Мета уроку Навчальна: навчити здобувачів освіти робити повний огляд пораненого; формувати навички перевірки рівня притомності, виявлення поранень та інших травмувань, розладів життєдіяльності організму, спричинених бойовими діями; виховна: виховувати гуманне ставлення до потерпілих, відповідальність; розвивальна: розвивати життєзбережувальну компетентність, логічне мислення, уміння та навички порівнювати, узагальнювати, вибирати головне, робити висновки.
Мотивація навчальної діяльності Не менш важливим у тактичній підготовці військових має бути тренування щодо особливостей огляду пораненого. Від правильності дій рятувальника залежать можливість виконання тактичного завдання, збереження власного життя та, можливо, життя пораненого. Навіть у ситуації виявлення постраждалого в мирних умовах кудись зникають усі знання про ознаки невідкладних станів, характерні прояви, а тим більше способи допомоги. А як діяти, коли можливий обстріл, ви і поранений у повному бойовому спорядженні, а ще поранений непритомний? Страшно думати, а потрібно діяти. Тому намагатимемося довести дії огляду пораненого до автоматизму, аналізуючи їхню сутність.
Вивчення нового матеріалу 1. Повний огляд пораненого Огляд пораненого — це оцінка важкості його стану шляхом установлення зовнішніх ушкоджень, стану серцево-судинної, дихальної, центральної та нервової систем, скелетно-м’язової системи, можливості ушкодження внутрішніх органів та внутрішньої кровотечі. Огляд пораненого виконують кілька разів. Первинний — виявлення чинників, що загрожують життю: критична кровотеча, непрохідність верхніх дихальних шляхів, зупинка дихання. Вторинний — ретельний огляд для виявлення всіх травм і поранень. Вторинний огляд періодично повторюють. За будь-яких умов пріоритетом залишаються тактичне завдання та власна безпека рятувальника. Притомних поранених, але зі зміною психіки необхідно терміново роззброїти та перевірити руки на наявність гранати зі знятою чекою. Якщо є сумніви щодо можливості мінування пораненого, вжити відповідних заходів.
Вивчення нового матеріалу 2. Первинний огляд Первинний огляд краще проводити стоячи на одному коліні, що дозволить або швидко розпочати рух в укриття, або використати вільне коліно для прямого тиску на артерію чи утримування пораненого з порушенням стану свідомості. Рятувальник розташовується в районі живота пораненого. Огляд проводити одночасно зі встановленням зорового та вербального контакту. Захисне спорядження не знімати. Одразу надавати допомогу відповідно до алгоритму «С-А-В-С». Якщо явно не візуалізуються критичні кровотечі, оглянути на предмет їх виявлення голову і шию, ключиці та плечі, пахви (сліпа зона). Підняти бронежилет чи всліпу оглянути грудну клітку та живіт, перейти до огляду кінцівок (під колінами сліпа зона) та тазу, пахової зони.
Вивчення нового матеріалу Перевірити прохідність верхніх дихальних шляхів, оглянувши рот. Застосувати засоби для профілактики западання язика. Перевірити наявність, частоту та характер дихання. Норма — 2-5 вдихів за 10 с. Якщо неможливо перемістити пораненого в укриття, повернути його в стабільне бокове положення.
Вивчення нового матеріалу 3. Вторинний огляд Перевірити шолом на цілісність: якщо є ушкодження, шолом не знімати, оскільки уламки можуть проникати у череп. Обережно рукою провести під шоломом: якщо кровотечу не виявлено, обережно зняти шолом та перевірити череп на предмет переломів та забиттів, вуха — на предмет витікання рідини. Якщо пошкодження виявлені, зробити позначку маркером на лиці пораненого. Одягнути шолом, попередити западання язика. Перевірити дихання. Менше 2 вдихів за 10 с — проблема з диханням, більше 5 — можливість пневмотораксу. Оглянути шию на предмет кровотечі, симптомів напруженого пневмотораксу.
Вивчення нового матеріалу Повторити огляд грудного відділу, відкинувши передню частину бронежилету та частково тимчасово звільняючи ділянки тіла від одягу. У холодну пору року або при проблемі зі спорядженням провести сліпий огляд. Плавно натиснути на плечі, перевіряючи можливість перелому ключиць. Оглянути живіт, умовно розділивши його на 4 частини (ліворуч та праворуч, вгорі та внизу відносно вертикальної та горизонтальної ліній, проведених через пуп). Прощупати на м’якість на глибину 4-6 см.
Вивчення нового матеріалу Надзвичайно легко і плавно натиснути на крила тазових кісток спочатку з боків до центру, потім спереду до попереку, оцінюючи можливість неанатомічної рухливості кісток. Обережно провести руками спочатку по внутрішній частині стегна, паховій та підколінній зонам на предмет виявлення осколків, що стирчать. Аналогічно перевірити інші ділянки ніг. Водночас оцінити природність анатомічного вигляду кінцівки. Немов викручуючи білизну, обережно перевірити цілісність кісток. За підозри розрізати одяг та візуально оцінити пошкодження.
Вивчення нового матеріалу Перевірити спину так само, як грудну клітку, повернувши пораненого на бік. Вернути пораненого в положення на спині і провести огляд рук. Техніка аналогічна перевірці ніг. Перевести пораненого у стабільне положення на боці або приступити до подальших заходів допомоги (зупинка кровотеч, накладання шин тощо).
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А.А. Гудима, А.О. Пашко, І.М. Герасимів, М.М. Фука. – Тернопіль : Астон, 2019. – 240 с. : іл. Інтернет-ресурси http://posibnyky.vntu.edu.ua/bjd/71.htm http://www.patr1ot.od.ua/medicina-taktichna/ https://www.google.com/search?q=%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B2+%D0%BB%D0%B5%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D1%96&tbm=isch&hl=ru&chips=q:%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B2+% https://empendium.com/ru/chapter/B33.II.3.18 Відео: https://www.youtube.com/watch?v=1CkDvd0F5bw&t=20s&ab_channel=%D0%93%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%B4%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B1%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%3A%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B0%D1%81%D0%B8