Презентація до всього циклу уроків з теми "Дієслово як частина мови", цікаві матеріали до блоку - конспектів 13 уроків за темою "Дієслово" (76 слайдів).
Почаївський монастир Серед видатних місць Святої Православної Церкви широко відома Почаївська Свято-Успенська Лавра. У глибині віків заховалася дата її заснування на цій Святій горі. 1240 рік. Хан Батий у Києві. Києво-печерські іноки ідуть на Волинь і знаходять порятунок на горі, де засновують монастир. Це місце назвали на пам'ять про річку Почайну, на березі якої колись стояв їх монастир.
Молчанський монастир Молчанський монастир більше чотирьох століть … оплотом православної віри для багатьох людей, страждущих … і … животворну силу слова Божого. Монастир … наприкінці ХVІ століття. У будові монастиря органічно … елементи української і російської архітектури. Путивль здавна … українці і росіяни. Довідка: є, торкнутися, відчути, збудовувати, зливатися, населяти.
Вибірковий диктант Українське відродження ХVІ століття – доба українського відродження, доба великого піднесення розумового життя країни. Це було відбито у релігійних поглядах і поняттях. Духовний злет був могутньою закономірною реакцією на політичні явища часу, що ставили під загрозу самостійне духовне існування української народності. Посилення польського тиску спричинило пробудження патріотичної свідомості, прагнення піднести у країні освіту, що могла б стати надійним захистом від окатоличення.
Розподільний диктант Михайлівський Золотоверхий Михайлівський Золотоверхий собор був однією з найповніше збережених пам’яток Києва. У середині ХVІІІ століття весь храм перебудовано у стилі українського бароко. Ставши семиверхим, Михайлівський храм знову підніс золоті бані грушовидної форми над містом-героєм. Ліпленням пишно було оздоблено фасад. З 1920 року монастир почали грабувати, а у 1937 році наказ знищити було здійснено. На зламі тисячоліть Михайлівський собор знову підніс золоті бані.
Виписати дієслова з тексту і визначити морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Коли в середині ІХ століття в морі поблизу столиці могутньої Візантії Царгорода з’явилася величезна ескадра руських суден, візантійці, як свідчать історики, уже добре знали, з яких земель прибули ті кораблі і що за люди там живуть. Їм зоставалося лише зрозуміти одне: якщо Русь виставила стільки воїнів і в неї такий гігантський флот, значить, вона – справді могутня держава.
Вид – одна з найважливіших ознак дієслова. Дієслова можуть означати дію завершену і незавершену. Залежно від цього вони поділяються на дієслова недоконаного і доконаного виду. Дієслова недоконаного виду означають незавершену дію і відповідають на питання що робити? що робив? що роблю? що буду родити? Дієслова доконаного виду означають дію завершену і відповідають на питання що зробити? що зробив? що зроблю? Дієслову даного виду переважно відповідає дієслово іншого виду. Лексичне значення таких дієслів на має змінюватися: іти - прийти, шити – пошити. Такі дієслова утворюють видові пари. Доконаний вид дієслова утворюється від недоконаного виду за допомогою: а) префіксів: казати – сказати, рости – вирости; б) суфіксів: стукати – стукнути, записувати – записати; в) чергування звуків: сидіти – сісти, замітати – замести; сказати – скочити; г) наголосу: виміряти – виміряти, розкидати – розкидати; д) різних основ: брати – взяти; ловити – піймати. Лише док. вид мають дієслова: розговоритися, наговоритися, розгомонітися, розгніватися, роздратуватися, надуматися, натерпітися, надивитися, насміятися, напрацюватися. Лише недок. вид мають дієслова: гордувати, грабувати, бродити, літати, володіти, зимувати, лихоманити, тріумфувати, намагатися, прагнути, марити, потребувати, зорити, імпонувати. Окремі дієслова поєднують у собі значення як доконаного, так і недоконаного виду. До них належать дієслова з суфіксом – ува; переважно іншомовного походження: гарантувати, організувати, телеграфувати, наслідувати, воєнізувати, а також веліти, женити.
Із поданими фразеологізмами скласти речення. Виділити дієслова. Визначити їх вид та інші морфологічні ознаки. Руки розв’язати. Розводити боби. Гострити зуби. Веремію закрутити. Шилом патоки вхопити. Довідка: зазнати невдачі, базікати, затіяти колотнечу, прагнути комусь зла, звільнитися від залежності.
Записати текст, вставивши потрібні за змістом дієслова з довідки. Визначити їх вид. Не раз … Кодак із рук до рук, не раз Кодацькі скелі … гарячою кров’ю, аж поки нарешті … тут усе: і вибухи гармат, і гомін бойовища, й пісні волі. І … тільки один живий свідок давніх подій – поріг Кодацький, що й досі … за лицарями волі та … нам про минуле. Довідка: переходити, вмиватися, зникати, лишатися, тужити, співати.
Вписати у порожні клітинки літери, яких не вистачає, щоб прочитати дієслова доконаного виду. 1. Дієслово, що означає дуже голосно звернутися до когось (чол.рід) 2. Дієслово, що означає лежати довго, досхочу. 3. Дієслово, що означає пропустити щось дуже важливе. 4. Дієслово, що означає, стукаючи, виконувати якусь дію. 5. Дієслово, що означає захопитись розмовою.
Виписати з тексту дієслова, визначити час. За народними переказами, як стверджують історики, перша церква з’явилася на Січі тоді, коли вона містилася на майже змитому острові Городищі, напроти теперішньої слободи Капулівки. Ту Січ збудовано року 1575 за часів гетьмана Богданка. Прозвали її Базавлуцькою через те, що острів, на якому вона розташувалася. Належав до Лугу Базавлуцького.
В українській мові є три часи дієслова: теперішній, минулий і майбутній. Теперішній час означає дію, яка відбувається постійно або в момент мовлення. Дієслова у теперішньому часі завжди недоконаного виду і змінюються за особами й числами. Минулий час означає дію, яка відбувалася або відбувалася до моменту мовлення про неї. Дієслова минулого часу можуть бути недоконаного і доконаного виду. Минулий час змінюється за родами і числами. Майбутній час означає дію, яка відбувається після мовлення про неї. Майбутній час має три форми: просту доконаного виду (посаджу, зберу), просту недоконаного виду (садитиму, збиратиму) та складену недоконаного виду (буду садити, буду збирати). Дієслова майбутнього часу змінюються за особами і числами. Безособовими називаються дієслова, що означають дію (або стан), яка реалізується сама по собі, незалежно від діяча (особи чи предмета). Н-д: вечоріє, смеркає, підмерзає, розвидняється, щастить. Безособові дієслова означають: явища природи (розвидняється, підмерзає, смеркає); стихійні явища (замело, занесло, висушило, залило); фізичний стан людини або її відчуття (нудить, трусить); психічний стан людини (гнітить, хочеться, не віриться); буття, існування, стан або нестачу їх (минулося, не стало); випадковість явища, незалежність його від особи (щастить, таланить).
Поставте дієслова у потрібній часовій формі. Військовий флот Війська Запорізького (скласти) виключно чайки, що (звати) ще байдаками. Правда, були випадки, коли за часів Самійла Кішки та Сагайдачного, запорожці (користуватися) в боях і кораблями, та їх вони самі не (будувати), а (відбивати) в турків. Чайки ж (виробляти) в Січі. Днище (видовбуватися) з липи. До нього (примальовувати) дерев’яні ребра, а на ті ребра (набивати) боки з товщих дощок. Виготовлена чайка (мати) сажнів до десяти в довжину. Після того її (конопатити), (приробляти) на обох кінцях чердаки, на яких під час походів (пересувати) харчі та зброю.
Пояснювальний диктант Народ не забув про славного опришка Довбуша й оспівав його в найкращих своїх піснях, овіяв поезією, чарівними легендами. В очах народу він став героєм, який боровся з багатіями. Не вірять люди в смерть народного захисника, його іменем святять кожне примітне місце, гору, дорогу, криницю. Пояснити правопис НЕ з дієсловами, виписати дієслова. Визначити час.
Випишіть дієслова, розподіливши їх за часами і видами. Остап Вересай Остап Вересай першим серед українських кобзарів вийшов на широку світову арену. У багатьох європейських країнах і в Америці наприкінці ХУІІІ століття з’явилися статті про унікального співака, фольклорні джерела мелосу, своєрідність пісенного багатства українського народу. Постать Остапа Вересая яскраво виокремлюється в духовному житті нашого народу.
До фразеологічних зворотів дібрати відповідні сполучення слів, виділити в них дієслова минулого часу. Назвати суфікси. 1.Піймав облизня. 1. Робити щось без бажання. 2. Гаплик пришити. 2. Накинувся з погрозами. 3. Розводити кислиці. 3. Знайти співчуття. 4. Накрив мокрим рядном. 4. Залишився ні з чим. 5. Як мокре горить. 5. Зробити дошкульне зауваження. 6. Нагріти душу. 6. Плакати.
До таблиці записати дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часів. Минулий час Теперішній час Майбутній час Якщо стоятимеш на березі, то зловиш очима далеку лінію горизонту, контури низьких, похилих берегів і не зможеш надивуватися озерним плесом. Який же ти незвичайний, Свитязю! Про розміри озера ходять ле-генди. За глибиною Свитязь не має рівних в Україні. Переважає він і прославлений угорський Балатон, і легендарну білоруську Нароч. Середня глибина Свитязю сім метрів. За літо прогрівається тільки поверхневі во- ди. Взимку вода в озері буде ще прозорішою, ніж влітку
1. Творча робота Утворіть складну форму майбутнього часу в 1 і 2 особах однини і множини. Виділити закінчення. Летіти, сидіти, казати, берегти, запрягти, стерегти. 2.Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка До фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова з довідки. Утворити від них складену форму майбутнього часу. Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятись за розум, продати душу. Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.
Творче конструювання Утворити від складеної форми майбутнього часу складну. Буде радіти, буду стояти, будемо служити, будемо будувати, буду захищати. 5.Дослідження – відтворення Відновити вислови усної народної творчості. Біля жару й камінь … (тріснути). Біля сухого дерева і мокре … (горіти). Блискавка … (блищати) – і камінь … (тріщати). Від зрізаного дерева пагінці таки … ( прорости).
Ситуативне завдання Скласти діалог відповідно до однієї із ситуацій: 1.Уявити, що ви стали переможцем конкурсу «Краса і біль України» і вас запросили на телебачення дати інтерв’ю й відповісти на кілька запитань. Відповідаючи, уживати дієслова в майбутньому часі. 2.Уявити, що ви є активним членом групи «Юний еколог». На черговому засіданні ви розглядаєте питання роботи під час зимових канікул. Своєму керівникові ви ставите кілька запитань і ділитеся пропозиціями.
ДІЙСНИЙ УМОВНИЙ НАКАЗОВИЙ Дієслова дійсного способу означають дію, яка відбувається, відбулась або відбудеться реально. Дієслова наказового способу виражають прохання, побажання, спонукання або наказ. Дієслова умовного способу означають дію не реальну, а бажану або можливу за певних умов. СПОСОБИ ДІЄСЛІВ
В українській мові розрізняють три способи дієслів: дійсний, умовний і наказовий. Дійсний спосіб означає реальну дію, тобто таку, яка відбулася чи відбувалася, відбувається чи відбудеться. Н-д: пожовтіла картопля. Жовте листя так легко летить повз вікно. Дієслова дійсного способу можуть вживатися із заперечною часткою не: Не грію сонце на чужині. Дієслова дійсного способу змінюються за часами, а в теперішньому і майбутньому час – за особами. Умовний спосіб означає дію бажану або можливу за певних умов: Хотіла б я піснею стати у свою хвилину ясну. Дієслова умовного способу утворюються від дієслів минулого часу за допомогою частки б і би. Дієслова умовного способу не мають часу і особи, а змінюються за родами і числами. Наказовий спосіб дієслова через наказ, прохання, побажання, заклик, пораду виражає спонукання до дії. Дія реально щ не існує і не існувала, але той, хто говорить, сподівається що вона повинна відбутися: Грай же, море, мовчіть, гори, Гуляй, буйний, полем! Плачте, діти козацькії, - Така ваша доля! Дієслова наказового способу не мають форм часу, але вони змінюються за особами в однині і множині. В однині вони мають форму 2-ї особи, а в множині – 1-ї і 2-ї. Спеціальної форми 3-ї особи наказовий спосіб не має. Якщо треба передати наказ у 3-їй особі, то вживаються частки хай, нехай і форма 3-ї особи дійсного способу: Хай не зітруться підкови, хай не підіб’ються ваші коні (Гонч).
Лізти (у формі І особи множини). Сидіти (у формі І особи множини). Стати (у формі І особи множини). Вносити (у формі І особи множини). Лагодити (у формі ІІ особи множини). Вивозити (у формі ІІ особи множини). Примітити (у формі ІІ особи множини). Дозволити ( у формі ІІ особи множини).
Виписати дієслова умовного способу. Пояснити спосіб їх творення. Якби мені черевики, то пішла б я на музики. Коли б знав, де впаду, то соломки б підстелив. Ах, коли б вистачило мені сили й часу, написав би я роман про визволення Західної України, про возз’єднання наших народів. Я працював би день і ніч хоч сто років і ніколи б не знав ні втоми, ні нудьги, і ніколи б не докучала мені робота. Я міг би довго жити і творити багато лише на основі добра, на основі позитивних стимуляторів.
Списати уривки з віршів, розкриваючи дужки. Виділити закінчення дієслів умовного способу. Визначити число і рід дієслів умовного способу. З’ясувати особливості вживання частки б(би). Заздрю я бджолі найбільше в світі. Коли (б,би) так навчився працювати – Скільки міг (б,би) правди назбирати У життя, На буйнім його цвіті. П.Воронько
1.Назвати 3 дієслова у формі минулого часу, співзвучні з віддієслівними іменниками чоловічого роду ІІ відміни твердої групи. 2.Яке дієслово, що означає будівельну роботу, у формі наказового способу в 2-й особі однини співзвучне з іменником чоловічого роду ІІ відміни твердої групи на означення професії будівельника? 3.Яке дієслово, що має префікс,у наказовому способі в 2-ій особі однини співзвучне з прикметником чоловічого роду, що означає внутрішні якості людини в називному відмінку?
Утворити від дієслів форму наказового способу в усіх можливих особових формах. Скласти з ними речення-заклики на тему «Підвищення культури поведінки». Берегти, порадити, розказати, перевіряти, боротися. Відновити прислів’я, ставлячи дієслова в наказовому способі. Виділити закінчення. Визначити число і особу дієслів. (Знати) віл з волом, а кінь - конем. (Знати) годині ціну, хвилинам – рахунок.
Прочитайте текст. Випишіть дієслова, визначте спосіб, особу і число. Звертаючись до багатьох надбань народної медицини, ми здебільшого використовуємо дикорослі рослини. Однак незвичайні цілющі властивості мають і культурні представники зеленого світу. Доведено, що споживання, наприклад, варених бульб сприяє лікуванню виразки шлунка, знижує артеріальний тиск. При кашлю та цукровому діабеті рекомендовано відпочивати не тільки у сосновому лісі чи горіховому гаю, а й на плантаціях білокачанної. Доведено, що при серцево-судинних захворюваннях слід уживати персики і суниці. Абрикоси посилюють зір. Виноград, вишні, сливи зміцнюють організм.
Творче конструювання Від поданих дієслів утворіть безособові. Визначте спосіб творення безособових дієслів. Чує, бачить, живе, діє, працює, хоче. 4.Творче реконструювання Перебудуйте речення так, щоб у кожному було безособове дієслово. Сосна виділяє фітонциди, що вбивають мікроби. Ехінацея підвищує імунітет. Яблука зміцнюють здоров’я. Кропива поповнює організм аскорбіновою кислотою.
Замініть особові дієслова на безособові. Визначте синтаксичну роль безособових дієслів. На грядці видніється суниця. Її користь ніхто не переоцінить. Вона виводить камені, зміцнює серце. Суниця лікує анемію, зміцнює десна, кістки і зуби. Тому виводять різні сорти цієї культури і високо її цінують.
Любисток З’явився любисток у нашому краї дуже давно. Розкішне зелене листя, приємний запах, лікувальні властивості зробили цю рослину улюбленою в народі. Любисток використовують для приготування народних ліків від головного болю. Здавна українські дівчата мили ним голову, щоб волосся було гарним, щоб не боліла голова.
Префіксальний Суфіксальний Префіксально-суфіксальний Словоскладання Від дієслів в- (уві-) від- до- (ді-) над- о- (об-, обі-) під- по- при- роз- Від іменників, прикметників, числівників, займенників, вигуків, часток -а- -ува- -і- -ну- -ка- під-, з- + -ува- ви-, по-, з-, не-, про- + -и-, -ува- від-, до-, з-, не-, на- + -ся Іменна частина + дієслівна основа Складні іменники + -ува-, -а-
Творчий диктант І в. - Дібрати дієслова - антоніми, змінюючи в них префікси. ІІ в. - Скласти розповідь про цілющі рослини, яким віддають перевагу у вашій родині, використовуючи дієслова. Творче конструювання Від поданих слів утворити дієслова префіксально-суфіксальним способом. Корінь, хвороба, ліки, кашель, міцність, жаль, зелень, молодь.
1. Існують такі способи дієслова: а) доконаний і недоконаний; б) дійсний, умовний, наказовий; в) минулий, теперішній, майбутній. У реченні визначити спосіб ужитих дієслів. Чесним словом лікуйся, живи Україною (В. Кочевський). 2. Безособове дієслово означає а) дію без відношення до будь-якої особи; б) дію, можливу за певної умови або бажану; в) дію, яка відбуватиметься після розповіді про неї. Скласти (пригадати) й записати речення з безособовим дієсловом. 3. До І дієвідміни належать дієслова: а) жити, знати, біліти, шити; б) сидіти, стояти, кричати; в) вірити, боятися, муркотіти. Визначити дієвідміну дієслова стелити. 4. Букви е(є) пишуться в особових закінченнях дієслів: а) люб_ш, приход_ш, колот_ш; б) кол_ш, поверта_шся, продовжу_ш; в) сид_ш, пронос_ш, весел_шся. 5. Найбільш поширеним у дієслів є а) суфіксальний спосіб творення; б) префіксальний спосіб творення; в) префіксально-суфіксальний спосіб творення. Доберіть дієслова-антоніми, що відрізняються від поданих префіксами ( напр:. озброїти – роззброїти). Закріпачити, одягти, засекретити, зсипати, зайти. 6. За допомогою часток хай, нехай утворюються форми а) дійсного способу дієслова; б) умовного способу дієслова; в) наказового способу дієслова. З дієсловом у формі наказового способу скласти (пригадати) спонукальне речення.