Є два основні методи проведення музичного диктанту: Запис слідом за програванням. Полягає в тому, що педагог пропонує записувати ноти в процесі прослуховування музичного диктанту. Запис диктанту по пам'яті. Учні спочатку повинні запам'ятати мелодію, а потім записувати її по пам'яті. Цей метод дозволяє викладачеві грати виразно, повністю зберігати художній образ мелодії, завдяки чому учневі легше запам'ятати мелодію, ясно відчути її характер, форму, ритм.
Найдоцільнішою слід визнати ту техніку запису, при якій учень працює, не втрачаючи часу. Її можна назвати комбінованою. Не виключайте можливості запису під час виконання, якщо це не йде на шкоду сприйняття цілого. Але диктант краще записувати частинами, нарисами, з порожніми проміжками, фіксуючи опорні звуки, частково записуючи ритмічний малюнок.
Підготовчі вправи до диктанту:1. Запам'ятати без попереднього проспівування невелику фразу і відтворити її на нейтральний склад або з текстом.2. Робота з драбинкою (стовпчиком) сприяє розвитку ладового мислення учня, їх швидкої кмітливості, до того ж оживляє урок. Коли початкові навички будуть добре освоєні групою, слід ввести нові вправи:• після установки викладач на фортепіано в повільному темпі виконує звуки тональності в різній послідовності, учні слідом за вчителем співають кожен звук, називаючи його в певній тональності (розвиток швидкості реакції учнів).• спів відрізків гами від будь-якого звуку до тоніки тональності (але не навпаки).• слухати і співати ступені тональності учні повинні також вдома щодня по 5-10 хвилин. Якщо учні не займатимуться сходинками вдома, робота диктантом приречена на невдачу.• усні диктанти (спів на склади або з назвою звуків і тактуванням) невеликих поспівок слідом за програванням.
Особливу увагу потрібно приділяти вправам, які готують учнів до сприйняття мелодій невеликої протяжності. Такими вправами є:1. Запам'ятовування і спів напам'ять з назвою нот просольфеджованної 2-3 рази найпростішої чотиритактної мелодії (можна і вісім тактів повторної будови).2. Короткі, дво-, чотиритактові диктанти.3. Усні диктанти за методом: "два такти граються, два співаються". Це робиться так: після налаштування в певній тональності за вказівкою педагога дається 1 такт тактування у розмірі 2/4 без музики. Далі педагог грає 2-тактову фразу. Без будь-якої перерви учні співають цю фразу, називаючи звуки тональності. Потім викладач грає новий диктант і т. д. Це вправа являє собою усний диктант, у якому бере участь весь клас. Воно розвиває музичну пам'ять і швидке орієнтування в звуковисотності, що дуже важливо при написанні диктантів.