Презентація до теми І.С.Нечуй-Левицький

Про матеріал

У презентації подано матеріали про І.Нечуя-Левицького, аналіз повісті "Кайдашева сім'я"; робота над текстом та його аналіз супроводжується озвученим текстом у виконанні Ади Роговцевої, використано таблицю-мінімум для характеристики образів, одним із видів роботи є застосувуння знань учнів з української мови - підбір фразеологізмів, кросворд, тест.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Українська література в контексті розвитку суспільства другої половини ХХ ст. Є тільки один історичний шлях досягнення вищої вселюдськості, до єдності людства — шлях національного зростання і розвитку, національної творчості. Вселюдськість розкриває себе лише під виглядом національностей. Денаціоналізація є чистісінька порожнеча, небуття. М. Бердяєв, російський філософ 

Номер слайду 2

ЛІТЕРАТУРА 70–90-х років ХІХ ст. На зміну романтизмові приходить реалізм і стає домінуючим стилем у 70–90-х роках ХІХ ст. Звернення до народних джерел, тривале панування романтичних поглядів зумовили те, що романтизм і надалі співіснував з реалізмом у творчості тогочасних письменників. Саме цим пояснюється своєрідний, етнографічний характер реалізму в українській літературі другої половини ХХ ст. Основне місце в цей період посідає проза, саме тому українських письменників, які творили в цей час, називають «великими епіками».

Номер слайду 3

ІВАН СЕМЕНОВИЧ НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ Прозаїк, драматург, публіцист, етнограф, педагог, перекладач Біблії1838-1918

Номер слайду 4

Основні віхи життя і творчості Івана Нечуя-Левицького Дата. Події. Твори25 листопада 1838 Народився у с. Стеблеві Канівського повіту Київської губернії (нині Черкаська обл.) у родині священика1848–1852 Навчається в Богуславській бурсі1853–1859 Продовжує навчання в Київській духовній семінарії, отримує звання магістра богослов’я1865–1873 Викладає в Полтавській семінарії російську словесність. Пише перший твір «Дві московки». Працює вчителем гімназії в Каліші і Седлеці (Польща)1872 Окремою книжкою у Львові вперше виходять друком «Повісті Івана Нечуя»1873–1883 Переїздить до Кишинева (Молдавія), викладає старослов’янську, латинську мови, російську мову та літературу, історію, географію, логіку. Пише твори «Микола Джеря», «Кайдашева сім’я»1885–1898 Виходить у відставку, оселяється в Києві. Пише твори «Князь Єремія Вишневецький», «Гетьман Іван Виговський», «На Кожум’яках»1899–1914 Береться за переклад українською мовою Біблії, складає «Граматику українського язика» у двох частинах1914–1918 Тяжко хворіє, покинутий родичами15 квітня 1918 Помер у Дегтярівському будинку для престарілих. Похований у Києві на Байковому цвинтарі1960 Відкрито літературно-меморіальний музей у Стеблеві. 

Номер слайду 5

Стеблів стоїть по обидва боки Росі в дуже гарному й оригінальному місці.

Номер слайду 6

Річка Рось тече з півночі і серед Стеблева круто повертає углом на схід сонця.

Номер слайду 7

По обидва боки Росі земля ніби схопилася пухирями та бульками, ніби вона кипіла, клекотіла і тільки що простигла саме тоді, як добре вбилася в ключі.

Номер слайду 8

Наша хата стояла над Россю проти самої церкви.

Номер слайду 9

У цьому будиночку мешкала родина Левицьких. Нині тут меморіальний музей письменника.

Номер слайду 10

Одне лиш знаю: біль за людей завжди тяжко мене палив. І. С. Нечуй-Левицький “З простої речі виробив таку дзвінку та співучу мову, немовби то великий музика на чудовій скрипці грає і своєю грою вражає думку і серце”. Панас Мирний

Номер слайду 11

“...творець живих типів, ...великий артист зору, ...колосальне всеобіймаюче око... . Те око обхапує не маси, не загальні контури, а одиниці, зате обхапує їх із незрівнянною бистротою і точністю, вміє підхопити відразу їхні характерні риси і передати їх нам із тою випуклістю і свіжістю красок, у якій бачить їх само”. І. Я. Франко

Номер слайду 12

Письменник глибоко національний. За 50 років творчої діяльності написав понад 50 творів різноманітного жанру: оповідання, повісті, романи, п’єси, рецензії, статті. Оповідання: “Рибалка Панас Круть”, “Не можна бабі Парасці вдержатись на селі”, “Запорожці”, “Чортяча спокуса”, “Афонський пройдисвіт”, “Вітрогон”, “Старі гультяї”, “Гастролі”, “Київські прохачі”, “Біда бабі Парасці Гришині”, “Біда бабі Палажці Солов’їсі”, “Вільне кохання”.

Номер слайду 13

Повісті: “Дві московки”, “Микола Джеря”, “Бурлачка”, “Кайдашева сім’я”, “Старосвітські батюшки та матушки”, “Пропащі”, “Над Чорним морем”, “Навіжена”, “Поміж ворогами”, “Не той став”, “Неоднаковими стежками”, “На гастролях в Микитянах”, “Невинна”, “Скривджені й нескривджені”, “Причепа”.

Номер слайду 14

Романи: “Хмари”, “Князь Єремія Вишневецький”, “Гетьман Іван Виговський”. П’єси: “Маруся Богуславка”, “В диму та полум’ї” , “На Кожум’яках”, “Голодному й опеньки м’ясо”. “Граматика українського язика” – 2 частини.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

“Кайдашева сім’я” Твір, в якому на матеріалі з повсякденного життя селянства розкриваються внутрішні спонукання та імпульси дрібних власників утвердити себе господарями на землі.

Номер слайду 17

“Жодна література світу, скільки мені відомо, не має такого правдивого, дотепного, людяного, сонячного, хоч дещо і захмареного тугою за кращим життям, твору про трудяще селянство за умов капіталізму, як “Кайдашева сім’я” Нечуя. Тут усе виконує свою визначену автором роль, веде свою мистецьку партію, як інструмент у хорошому оркестрі чи хорі”. М. Рильський

Номер слайду 18

Чому автор на початку твору подає детальний опис села?

Номер слайду 19

Визначте, аналізуючи діалог братів, котрий з них добріший, лагідніший, гуманніший. Чому?

Номер слайду 20

Чи можна сказати, що в цьому епізоді розкривається мотив національної самокритики; що конкретна проблема переводиться у філософську площину? Якщо так, то як саме? Що означає “Горб на плечах України?” Хто, на думку письменника, може знищити цей горб?

Номер слайду 21

Яким має бути цей лідер? Чому він жорсткий і авторитарний? Як називається такий тип суспільних відносин? Поясність вираз “Демократія – чудовий лад, коли треба щось ділити”? Письменник протиставляє авторитаризм демократії (лідера громаді) чи вважає їх взаємодоповнюваними?

Номер слайду 22

Чи є в стосунках Карпа і Мотрі ніжність, ліризм, романтичність? Як ви думаєте, чому навіть кохання не робить Карпа і Мотрю ніжними, вразливими?

Номер слайду 23

Чи справедливо зробила Кайдашиха, чи робила би цю роботу Мотря, живучи окремо від свекрухи?

Номер слайду 24

Проаналізуйте факт побиття Карпом батька. Як зреагував на вчинок Карпа Омелько? Що відчував після бійки Карпо, Мотря?

Номер слайду 25

Перекажіть близько до тексту за малюнком. Порівняйте любов Мелашки та Лавріна з любов’ю Карпа і Мотрі.

Номер слайду 26

Як ви розумієте слова Омелька, що діти загнали його на піч? Чия вина більша Карпова чи Лаврінова?

Номер слайду 27

Чи відчувала Мотря муки совісті, коли скалічила свекруху? А Карпо, коли загнав матір у ставок? Як ви це розцінюєте? Чому Кайдашиха назвала себе сиротою?

Номер слайду 28

Як ви вважаєте, чвари в сім’ї Кайдашiв закінчилися? Якщо ні - то чому? Як складатимуться далі стосунки між сім’ями Карпа та Лавріна?

Номер слайду 29

Що завадило реалізуватися героям повісті? Що завадило збудувати нормальне життя в межах села? Чи має ця роз’єднаність суспільно небезпечний характер? Чи є зараз актуальним це питання? Як можна подолати цю роз’єднаність?

Номер слайду 30

Який зв’язок між побутом однієї сім’ї і суспільством взагалі? Як називається прийом, коли зображується типове явище?

Номер слайду 31

Що являє собою фабула твору? Зобразіть життя Кайдашів у вигляді графіка, нанісши на сітку головні події того часу.

Номер слайду 32

Жанр твору - соціально-побутова повість Пригадати, що ми називаємо повістю? Назвіть характерні риси жанру повість.

Номер слайду 33

Повість – розповідний художній твір, дія в якому концентрується навколо певної соціальної групи людей, однієї родини або одного персонажа протягом значного періоду. Довести, що твір “Кайдашева сім’я” – повість. Визначити, який мотив переважає в зображенні дійсності.

Номер слайду 34

Соціально-побутова повість Художній твір, в якому картини родинного життя і побуту героїв зображені на фоні якихось соціальних подій чи зв’язані з певними соціальними обставинами і пояснюються ними. Довести, що твір “Кайдашева сім’я” – соціально-побутова повість.

Номер слайду 35

У повісті розкрито життя однієї селянської родини, зображено події в хронологічній послідовності, що відбуваються в цій сім’ї за умов пореформеної дійсності, розкриваючи причини непорозумінь і сварок, які пояснюються не лише індивідуальними особливостями, але й умовами, в яких живе село.

Номер слайду 36

Прототип – конкретна особа, життя і діяльність якої покладені в основу створення літературного образу. Літературний образ не є копією прототипу. Прототипи Кайдашів – сім’я Мазурів із села Семигори, яка “прославилася постійними бійками й колотнечею”.

Номер слайду 37

Які проблеми порушує автор у творі? Розкрити їх, навівши приклади з твору. Проблематика. Батьки і діти. Виховання. Кохання та сімейне щастя. Матеріальне забезпечення. Віра в Бога та додержання заповідей Божих. Народна мораль та авторитет в громаді Які проблеми свого часу автор піднімає у творі, а які можна віднести до одвічних?

Номер слайду 38

Аспекти конфлікту. Розпад патріархальних традицій родинних взаємин. Капіталізація і соціальне розшарування на селіСистема морально-етичних цінностей народу. Високе призначення людини на землі, її вроджена духовна краса. Поетичність української природи. Зовнішня комічність сюжетних ситуацій. Нікчемність причин “хатньої війни”; Тяглість кріпацької свідомості селянина в нових пореформених умовах;Виродження кращого в людині під тиском життєвих обставин;Деградація й моральний занепад, неможливість протистояти буденності; Прозаїчність і безпросвітність сільських буднів;Їхній істинний трагедійний зміст. Батьки. Діти

Номер слайду 39

Дати аналіз героїв твору, заповнюючи, таблицю (методика “мінімум”). Герой Задатки. Фактор впливу Результат

Номер слайду 40

Правильна відповідь. Герой Задатки. Фактор впливу Результат Омелько. Майстер. Панщина. Пияцтво. Маруся. Господиня. Панщина. Лицемірство, егоїзм. Карпо. Лідер. Чвари. Егоїзм, жорстокість. Лаврін. Лірик. Чвари. Егоїзм, згрубілість. Мотря, Мелашка. Господиня, мати. Чвари. Егоїзм, згрубілість

Номер слайду 41

Усне малювання зовнішності персонажів повісті, їхнього темпераменту, виразу обличчя. Покажіть на прикладах, як Нечуй-Левицький використовує прийом контрастного змалювання пар героїв. Які риси характеру зближують образи Мотрі і Мелашки, Карпа і Лавріна?

Номер слайду 42

На яку лексику звертає увагу повістяр? (Уривок, як Мотря на горищі Кайдашихи збирала яйця). Як виписані більшість сцен, що нагадують драматичні яви?

Номер слайду 43

Гумор – незлобне, співчутливе висміювання окремих недоліків суспільного й побутового життя або вад людського характеру (добродушне підсміювання, жартівливий тон). Іронія – іносказання, яке виражає насмішку або лукавство; подвійний смисл, коли сказане набуває протилежного значення (насмішка). Засоби комічного

Номер слайду 44

Сатира – різке висміювання, гостре викриття й засудження негативного у вдачі персонажа, в суспільному чи побутовому житті (висміювання, викривальний тон, осуд). Сарказм – гнівне, в’їдливе висміювання пороків вдачі персонажа, громадського й побутового життя, спрямоване на викриття й знищення потворних негативних явищ (зла, уїдлива насмішка).

Номер слайду 45

Навести приклади художніх деталей, сцен, описів, учинків героїв, манери їхньої поведінки, де б простежувалися засоби комічного. З якою метою І. С. Нечуй-Левицький у повісті використовує засоби гумору і сатири?

Номер слайду 46

Про кого йде мова?Червоний перець у горілці дражнив його, неначе... Вона стояла над душею Мотрі, наче... Висока та суха, неначе... Теліпалась на стіні, неначе... У великій, як..., хустці на голові була схожа на ... Затріпала рученятами, неначе... А. …макітра; довгу швайку. Б. …великою булавою В. ...пташка крилами. Г. ...цяцька малу дитину. Д. ...циганська голка. Е. ...осавула на панщиніЄ. ...павук на павутинні Продовжити вислів фразеологізмом. Про кого з героїв повісті “Кайдашева сім’я” йдеться?

Номер слайду 47

Кросворд Розгадавши кросворд, ви дізнаєтеся, чого бракувало членам родини Кайдашів, щоб жити в злагоді.12345678910

Номер слайду 48

Кого намовила Кайдашиха полізти через тин і нарвати груш? Що батько подарував Лаврінові на багату кутю? То не чорна .... з синього моря наступала, то виступала Мотря з Карпом. Чим Мотря міряла город? Куди з переляку вскочила Кайдашиха, коли її наздоганяв Карпо?

Номер слайду 49

Хто посадив Мотрю в холодну за вибите око Кайдашихи? Чого було Карпові більше шкода ніж матері? Коло якої річки розкинулося село Семигори? Що по всіх кутках ввижалося п’яному Омельку? Що переповнювало Мотрю, коли вона підслухала розмову Кайдашихи з сусідкою?

Номер слайду 50

Правильна відповідь 1 ДІТЕЙ 2 ГРУША3 ХМАРА4 ПОЯСОМ5 СТАВОК6 ВОЛОСНИЙ7 ЧОБІТ8 РОСЬ9 ЧОРТИ10 ЗЛІСТЬ

Номер слайду 51

Доведіть або спростуйте думку літературознавців, що “духовна роз’єднаність – ось те лихо, яке отруює кожний день життя родини Кайдашів”. Роль духовної роз’єднаності як головного фактора, що заважає реалізувати ідеал українського устрою всередині як сім’ї, так і громади.

Номер слайду 52

Заповнити таблицю “Своєрідність викладу матеріалу в повісті “Кайдашева сім’я”Особливості композиціїМовний стиль. Зображувальні засоби. Засоби творення комічного. Особливості творення характерів героїв. Елементи народознавства(ремесла, одяг, побут, звичаї, традиції, забави, устрій життя)

Номер слайду 53

1. І. Нечуя-Левицького «великим артистом зору», «колосальним, всеобіймаючим оком» назвав ... .2. Батько І. Нечуя-Левицького приятелював з відомим українським письменником ... .3. У департаменті поліції І.  Нечуй-Левицький мав репутацію ... .4. Улюблений музичний твір І. Нечуя-Левицького... . 5. В історичних творах «Князь Єремія Вишневецький» та «Гетьман Іван Виговський» письменник змальовує «смутні часи» в історії України доби ... .6. У 1913–1914 рр. І. Нечуй-Левицький склав … у двох частинах.7. Події, описані в «Кайдашевій сім’ї», розвиваються на березі річки ... 8. Сім’я Кайдашів жила в селі ... .9. Старий Кайдаш мав професію ... .10. Слова Лавріна про дівчат на початку твору є зразком ... .11. Вередував дівчатами, даючи їм влучні характеристики ... .12. Омелько, щоб не вмерти наглою смертю та в воді не потопати, постив ... п’ятниць. Літературний диктант

Номер слайду 54

Відповіді: 1. (І. Франко)2. (П. Кулішем)3. (хохломана)4. («Апасіоната» Бетховена)5. (Хмельниччини і після неї)6. («Граматику українського язика»)7. (Рось)8. (Семигори)9. (стельмаха)10. (гумору)11. (Карпо)12. (12)

Номер слайду 55

13. Мелашка жила у свекровій хаті, як у раю цілий ... .14. Вона «як гляне, то од її погляду молоко кисне» ... .15. Сказав про Мотрю, що її треба «посадити в клітку та показувати за гроші» ... .16. Що Кайдашиха «б’є словами гірше, ніж кулаками» відчула ... .17. На довгу швайку зі здоровою булавою була схожа ... .18. Карпо «іродовою душею» назвав ... .19. «...висока та суха, неначе циганська голка», по другий бік тину стояла ... .20. «Ні один цар не махав з такою втіхою скіпетром, як Мотря своїм...» .21. Кайдашиха на Мотрю і Карпа пішла жалітися ... .22. За українським звичаєм батьківське добро дісталося... .23. Жанровий різновид повісті «Кайдашева сім’я»... .24. Повість «Кайдашева сім’я» назвав «ареною людських пристрастей»... .

Номер слайду 56

13. (тиждень)14. (Кайдашиха)15. (Лаврін)16. (Мелашка)17. (Мотря)18. (батька)19. (Кайдашиха)20. (мотовилом)21. (священику)22. (молодшому — Лавріну)23. (родинно-побутова)24. (Є. Гуцало)Відповіді:

Номер слайду 57

Тест. Вкажіть, хто з відомих українських письменників назвав І. Нечуя-Левицького “всеобіймаючим оком України”, “артистом зору”: А. Т. Шевченко; Б. І. Франко; В. Леся Українка; Г. О. Маковей; Д. Панас Мирний.ppt_x

Номер слайду 58

Вкажіть, який жанр української прози започаткував І. Нечуй-Левицький: А. Соціально-побутову повість; Б. Соціально-психологічний роман; В. Ліро-епічний роман; Г. Психологічну новелу; Д. Історичний роман. Дайте визначення цього жанру.

Номер слайду 59

Зав’язкою твору “Кайдашева сім’я” є момент, коли: А. У сім’ї Кайдашів з’являється Мелашка; Б. Брати розмовляють про дівчат; В. Карпо сватається до Мотрі; Г. У сім’ї Кайдашів з’являється Мотря; Д. Мелашка тікає з дому.

Номер слайду 60

Хто з героїв твору жив на Западинцях? А. Кайдаші; Б. Довбиші; В. Балаші; Г. Баба Палажка; Д. Ніхто.

Номер слайду 61

Який з народних звичаїв не описаний у творі “Кайдашева сім’я”? А. Могорич за дозвіл ходити до чужих дівчат; Б. Розглядини; В. Сватання; Г. Проща.

Номер слайду 62

Вкажіть, що заперечує автор у повісті “Кайдашева сім’я”, створюючи комічні ситуації і сцени? А. Необхідність відокремлення господарства старшого брата Карпа від молодшого Лавріна зі своїм господарством; Б. Крутий характер Марусі Кайдашихи; В. Постійне вживання спиртного старим Кайдашем; Г. Зумовлене пореформеною психологією селянина безглузде марнування життя і здоров'я на суперечки, які порушують цілісність і цінність родини.

Номер слайду 63

І. Нечуй-Левицький у творі “Кайдашева сім'я” використовує художній засіб різновиду висміювання і осміювання - це: А. Іронія; Б. Гумор; В. Сатира; Г. Усмішка. Дайте визначення цього художнього засобу.

Номер слайду 64

Кому з героїв “Кайдашевої сім'ї” належать слова: А. “...підстав своїй жінці під ноги стільчика, бач, не дістане й до половини діжі”;Б. “Я цілу ніч спала, як не спала. Все ніби гуляла з тобою в зеленому гаю та квіти рвала...”;В. “Бо ви її гризли, гризли, поки свого не догризлись”;Г. “По спині лупи її, виколи дрючком їй друге око”;Д. “Нате, їжте мене, або я вас з’їм”. Карпові; 5. Мелашці; Лавріну; 6. Кайдашу;бабі Парасці; 7. Мотрі. Кайдашисі;

Номер слайду 65

Під час діалогу під повіткою Карпо та Лаврін найчастіше вдаються до: А. Метафор; Б. Епітетів; В. Порівнянь; Г. Анафор; Д. Алегорії.

Номер слайду 66

Чий портрет?А. “тонкі пружки ...блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве”;Б. “...і гарна, і трохи бриклива, і в неї серце перцем”;В. “Широке лице було сухорляве й бліде... На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки”;Г. “...насуплене, жовтувате лице не розвиднювалось навіть тоді, як губи осміхались”;Д. “розперезалась, витрушувала сіно з-за пазухи та пирхала, як кішка, що понюхала перцю”;Е. “щоки червоніли, як червоні яблука, губи були повні та червоні, як калина”. Мотрі 4. Омелька. Мелашки 5. Лавріна. Карпа 6. Кайдашихи

Номер слайду 67

Персонажі “Кайдашевої сім’ї” є: А. Типовими; Б. Індивідуалізованими; В. Фантастичними; Г. Символічними.

Номер слайду 68

Внаслідок якої сварки Карпо підняв руку на батька? А. За мотовило; Б. За курку; В. За сміття; Г. За землю; Д. Такого не було.

Номер слайду 69

Правильна відповідь. БАГВВГБ,ВА – 4; Б – 5; В – 2; Г – 7; Д – 1. ВА- 3; Б – 1; В – 4; Г – 3; Д – 6; Е – 2. А А© Л. Скрипник, учитель-методист СЗШ № 225 Оболонського району м. Києва

Номер слайду 70

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Горбенко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Корніяченко Людмила Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ляпало Людмила
    Ви зробили величезну роботу. Велике Вам спасибі))
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
21535
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку