Ця презентація до уроку "Дієприслівник як особлива форма дієслова" (7клас) містить таблицю "Я знаю. Я вмію", спостереження над мовним матеріалом, загадки, практичну роботу, ілюстрацію для проведення творчої роботи, "Мозковий штурм" тощо.
Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Номер слайду 2
Епіграф уроку: У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері в своїх дітей, сподіваючись і прагнучи щастя для них. О.Сизоненко
Номер слайду 3
Я знаю Я вмію 1. Загальне значення 1. Визначати дієприслівник та дієприслівниковий зворот у реченні. 2. Морфологічні ознаки 2. Відрізняти дієприслівник від дієприкметника. 3. Синтаксичну роль 3. Визначати граматичні ознаки дієприслівника. 4. Писати правильно не з дієприслівником. 5. Вживати розділові знаки при дієприслівникових зворотах. 6. Правильно інтонувати речення з дієприслівниковими зворотами. 7. Конструювати речення з дієприслів-никами, заміняти їх складними реченнями. 8. Складати монологи й діалоги, використовуючи дієприслівники.
Номер слайду 4
Діє+прислівник поєднує ознаки дієслова 1. Вид доконаний або недоконаний говорячи, посміхнувшись 2. Перехідність/ неперехідність гріючи (кого? що?), гріючись 3. Час теперішній або минулий (лише два часи) розповідаючи, розповівши 4. Може мати залежні слова (іменник, займенник, прислівник) граючи (як?) віртуозно (на чому?) на скрипці прислівника 1. Незмінний мріючи, перевіривши… 2. Виконує роль обставини Василь говорив (як?) поспішаючи
Номер слайду 5
Спостереження над мовним матеріалом Сашко чекав маму й радів довгоочікуваній зустрічі. Сашко чекав маму, радіючи довгоочікуваній зустрічі. Я дивлюся на неню й відчуваю впевненість у власних силах. Дивлячись на неню, я відчуваю впевненість у власних силах.
Номер слайду 6
Практична робота 1. Сонце заходить, цілуючи гай (М.Вороний) 2. Дуби застигли, схиливши могутні голови в білих шапках. (М.Збанацький) 3. Загартувавшись у росах, неначе гострий плуг, зоря врізається між досвітком і ранком і, приоравши ніч, кладе на виднокруг окраєць сонця в рушничку серпанку. (Д.Ткач)
Номер слайду 7
Гра «Мамина загадка» 1. Дві сестриці пішли напитись водиці, а брат, зігнувшись, стояв і сестричок чекав. 2. Хатня корова, поїдаючи дрова, увесь дім зігріва. 3. Що йде, не рухаючись із місця?
Номер слайду 8
“Цікава розмова в бабусиній світлиці”
Номер слайду 9
«Мозковий штурм» Чи думали ви над тим, як досягти успіху в житті? Хто нам допомагає досягти успіху? Що ми маємо робити, щоб бути успішними? Підібрати дієслова, що асоціюються у вас зі словом «успіх».
Номер слайду 10
“Незакінчене речення” … … працюючи Я стану успішним
Номер слайду 11
Я знаю Я вмію 1. Загальне значення 1. Визначати дієприслівник, дієприслівниковий зворот у реченні. 2. Морфологічні ознаки 2. Відрізняти дієприслівник від дієприкметника. 3. Синтаксичну роль 3. Визначати граматичні ознаки дієприслівника. 4. Писати правильно не з дієприслівником. 5. Вживати розділові знаки при дієприслівникових зворотах. 6. Правильно інтонувати речення з дієприслівниковими зворотами. 7. Конструювати речення з дієприслівниками, заміняти їх складними реченнями. 8. Складати монологи й діалоги, використовуючи дієприслівники.
Номер слайду 12
Рефлексія. «Продовж речення» На уроці найбільше мені сподобалось (запам’яталось)… Я обов’язково стану.. Я зрозуміла, що… Найкраще на уроці працював (працювала)…
Номер слайду 13
Інструктаж щодо виконання домашнього завдання Усім – вивчити правила п.26, виконати вправу …. Група А – вивчити 4-5 прислів’їв із дієприслівником (на основі вправи ). Група Б – вивчити 5-7 прислів’їв із дієприслівником (на основі вправи або дібрані самостійно). Скласти лінгвістичну казку «Жив собі на світі Дієприслівник…».