Мета уроку Навчальна: повторити із здобувачами освіти відомості про скелетні травми; сформувати розуміння особливостей надання допомоги у разі переломів у тактичних умовах; удосконалити практичні навички постановки рекомендованих транспортних шин та шин із підручного матеріалу; виховна: виховувати відповідальне ставлення до поранених, готовність надати допомогу; розвивальна: розвивати здоров’я- та життєзбережувальну компетентність, здатність діяти в екстремальних ситуаціях, побудови алгоритму дій.
Мотивація навчальної діяльності Минулого року ми багато часу приділяли особливостям травм скелету. Під час бойових дій види таких травм, наслідки є такими самими, додаються лише специфічні причини їхнього виникнення. Зважаючи на особливості та складнощі поранень під час бою, переломи та вивихи здаються не такими вже критичними травмами. Із точки зору факту порушення цілісності кістки — це так, але наслідки переломів можуть виявитися останньою краплею щодо перемоги поранень над життям.
Актуалізація опорних знань Що таке перелом? Назвіть його види за зв’язком із зовнішнім середовищем, кількістю травм, механізмом, зміщенням відламків, типом кісток. Назвіть ознаки переломів. Що таке суглоб? Яка його функція в скелетно-м’язовій системі людини? У чому схожість симптомів вивиху та перелому? Чи можна з огляду на це самостійно вправляти вивих? Назвіть відмінності відкритого та закритого переломів. ІЦо таке повторно відкритий перелом? За яких умов він виникає? Назвіть порушення в організмі, до яких може призвести перелом. Пригадайте основні правила іммобілізації. Озирніться навколо. Оберіть предмети, які можна використати як шини для зламаної кінцівки.
Повторення, удосконалення знань та умінь 1. Алгоритм допомоги Переломи діагностують чи підозрюють у результаті вторинного огляду пораненого. Виключення діє для відкритих переломів із пошкодженням великих судин. Подальші дії відповідають загальному алгоритму С-А-В-С з огляду на те, що переломи можуть спричинити зовнішню чи внутрішню критичну кровотечу, втрату свідомості, блювання (наслідок — порушення прохідності дихальних шляхів), поранення плеври, інші види кровотеч.
Повторення, удосконалення знань та умінь Слід звернути увагу на оніміння кінцівки, зниження її температури та блідість шкіри. Зазначені симптоми є ознакою порушення кровопостачання в ділянці поранення, розвитку набряку. У подальшому це потребує додаткового спостереження. За посилення проявів симптомів слід підозрювати стрімкий розвиток внутрішньої кровотечі. Тактичні умови не дають права вправляти переломи та вивихи не фахівцям. Рятувальники мають лише іммобілізувати пошкоджену частину, за можливості розмістити пошкоджену ділянку вище рівня серця для зменшення набряку, кровотечі, забезпечити інші протишокові заходи. Зупинку зовнішньої кровотечі за можливості вибору проводити у спосіб, що не ускладнить перелом. Після іммобілізації слід перевіряти чи не спричинено синдром стиснення.
Повторення, удосконалення знань та умінь 2. Іммобілізація підручними засобами Тактична медицина розглядає тільки транспортну іммобілізацію. Транспортна іммобілізація — це заходи щодо забезпечення нерухомості кісток у місці перелому чи вивиху. Здійснюється накладанням підручних матеріалів чи спеціальних шин, що є у парамедика. Такі заходи зменшують біль чи подальше травмування, що попереджає розвиток шоку та інші ускладнення.
Повторення, удосконалення знань та умінь В умовах тактичної ситуації використовують найпростіші способи: фіксація пошкодженої нижньої кінцівки до здорової (для жорсткості можна використати будь-які палки, дошки і навіть автомат (без патронів) пораненого). Фіксацію краще проводити еластичним бинтом. Пошкоджену руку можна знерухомити підручними засобами чи полою розстебнутої куртки або кітеля (за аналогією з косинковою пов’язкою), використавши відповідні ґудзики та петлі. У разі підозри на перелом хребта бажано якнайшвидше евакуювати пораненого на жорстких ношах.
Повторення, удосконалення знань та умінь Іммобілізація сучасними засобами Зручною для використання є універсальна шина SАМ sрlіnt, якою може бути доукомплектована індивідуальна аптечка або аптечка парамедика. Шини можуть бути різних розмірів, їх можна розрізати, складати будь-яким чином. Змодельовану на здоровій ділянці шину фіксують бинтом, пластиром, затискачем, шматками одягу тощо.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А.А. Гудима, А.О. Пашко, І.М. Герасимів, М.М. Фука. – Тернопіль : Астон, 2019. – 240 с. : іл. Інтернет-ресурси http://www.pervayapomosh.com/article/zachem_prikladyvat_holod/ http://ua.textreferat.com/referat-16234-1.html http://zsz.pp.ua/persha-dopomoga-pri-travmax-oporno-ruxovogo-aparatu/ http://posibnyky.vntu.edu.ua/bjd/71.htm http://perelom-kosti.ru/perelomy/zakrytyj-perelom.html Відео: https://www.youtube.com/watch?v=RTrw7bJ5OfE&t=26s&ab_channel=%D0%A1%D0%BD%D1%96%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%BA%D0%B71%2B1 https://www.youtube.com/watch?v=Zd84Wzy6Y8A&t=1s&ab_channel=%D0%A1%D0%BD%D1%96%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%BA%D0%B71%2B1 https://www.youtube.com/watch?v=Qipz6wYtPTY&t=5s&ab_channel=IvanIvanov