Музичний диктантяк основний засіб розвитку музичного слуху
Номер слайду 2
Сольфеджіо – дисципліна, яка сприяє розвитку музичного слуху. Музичний диктант концентрує ладові, інтонаційні, метроритмічні труднощі, виховує слухову пам’ять, організовує увагу, тренує навик усвідомлення мелодики
Номер слайду 3
Складний процес запису диктанту «чую – розумію – записую» вимагає не тільки певних знань, рівня розвитку слуху, але й спеціальної підготовки, навчання. Робота над диктантом в класі сольфеджіо повинна ставити своєю метою розвиток внутрішнього слуху і музичної пам'яті
Номер слайду 4
Є два основні методи проведення музичного диктанту: Запис слідом за програванням. Полягає в тому, що педагог пропонує записувати ноти в процесі прослуховування музичного диктанту. Запис диктанту по пам'яті. Учні спочатку повинні запам'ятати мелодію, а потім записувати її по пам'яті. Цей метод дозволяє викладачеві грати виразно, повністю зберігати художній образ мелодії, завдяки чому учневі легше запам'ятати мелодію, ясно відчути її характер, форму, ритм.
Номер слайду 5
Найдоцільнішою слід визнати ту техніку запису, при якій учень працює, не втрачаючи часу. Її можна назвати комбінованою. Не виключайте можливості запису під час виконання, якщо це не йде на шкоду сприйняття цілого. Але диктант краще записувати частинами, нарисами, з порожніми проміжками, фіксуючи опорні звуки, частково записуючи ритмічний малюнок.
Номер слайду 6
Форми музичного диктанту: Усний диктант. Ритмічний диктант. Диктант по пам’ятіДиктант з попереднім аналізом. Графічний диктант. Диктант з помилками. Диктант «з пропусками»Регістровий диктант. Ескізний диктант. Підбір мелодій з подальшим записом. Запис мелодій, без підбору
Номер слайду 7
Підбір мелодій для диктанту: Мелодії, знайомі учням скорочують час для їх запам’ятовування. Мелодії квадратної структури. Чітко спрямована мелодія. Складні мелодії залучаються на більш пізньому етапі написання музичних диктантів
Номер слайду 8
Умови для початку роботи над диктантом:- Учні володіють вільно нотним записом- Учні володіють елементарними навичками співу, вміють доспівувати нотами невеликі фрази- Знають клавіатуру- Знають тривалості- Вміють записати на одній ноті ритмічний малюнок- Розрізняють напрямок мелодії
Номер слайду 9
Підготовчі вправи до диктанту:1. Запам'ятати без попереднього проспівування невелику фразу і відтворити її на нейтральний склад або з текстом.2. Робота з драбинкою (стовпчиком) сприяє розвитку ладового мислення учня, їх швидкої кмітливості, до того ж оживляє урок. Коли початкові навички будуть добре освоєні групою, слід ввести нові вправи:• після установки викладач на фортепіано в повільному темпі виконує звуки тональності в різній послідовності, учні слідом за вчителем співають кожен звук, називаючи його в певній тональності (розвиток швидкості реакції учнів).• спів відрізків гами від будь-якого звуку до тоніки тональності (але не навпаки).• слухати і співати ступені тональності учні повинні також вдома щодня по 5-10 хвилин. Якщо учні не займатимуться сходинками вдома, робота диктантом приречена на невдачу.• усні диктанти (спів на склади або з назвою звуків і тактуванням) невеликих поспівок слідом за програванням.
Номер слайду 10
Особливу увагу потрібно приділяти вправам, які готують учнів до сприйняття мелодій невеликої протяжності. Такими вправами є:1. Запам'ятовування і спів напам'ять з назвою нот просольфеджованної 2-3 рази найпростішої чотиритактної мелодії (можна і вісім тактів повторної будови).2. Короткі, дво-, чотиритактові диктанти.3. Усні диктанти за методом: "два такти граються, два співаються". Це робиться так: після налаштування в певній тональності за вказівкою педагога дається 1 такт тактування у розмірі 2/4 без музики. Далі педагог грає 2-тактову фразу. Без будь-якої перерви учні співають цю фразу, називаючи звуки тональності. Потім викладач грає новий диктант і т. д. Це вправа являє собою усний диктант, у якому бере участь весь клас. Воно розвиває музичну пам'ять і швидке орієнтування в звуковисотності, що дуже важливо при написанні диктантів.
Номер слайду 11
Організація процесу запису диктанту: Диктант проводиться не на початку і не в кінці уроку. Грається диктант 6-8 разів. Час для роботи над диктантом – не більше 20-30 хвилинІнтервал між програваннями – 1,5-2 хвилини