостереження

Записати словосполучення, визначити головне та залежне слово, дати відповіді на запитання

Напоєна трава                     Напоєна дощами

Налите яблуко                     Налите медом

  4.  Проблемні питання:

- Чим відрізняються словосполучення правої та лівої колонок?

Ще раз звернемо увагу на словосполучення правої колонки. Це і є дієприкметникові звороти. А спробуйте сформулювати визначення дієприкметникового звороту. Так це чи ні ми з’ясуємо на уроці.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдання уроку. Оголошення епіграфа уроку

Отже, сьогодні ми продовжимо подорож у цікавий світ морфології й вивчимо таке явище, як дієприкметниковий зворот. Запишіть тему уроку: «Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях із дієприкметниковим зворотом».

Тепер, коли вже знаєте тему уроку, скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від уроку?

Інтерактивний прийом «Очікування».

Сьогодні на уроці я  хочу:

  1. Дізнатися, що таке дієприкметниковий зворот?
  2. Дізнатися, яку синтаксичну роль у реченні виконує дієприкметниковий зворот?
  3. Навчитися правильно інтонувати речення з дієприкметниковим зворотом.
  4. Ознайомитися із правилами вживання розділових знаків при дієприкметникових зворотах.)

А давайте ваші очікування звіримо з таблицею, яка допоможе зрозуміти, що ви повинні знати і вміти наприкінці уроку.

ЗНАТИ:

  1.     Що таке дієприкметниковий зворот.
  2.     Розділові знаки при дієприкметникових зворотах.

 

УМІТИ:

1. Визначати дієприкметникові звороти в реченні.

2.Правильно інтонувати речення з дієприкметниковим зворотом.

3.Розставляти розділові знаки при звороті та обґрунтовувати їх постановку.

4.Складати речення, використовуючи дієприкметникові звороти.

Епіграфом сьогоднішнього уроку є рядки із поезії Ліни Kостенко. Запишіть їх у зошит і прокоментуйте, як ви їх розумієте? (Правильно, кожна вихована людина відчуває велику любов до рідної землі,  бережно ставиться до природи)

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.Робота з підручником

Перечитайте правила самостійно та дайте відповіді на запитання, які почуєте за хвилину.

Опрацювати § 18, ст. 96.

2.  Гра « Питання на засипку»

 1) Що називаємо дієприкметниковим зворотом?

Дієприкметниковий зворот — це дієприкметник із залежними від нього словами: Навіть діти, занепокоєні батьківською тривогою, довго не засинали. (А. Головко)

Дієприкметникові звороти належать до ускладнювальних елементів речення. Вони урізноманітнюють мовлення, роблять його яскравішим, точнішим.

Щоб правильно визначити межі дієприкметникового звороту, під час аналізу речення необхідно знайти в першу чергу пояснюване слово, потім поставити від нього до дієприкметника запитання який? (яка? яке? які?).

2) Що таке означуване слово?

Означуване слово — це іменник або займенник, від якого залежить дієприкметниковий зворот:

1)На темному небі нерухомо застигли химерні клаптики хмар, посріблених промінням місяця (Ю. Збанацький). 2)Усе ще зачудований, я сів у саду під яблунею (Є. Гуцало).

Дієприкметниковий зворот може стояти перед означуваним словом або після нього.

  1. Робота з текстом ( в парах)

Перед вами текст. Ваше завдання – відшукати та підкреслити всі дієприкметникові звороти, які є у цьому тексті.(2-3хв.)

Зачарований ліс

   Тиша оповила землю, вкриту снігом. Спить ліс, заколисаний хуртовинами, вдягнутий у теплу снігову шубу. Мріють про весну опушені білим хутром берези й осики, клени і липи, граби і дуби. У зимову пору відпочивають і лісові рослини, сховані під сніговою ковдрою.

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи.

Дослідження -«Фрейм проблеми».

Учитель організовує міркування учнів щодо відокремлення дієприкметникових зворотів на письмі комами за допомогою аналізу поданого фрейму.

?

Розділові знаки в реченнях із дієприкметниковими зворотами

На оболоні, залитій водою,

поважно похо­джали лелеки

(П. Мовчан).

На залитій водою

оболоні  поважно  по­ходжали   лелеки  

(За П. Мовчаном).

!

Як ви вважаєте, від чого залежить відокремлення в реченні комами дієприкметникових зворотів?

 

 

Порівняйте будову речень:

а) назвіть дієприкметниковий зворот;

б)  знайдіть означуване слово, якого сто­сується зворот;

в)   з'ясуйте   місце   дієприкметникового звороту відповідно до означуваного сло­ва.

Дієприкметниковий зворот, що стоїть після означуваного слова (іменника), ви­діляють на письмі комою (якщо зворот стоїть у кінці речення) і комами (якщо в середині речення).

Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним словом (іменником), комою на письмі не виділяють.

Порівняймо:

Тихо-тихо    в    мовчазних    пахучих полях, залитих місячним сріблом.

(Д. Гуменна).

Зворушливо закликали до себе розчинені змережаними завісами віконечка

будинку (Н. Романович-Ткаченко).

Зробимо висновок: Розділові знаки залежать від  місця означуваного слова по відношенню до дієприкметникового звороту.

Дослідження-характеристика.

 Запи­шіть речення, виділіть дієприкметникові звороти. Визначте синтаксичну роль імен­ників, яких вони стосуються.

Парк «Софіївка» - символ нев'янучого ко­хання, розкішний дарунок закоханого чоловіка своїй обраниці, створений заради й на славу цього почуття. Граф Потоцький відродив сувору тишу тінистих алей англійського парку, наповнив природні композиції романтикою Парижа. Він створив у мініатюрі дивовижні ландшафти швейцарських Альп.

Від входу в парк углиб комплексу веде головна алея, обсаджена каштанами й тополями.

Композиція парку складається з водної системи - озер, водоспадів і цілої мережі каналів, пов'язаних з архітектурним комплексом. Вода тут є гармонійним елементом загального пейзажу.

Кожен, хто потрапляє сюди, немов переноситься в іншу епоху. Тут особливе повітря, сповнене коханням і ніжністю (За 0. Седаном).

Схарактеризуйте дієприкметники, ужиті в першому реченні: назвіть вид (активний/пасивний), час (якщо активний дієприкметник), дієслівний вид, рід, число, відмінок їх.

Дослідіть, яке місце займають дієприкметникові звороти в тексті відповідно до означуваного іменника.

Гра « Примхлива пунктуація

Виписати лише ті речення, у яких дієприкметникові звороти не відокремлюється комами.

Дрімали густо вкриті сніговою ковдрою  береги. Дерева запорошені вночі були чарівні. Бурульки нависаючі над річкою  торкалися води. Огорнуті снігом ялинки пишалися на галявині.

Цифровий диктант.

Виписати номери речень, у яких розділові знаки поставлені правильно (2,5,6,8)

1. Сонце натомлене за день лягло спочити.

2. Сміялось небо, всіяне зорями.

3.Прийшла зима снігами вбрана.

4.3емлю, стомлену сном тихо озирає місяць.

5. Укутана снігами земля ще спить.

6. Бриніла тиша, плетена зірками.

7. 3 вітрами до світання гудуть сади оплакані дощем.

8. Kвіти, сріблені росою, дивляться на шлях.

Гра «Лакуна» (робота в групах)

I група

Уведіть у речення дієприкметникові звороти, дібравши їх із довідки.

Вогонь ... в’ється, тріщить, гоготить. Дорога ... спускається гребенем гори. Небо ... ясніло над головою. Притих широкий степ ... . Поля ... чарували своєю красою.

Довідка: забута людьми, розмаяний вітром, вкрите зорями, вкриті килимом із квітів, зачарований чимсь.

IІ група

Уведіть у речення дієприкметникові звороти, дібравши їх із довідки.

З великого озера ... чулися тужливі крики журавлів. Вгинається від вітру степовий будяк ... . Верболіз ... ховає в нетрях сторожке птаство. Качки ... стрімголов летять до далекого обрію. До кумкання сонних жаб дослухаються бруньки ... .

Довідка: обліплений трудівницею бджолою, оповитого холодом, сполохані криками журавлів, розгойданий вітром, стулені китицями.

III група

Уведіть у речення дієприкметникові звороти, дібравши їх із довідки.

Київ ... слухав церковні дзвони. У небесах ... дзвін ширився і ріс. Кияни чекали Богдана Хмельницького ... . Двори київських церков ... не вміщали усіх прихожан. Вікна церков ... вигравали веселковими барвами.

Довідка: розмальовані живописцем, причепурений до свята, обнесені високими парканами, обраного народом гетьмана, перевитих хмарами.

IV група

Уведіть у речення дієприкметникові звороти, дібравши їх із довідки.

Дорога ... перетинала поле навпіл. Наставав ранок ... . Вітер ... нагадує безтурботне дитинство. Дерева ... завмерли обабіч дороги. Під розлогим деревом відпочиває немолода жінка ... .

Довідка: сповитий шовками небесної блакиті, пропахлий чебрецями, рясно вкриті росою, зморена довгою дорогою, освітлена поглядами жовтооких ромашок.

Творче моделювання

 Пере­будуйте речення так, щоб дієприкметни­кові звороти стояли перед означуваними іменниками. Поясніть пунктограму. Виділіть головні та другорядні члени речення.

Дівчинку радувала яблунева пелюстка, за­несена весняним вітром у вікно (О. Гончар). Іванко стояв на цій луці, укритій густою тра­вою (М. Коцюбинський). По голому сірому ви­ступу скелі ліпилися татарські халупки, складе­ні з дикого каміння (М. Коцюбинський). Гості, запрошені на обід, вдягали на себе трояндові вінки (С. Приходько). Степ, залитий сонцем, принишк, затаїв подих (О. Гончар).

Визначте синтаксичну роль дієпри­кметникових зворотів. У дієприкметниках виділіть суфікси.

Лінгвістичне експериментування.

 Із поданих пар простих речень за зразком складіть двоє речень з дієприкметниковим зворотом так, щоб в одному дієприкметниковий зворот стояв після означуваного слова, в іншому - перед означуваним словом. Поясніть уживання розділових знаків.

Зразок. Співає кожне дерево. Дерево обсипане квітами (За І. Нечуєм-Левицьким). Співає кожне дерево, обсипане квітами. Співає кожне обсипане квітами дерево.

Мов якийсь острівець серед широкої зеленої долини стояв будинок. Будинок оточений надвірними будовами й огорожею (За О. Грищенком). Скрізь по долині буйна трава пахтить пахощами. Трава вмита росою (За В. Леонтовичем).

  З'ясуйте, від яких дієслів утворено вжиті в реченнях дієприкметники

Гра « Розумники»

Поширте текст дієприкметнико­вими зворотами, додавши їх до виділених іменників.

Понад тисячу років Ужгородському замку ... . Здавна розповідають про загадкові підзем­ні ходи ... . Замок із масивними вежами ... має форму чотирикутника. До нього доступитися нелегко: з трьох боків ... фортецю захищає су­хий канал, а з північно-східного - прірва. Через канал було перекинуто ... підвісний міст (За В. Зубачем).

За яких умов дієприкметникові зво­роти виділяють комами, за яких - ні? Наведіть приклади речень з відновленого тексту.

 «Творча лабораторія».

Скласти речення з дієприкметниковими зворотами за ілюстраціями.

Орієнтовні речення.

Ялинки, запорошені снігом, виднілись удалині.

Сплять високі Татри, закутані білою ковдрою.

Дерева, укриті білим пухом, тихенько сплять над водою

Диктант-тест з усним обґрунтуван­ням.

Знайдіть правильний варіант, усно обґрунтувавши свій вибір.

1. Зворот, виділений комами, не є діє­прикметниковим у реченні рядка

А Пахнуть медами дині, нагріті за день на сонці (І. Цюпа).

Б Важко уявити собі бодай один день, прожитий без води (Д. Біда).

В Над головами плавали рожеві хмарки, схожі на медуз (77. Панч).

Г У гирлі річки змішується морська вода з річковою, насиченою осадами (3 енцикл.).

2. Дієприкметниковий зворот не потріб­но виділяти комами в реченні рядка

А Дорога розігріта за день парувала й не­наче несла мене за село (В. Думанський).

Б До берега зарослого очеретом пристав великий човен (Ю. Белічек).

В Річка повільно заповнює низовини об­рамлені ошатною габою густої калини (І. Пільгук).

Г  Жартує й тоскно зітхає оспіваний у піс­нях і легендах Черемош (X Пільгук).

 VI . Підсумки уроку. Рефлексія

Складіть сенкан за вивченою темою

Сенкан

Дієприкметниковий зворот

Особливий, залежний

Виділяється, виступає, увиразнює

Ускладнює речення поширеним означенням

Член речення

Незакінчене речення

Сьогодні на уроці я дізнався про…

Найбільш цікавим було…

Я не вмів, а тепер умію…

Урок запам’ятається мені тим, що…

Настав час оцінити свою роботу на уроці. Будь ласка, заповніть картки самооцінки та передайте їх на першу парту.

VII. Оцінювання роботи учнів

VIII. Домашнє завдання.

          Високий рівень  скласти монологічне висловлювання на лінгвістичну тему, використовуючи теоретичний матеріал, що розглядався протягом вивчення розділу “Дієприкметник”. Наводити приклади про красу природи.        

          Достатній рівень - скласти 6-7 речень про красу рідного краю, щоб у їх складі були дієприкметникові звороти.

          Середній рівеньвиписати з творів художньої літератури 6–7 речень про красу рідного краю, щоб у їх складі були дієприкметникові звороти.

docx
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
12582
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку