Мета уроку Навчальна: поглибити знання здобувачів освіти про особливості поранень, їхні наслідки, зокрема проникаючі поранення грудей; сформувати навички огляду грудної клітки щодо поранень; виховна: виховувати відповідальність, співчуття, бажання допомагати людям; розвивальна: розвивати життєзбережувальну компетентність, логічне мислення, міжпредметні зв’язки, логічне мислення.
Мотивація навчальної діяльності Дитина в утробі матері не задіює для процесу газообміну легені. Після народження у немовляти легені розправляються і дитинка дихає самостійно. На жаль, бувають порушення — ателектаз, коли легені не розкриваються повністю або частково. Лікарі терміново виконують реанімаційні заходи. У разі поранення може відбуватися зворотній процес — спадіння легень, що також вимагає невідкладної допомоги.
Вивчення нового матеріалу 1. Проникаючі поранення грудей В бойових умовах здебільшого поранення грудей вогнепальні — у результаті поранення кулями, дробом чи осколками. Можуть бути наскрізні, причому вихідний отвір завжди більший за вхідний, сліпі (найнебезпечніші, куля чи осколок залишається у тканині, є лише вхідний отвір) та дотичні (пошкоджує шкіру, не проникаючи всередину глибоких тканин). Можуть бути непроникаючими (потрібна пов’язка чи ушивання рани) та проникаючими. Останні можуть бути з пошкодженням внутрішніх органів та кісток чи без.
Вивчення нового матеріалу Критерії проникаючого поранення: пошкодження плеври, тобто проникнення в плевральну порожнину, чи внутрішньої фасції (вистилає внутрішню поверхню грудної клітки), тобто проникнення в середостіння. Достовірні ознаки визначаються не відразу, тому будь-яке відкрите поранення грудної клітки слід розглядати як проникаюче. Спричиняють ускладнення: кровотечу, інфікування, інтоксикацію (патологічний стан, що виникає внаслідок дії на організм токсичних (отруйних) речовин ендогенного та екзогенного походження), пневмоторакс, гемоторакс, шок, травмування внутрішніх органів. Здебільшого ускладнення спричиняють одне одного, що суттєво ускладнює перебіг та лікування поранення.
Вивчення нового матеріалу У бойових умовах поранення грудної клітки здебільшого відбуваються з пошкодженням плеври, а отже, виникає пневмоторакс чи гемоторакс. Пневмоторакс — це скупчення повітря в плевральній порожнині та підвищення тиску в ній. Виникає внаслідок проникнення повітря через рану грудної стінки, бронхів або легені.
Вивчення нового матеріалу У разі пошкодження плеври в порожнину потрапляє повітря, тиск вирівнюється з атмосферним або ж перевищує його. Це спричиняє стискання легені, провокує її спадання і вимикання з акту дихання. За великого обсягу повітря неушкоджена легеня також стискається, може спостерігатися зміщення органів середостіння (великих судин, серця). Механізм кровообігу і дихання порушується. Гемоторакс — це порушення, аналогічне пневмотораксу, але скупчується кров.
Вивчення нового матеріалу Поранення легень У разі поранень грудної клітки майже завжди є поранення легені з ознаками пневмотораксу, гемотораксу чи гемопневмотораксу, внутрішньолегеневої гематоми вздовж ранового каналу, поранень коренів легень, артерій, бронхів. До легень потрапляють чужорідні тіла (кулі, уламки снарядів, частки одягу та амуніції, уламки ребер), що спричиняють інфікування, руйнацію легеневої тканини.
Вивчення нового матеріалу До травмування легень може призвести так звана заброньована травма. Виникає внаслідок попадання кулі з високою кінетичною енергією в бронежилет. Ця енергія за ослабленого демпферного (поглинаючого удару) прошарку бронежилету передається грудній клітці, травмуючи її. Наслідками можуть бути забої, розриви внутрішніх органів, переломи ребер, зокрема з розривом плеври.
Вивчення нового матеріалу Огляд грудної клітки Огляд проводиться залежно від тактичних умов. За несприятливих умов первинний огляд проводять всліпу — рукою під одягом для виявлення крові на грудній клітці, ребрах. Для цього умовно поділити грудну клітку на 4-5 повздовжніх смуг, кожну з яких обстежити по черзі, витягуючи руку та оглядаючи її на предмет крові. Долоню слід трохи зігнути («котяча лапа»), що дозволить пальцями виявити невеличкі проникаючі поранення. Також визначають, чи є під спиною пораненого калюжа крові. У разі діагностування кровотечі слід зняти чи розрізати одяг.
Вивчення нового матеріалу Якщо одяг прилип до рани, не слід його відривати, тому що це може спричинити додаткові ушкодження, посилення кровотечі, різкий біль. Якщо з рани стирчать якісь предмети (уламки ребер, снарядів тощо), їх також не слід видаляти. За сприятливих умов слід розстебнути одяг та оглянути грудну клітку та живіт на предмет проникаючих і дотичних поранень, переломів, забиттів. При втраті крові поранений зазнає гіпотермії, тому слід намагатися зберігати тепло.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А.А. Гудима, А.О. Пашко, І.М. Герасимів, М.М. Фука. – Тернопіль : Астон, 2019. – 240 с. : іл. Інтернет-ресурси http://posibnyky.vntu.edu.ua/bjd/71.htm https://www.google.com/search?q=%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B2+%D0%BB%D0%B5%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D1%96&tbm=isch&hl=ru&chips=q:%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B2+% https://empendium.com/ru/chapter/B33.II.3.18 https://www.google.com/search?q=%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B2+%D0%BB%D0%B5%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D1%96&tbm=isch&ved=2ahUKEwjM-YGY8ZHuAhUE_SoKHeJUCFMQ2-cCegQIABAA&oq=% Відео: https://www.youtube.com/watch?v=1uNwDRHQFA8&t=1s&ab_channel=FAST%D0%9F%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B0%D1%8F%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%89%D1%8C%D0%B8%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%86%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0