Особливості психічного та психологічного розвитку дітей старшого дошкільного віку Базовий вік, коли закладаються особистісні аспекти, період становлення Я-позиції. Науково доведено, що запам’ятовує стільки матеріалу, скільки не запам’ятає потім ніколи в житті. Період-сензитивний для розвитку всіх пізнавальних процесів: уваги, сприйняття, мислення, пам’яті, уяви – фундамент майбутнього навчального мотиву. Якісні зміни в розвитку розумових операцій
Особливості психічного та психологічного розвитку дітей старшого дошкільного віку Взаємооцінка діяльності і поведінки однолітків та оточуючих дорослих – основа формування адекватної самооцінки. Формування довільної регуляції діяльності й емоційно-вольових якостей. Орієнтування в розумінні соціальних ролей і соціальних норм поведінки Поява активної монологічної мови й ділового спілкування. Розвиток творчої уяви. ВАЖЛИВО: поява супідрядності мотивів діяльності.
Особливості психічного та психологічного розвитку першокласника Відбувається вирішальна зміна соціальної ситуації розвитку дитини : раніше “дитина-дорослий”, зараз “дитина-батьки”, “дитина-учитель”. Вчитель – найбільш значуща персона, похвала або осуд важливіші, ніж оцінка батьків. Період розвитку пізнавальних процесів: вони стають усвідомленими і довільними. Дитина поступово вчиться управляти увагою, пам’яттю, мисленням. Стрімко розвивається мимовільна пам’ять, яка фіксує яскраві, емоційно насичені для дитини відомості і події. Пам’ять характеризується високою мірою механічного запам’ятовування на основі численних повторень.
Особливості психічного та психологічного розвитку першокласника Центральне місце у психічному розвитку дитини займає мислення. Відбувається перехід від наочно-образного до словесно-логічного, понятійного мислення. Такий процес переважно характеризується конкретністю й спирається на наочні образи й уявлення. Дрібні м’язи кисті руки та пальців поки недостатньо сформовані, не завершене окостеніння кісток зап’ястя і фаланг пальців, у них ще недосконала нервово-м’язова регуляція Інтерес до навчання вкрай нестійкий Емоційно-волова сфера: диференціюють бажання і обов’язки, усвідомлюють себе частиною колективу; узгоджують свої дії діями інших.
Рекомендації вихователям Підтримуйте інтерес дитини до всього нового, відповідайте на питання, давайте нові відомості про знайомі предмети. Дуже важливо прищеплювати дитині віру в свої сили, не допускати формування заниженої самооцінки. Для цього треба частіше хвалити дитину на заняттях. Розвивайте в дитині навички спілкування: навчіть дитину дружити з іншими дітьми, ділити з ними успіхи і невдачі. Все це стане йому в нагоді в соціально складної атмосфері школи. Не допускайте, щоб дитина нудьгувала під час занять. Інтерес - найкраща з мотивація, якщо дитині весело вчитися, вона вчиться краще.
Рекомендації вихователям Повторюйте вправи. Якщо якась вправа не виходить, зробіть перерву, поверніться до неї пізніше або запропонуйте дитині легший варіант. Пам’ятайте: розвиток розумових здібностей дитини визначається часом і практикою. Не проявляйте зайвої тривоги з приводу недостатніх успіхів дитини. Будьте терплячі, не поспішайте, не давайте дитині завдання, які перевищують його інтелектуальні можливості. Підтримуйте майбутнього першокласника в його бажанні добитися успіху. У кожній роботі обов'язково знайдіть, за що можна було б його похвалити.
Рекомендації педагогам В перші місяці навчання особливо важливо спиратися на дошкільні надбання дітей. Враховуйте вікові та індивідуальні особливості дітей . Частіше створюйте ситуації успіху. Використовуйте слова підтримки для забезпечення позитивної атмосфери. Надайте емоційну підтримку учням словами, поглядом, дотиком. Вказуючи на помилки, покажіть шляхи до успіху.