Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово»

Про матеріал

узагальнити й систематизувати знання семикласників з теми «Дієслово»; удосконалити вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису

Перегляд файлу

Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово»

українська мова, 7 клас

Мета: узагальнити й систематизувати знання семикласників з теми «Дієслово»; удосконалити вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль шляхом здійснення морфологічного розбору, пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу підвищувати мовний етикет семикласників.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння найуживаніших прислів’їв, приказок, до складу яких входять дієслова.

Фонетика: вимова дієслів на -ться, -шся.

Правопис: правопис -ться, -шся в кінці дієслів, м’який знак у дієсловах наказового способу, не з дієсловами.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

ІІІ. Повторення відомостей про дієслово як частину мови

Проведення мовознавчого брейн-рингу з теми «Дієслово як частина мови. Правопис дієслів» за запитаннями, підготовленими учнями вдома.

 

IV. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи

Попереджувальний диктант (робота в парах)

Записати під диктовку текст. Обмінявшись зошитами, перевірити правильність написання слів з вивченими орфограмами, розстановку розділових знаків.
ВОСКРЕСНЕМО

Воскреснемо, брати і сестри, бо земля наша хоч і розп’ята на хресті історії, але свята. Воскреснемо! Бо ми вічно були і на цій Богом даній землі як народ. І рідне небо хай пошле нам силу для життя!

Воскреснемо! Бо світить нам у віки пророцтво Тараса: «Не вмирає душа наша, не вмирає воля».

Подивімося на своє небо і думкою полиньмо аж до сонця і зірок і гляньмо на трепетну Землю. І тоді відкриється нам на зелено-голубому лику планети край, що нагадує собою серце України. Ні, немає кращої землі, ніж наша (За Я. Гояном).


Вибіркова робота

Виписати дієслова. Знайти серед них дієслівні форми. Визначити морфологічні ознаки.

Зробити синтаксичний розбір четвертого і сьомого речень.

Виконати морфологічний розбір виділених дієслів, скориставшись алгоритмом (див. додаток).


Творче відновлення — конструювання

 Записати вислови усної народної творчості, ставлячи дієслова, що в дужках, у потрібній формі. Визначити дієвідміну відновлених дієслів. Виділити особові закінчення.

1) Якщо б ти (мовчати), ти (залишатися) б мудрим.
2) (Стримувати) себе у всьому, а найбільше — у словах.
3) Одне погане слово (сказати) — (почути) десять.
4) Слів не (розкидати), добру славу (мати).
5) Раз (промовчати), де слід, і (відвертати) тисячу бід.

Від виділених дієслів утворити форми на -ться, -шся.

 

- Пояснити значення фразеологізмів, до складу яких входять дієслова:

Прикусити язика - замовкнути

Упадати у вічі – бути особливо помітним

Одібрало мову – втратити здатність говорити

Пекти раків – червоніти

Накивати п'ятами – втекти

Поставити крапку над «і» – з'ясувати все до кінця

Пасти задніх – бути позаду

Як води в рот набрати – мовчати

Тримати язика за зубами – мовчати

Взяти гору – перемогти

 

Розподільний диктант.

Пригадаймо способи дієслів. Записати дієслова у 3 колонки (дійсний, умовний, наказовий)

Розказали б, говори, спілкуйся, балакайте, бесідував, перемовляються, кричить, скажімо, написала б, не торохти, виставила, говоритиме, теревенив би, замовкніть, домовились би, помовчала б.

 

«Ти – редактор»

Необхідно написати вірно дієслова .

(Не) відвідав, (не) прийшов, (не) зчувся, (не) волити, (не) дописати, (не) здужати, (не) бачити, (не) притомніти, (не) покоїти, (не) вивчив, (не) кладіть, (не) хтувати, (не) покоїти, (не) зупинити.

V. Підсумок уроку

 

VI. Домашнє завдання

1. Повторити теоретичний матеріал з розділу «Дієслово».

2. Уявити ситуацію: дієслова як частини мови не існує. Поміркувати, чи змогли б ми спілкуватися один з одним без дієслів.

 

docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
1150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку