Урок " Дієприслівниковий зворот"

Про матеріал

Відкритий урок - один із 5 уроків з теми "Дієприслівник" з презентаціями, що є на сторінках даного сайту. Види робіт: «Озвуч фільм», фразеологічний пінг-понг, фольклорний аукціон, переказ, самодиктант, диспут, творче конструювання – роблять урок змістовним та цікавим.

Перегляд файлу

Тема: Дієприслівниковий зворот.

 

Мета: дати поняття про дієприслівниковий зворот, вчити учнів визначати дієприслівникові звороти в реченні, формувати вміння правильно інтонувати речення з  дієприслівниковим зворотом, ставити розділові знаки в таких реченнях; розвивати загальнокультурну компетентність, спостережливість, пам'ять, творчі здібності учнів;  виховувати бажання бути вихованою людиною.

Тип уроку: комбінований ( класифікація за О.Бєляєвим).

 

Обладнання: підручник, комп’ютер, мультимедійна дошка, проектор, фразеологічні словники, дидактичний матеріал (картки для учнів), уривок відеофільму.

 

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна, у парах.

 

Методи роботи:  бесіда, створення проблемної ситуації,  робота з підручником, словниками, «Озвуч фільм», фразеологічний пінг-понг, фольклорний аукціон, переказ, самодиктант, диспут, творче конструювання.

 

Епіграф уроку:                                                      

        Виховання – велика справа:

                                                                                 Воно вирішує долю людини.

                                                                                                                               В.Бєлінський

                                           Хід уроку

І. Організаційний момент.

Формування емпатійної здатності.  Вправа  «Доброта по колу».

    Усі беруться за руки.  Перший учень повертається до сусіда, посміхається, бажає чогось світлого, доброго. Другий повертається до наступного з побажанням ( і так по колу).

II. Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальна бесіда.

    - Що таке дієприслівник?

    - Ознаки яких частин мови включає в себе ця особлива форма?

    - Назвіть ознаки дієслова в дієприслівнику, ознаки прислівника.

    - Яку синтаксичну роль виконує дієприслівник?

2. Читання лінгвістичної казки «Жив собі на світі Дієприслівник…» 

3. Робота на картках.  Один  учень біля дошки, інші – у зошитах.

Картка №1

    Випишіть із тексту дієприслівники, зробіть їх морфологічний розбір. Знайдіть речення, ускладнені вставним словом та однорідними членами. Поясніть у них розділові знаки. Запам’ятайте ці правила етикету й перекажіть їх іншим учням у класі. 

   Вітаючись між собою, чоловіки знімають рукавиці обов’язково. Жінки ж вітаються, не знімаючи рукавичок. До речі, чоловікові належить зняти рукавицю, простягаючи руку жінці, яка виходить із транспорту, спускається зі сходів, переступаючи через щось.

                                                           Картка №2

     Випишіть із тексту дієприслівники, зробіть їх морфологічний розбір. Перекажіть текст, доповнивши його реченням із дієприслівниковим зворотом.

    Молодий чоловік, активно жестикулюючи, зачепив рукавом соусник. Перекинувшись, посудина  на скатертині утворила велику  пляму. Ніхто з присутніх цього ніби й не помітив.

   Гарне виховання не в тому, щоб не розлити соус, а в тому, щоб …

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  - Що таке дієприслівниковий зворот? Коли він на письмі виділяється комою? 

Проблемне запитання

 - Як ви гадаєте, що таке дієприслівниковий зворот? Висловіть своє припущення.

IV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

 - Судячи з назви теми, визначте мету даного уроку: які знання й уміння здобудете? (Відповіді учнів).

 - Отже, на уроці ви повинні дізнатися про дієприслівниковий зворот, уміти розпізнавати його в  тексті, складати з ним речення, правильно  інтонуючи, ставити розділові знаки в реченнях із  дієприслівниковим зворотом.

1. Проблемне завдання. Робота в парах.

     Поспостерігайте, коли виділяються на письмі речення з дієприслівниковим зворотом (одиничним дієприслівником)? Зробіть висновок.                                                                                                                  

                                                                                                                  

         Дівчина, вітаючись із бабусею, приязно посміхнулась. Вітаючись із бабусею, дівчина приязно посміхнулась. Дівчина приязно посміхнулась вітаючись.

V. Сприйняття й  засвоєння учнями навчального матеріалу.

- Прочитайте  теоретичний матеріал підручника та звірте свої припущення.

1. Читання учнями теоретичного  матеріалу підручника.

2. Фронтальна бесіда.

- Коли виділяються на письмі  дієприслівникові звороти?

- Коли виділяються на письмі  фразеологічні звороти з дієприслівниками?

- Чи завжди виділяються на письмі одиничні дієприслівники? Коли вони не відокремлюються?

 3. Практична робота –   робота в парах  на картках.

     На парті лежить картка. Не переписуючи речень, дитині разом із сусідом по парті  слід поставити розділові знаки й обґрунтовувати пунктограми, підкреслити звороти відповідно до їх синтаксичної ролі.

                                                          Поради дітям

    У будь-якій ситуації залишайтеся людиною  не втрачаючи самоповаги. Намагаючись виховувати в собі найкращі риси  не забувайте про оточуючих людей. Цінуйте  рідних  піклуючись про матір  батька бабусю  молодших братів і сестер. Пам'ятайте  що існує розум  честь совість. Відмовтеся від дорогих подарунків якщо батьки готові вам їх зробити  відмовляючи собі в найнеобхіднішому. Даруйте  людям радість робіть  їм добро  не чекаючи віддачі.  

 Витри піт солоний із чола і  трудись забувши про утому. Знай  людина  ціниться по тому  чи вона зробила  що могла  скільки сил у неї вистачало щоб на світі більше щастя стало.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

 1. Фольклорний аукціон – робота в групах.

   Кожна команда по черзі називає прислів’я, вивчене вдома (з дієприслівником чи дієприслівниковим зворотом). Перемагає та команда, яка назве більше таких речень.

 - Чому вчать нас ці прислів’я? Звернення до епіграфа

 - Як ви розумієте цей вислів?  Чи важливе виховання? Наведіть приклади. У висловлюванні намагайтеся вживати дієприкметникові звороти.

2.Самодиктант. Кожен учень записує два  прислів’я, робить його синтаксичний розбір, розставляє розділові знаки. (Взаємоперевірка)

3. Диспут «Яка краса важливіша: зовнішня чи внутрішня?»

4. Фразеологічний пінг-понг.

    Пояснити фразеологізми (група А –  використовуючи слова для довідки; група Б  – користуючись словником; група В – самостійно, без словника).

  - Скласти два  речення  з фразеологізмами, пояснити розділові знаки.

     Обливаючись потом, не надаючи значення, маючи хист, дивлячись у корінь,  зводячи рахунки.

 

         Слова для довідки: розправляючись; не вважаючи щось вартим уваги; вникаючи в суть; докладаючи великих зусиль, важко; будучи здібним до чогось.

5. Вправа «Озвуч фільм» - на високий рівень.

   Подивитися німий фільм, скласти за ним діалог, увівши в нього дієприслівникові звороти та одиничні дієприслівники. Речення з даною пунктограмою запишіть разом зі словами автора.

Завдання «Творче конструювання» - інші учні.

   Переробіть текст, замінюючи, де можливо, дієслова дійсного способу дієприслівниками. Запишіть речення з вивченою пунктограмою.

    Якщо здалеку доносяться різні співи – то сходяться на вулицю і співають парубки та дівчата. Ось пройшов хлопець вулицею. Іде він тихо, недбало похитується. Коли він проходив біля хати, завів пісню. Виспівує  та йде до греблі. (За Лесею Українкою)

VII. Підбиття підсумків уроку.

  • Які правила розстановки знаків запам’ятали?
  • Що було найлегше? Над чим ще треба попрацювати?
  •  Що корисного ви дізналися на уроці?
  • Що означає бути вихованою людиною?

VIII. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.                                                                                                                             

   Усім – вивчити правила  п.27, виконати вправу 301.

    Клас поділено на дві ланки, кожній  підготувати  обрядову пісню, в якій вживається дієприслівник або дієприслівниковий зворот.

         На високий рівень – створити алгоритм «Кома при дієприслівниковому звороті та одиничному дієприслівнику»  або підготувати повідомлення про слово «дідух» чи «вертеп».

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 листопада 2018
Переглядів
6972
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку