Мета: ознайомити п’ятикласників з особливостями побудови діалогу; розвивати вміння ставити і пояснювати розділові знаки в діалогах, перебудовувати репліки діалогу на речення з прямою мовою, формувати культуру спілкування; виховувати любов до рідної мови.
Номер слайду 3
Вивчаємо Діалог – це розмова двох або кількох осіб. Слова кожного зі співрозмовників називають реплікою.
Номер слайду 4
Запам’ятовуємо. Кожну репліку пишемо з нового рядка без лапок. Перед реплікою ставимо тире. Якщо після репліки є слова автора, ставимо такі самі розділові знаки, як і при прямій мові (але лапок не ставимо). - Привіт, Пуше! – гукнув до нього Паця. – Ти що там робиш? - Полюю, - тільки й відповів той. - Полюєш? На що? - Хотілося б і самому знати, - таємниче пробуркотів Пух.
Номер слайду 5
Щоб передати чиїсь слова, використовують дієслова говоріння. Вони не тільки вводять пряму мову чи діалог у текст, а й відтворюють почуття, стан мовця. Дієслова говоріння: сказати, відповісти, спитати, просити, заявляти, стверджувати, крикнути, вигукнути, вимовити, промовити, оголосити, пояснити, повідомити, заперечити, зауважити, буркнути, прошепотіти тощо.
Номер слайду 6
Прочитайте текст і виконайте завдання. - Тук-тук-тук, чи є хто вдома?У відповідь із нори долинуло шарудіння, а потім настала тиша. Питаю, чи є хто вдома?! – гукнув Пух щосили. Нема! – озвався голос, і трохи згодом той самий голос додав: - І нічого тут волати, я й з першого разу почув. Яка невдача! – побідкався у нору Вінні – Пух. – Невже там так-таки нікого і нема?Нікого – нікого!Тут Пух витяг голову з нори й замислився. Утім, думав він недовго і надумав ось що: «Усе ж таки там хтось має бути, бо не може такого бути, щоб оте нікого сказав ніхто…» Тож він знову сунув голову в нору й гукнув.
Номер слайду 7
Завдання до тексту. Доведіть, що цей текст – діалог. Випишіть дієслова говоріння, з’ясуйте їхнє значення. Дві репліки перетворіть на речення із прямою мовою так, щоб пряма мова була перед словами автора і навпаки.
Номер слайду 8
З якого твору діалог?Діду, чому дятел шишки їсть, а щука – пліточок?А то вже хто якого поріддя. А я не забрав у дятла шишки, - хвалиться Олесь.І вірно. Навіщо вона здалася. Це як путнє щось побачиш – дощечку. Скажімо, або гвіздочок – тоді бери. Навіщо?Пригодиться.
Номер слайду 9
Основні правила спілкування. Будь уважним, доброзичливим, виявляй увагу до співрозмовника. Під час розмови дивися співрозмовнику в очі. Вживай доречні слова ввічливості. Уважно вислуховуй співрозмовника, не перебивай. Не говори надто голосно. Говори чітко, зрозуміло. Не вживай грубих слів.
Номер слайду 10
Робота з підручником. Вправа 513 Прочитайте вірш мовчки. Скільки осіб бере участь у спілкуванні? Як ви це визначили? Прочитайте вірш уголос за особами. — Скажи мені, мати, де йде сонце спати? — За високу гору, в золоту комору. — Хто ж його колише усе тихше й тихше? — Соловей піснями, тиха нічка снами. — А хто його збудить, як світати буде? — Пташечки веселі збудять із постелі. — А на що, як встане, то найперше гляне? — На тебе, серденько, як встанеш раненько. Марійка Підгірянка
Номер слайду 11
Робота з підручникомс.222
Номер слайду 12
Робота з підручником. Вправа 515 Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Одного разу зустрілися три Старі Прислів’я і посварилися: Добрий початок — половина роботи мовило перше. Е ні заперечило друге найкраще — золота середина. Нічого ви не тямите заявило третє. Кінець діло хвалить.І почали вони битися, аж чуби тріщали. Ще й досі не вгамувалися (Дж. Родарі). Яке з названих у тексті прислів’їв ви вживаєте найчастіше? Чому?
Номер слайду 13
Підсумки. Рефлексія. Метод «Незакінчене речення». Я розумію…Найбільше труднощі відчувалися, коли …Я не вмів (-ла), а тепер умію…
Номер слайду 14
§ 44. Вивчити правило на с.222, виконати вправа 516.