дослідити спільне і різне в образах Дон Кіхота і Санчо Панси, які утворюють пару вічних образів; визначити особливості творення художніх персонажів як зіставлення романтичних прагнень гідальго і практичної розсудливості селянина; розкрити двоплановість оповіді, показати логічний взаємозв’язок двох персонажів як єдиного цілого; розвивати навички компаративного аналізу літературних героїв; формувати вміння аналітичного читання, уміння будувати своє висловлювання; сприяти вихованню моральних чеснот.
“ Дві фігури, що виступають разом…” Хто такий гідальго? 2. Назвати справжнє ім’я Дон Кіхота. 3. Скільки йому було років ? 4. З ким проживав Дон Кіхот? 5. Чим захоплювався герой до читання лицарських романів? 6. Назвати звучне ім’я, яке дав коню Дон Кіхот. 7. Кого обрав дамою серця герой роману? 8. Яке ім’я він дав дамі серця. 9. Де і хто посвятив гідальго Дон Кіхота в лицарі? 10. Як вів себе Дон Кіхот перед посвятою? 11. Чому після посвяти в лицарі Дон Кіхот повертається додому? 12. Яку мету поставив перед собою герой, ідучи в похід? 13. Який перший «лицарський подвиг» здійснив Дон Кіхот? 14. Як звали хлопчика-пастушка? 15. Указати причини, через які необхідно було звільняти Андреса. 16. Хто погодився стати зброєносцем і чому? 17. Що означає “Санчо Панса”?
- Селянин, хлібороб - Малий, товстий - Має дружину, багато дітей - Неосвічений, свідомість не задурманена книжками, - Зброєносець - Корисливі наміри: хоче стати губернатором - Боягуз, слабкий, обжерливий, відсутня сила волі, обачний, весела вдача, лінивий, хитрий, дотепний, розсудливий - Корисливий, не відмовляється від наживи - Мова проста, народна, насичена афоризмами: «Людина славна не родом, а робом»; “Що у Санчо в голові знає лише він та чорт”. - Збіднілий гідальго - Худий та високий - Проживає з небогою, ключницею, хлопчиком-челядинцем - Освічений, читав лицарські романи - Лицар - Мета: побороти зло на землі, досягти справедливості - Хоробрий, відважний, енергійний, мрійливий, запальна вдача, щирий, відкрита натура, стійко переносить невдачі, сподівається на краще життя, байдужий до матеріальних благ, відірваність від життя - Безкорисливість, не чекає ніякої нагороди за свої вчинки, прагне слави - Мова книжна, але інколи користується сварливими словами: «лайдак», «диявольське кодло», потворне “кодло”, «брехливе лайдацтво» тощо - Добрі, людяні - Трішечки дивакуваті - Здатні шукати кращої долі - Санчо трохи став схожий на свого господаря: мрійник - Незадоволені дійсністю - Мудрі - Вірні високому ідеалу - Простодушні, наївні - Стійкі у подоланні негараздів - Прагнення бути вільними - Доброзичливі і приязні - Уміють співчувати - Складають пару “вічних” образів
Кадр з кінофільму “Дон Кіхот” (режисер Г.Козинцев, 1957 р.) Між Дон Кіхотом і Санчо Пансою встановлюється взаєморозуміння, вони помітно впливають один на одного. Краще пізнавши Дон Кіхота, його благородство й великодушність, Санчо поступово втрачає свою корисливість. Дедалі частіше його вчинками керує не жадоба до наживи, а любов до справедливості, і тоді в усій повноті починають виявлятися природні здібності та народна мудрість Санчо. Він єдиний з усіх персонажів роману по-справжньому розуміє Дон Кіхота і бачить за його безумством істинний героїзм, доброту, великодушність і глибокий розум, захоплюється ентузіазмом, мужністю та незламністю Дон Кіхота, стає більш сміливим, справедливим і намагається сам бути таким. Саме Санчо називає Дон Кіхота «Рицарем Сумного Образу». Дон Кіхот стає обережнішим, враховує реалії життя, всотує народну мудрість, стає трішечки прагматиком. Найважливіше, що об'єднує героїв, - те, що обоє вони протистоять несправедливому ладу дворянсько-католицької Іспанії. Зауваження і міркування Санчо, його численні приказки часто містять сатиру на іспанську знать, її паразитизм і бездіяльність. Він розуміє, що високий чин не свідчить про гідність людини. Тож хоч Санчо і розвінчує маніакальну діяльність свого господаря та безплідність його книжкових фантазій, але в той же час він відчуває гуманістичну сторону сподівань і вчинків господаря, який вболіває душею за все людство. Отже, Дон Кіхот і Санчо Панса створюють пару літературних героїв.
АНТИПОДИ ЧИ ДВІЙНИКИ? На думку німецького поета Генріха Гейне: “ Дон Кіхот і Санчо Панса водночас і антиподи, і «близнюки». І якщо на початку твору вони тільки контрастують, можливо, певною мірою доповнюють одне одного, то в середині твору помітне зближення цих персонажів. Як і Дон Кіхот, Санчо нарешті одужує від фантазій. Він повертається додому. Відбувається неймовірне перетворення: тверезий розум Санчо, його обачність, бажання будь-що розбагатіти раптом зазнають поразки. Санчо на віру сприймає всі лицарські вигадки Дон Кіхота. Його вчинки – це бажання захистити справедливість “. ХТО Ж ВСЕ-ТАКИ ДОН КІХОТ І САНЧО ПАНСА: ДВІЙНИКИ ЧИ АНТИПОДИ?
У поемі «Пригоди Дон Кіхота» Іван Франко, котрий першим відкрив українському читачеві роман Сервантеса (сталося це 1891 року), так описував нещасливий двобій мандрівного лицаря з вітряками: Щастя лицарю сприяло: Кінь не гепнув по дорозі! Своїм списом він відразу Вітряка крило пробив. Але втім повіяв вітер, І крило поперло вгору, А з собою й Росінанта, Й Дон Кіхота підняло. В тій же хвилі сильний розмах Кинув їх обох далеко; Лицар і його коняка Полетіли, мов грушки. Наскільки точно передає Іван Франко «славетну» подію, описану в романі Сервантесом? Чи можна за цим описом вважати Дон Кіхота трагікомічним героєм?
ЩОДЕННИК ПОДВІЙНИХ НОТАТОК Завдання: висловіть своє враження від прочитаних уривків. Які з думок критиків здаються вам найцікавішими? У лівій колонці запишіть вислови, що вас зацікавили, а у правій опишіть свої міркування щодо цих думок. Фраза з вислову або вислів Мої міркування 1. 2. 3. “ Дон Кіхот – символ віри людини у правду і добро, його вічного прагнення до прекрасного та ідеального, його необхідності переважити тверезий практицизм маси, яку втілює у собі образ Санчо Панси ” (Г. Гейне). “ Дві постаті, які діють разом і контрастують одна з одною, - комічні й напівкомічні – це древній і досі живий мотив фарсу, карикатури, цирку, кіно: худий і довгов'язий, низенький і товстий, хитрий і глупий, господар і слуга, освічений і поважний, невчений і простуватий і найрізноманітніші комбінації – все це було в різних країнах, у різних культурах. А Сервантес створив єдине в своєму роді – дещо бездоганне ” (Е.Авербах). «Сервантес утілив нерозлучну пару: змінюються лише костюми. А якщо відволіктися від цих історичних переодягань, то ми повсюди, як у мистецтві, так і у житті, впізнаємо рицаря Сумного Образу та його зброєносця... Дон Кіхот і Санчо Панса повторюються. Особистість, що прагне перемогти обмежене теперішнє,— це завжди Дон Кіхот, тоді як маси, що йдуть за нею, є Санчо Панса ” (С. Гречанюк, Ю.Борєв (ВЛ № 4, 2004).
Чи згоден ти, що… «Дон Кіхот і Санчо Панса — досконале вираження контрасту між ідеалізмом і матеріалізмом, альтруїзмом та егоїзмом, які борються у людській душі. Дон Кіхот і Санчо Панса — втілення вічних поривань людини увись та її вічної прикутості до землі, вічного контрасту між поетичними захопленнями та прозаїчними буднями людського життя, між великою і безмежною вірою людини та її обмеженою твердістю». Ф. Бутервек Скотт Густафсон. Дон Кіхот і Санчо Панса. 1999
Юлія Друніна * * * Кто говорит, что умер Дон Кихот? Вы этому, пожалуйста, не верьте; Он не подвластен времени и смерти, Он в новый собирается поход. А ветряные мельницы скрипят, У Санчо Пансы равнодушный взгляд,— Ему-то совершенно не с руки Большие, как медали, синяки, И знает он, что испокон веков На благородстве ловят чудаков, Что прежде, чем кого-нибудь спасешь, Разбойничий получишь в спину нож... К тому ж спокойней дома, чем в седле. Но рыцари остались на земле! Кто говорит, что умер Дон Кихот? Он в новый собирается поход! Кто говорит, что умер Дон Кихот?.. Ільяз Файзуллін. Дон Кіхот і Санчо Панса. 1999
Творче завдання: * скласти кросворди, шаради, ребуси, запитання до вікторини тощо (на вибір); * індивідуальне завдання: створити проєкт «Чи модно бути сьогодні Дон Кіхотом?»; * підготувати презентації – «Дон Кіхот» у живописі», «Дон Кіхот» у кіно», «Дон Кіхот» у скульптурі», «Дон Кіхот» у літературі». Пам'ятник Сервантесу та його героям у Мадриді
1. Волощук, Є. Зарубіжна література [Текст] : підр-к для 8 класу загальноосвітніх навч. закладів / Є. Волощук, О. Слободяню. – Київ Генеза, 2016. – 288 с. 2.Гузь, О. Заубіжна література 8 клас [Текст] : конспекти уроків, 2 частина / О. Гузь. – Тернопіль Мандрівец, 2009. – 416 с. 3. Зарубіжна література [Текст] : 8 клас з мультимедійними додатками – навчально- методичний посібник / за заг. редакцією Н. В. Химери. – Біла Церква : ФОП Сидоренко С. Д., 2016. – 249 с. 4. Ратушняк, А. Мандри Дон Кіхота [Текст] : А. Ратушняк // Зарубіжна література . – 2005. - № 40. – 82 - 96 с. 5. Хорошилова, А. В. Усі уроки зарубіжної літератури. 8 клас [Текст] : А. В. Хорошилова. – Харків : Видавнича група Основа, 2008. – 368 с.