Презентація до уроку "Дік Сенд і його друзі. Проблема рабства в романі"

Про матеріал

За допомогою цієї презентації діти зможуть наочно переконатися, яким жахливим явищем є рабство, яке їснує й зараз, хоча й нелегально. Сам урок сприяє формуванню гуманістичного світогляду учнів, прищеплює інтерес до науки. Наприкінці презентації надані варіанти тестів для перевірки знання тексту.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дік Сенд і його друзі Проблема рабства в романі Жуля Верна “П’ятнадцятирічний капітан”

Номер слайду 2

Засудження рабства в романі Ж. Верна Работоргівля – це слово, якому не повинно бути місця в людській мові… Ж. Верн - Діти, чи існує рабство сьогодні? Що вам про це відомо і звідки? Про те, як виникло рабство і з яких причин, нам повідомлять учні, що обрали домашнє завдання для ерудитів. А ви спробуйте визначити, що таке рабство. Відповідь: Рабство – це насильницьке підпорядкування однієї людини іншою або однієї групи людей іншою групою людей. У раба немає особистих прав власності, його можна продати, убити.

Номер слайду 3

Виникнення рабства Повідомлення учнів Рабство відоме з доісторичних часів, але набуло розвитку після падіння Римської імперії. У ХVІ – ХVІІІ ст. в Іспанії, Португалії, Великобританії торгували рабами-неграми. Початок торгівлі рабами-невільниками має певні причини. Вигнані з Іспанії мусульмани влаштувалися на африканському узбережжі. Португальці, які жили там на той час, жорстоко їх переслідували. Деяких втікачів було схоплено й доставлено в Португалію. Їх зробили рабами. Мусульмани намагалися відкупитися, бо були з забезпечених сімей, однак португальці відмовлялися від викупу – їм потрібні були робочі руки. Багаті мусульмани запропонували обміняти своїх родичів на велику кількість африканських негрів. Так було покладено початок торгівлі рабами-неграми в Європі.

Номер слайду 4

В Америці в ХVІІ – ХІХ ст. рабська праця стала основою економіки. Мільйони африканців вивозилися з континенту до інших країн і використовувалися як безкоштовні знаряддя праці, працюючи на плантаціях, а пізніше – мануфактурах. Велика їх кількість помирала, але все одно вигода від подібної експлуатації була величезною.

Номер слайду 5

Усі держави підтримували работоргівлю, вбачаючи в ній добрий засіб для швидкої та надійної колонізації своїх віддалених володінь в Новому Світі. Чорні раби могли жити й працювати там, де європейці, незвиклі до тропічного клімату, гинули б тисячами. Спеціально побудовані великі судна стали регулярно поставляти в американські колонії великі партії рабів-негрів, і міжнародна торгівля людьми викликала появу на Африканському узбережжі великих агентств. “ Товар ” коштував на своїй батьківщині недорого й давав величезний прибуток. Нічим не можна було виправдати нелюдської торгівлі неграми. Багато благородних людей протестували проти цього, в ім’я гуманності вимагаючи від європейських урядів законів про відміну рабства. Серед них були й географи-науковці – дослідники Африки, чиї імена згадані в романі Жуля Верна.

Номер слайду 6

Боротьба з рабством 1807 р. – указ Британського парламенту про заборону торгівлі рабами. 1820 р. - Конгрес США прирівняв работоргівлю до піратства, що карається стратою. 1848 р. – остаточно скасовано рабство у французьких колоніях. Подібні укази прийняті у 1814, 1833, 1859 роках. Відповідно військові кораблі отримали право оглядати судна, якщо існувала підозра, що на них здійснюється перевезення рабів. Такі кораблі конфісковувалися, але судновласники, щоб уникнути покарання, викидали рабів за борт або топили у трюмах.

Номер слайду 7

Жахливі картини африканської работоргівлі Жуль Верн писав: “Як важко мені описувати ці картини! Але я вважав своїм обов'язком відтворити їх у всій їхній жахливій реальності”. Цитати-описи: «Наглядачі були араби й португальці. З невільниками вони поводилися вкрай жорстоко. Вони шмагали їх нагаями ні за що ні про що, а тих, які падали від хвороби чи знемоги й не годились на продаж, добивали з рушниць або ножами.»  «Який жахливий вигляд мали ці невільники! Чоловіки, ледве прикриті шматками цупкої тканини — "мбузу"; жінки, пошматовані нагаями до крові, всуціль у ранах і виразках; виснажені худі діти з закривавленими ногами; люди з рогачами на шиях… Вигляд цих нещасних, цих напівмерців, цих "кістяків із чорного дерева", як сказав про них Лівінгстон, міг би розжалобити навіть дикого звіра. Але до їхніх мук були байдужі наглядачі-араби, а тим більше португальці, які, за словами лейтенанта Камерона, іще жорстокіші від арабів.» Із записника Діка Сенда: «Мене оточують живі скелети. Їм бракує голосу, навіть щоб стогнати. Врешті я побачив стару Нен. На неї страшно дивитися…» «Який жах! Тіло в деяких невільників — це суцільна кривава рана! І в цю рану врізаються ланцюги…» «Жінка несе на руках свою малу дитину, яка вчора вмерла з голоду. Мати не хоче розлучатися з нею.» «Дорога за нами всіяна трупами. Багато хто вмирає від вітряної віспи.» «Проминули дерево, під яким лежать кілька мертвих невільників, прикутих за шию до стовбура. Їх покинули тут на покару. Вони вмерли з голоду.»

Номер слайду 8

Людяність Діка Сенда та його друзів Під час полону вони проявляють справжню людяність: Дік Сенд думає лише про місіс Уелдон, Джека, негрів; намагається повідомити, що їх ведуть у Казондо. Геркулес супроводжує караван невільників, посилає записку Діку Сенду з повідомленням про місіс Уелдон і Джека. Бет, поєднаний рогачем зі своїм батьком Томом, намагається йти повільніше й не смикати рогача, щоб батькові було легше йти. Стара Нен несе на руках дитину знесиленої бранки, хоча сама ледве тримається на ногах. Вона єдина з друзів Діка Сенда, хто загине у цій моторошній подорожі. То чи залежать високі моральні якості людини від раси?

Номер слайду 9

Завдання, запитання: 1. Розподілити героїв на дві колонки: Дік Сенд, Гарріс, Муані-Лунга, Нен, Геркулес, Ібн-Хаміс, кузен Бенедикт, Том, Негору, Бет, місіс Уелдон, Негору, Жозеф Антоніу Алвіш. 2. Дік Сенд пише у записнику: “Деякі молоді й здорові з вигляду невільники зненацька падають мертвими. Мені згадалося, що й Лівінгстон писав про це. "Ці нещасливці раптом починають скаржитись на біль у серці. Кладуть руку на груди й падають неживі. Мабуть, умирають від розриву серця. На мою думку, це стається з вільними людьми, несподівано оберненими на рабів, які зовсім не були готові до такої долі". Як ви розумієте думку письменника? 3. Хто такі Грант, Лівінгстон, Спік, Бертон, Камерон, Стенлі? 4. Що означають дати: 1807, 1814, 1820, 1833, 1848, 1859 роки?

Номер слайду 10

Дік Сенд Геркулес Риси вдачі: Геркулес – Дік Сенд Завдання: розподілити риси вдачі героїв твору на дві колонки: моряцький хист, мужність, сила волі, відповідальність, кмітливість, спостережливість, застосування наукових знань на практиці, сміливість, рішучість, ненависть до ворогів, готовність до самопожертви, героїзм, здатність миттєво прийняти рішення, сила, відвага, непримиренність, готовність до ризику й самопожертви, винахідливість.

Номер слайду 11

Як ви пам'ятаєте, головний герой роману картає себе за те, що він сам та його супутники опинилися в країні работоргівлі. Це свідчить про велику відповідальність юного капітана. Чому так сталося насправді, чого не вистачило Діку Сенду, щоб дістатися берегів Америки? Поставте себе на місце героя та скажіть відверто, чи впоралися б ви з обов'язками капітана краще за Діка? Чи змогли б зорієнтуватися у відкритому морі під час негоди? Чи змогли б одразу визначити, де опинилися – в Латинській Америці чи в Африці за допомогою знання біології, ентомології, зоології? Чи здатні ви забезпечити себе їжею самостійно хоча б у місцевості, де живете, без сторонньої допомоги? Чи здатні на самопожертву заради близьких? Чи піклуєтеся про батьків, братів, сестер? Як ставитеся до старих і немічних? Відверті відповіді на ці запитання покажуть вам, чи є ви справжньою ЛЮДИНОЮ.

Номер слайду 12

Тести за змістом прочитаного та засвоєного під час уроків. 1-й варіант У якому віці Дік Сенд почав вивчати морську справу? А у 12 років; Б у 14 років; В у 8 років. Як звали негрів, врятованих із затонулого корабля? А Бат, Актеон, Джек, Джон, Ден; Б Бат, Актеон, Остін, Геркулес, Том; В з корабля нікого не врятували. 3. Як називаються рачки, яких поїдають кити? А китова каша; Б китова їжа; В китова юшка. Які дві літери були на нашийнику Дінго? А С і В; Б М і Я; В у собаки не було нашийника. Як саме зламався компас? А Негоро розбив його каменем; Б малий Джек розібрав його; В Негоро підклав під компас залізний брусок. До якої саме частини Африки приплив “Пілігрим”? А до Анголи; Б до Мозамбіку; В до Конго.

Номер слайду 13

7. Яких тварин Гарріс назвав страусами? А пінгвінів; Б жирафів; В слонів. 8. Як Дік здогадався, що знаходиться у Африці? А знайшов колодки; Б вполював лева; В йому про це розповів Гарріс. 9. Хто такий Муані-Лунга? А рабовласник; Б раб; В африканськимй цар. 10. Від чого помер Муані-Лунга? А від кулі снайпера; Б від пуншу; В від старості. 11. Як називалася річка, якою пливли Дік і його товариши після втечі? А Конго; Б Дніпро; В Ніл. 12. Хто вбив Негору? А Дік Сенд; Б лев; В Дінго.

Номер слайду 14

Тести за змістом прочитаного та засвоєного під час уроків. 2-й варіант Яким розділом зоології захоплювався кузен Бенедикт? А ентомологією; Б орнітологією; В іхтіологією. 2. Ким за національністю був Негору? А англійцем; Б американцем; В німцем; Г португальцем. 3. Скільки людей було врятовано з “Вальдека”, що зазнав аварії? А троє; Б четверо; В п'ятеро; Г шестеро. 4. Хто з врятованих був старший за віком? А Том; Б Геркулес; В Бат; Г Остін. 5. Як загинули капітан Халл і команда “Пілігрима”? А їх вбили Негору та Гарріс; Б їх вбив поранений кит, на якого вони полювали; В їх знесло у море під час шторму. 6. Де Дік Сенд, місіс Уелдон та інші мандрівники знайшли порятунок під час повені? А на дереві; Б на горі; В на плоту; Г у термітнику.

Номер слайду 15

7. Чому місіс Уелдон спочатку не хотіла писати лист своєму чоловіку, як того вимагав Негору? А вона вважала, що у її чоловіка немає таких грошей; Б вона вважала, що її чоловік все одно не погодиться їх сплатити; В вона боялася за його життя, якщо він приїде за нею у Казонде; Г вона сподівалася, що її визволить Дік Сенд. 8. Як кузену Бенедикту вдалося залишити факторію Алвіша? А переслідуючи мантікору, він випадково знайшов отвір (хід) під огорожею; Б він сам викопав підземний хід; В йому вдалося непомітно щезнути, змішавшись із юрбою під час поховання муані-Лунга. 9. Хто вбив Гарріса? А Дік Сенд; Б Геркулес; В Дінго. 10. Чому Дінго ненавидів Негору? А бо той вбив його хазяїна Семюела Вернона; Б бо Негоро жорстоко поводився з Дінго; В бо Негоро вбив капітана Халла. 11. Що сталося з Томом та іншими неграми, яких врятували з “Вальдека”? А їх продали в рабство, і більше про них нічого невідомо; Б їх вбили работоргівці за непокірність; В їх продали, але пізніше Джеймс Уелдон через свого агента розшукав і викупив їх. 12. Хто з персонажів, які через підступність Негору були закинуті до берегів Африки, не повернувся до Америки? А Геркулес; Б Том; В Нен; Г Джек.

Номер слайду 16

Домашнє завдання Прочитати роман Даніеля Дефо “Робінзон Крузо” або передивитися художній фільм. Визначити тему та ідею роману, зробити запис у робочих зошитах.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Костіна Неля Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гамяніна Ірина Леонідівна
    Дякую за гарну презентацію!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
4 жовтня 2020
Переглядів
34310
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку