ПИТАННЯ, ЯКІ РОЗГЛЯНЕМО: 1. Освітні втрати, прогалини, розриви: розуміння понять та чинники.2. Чому стільки галасу довкола освітніх втрат або що буде, якщо діти «трохи недовчаться»?3. Способи надолуження та компенсації освітніх втрат.4. Переосмислення освітньої політики НУШ відповідно до нових умов і викликів.5. Кращі інновації та запозичені й адаптовані алгоритми.6. Освітні втрати здобувачів освіти: вимірювання й компенсація на рівні громади й ЗЗСО (поради та рекомендації засновникам, керівникам, педагогам). Варіанти компенсації освітніх втрат.7. Ефективний навчальний рік8. Висновки. Як компенсувати дітям втрачені можливості?
1. ОСВІТНІ ВТРАТИ, ПРОГАЛИНИ, РОЗРИВИ: РОЗУМІННЯ ПОНЯТЬ ТА ЧИННИКИМОЖЛИВЕ Й НЕМОЖЛИВЕ, щоб забезпечити право молодого покоління на освіту. ПРОБЛЕМА НАВЧАЛЬНИХ ВТРАТ І НАВЧАЛЬНИХ РОЗРИВІВ в нашій країні Є УКРАЙ ГОСТРОЮ й потребує якнайшвидшого НАПРАЦЮВАННЯ КОМПЛЕКСУ ДІЙ (як на рівні держави, так і в кожному закладі освіти), СПРЯМОВАНИХ НА ЇЇ РОЗВ’ЯЗАННЯ
НАВЧАЛЬНІ ВТРАТИ Й НАВЧАЛЬНІ РОЗРИВИ: СУТНІСТЬ І ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОКпро освітні втрати більшість дослідників зосереджують свою увагу на втратах у навчанні (LEARNING LOSSES)У широкому сенсі ОСВІТНІ ВТРАТИ = ВТРАТА МОЖЛИВОСТЕЙ ДЛЯ ВСЕБІЧНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ – інтелектуального, соціального, емоційного, психологічного тощо. НАВЧАЛЬНІ РОЗРИВИ = значна та стійка різниця в академічній успішності між різними групами (категоріями) учнівства
закриття закладів освіти;соціальні та економічні проблеми;відсутність дитини на уроках (пов’язана зі здоров’ям тощо);літні канікули та інші перерви у навчанні;неефективне навчання (як з боку вчителя так і з боку учня);складнощі, пов’язані з випускним роком;неоптимальний розклад освітнього процесу;завищені вимоги до учнів; недостатнє фінансування закладів освіти;пандемія; війна;надзвичайні ситуації природного характеру. ОСНОВНІ ЧИННИКИ «ОСВІТНІХ ВТРАТ/ПРОГАЛИН/РОЗРИВІВ»:
Реалії навчання У 2022-2023 навчальному році2/3 навчальних днів відбулися з перериванням на повітряні тривогимайже 1 місяць учні провчилися в укриттяхкожен ІІІ навчальний день зазнавав відключення електропостачання та інтернету. Кожна ІV ніч була без сну (а в травні майже всі ночі були безсонними)За підрахунками батьків 5-А класу, учні вчилися офлайн в школі лише 7 місяців за 4 роки. Знаннєві втрати та розриви
НА ВИНИКНЕННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ МОЖУТЬ ВПЛИВАТИ Й ІНШІ ФАКТОРИ: Бойові дії та окупація. Повітряні тривоги. Виїзд учнівства за кордон. Переїзд у межах України Відключення електроенергії через обстріли критичної інфраструктури в УкраїніПроживання в зоні активних бойових дій. Психологічний стан дітей і вчителів. Руйнування закладів освіти. СТРУКТУРНІ ЧИННИКИ, ЯКІ МОЖУТЬ НАКЛАДАТИСЯ НА НАСЛІДКИ, СПРИЧИНЕНІ ПАНДЕМІЄЮ І ВІЙНОЮ: Доходи родини. Освіта батьків. Залученість батьків, умови для навчання. Освітнє середовище
ОСНОВНІ ЧИННИКИ ОСВІТНІХ ВТРАТ: труднощі дистанційного навчання, недостатній рівень розвитку в учнів уміння самостійно вчитися, потреба в постійному зворотному зв’язку з педагогом, недостатня підготовленість учителів до використання засобів дистанційного навчання, а батьків – до підтримки дітей у нових освітніх умовах. ОСВІТНІ ВТРАТИ – ЯК СНІГОВА КУЛЯ: якщо існують прогалини на певному рівні освіти, то ці прогалини зумовлюють наступні прогалини
2. ЧОМУ СТІЛЬКИ ГАЛАСУ ДОВКОЛА ОСВІТНІХ ВТРАТ або ЩО БУДЕ, ЯКЩО ДІТИ «ТРОХИ НЕДОВЧАТЬСЯ»?Якщо освітні втрати не подолати вчасно та ефективно, це принесе значні збитки економіці держави на десятиліття вперед. Люди з повноцінною освітою 1. ефективно працюють2. ведуть здоровий спосіб життя, мають кращий фіз.стан3. Працюють в органах державної влади і державних установах 4. соціально активні, надійні для країни.5. Сприяють розвитку, зміцненню та збагаченню УКРАЇНИ!
3. Способи надолуження та компенсації освітніх втрат. КОРОТКОСТРОКОВІ та СЕРЕДНЬОСТРОКОВІ ЗАХОДИ:- Предметні моніторинги на національному та загальношкільному рівні, їх порівняльний аналіз- Компенсаторні консультації- Тренінги, консультації, семінари для педагогів та батьків з метою надання індивідуальної підтримки учнівству (тижні партнерства, школа свідомого батьківства, тренінги ЦПРПП)- Розвивати цифрові навички учасників освітнього процесу ДОВГОСТРОКОВІ ЗАХОДИ:запровадження стратегій навчання впродовж життя та освіти дорослихдетальний аналіз і вивчення переваг та вдалих практик, в тому числі дистанційного навчанняналагодження співпраці на різних рівнях освіти: місцевому, регіональному, національному та міжнародному.
ВИРІВНЮВАЛЬНІ ЗАНЯТТЯ (індивідуальні додаткові заняття з учителем або виокремлення групи учнів, які потребують допомоги); АДАПТИВНЕ НАВЧАННЯ (поглиблена діагностика, поділ учнів на групи за освітніми потребами, рівнем сформованості ключових компетнтностей); ПРОГРАМИ НАДОЛУЖЕННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ Заходи, які розглядаються як потенційні для подолання навчальних втрат в Україні:
Заходи, які розглядаються як потенційні для подолання навчальних втрат в Україні: Другорічництво. Іноді такий рік називають компенсаторним / реабілітаційним. Навчання під час канікул. Додаткові заняття (курси) для учнів за державний кошт. Створення інтеграційних класів або груп для учнів з вивчення окремих предметів. Перегляд освітніх програм із метою їх адаптації до потреб учнівства. Розроблення додаткового якісного освітнього контенту. Забезпечення курсів для вчителів із питань ефективних технологій подолання навчальних втрат / методична підготовка до роботи з учнями. Посилення шкільної автономії та взаємодії й співпраці
ЦІЛЬОВІ ЗАХОДИ ЗЗСО №243 для надолуження освітніх втрат учнів у важкі соціальні періоди. Навчання під час канікул - Компенсаторні консультаціїПерегляд освітніх програм із метою їх адаптації до потреб учнівства – перерозподіл годин типової освітньої програми з урахуванням запитів здобувачів освіти, посилення інваріантної складової освітньої програми ЗЗСО №243 Розроблення додаткового якісного освітнього контенту – презентації до уроків, відеоролики, тестові завдання на освітніх платформах тощо Вирівнювальні заняття – індивідуальні консультації Короткострокові програми, один із варіантів яких – додаткові дистанційні консультації для учнів на сімейній формі навчання
У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ МАЄМО ВРАХУВАТИ:подолання освітніх втрат, формування соціально-емоційних навичок і життєвої стійкості, психологічну підтримку,стрімкий розвиток цифровізації, уміння вчителів користуватися цими інструментами онлайн і офлайн. У Міністерстві освіти та науки опублікували ВІЗІЮ МАЙБУТНЬОГО ОСВІТИ І НАУКИ, що відображає її цілі та принципи розвитку. ВПРАВА «МІСІЯ + ВІЗІЯ СУЧАСНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ»
ВІЗІЯ МАЙБУТНЬОГО ОСВІТИ І НАУКИстворення гідних умов праці, справедлива оплата, нова парадигма навчання та особистісного розвитку, підтримка ментального здоров’я, свобода вибору, безпека, широкі можливості для самореалізації, сучасний простір для навчання та розвитку, висока якість освіти, безбар’єрність для дітей. Створення такої освіти, яка гарантуватиме безперервність навчання впродовж життя, можливість здобути нові кваліфікації та змінити професійний шлях для дорослих.
5. КРАЩІ ІННОВАЦІЇ ТА ЗАПОЗИЧЕНІ Й АДАПТОВАНІ АЛГОРИТМИДО НОВИХ УМОВ І ВИКЛИКІВ ТРЕБА НЕ ЗВИКАТИ, А АКТИВНО ЗМІНЮВАТИ: знаходити швидкі та дієві способи покращення освітнього процесу. ТРИМАТИ ОЧІ ШИРОКО РОЗПЛЮЩЕНИМИ, намагатися ВЗЯТИ ВІД СВІТУ ТЕ, ЩО ВІН ГОТОВИЙ НАМ ДАТИ, особливо нині, коли Україна відстоює свободу Європи. ДОСВІД ШВЕЦІЇ З ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТмапи сильних сторін і потреб кожного учня, відкриті платформи репетиторства, додаткові цифрові освітні ресурси, літні школи й табори для подолання освітніх втрат, адаптація освітніх програм
2. НАЦІЄТВОРЧІ ПРЕДМЕТИ ПОНАД УСЕ!Юні українці, попри всі травматичні події, пишаються сьогодні, що вони українці. І вони повинні вчитися цієї УКРАЇНСЬКОСТІ3. ТРАВМОВАНИХ ВІЙНОЮ ДІТЕЙ НАВЧИТИ ЩАСТЯполітика добробуту в освіті«Добробут» 97 разів у Стандарті освіти. ЯК НАВЧИТИ ДОБРОБУТУ, ЯКА ЦІЛІСНА СИСТЕМА ЙОГО ВПРОВАДЖЕННЯ?
6. ОСВІТНІ ВТРАТИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ: ВИМІРЮВАННЯ Й КОМПЕНСАЦІЯ НА РІВНІ ГРОМАДИ Й ЗЗСО (дії засновників, керівників, педагогів)Український центр оцінювання якості освіти наразі напрацьовує діагностичний інструментарій для визначення освітніх втрат. Державна служба якості освіти України провела дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/23 н. р..* Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни проведене Державною службою якості освіти України за підтримки ініціативи «Збереження доступу до шкільної освіти», що впроваджується проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), у грудні 2022–січні 2023 року та презентоване 19 квітня 2023 року.
Дії ОРГАНІВ ВЛАДИ:забезпечити проведення загальнонаціональних моніторингів результатів навчання учнів під час дії правового режиму воєнного стану;розвивати систему освітніх вимірювань/оцінювань;розробити програму надолуження освітніх втрат у результатах навчання здобувачів освіти (національна система тьюторингу);продовжити роботу із забезпечення здобувачів освіти сучасними цифровими засобами навчання (особливо у сільській місцевості та для дітей з малозабезпечених сімей);інвестувати у професійних розвиток і підтримку педагогів;спільно з Державною службою якості освіти вжити заходів щодо відновлення під час правового режиму воєнного стану інституційних аудитів ЗЗСО (з дотриманням безпекових умов);створити умови для розвитку діагностичних інструментів як складової дидактичного забезпечення освітнього процесу (кожна навчальна програма має містити інструмент для оцінювання результатів навчання, передбачених Державними стандартами загальної середньої освіти)РЕКОМЕНДАЦІЇ З КОМПЕНСАЦІЇ ВТРАТ У РЕЗУЛЬТАТАХ НАВЧАННЯ УЧНІВ(за матеріалами Державної служби якості освіти)
ДІЇ ЗАСНОВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ:завершити процес оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти в територіальній громаді;забезпечити умови для повернення до очного/змішаного навчання, особливого у закладах освіти, що розташовані у сільській місцевості (забезпечення укриттів);зібрати інформацію про учнів, які не мають засобів для навчання;забезпечити учнів вразливих категорій засобами для дистанційного навчання;забезпечити фінансування варіативної складової навчальних планів.* Зазначені рекомендації надані на розгляд Міністрові освіти і науки України та представлені Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.
ВИКОНАННЯ РЕКОМЕНДАЦІЙ МОН ПЕДАГОГІЧНИМ КОЛЕКТИВОМ ЗЗСО №243:забезпечити моніторинг результатів навчання здобувачів освіти з використанням діагностичного інструментарію;здійснювати адаптивне гнучке планування, яке б передбачало перерозподіл навчального часу між темами, або розробляти власні навчальні програми, коригуючи зміст та результати навчання з урахуванням виявлених освітніх втрат;продовжити працювати над створенням методичної системи підтримки індивідуальної освітньої траєкторії учнів шляхом проведення індивідуальних занять, факультативів відповідно до навчального плану та / або за запитами учнів, консультацій з учнями для усунення прогалин у знаннях із предмету, розробки завдань різних рівнів складності для окремих учнів;посилити роботу в частині надання підтримки педагогічним працівникам щодо підвищення кваліфікації та професійного вдосконалення з питань методики роботи в умовах змішаного навчання;використовувати години варіативної складової шляхом запровадження інд. і групових консультацій для учнів;організувати роботу пришкільних (мовних, математичних, природничих тощо) таборів, запровадити «навчальні канікули»;розробити стратегії адаптації освітнього процесу закладів освіти до роботи в умовах зміни режимів навчання
ПРОПОЗИЦІї ВЧИТЕЛІВ УКРАЇНИ ЩОДО ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ: Збільшити кількість годин на вивчення окремих предметів. Змінити тижневий розклад:скоротити перервиподовжити навчальний деньзапровадити дистанційні урокизробити 6-денне навчаннястворити школу вихідного дня. Подовжити навчальний рік:скоротити/скасувати канікулизапровадити літні школи
ПРИКЛАДИ НЕДЕРЖАВНИХ ПРОЄКТІВ щодо компенсації освітніх втрат:«Освітній суп» – це безоплатні онлайн-заняття (академічний тьюторинг у малих групах) з урахуванням програми для 5-10 кл.«Залишаємось з Україною» від ГО «Смарт освіта»: безоплатні українознавчі онлайн-заняття ввечері в будні та в суботу.«Catch up-класи» на прикладі Житомирщини за підтримки UNICEFСФОРМУЙТЕ НОВЕ БАЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ, А ТОДІ НАДОЛУЖУЙТЕ ПРОГАЛИНИ
ВИМІРЮВАННЯ ДЛЯ З’ЯСУВАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ = визначити рівень опорних знань у здобувачів освіти. Моніторинг з предметів освітньої програми дасть змогу скоригувати навчальні програми. З діагностуванням може допомогти: Оцінювання для 5, 7, 9 класів на сайті ВШО. Вчителі можуть створювати свої тести для інших класів за зразками ВШОДля 10–11 класів можна використати завдання ЗНО/НМТ попередніх років (наприклад, на сайті osvita.ua). Власні завдання можна створювати в Google-формах, а також на спеціалізованих платформах.
ПРАКТИЧНІ ВПРАВИ для стабілізації емоційного стану, на згуртування, на формування навичок командної роботи – роздатковий матеріал!ВПРАВА «ПОЗИТИВНІ ТОЧКИ»Масаж зони між лінією росту волосся та брів над очними яблуками. ВПРАВА «ЦЕ ПРО МЕНЕ»Вправа дає відчуття згуртованості, полегшує пошук однодумців. ВПРАВА «ПАНТОМІМА»показати за допомогоюлише жестів, як провели літо
СТРУКТУРА ТА СКЛАДОВІ ЕЛЕМЕНТИ ЕФЕКТИВНОГО УРОКУ від ОСВІТНІХ ЕКСПЕРТІВ:встановлення емоційного зв’язк. Уобговорення, мрії про майбутнє;повторення; дихальні вправи;основна пізнавальна активність;фізичні вправи та руханки;інтерактив, обговорення, гра;підсумки. ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ТА ЕФЕКТИВНА ІНТЕГРАЦІЯ В НАВЧАННІ
НЕ ЗНИЖУВАТИ ВИМОГИ ТА СТАНДАРТИкраще не іспити робити простими, а допомогти дітям так підготуватися, щоб стандартні випробування здавалися їм простими. Складністю може бути мотивація самих учнів. Подолання освітніх втрат НЕ МАЄ СТАТИ ТЯГАРЕМ для вчителя, збільшенням навчального навантаження для нього та на учнів
Розв’язуючи проблему освітніх втрат, варто спрямувати зусилля на те, аби дитина ОТРИМУВАЛА ЗАДОВОЛЕННЯ Й УСПІХ від того, що робить. КЛЮЧОВІ ПРИНЦИПИ ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ:1) Мотивація не лише учнів, а й учителів, директорів, батьків дітей.2) Уніфікація інструментів оцінювання на загальнодержавному рівні.3) Трансформація методів і підходів.4) Синергія та готовність об’єднатися навколо цього питання всім – органам влади, громадським організаціям, вчителям і директорам шкіл, батькам. НИНІШНЯ ОСВІТНЯ КРИЗА – НАЙБІЛЬША І НАЙГІРША ЗА ОСТАННЄ СТОЛІТТЯ
Програма надолуження освітніх втрат в ЗЗСО №243 у 2023-2024 н.р.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Заходи. Терміни. ВідповідальніМоніторингові дослідження з математики, української мови, історії України, англійської мови, фізики грудень 2023, квітень 2023 Кондратьєва В. О, керівники МООпитування учнів, учителів, батьків щодо освітніх втрат за 2023-2024 н.р.жовтень 2023, травень 2024 Опанасюк І. О.«Навчальні канікули» - проведення компенсаторних занять з предметів під час канікулпротягом року. Кондратьєва В. О.,Хоменко Н. О.,вчителіІндивідуальні заняття, факультативи з предметівпротягом року. ВчителіПодвоєнні урокиІІ семестр. Кондратьєва В. О. Навчальні предметні екскурсіїпротягом року. ВчителіЛітні предметні таборичервень 2024 Кондратьєва В. О.,Хоменко Н. О.,вчителіТренінги, семінари, конференції з питання освітніх втрат на різних рівнях (шкільні, міські, всеукраїнські)протягом рокуадмністрація, вчителіСемінар-практикум «Формування інноваційної компетентності педагогів у освітньому процесі на етапі впровадження науково-педагогічного проєкту «Інтелект України»лютий 2023 Кондратьєва В. О.,Хоменко Н. О. Збори для батьків з питання освітніх втратгрудень 2023 Класні керівники
Проєкт рішення: Затвердити програму заходів подолання освітніх втрат у ЗЗСО №243 у 2023-2024 н.р. Заступникам директора Хоменко Н. О., Кондратьєвій В. О.: 2.1 забезпечити виконання заходів програми подолання освітніх втрат педагогічними працівниками ЗЗСО №243 2.2 проаналізувати ефективність використання варіативної складової для подолання освітніх втрат 2.3 розробити шкалу переведення оцінок, наданих учнями, які навчаються на сімейній формі за кордоном, в 12-бальну систему3. Учителям: виконувати заходи програми подолання освітніх втрат