1891 – 1893 р.р. Навчання Соломії Крушельницької у Львівській консерваторії. Викладачі: з вокалу – професор Валерій. Висоцький; з гармонії – Мечислав Солтис; з грина фортепіано – Владислав Вшелячинський;з дикції – Францішек Висоцький. Навчання закінчила зі срібною медаллю й відзнакою.ppt_x
Запис у дипломі Соломії Крушельницької: "Має всі дані, щоб стати окрасою навіть першорядної сцени... Дзвінкий і дуже симпатичний звук голосу її мецо-сопрано, освіта музична, високе почуття краси, природна зовнішність, сценічна постава, усі прикмети, якими обдарувала її природа, заповідають їй в артистичному світі найкращу будучність".
«Життя оперної артистки трохи нагадує режим атлетів: дисципліна в усьому — строгий розклад годин, поміркована їжа, заборона давати волю своїм забаганкам… Я мала свій режим дня, від якого тільки недуга могла заставити мене відступити. То тільки збоку здається, що професія співака — легкий хліб». Соломія Крушельницька
«Сьогодні Соломія Крушельницька є, безсумніву, однією з провідних співачок оперної сцени. Вона прекрасно модулює своїм свіжим, сильним, чистим і приємнимголосом, демонструючи вміння передаватиз гідним подиву багатством колориту, зідеальною солов’їною чистотою і фіоритурою запал почуттів, простодушністьі тугу». Італійська «Gazzetta di Рarma»:
“Крушельницька — це таке складне явище,що люди навіть не розуміють, що їх найбільше вражає, коли вони слухають її і дивляться на неї.І справді, на неї варто дивитися, так само,як і слухати. Нічого спільного із звичайною примадонною вона не має. З моменту її появи на сцені в уяві слухачів виникають найкращі асоціації та образи. Кожна проспівана фраза відзначається глибоким змістом,кожен рух артистки коректний і красивий. Вже сам вигляд її милує зір, приносить естетичне задоволення”. Джон Дюраль, американський критик
У широкому світі, де вонатріумфально виступала на кращихоперних сценах, її називали«незабутньою Аїдою», «єдиною усвіті Джокондою», «найчарівнішою Чіо. Чіо-сан», «неповторною Галькою»,«ідеальною Брунгільдою»,«неперевершеною Саломеєю», «вражаючою Валькірією», «винятковою Лорелеєю»… У славі
«Як жінка Соломія Крушельницька була незвичайно красивою, елегантною, з вишуканими манерами і разом з тим дуже простою, щирою, сердечною, доброзичливою. Вона однаково ставиласядо людей будь-якого соціального стану, чим викликала до себе прихильність, повагу і симпатії всіх, хто її оточував». Негріта де П’яцціні, музикознавець
Після вистави «Мадам Баттерфляй» зворушений і вдячний Пуччіні надіслав Крушельницькій свій портрет із написом:«Найпрекраснішій і найчарівнішій Баттерфляй» . Пуччіні до кінця життя пам'ятав, як Крушельницька захистила й відстояла в артистичному світі його "Мадам Баттерфляй ". У його кабінеті над письмовим столом висіло фото Крушельницької. Після смерті композитора рідні все залишили так, як було за його життя. Крушельницька й Пуччіні
«Коли бачить, що публіка охочеїї слухає, вона співає на „біс” одну,другу, третю, четверту пісню, а потім,коли вже справді дуже втомиться,сідає за рояль і під власнийакомпанемент проспівує ще кількасвоїх улюблених подільських пісень,» ─ Богдан Дрималик, музикант (Зафіксований факт: після однієї з вистав Крушельницька проспівала «на біс» 17 разів)
Під знаком Долі: Крушельницька й Чезаре Річчоні«Я знала з театру і з літератури, з різних романів, що можна для коханої особи покинути все, зважитись на все, але я не відчувала в собі непереможної пристрасті, яка була б рівнозначна з переворотом. Я дійшла справді поважного віку, поки зрозуміла і відчула те, що нормальні жінки переживають на десять і двадцять років раніше. Це було для мене великим відкриттям. Бачите, як дивно іноді складається життя артистки. Всі вважали мене дуже досвідченою і навіть хитрою, а я була страшенно наївною»
“… це була дивовижна жінка з величезним почуттям гумору та смаку… Її називали найелегантнішою синьйорою у Віареджо. Любила азартні ігри, сама керувала машиною, вважала, що співачка зобов’язана бути в добрій фізичній формі, людина, яка була не вибагливою у побуті й мужньою до фізичного болю. Надзвичайно сильна внутрішньо і спроможна дати силу іншим. А головне — смілива і рішуча. Відкрита до науки і до праці. Бо, як казала сама, навіть коли людина жила би тисячу років, то завжди мала б чим зайнятися і чому навчатись». Г. Тихобаєва
Ушанування пам’яті Відкрито музей-садибу в селі Біла та музей-кімнату у Львові Відкрито пам’ятник у Тернополі, Засновано Міжнародний конкурс оперних співаків ім. С. Крушельницької Перейменовано на її честь Львівський оперний театрІменем Соломії Крушельницької названо вулиціВипущено ювілейні марку й конверт(1990) та ювілейну монету (1997)Знято документальні фільми про життя й творчий шлях співачки