Мікроскопічні гриби: дріжджі та цвілеві грибиурок біології в 6 класі
Номер слайду 2
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся: Продовжимо знайомство з царством Гриби; ознайомимося із особливостями розвитку мікроскопічних грибів, дізнаєтеся хто такі “цвілеві гриби” та дріжджі, їх значення у природі та для людини. Ви зможете розвивати вміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності представників царства грибів між собою та з іншими організмами; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки.
Номер слайду 3
Пригадайте: Які царства живих організмів ви заєте?Яке царство ми вивчаємо?Яку будову мають вивчені нами гриби?Як живляться гриби?Які способи розмноження грибів ви знаєте?Яке значення мають гриби у природі?
Номер слайду 4
Пригадайте свій життєвий досвід: Чи може організм складатися із однієї клітини? Наведіть приклади таких істот. Чи може гриб складатися із однієї клітини?Чи бачили ви плісняву? Скільки видів плісняви ви знаєте?Як пліснява росте і розмножується?Що таке дріжджі? Чи є вони у природі? Де і як їх використовують?
Номер слайду 5
Мікроскопічні гриби за способом живлення. Сапротрофи. Паразити. Симбіотрофи
Номер слайду 6
Що таке дріжджі?Дріжджі - велика група мікроскопічних грибів, у яких міцелій спрощений і легко розпадається на окремі клітини. Дріжджі живуть у рідкому середовищіЗа відсутності кисню дріжджі здійснюють бродіння. Бродіння - це процес розкладу цукру на вуглекислий газ і спирт.будови дріжджової клітини
Номер слайду 7
Розмноження дріжджів. Розмножуються дріжджі брунькуванням. На дорослій клітині з’являється випин, який росте і перетворюється на нову клітину. Вона деякий час залишається з’єднаною з материнською, але згодом відокремлюється. За сприятливих умов дріжджі розмножуються дуже швидко
Номер слайду 8
Значення дріжджів - корисне. Використовуються людиною з давніх часів:випікання хліба та кондитерських виробів,виробництва алкогольних напоїв, сьогодні - для отримання різних біологічно активних речовин,кормові добавки для тварин
Номер слайду 9
Значення дріжджів - шкода. Живуть у деревних соках та на поверхні соковитих плодів. Спричинюють псування фруктів та овочів. Деякі види спричинюють грибкові захворювання людини - мікози.
Номер слайду 10
Цвілеві гриби. На продуктах, які тривалий час зберігалися у вологих умовах, завжди з’являється пліснява. Вона може бути різних кольорів - біла, чорна, синьо-зелена або золотисто-жовта. Цю плісняву утворюють цвілеві гриби
Номер слайду 11
Ризопус - чорна пліснява. Його міцелій утворений довгими розгалуженими гіфами, які стелються по субстрату. Над ними піднімаються чорні головки - спорангії зі спорами. Субстрат - місце прикріплення живого організму, яке може бути поживним середовищем
Номер слайду 12
Мукор - біла цвіль. Грибниця - одна сильно розгалужена клітина з тонких безбарвних гіфів. Гіфи не поділені перегородками і містять багато ядер. Спорангії - чорні головки на високих ніжках. За сприятливих умов на субстраті вони проростають. Після достигання спор спорангії відкриваються, легкі спори розносить вітер.
Номер слайду 13
Синьо-зелена цвіль - причина гриб пеніцил. Гіфи його міцелію стеляться по субстрату. Гіфи поділені перегородками на окремі клітини. Від них догори піднімаються інші гіфи, у яких на верхівці є “китиця” з ланцюжків сферичних клітин - конідій. Спори містяться на кінцях конідій.конідіїгіфи
Номер слайду 14
Відкриття пеніциліну. У 40-х роках ХХ ст. було отримано пеніцилін - препарат, що дозволив лікувати раніше невиліковні бактеріальні хвороби. Пеніцилін дав початок створенню цілого класу ліків - антибіотиків
Номер слайду 15
Аспергіл - спричиняє темно-сіру плісняву. Близький родич пеніцила. Гіфи стеляться по субстрату. Від них догори піднімаються інші гіфи, які на верхівці утворюють китицю із конідій. Серед аспергілів є паразитичні гриби, що є небезпечними для людини і тварин
Номер слайду 16
Завдання: Після перегляду презентації прочитайте уважно у підручнику § 52, а також рубрику “Для допитливих” на с.239. У зошиті запишіть значення дріжджів та цвілевих грибів - корисне для людини і шкідливе. Випишіть у зошит, розшифруйте і запам’ятайте терміни і поняття (с. 239)Дайте відповіді на контрольні запитання запитання с.239