Правила мовознавчого турніру. Забороняється порушувати дисципліну під час турніру. Якщо вболівальники викрикують, голосно розмовляють один з одним або підказують команді, то з рахунку їхньої команди знімається 1 бал. Команді забороняється викрикувати правильні відповіді. На підготовку до відповіді кожній команді дається 3 хв. Якщо команда готова до відповіді, капітан піднімає руку. Кожен учасник команди повинен бути задіяним в турнірі, тобто відповісти на будь-яке питання. Капітан команди має називати імена тих учасників, які даватимуть відповіді. Не забувайте, що головне не перемога, а участь. Бажаємо успіхів!!!Україна єдина
ПЕРШИЙ КОНКУРС «ОДНИМ СЛОВОМ»Завдання: Дати відповідь однимсловом. Запитання для І команди1. Винагорода, яку вручають переможцевів конкурсі. 2. Масове інфекційне захворювання.3. Музичний супровід.4. Льодова гора, що плаває в морі. 5. Слова, що мають протилежне значення.6. Завіса з тканини на дверях.7. Певний режим харчування.8. Відступ у першому рядку тексту.9. Прохід, прокладений під землею.10. Жорстока самовладна людина.
Запитання для ІІ команди1. Особа, яка очолює вищий навчальнийзаклад. 2. Людина, що ставить над усе свої власніінтереси.3. Передова частина якоїсь суспільної групи. 4. Слова, різні за звучанням, але близькі зазначенням. 5. Умовні знаки для секретного письма.6. Той, хто любить свою батьківщину. 7. Розмова між двома особами.8. Пристосування живих організмів докліматичних умов.9. Старовинне слово, що вийшло з ужитку.10. Особа, яка виголошує промову.
ДРУГИЙ КОНКУРС «ТИ - СТИЛІСТ»Завдання: Прочитайте поданий текст, дайте йому назву,доберіть з дужок потрібне за змістом слово підкресліть його. Розкажіть про роль синонімів та художніх означень у тексті. І команда Стояла (безвітряна, спокійна, лагідна, тиха) погода. Дереваніби (заціпеніли, заклякли, заніміли, застигли) в непорушнійтиші. Здавалося, що й вітер вирішив (передихнути, відпочити,втомитись, перевести подих) від праці. (Здоровенні,гігантські, велетенські, титанічні, колосальні) сосни нібизаснули на мить. І над усім цим розкинулось (безхмарне,прозоре, ясне, чисте) небо без жодної хмаринки.
Завдання: Прочитайте поданий текст, дайте йому назву, доберіть з дужок потрібне за змістом слово підкресліть його. Розкажіть про роль синонімів та художніх означень у тексті.ІІ команда Над містом прогриміла, як святковий салют, (бурхлива,оглушлива, приголомшлива) перша весняна гроза. І ринув(проливний, заливний, сильний) дощ. Головною вулицею,затопивши проїжджу частину, стрімко нісся (бурхливий,шумний, скажений) потік. Увесь транспорт зупинився. І тільки хлопчаки в (радісному, безтурботному) пустуванні,пританцьовуючи від задоволення, хлюпають (босими,загорілими) ногами в цій (тінявій, несподіваній) річці.
ТРЕТІЙ КОНКУРС «ХТО УВАЖНІШИЙ»Завдання: Підкреслити другу букву в кожному першому однорідному члені речення. Ці букви складають закінчення мудрої поради американського соціолога Каргені:«Даруймо людям те, що…». Охлялий чи хворий. Добреабо погано. Очі та вуха. Чесно йвідверто. І сміх і гріх. Мороз чивідлига. І сміливі й боязкі. Якбатьки, так і діти. Чи сто, чидвісті. І ми і ви. Не тільки свої, ай чужі. І ліс і поле. Один, а недва. То сніг, то дощ. І дивно, ілячно. Ні охоти, ні бажання.
ЧЕТВЕРТИЙ КОНКУРС «ЯК БУДЕ УКРАЇНСЬКОЮ?»Завдання: Перекласти слова тасловосполучення українськоюмовою.І команда Случай, в большинстве случаев, в случае чего, в случае необходимости,искать случая, во всяком случае, по случаю праздника, благоприятный случай,предоставился случай, несчастный случай.
П’ЯТИЙ КОНКУРС «ХТО НАЙУВАЖНІШИЙ РЕДАКТОР»Завдання: Відредагуйте речення відповідно до норм сучасної мови й запишіть їх.І команда 1. Я тепер дивлюся на все це другими очима. 2. У другий раз будеш розумніший. 3. В якій годині починаються заняття? 4. Ви не скажете, котре сьогодні число? 5. Це моя сама ближча подруга. 6. Я можу відповісти на любе питання. 7. Дякую Вас за щиру пораду.
ШОСТИЙ КОНКУРС «НЕ ПОМИЛЮСЯ»Завдання: Поставити наголос у словах.І команда Вимова, апостроф, зупинка, разом, середина, малярство, мабуть, квартал, кілометр, атлас (тканина), білковий,боязнь, вигадник, заочні, знаскоку, батьківщина (спадок). ІІ команда Вірші, портфель, ім’я, дефіс, завжди, український, урочистий, листопад, предмет, до безтяму, блудник, верхи (прислівник), вигода (користь),зачіска, знамено, течія.
СЬОМИЙ КОНКУРС «ЛОВИ МОМЕНТ»Завдання: Виправіть помилки, допущені в тексті. І команда Київ Людина без Вітчизни соловей без пісні. Наша Вітчизна україна. Столиця україни Київ. Місту стало тісно на правому березі, і він ступив багатирським кроком на лівий. Кілька мостів з’єднує два береги Дніпра. Через один із них на лівий берег линуть голубі експреси метрополітену. Із весоти придніпровських круч видніїться величезна панорама нового району столиці. Дарниця промисловий центр лівобережя. На місці жовтих пісків, зелених сосон лехко здіймаюця увись безкінечні квартали будинків…
Завдання: Виправіть помилки, допущені в тексті. ІІ команда. Київ Це чудове місто приваблює туристів з усього світу.Історичні памятки києва є надзвичайно цікавими. Справжня пирлина серед них Софія Київська. Вонабула збудована в одинадцятому століті. Оздобленясобору мозаїки та фрески. Мозаїками називаютьзображення із шматочків різнокольорового скла. Фреска настінний розпис. Київ дуже давнє і водночас вічно молоде місто.
ДЕВ’ЯТИЙ КОНКУРС «ЮНІ ЛІНГВІСТИ» Завдання: Розв’яжіть лінгвістичну задачу. Лінгвістичний ключ Записати спочатку речення з простим дієслівнимприсудком, потім – зі складеним дієслівним , і зрештою – зі складеним іменним. Чудово відпочили в лісі. Він не може стриматись. Око озерця блакитне. Осінь тихо надійшла. Ушістьох маємо виконати. Сад неначе молоком облитий. Омолодився дуб навесні.