Ефективність навчання в сучасній школі залежить від уміння вчителя обрати метод, прийом навчання в конкретних умовах для кожного уроку. Метод навчання — спосіб упорядкованої, взаємопов'язаної діяльності вчителів та учнів, спрямованої на вирішення завдань освіти, виховання і розвитку в процесі навчання. Складовим елементом методу навчання є прийом навчання.
Жанри художніх творів казка як фольклорний художній твірбайка, її жанрові особливостіоповідання як невеликий розповідний художній твірвірш – рима, ритм, настрій у віршімалі фольклорні жанри (прислів’я, приказки, загадки, скоромовки, лічилки)особливості дитячих творів науково – пізнавального зміступ’єса, її відмінність від інших жанрів
Робота з казкою Казкотерапія – це інтегрована діяльність, уякій дії уявної ситуації пов’язані з реальним спілкуванням, що спрямоване на самостійність,активність, творчість, регулювання дитиноювласного емоційного стану. Казкотерапія сприяєрозвитку: активності самостійності емоційності; творчості; зв’язного мовлення.
Прийоми роботи з казкою Переписування і дописування авторських казок. Зміна назв знайомих казок. Введення частки не у зміст казки. Об'єднання декількох казок – народження новоїКазковий трикутник. Розповідь “ навиворіт ”Новий герой казки. Салат із казок. Додавання у казку чарівних предметів. Розповідь казок (від імені інших осіб)
Робота з оповіданням. Технологія «Мої думки». Скласти свій фінал твору. Змінити сюжет твору. Наділити героя іншими якостями. Ввести нових героїв у твір. Змінити місце діїПеренести героїв твору у нові обставини. Намалювати комікси до твору«Крокуй і думай» Трихвилинне есе. Крісло автора
Завдання для вчителів Чому мама так хвалить? Василь Сухомлинський Пішла мама на роботу, а вдома залишилась шестирічна дівчинка Люда. Вона ще не ходить до школи. Мама сказала Люді, щоб вона курей нагодувала й квіти полила. Люда нагодувала курей і полила квіти. А подам думає: "Зварю борщу. Мама прийде з роботи втомлена. Хай відпочине". Зварила Люда борщу, попробувала. Борщ несмачний... Оце буде мама сваритися, що вона несмачного борщу наварила. Прийшла мама з роботи. Здивувалась, що Люда зварила страву. Насипала борщу, їсть і хвалить:- Ой смачного ж ти борщу зварила, дочко. Люді ніяково слухати ці слова. Садже вона пробувала борщ - він несмачний. Думає Люда: "Чому ж мама так хвалить?" Написати протягом 3 хвилин те, що спадає на думку про прочитаний твір.
Робота над творами науково-пізнавального змісту За жанровою та тематичною різноманітністю – це оповідання, пізнавальні казки, повісті про явища природи, історичні події, видатних особистостей, відкриття в різних галузях знань.«Снігова куля» Поспівчувати героєві твору та заспокоїти його. Зробити моделі, аплікації, об'ємні вироби до твору з наявних матеріалів. Складання чистомовок, що безпосередньо стосуються твору. Наприклад:шпа-шпа-шпа — чекаємо шпака, шпи-шпи-шпи — десь летять вони, шпу- шпу-шпу — я давно їх жду.
Робота з віршем. Вправи:«Аплодисменти»«Знайди пару»«Підбери риму»«Третій (четвертий) зайвий»«Знайди помилку»“Заміни вираз словом»Гра « Джерельце» Гра « Хто останній »Гра "Нісенітниця“„Вірш за початком”Техніки віршування: Лімерик. Буриме. Акровірш. Тавтограма. Хокку«Вірші про нас та світ навколо нас»Каламбури. Синквейн Сенкан
Робота з байкою Особливі, притаманні тільки байці особливості, які відрізняють її від інших жанрів, а саме:будова байки: твір складається з двох частин, перша з яких зображує подію чи передає розповідь про неї, друга є мораллю; у більшості байок розповідна частина є своєрідним оповіданням з гострим конфліктом, ця частина часто будується у формі діалогу;різноманітність персонажів байки: ними можуть бути як люди, так і тварини й рослини, а також предмети;алегоричність розповіді, її повчальний характер.
Робота з прислів’ями «Додай слово» «Роз’єднай слова» Понови слова і прочитай прислів’я. «Знайди пару», «Утвори пару» «Збери прислів’я»«Телеграф»дібрати прислів’я – заголовок до твору;переказати твір використавши прислів’я;скласти план з використанням прислів’їв;вибірковий переказ (опис природи) з включенням прислів’я;.прочитати уривок до певного прислів’я;дібрати прислів’я, що характеризують певного героя;дібрати прислів’я на задану тему;дібрати прислів’я до певної ілюстрації;дібрати прислів’я до епізоду, що ілюструє головну думку твору;інсценізація прислів’я.