Мета інтерактивного заняття: Сформувати поняття про конфлікт, типи конфліктів, розвиток і шляхи вирішення, сприяти формуванню безпечної поведінки в конфлікті та небезпечній ситуації.
Цільова група: здобувачі освіти 8-11 класів.
Моя поведінка в конфлікті та небезпечній ситуації практичний психолог Л.В. Ярова
Номер слайду 2
Мета: Сформувати поняття про конфлікт, типи конфліктів, розвиток і шляхи вирішення План: Конфлікт Типи конфліктів Стилі вирішення конфліктів Безпечна поведінка у конфлікті
Номер слайду 3
Конфлікт – це норма життя. Коли вам здається, що в вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс Ч. Ліксон Життя – це процес вирішення нескінченної кількості конфліктів. Людина не може уникнути їх. Вона може вирішити брати участь у виробленні рішень або залишити це іншим Б. Вул
Номер слайду 4
«Важливо не те, що трапилось, а те як ми вийшли з ситуації, що склалася»
Номер слайду 5
Асоціативний кущ КОНФЛІКТ Непорозуміння Стрес Незадоволення Гнів Образа Ворожість Суперечка ФАКТИ ЕМОЦІЇ ДІЇ
Номер слайду 6
Конфлікт-це зіткнення окремих людей чи cоціальних груп, що виражають різні , часом протилежні цілі, інтереси і погляди. Конфлікти-боротьба за цінності і претензії на певний статус, владу, ресурси, у якій метою є нейтралізація, завдання збитків або знищення суперника.
Номер слайду 7
Типи конфліктів Внутрішньоособистісний, тобто конфлікт в середині особистості (бажання піти в кіно та необхідність виконувати домашнє завдання). Міжособистісний, виникає між людьми через відмінності їхніх цілей або інтересів. Між особою та групою. Міжгруповий – соціальні групи(міжетнічні, міжконфесійні конфлікти).
Номер слайду 8
Типи конфліктів Конфлікт цілей виражається в тому, що сторони по різному бачать стан об’єкта в майбутньому. Наприклад, у батьків виникають протилежні точки зору щодо організації дозвілля дитини. Конфлікт пізнання – творчий конфлікт, виникає, коли сторони мають різні погляди , ідеї, думки (є продуктивним). Емоційний (чуттєвий) конфлікт з’являється, коли в основі міжособистісних стосунків лежать різні почуття та емоції людей.
Номер слайду 9
Чому виникають конфлікти? Конфліктна ситуація+ привід (інцидент)= КОНФЛІКТ КС-це протиріччя, що нагромадилися створючи причину конфлікту; І-збіг обставин, що є приводом конфлікту; К-конфлікт.
Номер слайду 10
11 табу в конфліктній ситуації 80% конфліктів виникає не за бажанням учасників, а через особливості людської психіки, яким ми не надаємо великого значення. Конфліктогени - це слова, дії (або бездіяльність) здатні привести до конфлікту. Всі конфліктогени можна віднести до одного з видів: прагнення до переваги, прояв агресії, прояв егоїзму. 1.Критично оцінювати партнера. 2.Приписувати йому погані наміри. 3.Демонструвати знаки переваги. 4.Звинувачувати і приписувати лише партнеру відповідальність. 5.Ігнорувати його інтереси. 6.Бачити все тільки зі своєї позиції. 7.Зменшувати заслуги партнера і його вклад. 8.Перебільшувати свої заслуги. 9.Дратуватися, кричати, нападати. 10.Зачіпати «больові точки» та вразливі місця партнера. 11.Обрушувати на партнера безліч претензій.
Номер слайду 11
Схема «Айсберг» Позиції (вимоги, ЩО люди кажуть, що вони хочуть… ) Інтереси, потреби, відчуття Запитати (ЧОМУ люди хочуть, що вони кажуть…) Ключ до успіху – переключити дискусію від позицій до потреб учасників ЧОМУ?
Номер слайду 12
Експрес-діагностика Як часто ви поводитесь у конфліктній ситуації? Часто- 3 Іноді- 2 Рідко- 1 1. Погрожую, можу застосувати силу. 2. Намагаюся прийняти точку зору протилежної сторони. 3. Шукаю компроміс. 4. Припускаю, що не правий, навіть, якщо не можу в це повністю повірити. 5. Уникаю суперника. 6. Бажаю будь-що досягти своїх цілей. 7. Намагаюсь з’ясувати з чим, я погоджуюсь, а з чим - категорично ні. 8. Йду на компроміс. 9. Здаюсь… 10. Змінюю тему… 11. Настирливо повторюю одну й ту саму думку, доки не досягну свого. 12. Намагаюсь знайти причину суперечки, з чого все почалось. 13. Дещо поступаюся й тим самим підштовхую іншу сторони до поступок. 14. Пропоную мир. 15. Намагаюся перетворити все на жарт.
Номер слайду 13
Експрес-діагностика Тип «А»-1, 6, 11 тип «Б»- 2, 7, 12 тип «В»- 3, 8, 13 тип «Г»- 4, 9, 14 тип «Д»- 5, 10, 15 Акула Сова Лисиця Ведмежа Черепаха
Номер слайду 14
Стиль поведінки у конфліктній ситуації К.У.Томас, Р.Х.Кілменн 1. Черепаха (ухиляння). 2. Акула (суперництво). 3. Плюшевий ведмедик (пристосування). 4. Лисиця (компроміс). 5. Сова (співробітництво).
Номер слайду 15
Ввічливість і тактовність сприятимуть запобіганню ескалації конфлікту. Ескалація конфлікту — це загострення протиріч між співрозмовниками. Але потрібно пам'ятати, що конфлікти між людьми можуть бути конструктивними (направленими на розвиток відносин, здійснення спільної діяльності) .
Номер слайду 16
ПЕРЕДБАЧАТИ + УНИКАТИ + ДІЯТИ Формула безпечної поведінки
Номер слайду 17
ПРИНЦИПИ ВІДНОВНОГО ПІДХОДУ Конфлікт – це потенціал для особистісного росту та розвитку стосунків. Повага до особистості, віра у її здатність вирішувати конфлікти у найкращий для себе спосіб, “право на конфлікт”. Відповідальність у стосунках та по відношенню до інших. Відповідальність – дія по виправленню наслідків. Увага акцентується на розв’язанні конфлікту та досягненні порозуміння, а не на пошуку винних.
Номер слайду 18
ПІДХОДИ ДО ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТІВ Інтерес Закон Сила
Номер слайду 19
Щоб запобігти ескалації конфлікту, слід уміти вчасно розпізнати конфліктну ситуацію, з’ясувати її причину поводитися чемно, не вживати образливих слів уникати категоричних слів «завжди», «ніколи», «нізащо» не зневажати і не принижувати співрозмовника не насміхатися над ним стримувати власні емоції, уміти розуміти емоції співрозмовника уважно слухати і не перебивати бути чесним і щирим у словах і виявах почуттів під час розмови не вихвалятися, не повчати уговорити завжди про конкретні ситуації, не узагальнювати відстоювати власну точку зору, але не тиснути на співрозмовника намагатися порозумітися не боятися визнавати помилки, вибачатися не провокувати й не піддаватися на провокацію конфлікту: не відповідати образою на образу
Номер слайду 20
«Самий сильний той, у кого є сила керувати самим собою…» Сенека У презентації використано матеріали інтернет видань “На урок” та “Всеосвіта”