Урок з зарубіжної літератури "Краса і сила земної любові в трагедії Шекспіра «Ромео і Джульєтта"»

Про матеріал
Відкритий урок з теми "Краса і сила земного кохання в трагедії В. Шекспіра "Ромео і Джульєтта".
Перегляд файлу

1

 

Краса і сила земної любові в трагедії Шекспіра

«Ромео і Джульєтта»

Мета уроку:

а) Освітня: Розширювати знання учнів про життя і творчість В. Шекспіра, познайомити з трагедією «Ромео і Джульєтта» та схожими українськими легендами та історіями про чисте безпосереднє кохання, поширити знання про всесвітньовідомий театр “Глобус”.

б) Розвиваюча: розвивати творчі здібності учнів, уміння формувати й висловлювати свої думки, довести, що трагічна смерть Ромео і Джульєтти є свідченням трагедії їх чистого кохання; розвивати навички монологічного та діалогічного мовлення за темою уроку; розвивати творчі та пізнавальні здібності учнів, вміння застосовувати знання з англійської мови та зарубіжної літератури; удосконалювати навички виразного читання творів Шекспіра мовою оригінала.

в) Виховна: виховувати в учнів почуття прекрасного, сприяти вихованню високих людських почуттів, непримиренності до зла та жорстокості; прищеплювати любов до театру, інтерес до вивчення зарубіжної літератури та англійської мови.

Обладнання: фото, презентація, присвячена життю та діяльності Шекспіра, портрет Шекспіра, тексти трагедії, видання творів Шекспіра.

Тип уроку: урок з мультимедійною підтримкою, комбінований.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання.

Добрий день, діти! Добрий день, шановні колеги! Ми раді вас вітати на нашому уроці.

ІІ. Актуалізація навчальних знань учнів

1. Слово вчителя

На попередніх уроках ми з вами познайомились із найкращими майстрами світової літератури та їх творами й подорожували різними країнами. На  минулому уроці ми відвідали Англію, яку ще називають Велика Британія або “країна туманного Альбіону”. Та чи добре ви пам’ятаєте подробиці з життя В. Шекспіра? Я б хотіла  вам запропонувати цікаву гру “Вірю – не вірю”, за допомогою якої ви зможете перевірити свої знання з біографії Шекспіра,

2. Гра “Вірю – не вірю”

1) В. Шекспір народився у Лондоні.

2) В. Шекспір з багатої знатної сім’ї.

3) Шекспір був одружений тричі.

4) Шекспір написав у своєму житті 154 сонети.

5) Батько Шекспіра був ремісник і торговець.

6) Театр, у якому працював Шекспір мав назву “Глобус”.

7) Театр “Глобус” побудував Шекспір.

8) Шекспір на початку своєї кар’єри стеріг коней біля театру.

9) Шекспір є автором трагедії “Король Лір”.

10) Шекспір товаришував з Франческо Петраркою.

11) Шекспір помер в один рік з Мігелем де Сервантесом Сааведрою.

12) Шекспір помер у день свого народження.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Слова учня. (Звучить музика).

Так ніхто не кохав. Через тисячі літ

Лиш приходить подібне кохання.

В день такий розцвітає весна на землі

І земля убирається зрання…

(В. Сосюра)

2. Слово вчителя. Оголошення теми та мети уроку (запис у зошитах)

Діти, як ви вважаєте, чому прозвучали такі слова. Мабуть тому, що сьогодні ми будемо говорити про кохання.

І тема нашого уроку звучить так «Краса і сила земної любові в трагедії Шекспіра «Ромео і Джульєтта», і я пропоную зробити вам запис у зошитах. Шекспір був найбільшим драматургом-гуманістом Англії. Його творчість - вершина літератури епохи Відродження.

Немає нічого дивного в тому, що в наш час п'єси Шекспіра не сходять з підмостків театрів світу. Великий

драматург говорив про вічне і незмінне, про людину, тому він завжди сучасний і затребуваний глядачем.

Сьогодні ми  дізнаємось про англійський театр доби Шекспіра та познайомимось з самою трагедією «Ромео та

Джульєтта». І так пропоную заслухати повідомлення про театр «Глобус».

IV. Робота над темою уроку.

1. Презенттація театру часів Шекспіра та доповіді учнів

У 70-х роках XVI ст. у Лондоні з’явилася велика група акторів, що називали себе слугами графа Лестера. Вони починали грати на порогах готелів, як робили це за часів своїх мандрівок. У 1576 р. столяр Джеймс Бербедж, батько знаменитого драматурга Річарда Бербеджа, побудував у передмісті Лондона стаціонарний театр. Протягом недовгого часу з’явився другий. А до кінця століття у Лондоні налічувалося вже 9 театральних споруд. Найбільшим із них був «Глобус», який побудував у 1599 році той же Бербедж. У жодному європейському місті не було такої кількості театрів. «Глобус» за своєю архітектурою нагадував поріг готелю: великий овальний простір був огороджений високою дерев’яною стіною. Під час вистави двір заповнювався бідняками — платили за вхід усього одне пенні. Вздовж внутрішньої стіни були влаштовані галереї для багатих жителів міста. Дехто міг сидіти прямо на сцені. Передня частина сцени була розташована просто неба, задня частина — прикрита навісом. Декорацій у сучасному розумінні цього слова не було. За часів Шекспіра іноді навіть писали на папері: «Ліс» або «Площа»; вивішували надписи, щоб глядачі зрозуміли, де відбувається дія п’єси. Однак дуже багатими були костюми акторів: їх шили з шовку та атласу, прикрашали справжніми перлинами. Як і за часів давньогрецьких театрів, в англійському театрі усі ролі виконувалися чоловіками. Якщо вистава затримувалася, глядачі жартували: «Королева голиться». Дуже поважали в театрі «зберігача книг», у якого зберігались рукописи п’єс, і який вів вистави, а також був відповідальним за роботу суфлерів, тому що на підготовку вистави відводилося небагато часу і актори не завжди могли запам’ятати свої слова.

2. Повторення літературознавчих термінів

Оскільки ми сьогодні будемо знайомитись з трагедією Шекспіра «Ромео і Джульєтта», то ж давайте повторимо, що означає термін “трагедія”.

Траге́дія — драматичний твір, який ґрунтується на гострому, непримиренному конфлікті особистості, що прагне максимально втілити свій творчий потенціал, з об'єктивною неможливістю його реалізації. Як правило головний герой в кінці твору гине.

3. Бесіда з учнями.

Вчитель: Є в світі літератури імена героїв, які знайомі всім, навіть якщо людина не читала самого твору. Ці імена стали символами певних цінностей: честі, благородності, відданості, любові. До таких можна сміливо віднести й імена Ромео та Джульєтти. В кінці 16 століття, англійський драматург В.Шекспір створив п’єсу, яка стала безсмертною, яка дала життя балету Сергія Прокоф’єва, опері Шарля Гуно, безлічі малюнкам, існує ряд екранізацій трагедії. Це одна з найкращих трагедій, що була написана у перший період творчості Шекспіра. Ця п'єса сповнена любові, молодості та гуманізму. А що ж лягло в основу історії створення твору? Давайте дізнаємося з якого джерела Шекспір почерпнув ідею для своєї п’єси.

Історія створення.

Учень:Сюжет "Ромео і Джульєтта" веде нас до стародавньої італійської народної легенди, згідно з якою події, описані Шекспіром, справді мали місце на початку 14 століття в місті Вероні. Ще й тепер у цьому місті показують легендарну "гробницю Джульєтти". Шекспір був далеко не першим, хто опрацював цей сюжет, але він перший зумів зробити з нього геніальний художній твір. Відомо, що до створення зазначеної п'єси вже існувало кілька легенд і новел інших авторів про кохання двох представників ворогуючих сімей. В основу трагедії Шекспіра лягли три новели. Найраніша була написана в 1562 Артуром Бруком, відомим драматургом. Вона називалася «Трагічна історія Ромеуса і Джульєтти». Цю поему і вважають безпосереднім джерелом сюжету, на якому засновано твір «Ромео і Джульєтта».

Вчитель: Ми знаємо, що кохання Ромео та Джульєтти – чисте, невинне та прекрасне. То ж я пропоную вам познаймитись з п’єсою, прочитавши одну з найпрекрасніших сцен у творі. Це сцена зізнання у коханні Ромео Джульєтті.

4. Читання основних епізодів трагедії «Ромео та Джульєтта».

5. Читання діалогу Ромео та Джульєтти на мові оригіналу.

6. Слово вчителя

Ромео і Джульєтта завжди були символом кохання і вірності. І незважаючи на те, що смерть розлучила героїв, вони назавжди залишилися разом.

– Герої Шекспіра стали настільки популярними, що в багатьох країнах знайшлися їхні двійники, навіть в нашій Україні. Ви мали знайти легенди про українських закоханих, з подібною долею. Давайте дізнаємось як ви впорались із цим завданням.

(Звучить музика).

7. Повідомлення учня про трагедію закоханих Івана та Марічки (за повістю М. Коцюбинського «Тіні забутих предків»)

У світовій літературі існує багато історій трагічного кохання, багато закоханих героїв, мрії яких так і не здійснилися. Трістан та Ізольда, Ромео та Джульєтта. Михайло Коцюбинський додав до цього переліку ще одну пару — Івана та Марічку, сільських парубка та дівчину з берегів Черемоша, які мали поетичні душі, чутливі серця. Іван від самого свого народження виділявся серед інших дітей, він поводився інакше, був чужим у гуцульському світі. Незвичайною, несхожою на всіх була і Марічка. Іван та Марічка, як і славнозвісні Ромео та Джульєтта, були представниками двох ворогуючих родів — Гутенюків та Палійчуків, ненависть між якими була такою давньою, що вже ніхто, не пам'ятав, звідкіля вона пішла. Їхнє кохання довгий час залишалося таємним, батьки нічого про нього не знали і не втручалися в стосунки Івана та Марічки. Хлопчик та дівчинка зростали разом: випасали ягнят, бігали лісами та луками, купалися у річці, гралися та веселилися. Поступово їхня дитяча дружба переросла у міцне і незвичайне кохання. Вони обоє були творчо обдаровані натури — Іван пречудово грав на флоярі, а Марічка складала пісні. І в цій музиці, у цих піснях виливалася вся сила їхнього кохання. Понад усе Іван хотів одружитися з Марічкою та змушений був іти в найми далеко від рідного села. Тяжко йому було розлучатися з коханою, та й дівчина передчувала недобре. Не було жодного дня, щоб Іван не згадав Марічку, вона приходила до нього уві сні, не залишала його думок, він чув її голос. Серце закоханого відразу відчуло, що з дівчиною сталося щось погане, — поспішав Іван з полонини додому, та не застав Марічки живою. Зла доля, а не ворогуючі родини розлучила закоханих — забрав дівчину Черемош. Важко сприйняв Іван звістку про загибель коханої. Хотів і сам втопитися, але пішов у гори. Іван так і не зміг вгамувати свій біль, намагався він жити звичайним життям, одружився, завів господарство, та нічого не вийшло, бо десь далеко, за межею цього світу чекала його Марічка — єдине і справжнє кохання. І він пішов до неї, дозволив мавці, що прийняла подобу коханої, завести себе далеко в гори, не жаль було Іванові розлучатися з життям, яке стало порожнім після смерті дівчини. Так, це було велике, але й трагічне кохання, яке пройшло випробування не тільки розлукою, але й смертю.

8. Слово вчителя

Вчитель: Кожного року в італійському місті Вероні відбувається святковий карнавал, на якому обирають Ромео і Джульєтту. Це найвродливіші, найдобріші, милосердні, духовно багаті молоді люди. І кожного року в це місто приходить безліч листів з однією адресою: «Італія, Верона, Ромео і Джульєтті». Юнаки та дівчата з різних країн довіряють їм свої сердечні таємниці, проблеми, просять поради, допомоги. Чому люди так люблять цих героїв? Можливо, тому, що вони для всіх давно стали символом справжнього великого кохання.

V. Підбиття підсумків уроку.

1. Слово вчителя.

Давайте підсумуємо побачене і почуте на уроці. Про що ми говорили на уроці?

Відповіді учнів.

Трагедія Шекспіра – це драматичний твір, в якому зображується зіткнення героя з світом, його загибель. Але в п’єсі Шекспіра нема трагедії, тут перемагають почуття. Хоча вони самі гинуть, але відстоюють своє кохання.

Вчитель: Давайте пригадаємо, якими ж словами, закінчується п’єса про Ромео та Джульєтту? Сумнішої оповіді не знайдете, ніж про любов Ромео і Джульєтти.

Вчитель. А тепер подумайте і скажіть, а якими словами ви б закінчили цю п’єсу?

Учень: Я думаю, що можна завершити так :

Прекраснішої оповіді не знайдете,

Ніж про любов Ромео і Джульєтти.

Тому що історія юних героїв живе у віках, не залишаючи байдужими нікого, а імена Ромео і Джульєтти викликають в нас найпіднесеніші почуття, повагу до їх стійкості і вірності.

 2. Інтерактивна гра “Вільний мікрофон”

А тепер висловіть свої думки та почуття продовжуючи речення:

  • Твір Шекспіра примушує задуматись над ………….
  • Трагедія навчила мене……….
  • Твір «Ромео та Джульєтта» цікавий і сьогодні, тому що…………..

3. Слово вчителя.

На згадку про наш урок я пропоную зробити колаж. На сердечках написати ваші думки про кохання. На завершення нашого уроку хочу сказати:

Ми привідкрили завісу у світ Шекспірівських творів. Сподіваюсь, що цей урок збагатив вас новими знаннями, пробудив бажання і надалі знайомитися із надбаннями талановитого драматурга, творіння якого до цього часу не сходять зі сцени театрів. Великий драматург навіть не підозрював, яким довгим буде життя його трагедії «Ромео і Джульєтта». Я бажаю вам всім знайти свою справжню, світлу та чисту любов.

VI. Оцінювання.

Вам, діти, дякую за працю.

Ви всі молодці!

VII. Домашнє завдання.

Прочитати трагедію «Ромео та Джульєтта» до кінця. Написати лист до Ромео чи Джульєтти.

Шановні колеги Дякую за увагу.

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
24 липня 2022
Переглядів
1064
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку