Спостереження Запишіть речення, підкресліть граматичну основу в кожному з них. Сонце вмило своє ще заспане від снігу обличчя й розпустило промені. Усе навколо вкрилося пухнастим снігом. Надворі морозило.
Номер слайду 4
КЛАСТЕРБЕЗОСОБОВІ ДІЄСЛОВАЩо означають? Яка форма? Синтаксична роль
Номер слайду 5
Вибіркова робота. З п. Оданих речень виписати безособові дієслова і визначити, до яких груп за значенням вони належать. 1. Влітку світає дуже рано (О. Квітневий).2. Надворі морозило, дув західний колючий вітер (А. Головко). 3. Під цим високим зоряним небом думається про все одразу (О. Сизенко).4. Пахло чебрецем, свіжою травою (М. Шиян).
Номер слайду 6
“Приховані слова” Замість рисочок запишіть букви так, щоб утворилися безособові дієслова. З двома словами письмово складіть речення. Д - щ - ть Г р - м - ть П - в - в- є В - ч - р - єМ - р - з - ть
Творче конструювання Перебудуйте подані речення так, щоб дієслова в них набули безособового значення. У ролі якого члена речення виступатимуть при цьому дієслова, що були підметами? Речення запишіть, підкресліть граматичні основи. Теплий весняний дощ покропив землю. Сніг замів дороги. У лісі пахне сосна. Вода залила луки. Заморозки прибили зав’язь на деревах. Туман вкрив степ. Зразок: У садку пахли свіжі яблука. – У садку пахло свіжими яблуками.
Номер слайду 9
Систематизація й узагальнення знань з теми. Подумати і дати відповіді на запитання:1. Які дієслова називаються безособовими?2. Чи може при безособових дієсловах стояти підмет?3. Що виражають безособові дієслова?4. Як можуть утворюватися безособові дієслова від особових?5. Чи змінюються безособові дієслова за особами або родами?
Номер слайду 10
Домашнє завдання. Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему «Безособові дієслова», виконати вправу № …. Скласти твір-мініатюру “Останній місяць осені”, використовуючи безособові дієслова.