Презентація до уроку "Данте Аліґ'єрі. "Божественна комедія" (Пекло, І, V)."

Про матеріал
Презентація містить запитання щодо особистості Данте. Коротка хронологія надана за Вікіпедією. Загальний огляд "Божественної комедії" здійснюється методом "Запитання - відповідь". Сюжет поеми проілюстрований гравюрами Доре, схемами структур Пекла, Чистилища, Раю. Літературний диктант закріплює знання, отримані під час частини уроку. Наочно продемонстрований принцип римування. Розкривається символіка твору.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Данте Аліг'єрі (1265 – 1321) “Божественна комедія” (пекло). Роль Данте в історії європейської культури. Особливості композиції поеми. Концепція світу й людини. Жанрова своєрідність твору.

Номер слайду 2

Що нам відомо про Данте? Мандрівник і філософ, воїн і поет, політик і вигнанець. “Останній поет Середньовіччя й перший поет Нового часу”. Видатний ерудит, один з найосвіченіших людей Італії. Автор автобіографічної повісті у віршах і прозі “Нове життя” (“ La Vita Nuova”) – першої ліричної сповіді у світовій літературі, написаної переважно у жанрі сонета. Творець неперевершеної “Божественої комедії” (“Divina commedia”). Основоположник італійської літературної мови (трактати “Бенкет”, “Про народне красномовство”). Висловлює принципи політичної діяльності у трактаті “Монархія”.

Номер слайду 3

Портрет Данте Аліг'єрі атрибутований Боттічеллі, в каплиці палацу Барджелло у Флоренції. Найстаріше зображення Данте, зафарбоване незадовго до його вигнання, і відтоді сильно відновлене. Коротка хронологія (за Вікіпедією) 1265 — народження Данте 1274 — перша зустріч з Беатріче 1283 — друга зустріч з Беатріче 1290 — смерть Беатріче 1295 — створення повісті «Нове життя» («La Vita Nuova») 1296/1297 — перша згадка про Данте як про громадського діяча 1298 — одруження Данте на Джеммі Донаті 1300/01 — пріор Флоренції 1302 — вигнаний з Флоренції 1304—1307 — «Бенкет» 1304 — 1306 — трактат «Про народну мову або красномовство» 1306 — 1321 — створення «Божественної комедії» 1308/09 — Париж 1310/11 — повернення до Італії 1315 — підтвердження вигнання Данте і його синів з Флоренції 1316—1317 — оселився в Равенні 1321 — як посол Равенни їде до Венеції У ніч з 13 вересня на 14 вересня 1321 року — помер по дорозі в Равенну.

Номер слайду 4

Запитання - відповідь Час створення поеми? «Божественну комедію» було написано впродовж 1307-1321 рр. Це був час, який в історії культури дістав назву Протовідродження. Зростає інтерес до людської особистості, до її земних радощів і сподівань. Поступово починає формуватися новий гуманістичний тип мислення, остаточне становлення якого буде пов’‎язане з добою Відродження. Віра в необмежені можливості людської природи, у неповторність людської індивідуальності зароджується саме в цей час. Цей процес і відтворює поема Данте, що є водночас синтезом середньовічної культури і прологом до культури Відродження. Жанр твору? За усталеними середньовічними канонами Данте назвав свою поему комедією: так називали тоді твори, які починалися сумно (пекло), а закінчувалися щасливо (рай). Епітетом божественна наділив поему перший біограф Данте, автор знаменитого «Декамерона» Джованні Боккаччо. Композиція поеми? Поема має три частини: «Пекло», «Чистилище», «Рай». У кожній із частин — 33 пісні (у «Пеклі» ще одна пісня, що є вступною до всієї поеми). Усього — 100 пісень.

Номер слайду 5

Запитання - відповідь Уявлення про світ у «Божественній комедії»? Дантова земля має форму кулі і розташовується, згідно із середньовічними переконаннями, у центрі Всесвіту. Північна півкуля населена людьми, південна — безлюдна і вкрита океаном, серед якого височіє гора, де Данте розташував Чистилище — місце, у якому мучаться душі померлих грішників, що розкаялися за життя, очищаючись від провини, аби потрапити до Раю. Уявлення про світ у «Божественній комедії»? Урвище пекла, куди призводить смертельний гріх і звідки неможливо врятуватись, має вигляд вирви, що утворилася внаслідок падіння Люцифера-ангела, який був вигнаний із Раю . Земля оточена дев’‎ятьма небесними сферами: сімома сферами планет, зірковим та кристалічним небом. За ним у просторі, де вже не діють фізичні закони, розташований Емпірей — царство ангелів та блаженних душ.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Сюжет “Божественної комедії”. Пекло. У вступній пісні Данте розповідає, як він, досягнувши середини життєвого шляху, заблукав одного разу в дикому лісі і як поет Вергілій, врятувавши його від трьох диких звірів, що не давали йому йти далі шляхом, запропонував Данте зробити мандрівку загробним світом. Дізнавшись, що Вергілій посланий Беатріче (коханої Данте), Аліг'єрі віддається на волю поета. Пройшовши переднем пекла, населеного душами нікчемних, нерішучих людей, вони вступають в перше коло пекла, так званий лімб (А., IV, 25-151), де перебувають душі тих, хто не зміг пізнати «істинного Бога». Тут Данте бачить видатних представників античної культури — Аристотеля, Евріпіда, Юлія Цезаря та ін. Наступне коло (пекло має вигляд величезної воронки, що складається з концентричних кіл, вузький кінець якої упирається в центр землі) заповнений душами людей, що колись вдавалися до неприборканої пристрасті. Серед тих, кого носить дикий вихор, Данте бачить Франческу да Ріміні та її коханого Паоло, що стали жертвою забороненого кохання. У міру того як Данте, якого супроводжує Вергілій, спускається все нижче і нижче, стає свідком мук ненажерливих, змушених страждати від дощу і граду, скупців і марнотратників, що невтомно штовхають величезні камені, гнівливих, які тонуть в болоті. За ними рухаються охоплені вічним полум'ям єретики і єресіархи (серед них імператор Фрідріх II, папа Анастасій II), тирани і вбивці, що борсаються у потоках киплячої крові, самогубці, перетворені в рослини, богохульники і ґвалтівники, що спалюються полум'ям, обманщики всіх пологів. Муки ошуканців різноманітні. Нарешті Данте потрапляє в останнє, 9-е коло пекла, призначене для найжахливіших злочинців. Тут місце зрадників і зрадниць, з них найбільші — Іуда, Брут і Кассій, — їх гризе своїми трьома пащами Люцифер, повсталий колись на Бога ангел, цар зла, приречений на ув'язнення в центрі землі. Описом страшного виду Люцифера закінчується остання пісня першій частині поеми.

Номер слайду 8

«Карта пекла» Боттічеллі

Номер слайду 9

Гравюри Гюстава Доре, що ілюструють «Божественну комедію» (1861—1868); тут Данте загубився в Пісні 1 «Пекла» Данте и Вергілій (на задньому плані) в пеклі

Номер слайду 10

Сюжет “Божественної комедії”. Чистилище «Чистилище» - друга частина «Божественної комедії» Данте Аліг'єрі, що оповідає про ту частину загробного світу, куди потрапляють душі, які встигли рано чи пізно покаятися в скоєних гріхах. Такі душі отримують можливість досягти Раю після того, як «відбудуть термін» в Чистилищі. Данте потрапляє сюди, пройшовши всі дев'ять кіл Пекла. Досягнувши центру землі, він опиняється на іншій півкулі, де і розташовується гора Чистилище. Страж Чистилища - Катон Молодший Утіческій (95-46 рр. до н. е. ), Державний діяч останніх часів Римської республіки, який не забажав пережити її крах й наклав на себе руки. Біля підніжжя - померлі під церковним відлученням, але які розкаялися в своїх гріхах. Вони повинні провести там термін, у 30 разів більший за термін відлучення, і новоприбулі душі - ангел привозить їх у човні з гирла Тібру, куди вони збираються після смерті і чекають поки їх не заберуть на острів. Серед них Данте зустрічає свого друга - співака Казеллі, сицилійського короля Манфреда . Врата Чистилища. Поки Данте спав, його перенесла сюди Св. Лючія. Біля воріт (алмазний поріг) - ангел з мечем і двома ключами - срібним і золотим. Перш ніж впустити Данте, ангел вирізає у нього на лобі сім букв Р - відповідно до сімох гріхів (peccata). Біля входу в кожне коло - ангел, який помахом крила витирає одну Р. Сходження до земного раю. Вергілій залишає Данте на власне піклування. Спостерігають процесію з нагоди очищення душі Стація. З'являється Беатріче , напуває його водою з Лети, щоб забути гріхи, потім - з Євноі, щоб згадати добрі справи.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Сюжет “Божественної комедії”. Рай У творі «Божественна комедія» Данте Аліг'єрі будує строгу систему небесного вирію, уявляючи його у вигляді 9 сфер, що оточують божественний центр («Полум'яну Троянду»). У земному раю провідником Данте стає його кохана Беатріче. Вона сидить на колісниці, в яку запряжено грифона (алегорія тріумфуючої церкви). Беатріче спонукає Данте до покаяння, а потім підносить його, вже просвітленого, на небо. Заключна, третя, частина поеми присвячена мандрам Данте небесним раєм. Небесний рай у творі складається з семи сфер, що оперізують землю і відповідають семи планетам (у відповідності до розповсюдженої в часи написання твору Геоцентричної системи світу): сфери Місяця, Меркурія, Венери тощо. За сферами планет розташовані сфера непорушних зірок та кришталева сфера, а нею — Емпірей, — нескінечнна область, населена блаженними, що споглядають Бога. Ця остання сфера, дає життя всьому сущому. Бернард Клервоський проводить Данте небесними сферами і знайомить його з імператором Юстиніаном (який оповідає йому історію Римської імперії, а потім — з учителями віри, мучениками за віру, чиї сяючі душі утворюють сяючий хрест. Підносячись все вище і вище, Данте бачить Христа, Богородицю, янголів і перед ним розкривається «Небесна Троянда» . Тут Данте долучається до Вищої Благодаті, досягаючи спілкування з Творцем.

Номер слайду 13

1 небо - Місяця – виконуючі обов'язок, ті, хто дотримується обітниць. 2 небо – Меркурія – діячі (реформатори, невинні страждальці). 3 небо – Венери – закохані. 4 небо – Сонця – мудрі, великі вчені. 5 небо – Марса – воїтелі за віру. 6 небо – Юпітера – справедливі правителі. 7 небо – Сатурна – “споглядачі” (монахи, богослови). 8 небо – непорушних зірок – “триумфуючі”. 9 небо – янгольських ієрархій (янголи, святі). Емпірей – помешкання Бога, світ вічності, Діва Марія, Адам, апостоли, блаженні душі.

Номер слайду 14

“Рай” в ілюстраціях Гюстава Доре

Номер слайду 15

Данте і Беатріче говорять із вчителями мудрості Томою Аквінським, Альбертом Великим, Петром Ломбардським та Сігером Брабантським на Сфері Сонця (фреска Пилипа Фейта), Пісня 10.

Номер слайду 16

Словникова робота (запис до зошитів) Терцина (від італ. terza rima — третя рима) — форма строфи з трьох рядків п’‎ятистопного ямба, у якій середній рядок римується з крайніми — першим і третім — у наступній строфі, завершуючись окремим рядком, римованим з другим рядком попередньої строфи. Терцину вперше застосував Данте в поемі «Божественна комедія». Цією строфою послуговувалися митці майже всіх європейських літератур. Літературний диктант На яку добу припадає творчість Данте Аліг’єрі? Через кілька кіл пекла проходить Данте? Яке число в поемі набуває містичної символіки? Скільки пісень в “Божественній комедії”? Жанр “Божественної комедії”. Хто додав до “комедії” Данте епітет “Божественна”? Ім’я коханої, яку увічнив у своїх творах Данте? Хто був провідником Данте через Пекло? У якому віці Данте потрапив у ліс густий? Найтяжчим гріхом Данте вважав… Із скількох пісень складається кожна частина поеми? Якою мовою написана “Божественна комедія”?

Номер слайду 17

Схема римування: а б а б в б в г в Терцина Напівшляху свого земного світу Я трапив у похмурий ліс густий, Бо стежку втратив, мною оповиту. О, де візьму снаги розповісти Про ліс листатий цей, суворий, дикий, Бо жах від згадки почина рости! Над смерть страшну гіркіший він, великий, - Але за благо те, що там знайшов, Повім про все, що в пам’ять взяв навіки.

Номер слайду 18

Символіка твору Поема Данте побудована на системі символів-образів, яким надається інший, особливий смисл. Наприклад, у першій пісні йдеться про те, що Данте заблукав у темному лісі, що символізує людські помилки та пороки. Три звірі — лев, леопард та вовчиця — заступають дорогу поетові. Це символічні образи трьох гріхів: властолюбства, підступності та жадібності.

Номер слайду 19

Символіка твору На допомогу Данте приходить незнайомець, який є духом його улюбленого письменника Верґілія. У поемі він символізує світську (нецерковну) науку. Верґілій проводить Данте через Пекло і Чистилище, щоб прокласти йому шлях до спасіння душі. Далі — через Рай — Данте веде його кохана Беатріче. Її образ править за символ богослов’‎я, релігійності. Е. Делакруа. Човен Данте Данте і Беатріче Портінарі

Номер слайду 20

Переклади Данте українською В Україні твори Данте були відомі вже на початку XIX ст. Інтерес до Данте відбито в багатьох творах Т . Шевченка: поемі «Іржавець», повісті «Варнак», листах та «Щоденнику». Творами Данте навіяно й задум поеми Лесі Українки «Забута тінь». Перший переклад українською мовою одного з найбільших шедеврів світової літератури «Божественної комедії» Данте належить І. Франкові. 1878 року він переклав білим віршем першу пісню «Пекла». У 1892-1896 рр. у львівському журналі «Правда» В. Самійленко надрукував перші десять пісень «Пекла», які незабаром вийшли окремим виданням. 1913 року І. Франко видав монографію «Данте Аліґ’‎єрі. Характеристика середніх віків. Життя поета і вибір із його поезії», де подав досить докладний переказ «Комедії» з перекладом білим віршем численних уривків поеми . Повністю «Божественну комедію» переклав Є . Дроб’‎язко. Перший розділ поеми «Пекло» перекладали М. Рильський та П. Карманський. Сонети Данте перекладав М. Вороний. У перекладі «Нового життя» взяли участь М. Бажан, Д. Павличко, І. Драч, В. Коротич та ін.

Номер слайду 21

Напис над пекельною брамою: “Лишайте сподівання всі, хто входить”

Номер слайду 22

Симфонічна фантазія П. Чайковського “Франческа да Ріміні” Знайдіть в Інтернеті, прослухайте. Пісня п'ята Яких героїв “Божественної комедії” зображено? Що ви можете про них розповісти? В якій частині ми їх зустрічаємо?

Номер слайду 23

Домашнє завдання Познайомтеся з матеріалом на сторінках 20 – 28 підручника. За бажанням відкрийте, передивиться експрес-урок. Підготуйте коментар про історичні події доби англійського Відродження.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Неллі Івануна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Смолікова Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кирилюк Ириша
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
7 жовтня 2020
Переглядів
26270
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку